Strategia jest planem działania, dzięki któremu każda firma, także działalność jednoosobowa bądź niewielka spółka, może się rozwijać, a podejmowane decyzje będą spójne i ukierunkowane na oczekiwane rezultaty.
Rodzaje i funkcje strategii w ogóle
Zacznijmy od tego, czemu ma służyć strategia biznesowa:
Zobacz również
- wyznacza główny cel firmy, nazywa jej misję oraz wizję, co przekłada na zadania;
- mówi jak kształtować ceny produktów/usług, promować je oraz planować wydatki;
- określa politykę komunikacji, a zwłaszcza kanały i sposoby docierania do klientów.
Składową strategii biznesowej jest więc strategia marketingowa, rozumiana jako zestaw wytycznych dotyczących komunikowania się – również od strony wizualnej. Punktem wyjścia będzie analiza otoczenia (sytuacji rynkowej, konkurencji, dostępnych zasobów i możliwych rozwiązań) oraz grupy docelowej, do której chcemy z tym konkretnym przekazem trafić. Strategia komunikacji definiuje, jak dokładnie mamy porozumiewać się potencjalnymi nabywcami, przyciągać i utrzymywać uwagę naszych odbiorców w taki sposób, aby zbudować jakościowe relacje, wiarygodność oraz zaufanie do marki.
Mówiąc o marce nie mam na myśli dużych brandów, ale marki osobiste, które opierają biznes na własnej historii, unikalnych wartościach, poznaniu idealnego klienta (jego potrzeb lub problemów), jednocześnie starając się budować autentyczny i spójny wizerunek.
Treści wizualne jako składowa strategii
Wiele przetwarzanych przez nasz mózg danych ma charakter obrazowy, dlatego treści wizualne stanowią ważny element stosowanej strategii marketingowej.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Ponadto wzrost ilości informacji, z jakimi stykamy się właściwie każdego dnia, spowodował że właściwy dobór contentu jest czymś niezbędnym przy tworzeniu skutecznej strategii. W dobie mediów społecznościowych i konieczności budowania pozycji również w świecie online, gdzie przenioslo się wiele aktywności, kluczowe znaczenie mają przyciągające grafiki. Zdjęcia zatrzymują uwagę, zmniejszają dystans i zachęcają do kontaktu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jeśli chodzi o profesjonalistów, powinno to dotyczyć trzech różnych obszarów:
- poziomu projektowania stron internetowych oraz prowadzenia fanpage’y,
- prezentowania produktów/usług, ale też wizerunku ludzi, którzy je tworzą,
- dzielenia się wiedzą, życzliwości i budowania pozytywnych doświadczeń.
Zdjęcia w internecie i social media
Niezależnie od tego, jak długo funkcjonujemy w danej dziedzinie, na ile aktywie działamy w sieci – odbiorca, żeby nam zaufać, musi nas najpierw poznać. Dzisiaj procesy sprzedażowe nie opierają się już na klasycznym schemacie sprzedawca-oferta-klient, ale na budowaniu wiarygodności i relacji na jakiś czas przed ewentualnym zakupem.
Dlatego powinniśmy pokazać się:
- na stronie www, przynajmniej w zakładce “o mnie” lub “nasz zespół”,
- na tzw. zdjęciach profilowych (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter),
- na portalach branżowych i w różnego typu materiałach eksperckich.
Dodatkowe kadry warto wykorzystać:
- tworząc zdjęcia „w tle”, będące dodatkową opcją autopromocji,
- w publikowanych na bieżąco postach, reklamach oraz grafikach,
- do innych działań (wizytówki ze zdjęciem, ulotki, ebooki, standy).
Fotografii biznesowych potrzebujemy także do prezentacji konferencyjnych, prowadzonych szkoleń, promowania webinarów i transmisji live, odcinków nagrywanego podcastu, kursów online, publikowanych artykułów itd. Ot, ludzka twarz biznesu! To nie stockowy obraz a profesjonalny portret przyciąga zainteresowanie i wzmacnia przekaz. Zatem jeśli chcemy zaciekawić użytkownika, zadbajmy o jakościowe zdjęcia – one uatrakcyjnią wszelkie treści, a nas zaprezentują w jak najlepszym świetle.
Błędy w komunikacji wizualnej marki
Zdjęcia są elementem komunikacji, a ich styl powinien pasować do identyfikacji wizualnej (logo, kolorystyka, typografia) i tożsamości samej marki. Używając fotografii do budowania kwestii wizerunkowych zdarza nam się jednak popełniać błędy.
Najczęstsze potknięcia w tym obszarze to:
- brak spójności (obrazy niepasujące formą do reszty contentu),
- podążanie za trendami w social media… zamiast autentyczności,
- nieadekwatność (przypadkowe użycie, bez powiązania z treścią).
Pamiętajmy również o konieczności regularnej aktualizacji ujęć. Jedną kwestią jest upływ czasu, drugą są zmiany w sposobie bycia i wyglądzie zewnętrznym.
Fotografia wizerunkowa, czyli jaka?
Moc obrazu to coś więcej niż jego estetyka. Gesty utrwalone na zdjęciach niosą pewien wydźwięk, dlatego docierają do odbiorcy mocniej niż słowa. Czy tego chcemy czy nie, wszyscy oceniamy i podlegamy ocenie, ale w biznesie przekłada się to na skuteczność, sprzedaż i fakt, jakie wrażenie zostawiamy, komunikując się z innymi. To mogą być obecni klienci, potencjalni kontrahenci albo przyszli partnerzy do wspólnych projektów.
Co jest tutaj wspólnym mianownikiem? Chęć wzbudzenia pozytywnych emocji oraz bycia odbieranym jako osoba kompetentna i rzetelna. Dzięki trafnym kadrom możliwe jest budowanie takiego wizerunku, który będzie przemawiał do odbiorcy, pozwoli wywołać określone emocje, ale pozostanie autentyczny. Fotografia wykracza poza prezentację człowieka w kontekście samego wyglądu, wydobywa również charakter. Istotnia jest spójność, kolokwialnie mówiąc bycie sobą, bowiem każdy z nas wnosi swoją osobowością i doświadczeniem coś unikalnego do świata, nie tylko tego zawodowego. Pamiętajmy o tym, że ludzie chcą pracować z ludźmi, kupować od ludzi, z ludźmi nawiązywać relacje.
Dobre zdjęcia w odpowiednich miejscach, to wizytówka profesjonalizmu – symbol jakości, która niezależnie od zmian w biznesie, nigdy nie traci na wartości.
PS Czy polskie firmy posiadają strategię marketingową?
Jak się okazuje z raportu More Bananas: „Strategia marketingowa w polskich firmach”, wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważna jest strategia marketingowa. Raport More Bananas bada, czy polskie firmy posiadają taki dokument i jak on wpływa na rozwój marki.
PS2 Łukasz Worobiej z Artegence: W czasie kryzysu Twoja strategia jest najlepszą, jaką możesz mieć (podcast)
Niekorzystna koniunktura sprawia, że marki starają się przemodelować swoje strategie. Często o 180°. Nie zawsze jest to jednak tak korzystne, jak może się wydawać. W trakcie trudnych sytuacji, grunt to zachować spokój.