Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Hashtagi i zakupy: Jak social media rewolucjonizują e-commerce [WEBINAR]

Dowiedz się, jakie narzędzia pomogą Ci w rozwinięciu strategii sprzedażowej – od tworzenia contentu, aż po moderację – i jakie procesy można zautomatyzować.

WEŹ UDZIAŁ

Możliwości platformy Vkontakte dla polskich sklepów internetowych

Możliwości platformy Vkontakte dla polskich sklepów internetowych
VK.com (Vkontakte) to najpopularniejszy serwis społecznościowy w Runecie. Na równi z Youtubem, Googlem i Yandexem, VK jest jedną z najbardziej popularnych stron internetowych. Do 80% użytkowników internetu w Rosji, na Ukrainie, Białorusi i w Kazachstanie wchodzą na VK co najmniej raz w miesiącu.
O autorze
5 min czytania 2016-09-19

Na VK teraz skupia się uwaga większości użytkowników rosyjskojęzycznego internetu. Myślę, że to wystarczający powód, aby prowadzić swoją własną stronę na tym portalu. W tym artykule, chciałbym po kolei opisać niektóre bardzo istotne, moim zdaniem, niuanse, które należy wziąć pod uwagę w celu skutecznej aktywności na VK dla stron komercyjnych: 

  • jakie rodzaje stron ma VK,
  • jak zmienić ich wygląd,
  • jak publikować treści,
  • jak reklamować swoją stronę.

Typy stron na VK.com

Na VK są cztery rodzaje stron: strona prywatna użytkownika, grupa, publiczna strona, wydarzenie. W tym artykule opiszę grupy i publiczne strony, ponieważ to właśnie one nadają się do realizacji zadań jakie ma sklep internetowy.

Wizualnie grupa od strony publicznej niewiele się różni, w przeciwieństwie do grup i fanpage’y na Facebooku. Niemniej istnieje kilka niuansów, które wpływają na interakcję użytkownika z właścicielem sklepu oraz z innymi użytkownikami. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Do publikowania treści w imieniu marki najlepiej nadaje publiczna strona, która nie zakłada głębokiej komunikacji między użytkownikami. Użytkownicy subskrybują stronę, aby śledzić nowości marki, zniżki, interesujące treści.

Jeśli zamierzasz tworzyć społeczność, gdzie ludzie komunikują się między sobą, zalecam założyć grupę. Przykład komercyjnej grupy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zwróć uwagę, że grupa nawet nie posiada strony internetowej i właściciel realizuje sprzedaż biżuterii poprzez wiadomości prywatne. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jedna z zalet grupy — możesz dołączyć blok „Dyskusje” na górze strony, i umieścić w nim wątki z pytaniami i odpowiedziami, opinie o swoich produktach. To jest coś takiego jak forum dla własnej społeczności. Na stronie publicznej ten blok można umieścić tylko w panelu po prawej stronie, gdzie jest on mniej widoczny.

Jedna z zalet strony publicznej — jest widoczna w profilach wszystkich subskrybentów w bloku po lewej stronie, pod warunkiem, że użytkownik często do niej wchodzi:

 

Z drugiej strony, jeśli twoja strona oferuje produkty charakteru osobistego lub intymnego, w tym przypadku lepszym wyborem będzie grupa, ponieważ użytkownik może w razie potrzeby ukryć ją z profilu, i jego znajomi nie dowiedzą się, że ją “polubił”. 

Typ strony można zmieniać, ale nie częściej niż raz na 30 dni.

