„Fala” uchodźców, „osoba przykuta do wózka”, „kaleka” – to tylko niektóre z określeń, jakie na stałe weszły do słownika wielu z nas. Często używamy ich nieświadomie, nie zdając sobie sprawy z tego, że w ten sposób możemy sprawić komuś przykrość. IKEA wraz z Fundacją Ocalenie postanowiła walczyć m.in. ze stygmatyzacją obecną w języku. W ten sposób powstał „Leksykon Dobrego Języka”, czyli zbiór pojęć reprezentujących język inkluzywny.
W Leksykonie dobrego języka można znaleźć rozdziały poświęcone kolejno osobom:
Zobacz również
- z niepełnosprawnościami,
- LGBT+
- pochodzącym z mniejszości narodowych i etnicznych,
- z doświadczeniem migracji,
- młodszym i starszym.
Ostatnia części została poświęcona zjawisku dyskryminacji i mikroagresji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Publikując dokument, jego twórcy chcą w realny sposób wpływać na język stosowany na co dzień przez dziennikarzy, przedstawicieli mediów, polityków, ale także społeczeństwo w ogóle. Poza Fundacją Ocalenie, w tworzenie „Leksykon” włączyły się również: Stowarzyszenie Mudita, Kampania Przeciw Homofobii, Fundacja W Stronę Dialogu, Laboratorium Pokoju Salam Lab, Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej, Stowarzyszenie Nomada oraz redaktor, polonista i ambasador kampanii – Maciej Makselon.
– Negatywny, wykluczający i krzywdzący język tworzy świat będący przeciwieństwem tego, który od lat budujemy jako IKEA. Teraz zabieramy także głos w kwestii języka i narracji, budowanej przez media, środowisko polityczne czy osoby publiczne. Ta narracja powinna być wzmacniająca i szanująca drugiego człowieka. Nie możemy zapominać o tym, że językiem kreujemy rzeczywistość – zauważa Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.
Przejrzyj „Leksykon Dobrego Języka” IKEA poniżej lub pobierz go ze strony internetowej IKEA.
Zdjęcie główne: IKEA.com
PS Zwierzęta ze schroniska głównymi bohaterami katalogów „Cat-alogue” i „Pies-alogue” od sieci IKEA
IKEA UK i Woodgreen Association połączyły siły i stworzyły katalogi, w których kolekcję mebli oraz akcesoriów dla pupili reklamują zwierzęta ze schroniska.
PS2 IKEA Kraków ponownie łączy siły z Centrum Wielokulturowym
Zespół krakowskiego sklepu IKEA urządził nową siedzibę Centrum Wielokulturowego w Krakowie i funkcjonujący przy nim Punkt Informacyjny dla Obcokrajowców. Projekt ten jest realizowany przez Fundację Internationaler Bund Polska, z którą marka współpracuje od 2 lat.