Jak nie stracić dostępu do swojej strony 

Nowi użytkownicy VK często już na samym początku dopuszczają dwa bardzo poważne błędy, które mogą doprowadzić do utraty strony. Dlatego oprócz standardowych ostrzeżeń m.in. o wybraniu mocnego hasła, ważne jest, aby pamiętać o dwóch rzeczach:

  1. Nie wolno używać osobistej strony (prywatnego profilu) w celu prowadzenia profilu firmy lub organizacji. Wielu początkujących, rejestrując się na VK, podaje zamiast imienia i nazwiska nazwę swojej firmy, zamiast zdjęcia umieszczają logo i publikują wiadomości swojej firmy lub linki do produktów. Taka strona prędzej czy później może być zablokowana przez moderatora.
  2. Rejestrując publiczną stronę lub grupę, rób to z konta z prawdziwym imieniem i nazwiskiem, najlepiej właściciela firmy. Pamiętaj, że na VK nie możesz przenieść prawa własności do grupy lub strony. Oznacza to, że będzie na zawsze przywiązana do danego prywatnego profilu, z którego strona lub grupa została zarejestrowana. Nie pozawalaj zewnętrznej agencji rejestrować strony za ciebie! W przypadku blokady twojej strony (każdemu się może zdarzyć złamać regulamin), moderatorzy mogą poprosić o dokumenty potwierdzające tożsamość, czyli prawo do posiadania profilu oraz strony/grupy.

Wygląd publicznych stron i grup

Jak już wspomniałem, na grupach i stronach publicznych istnieje dział „Dyskusje”. Jednak z drugiej strony, na VK nie ma recenzji, jak na fanpage’ach na Facebooku. Dlatego zalecam od razu utworzyć wątek „Recenzje” w dyskusjach i zmotywować przynajmniej kilku zadowolonych klientów, zostawić prawdziwe opinie o produktach z twojego sklepu.

Jednym ze sposobów na zwiększenie atrakcyjności twojej strony jest graficzne menu na górze strony. To może być zarówno proste menu składające się z 4-5 linków prowadzących do najważniejszych sekcji strony, jak i szczegółowo skonstruowane menu, prawie jak mini-wikipedia. Przykład takiego menu można zobaczyć na oficjalnej stronie VK.

Jeszcze jedna przydatna funkcja – sekcja “Produkty”. To dodatkowa sekcja wyświetlająca towary lub usługi, którą można zamocować na górze strony, tuż pod opisem i graficznym menu. W momencie pisania tego artykułu VK jeszcze nie wprowadził możliwości kupowania produktów bezpośrednio w tym rozdziale, ale znajduje się tutaj przycisk dla wysłania wiadomości do administratora. Wygląda to tak:

 

Niestety, wielu użytkowników z przyzwyczajenia wciąż zadają pytania w albumach fotograficznych, które przez lata pełniły funkcję sekcji “Produkty”. Piszą komentarz, na przykład z pytaniem o cenę lub właściwości towaru i oczekują odpowiedzi od administratora strony. Niemniej jednak, ten rozdział służy jako dodatkowa “witryna”, aby przyciągnąć uwagę kupującego.

Publikacja postów

Algorytmiczny newsfeed pojawił się na VK dopiero na początku 2016. W chwili pisania artykułu (wrzesień 2016) algorytmiczny feed jest opcjonalny i można go włączyć w ustawieniach. Co mnie zdziwiło, według przedstawicieli VK, około 45 mln użytkowników jeszcze w lipcu samodzielnie go włączyło. Pamiętacie, ilu przeciwników algorytmicznego newsfeeda było wśród użytkowników Facebooka, Instagrama i Twittera?

Teraz należy tworzyć unikatowe treści, które się klikają, czytają, komentują i udostępniają. I od razu podaję jeszcze jeden ważny szczegół: lajki i komentarze nie wpływają na wiralność postu. Nasi znajomi na VK nie widzą tego, co polubiliśmy lub skomentowaliśmy.

Jedna z niezwykłych możliwości, aby zwiększyć atrakcyjność postów — dołączać do nich muzykę. Na VK sekcję muzyczną można tworzyć zarówno w profilach prywatnych, jak i na stronach. Posty z muzyką aktywnie wykorzystuje, na przykład Cropp.

 

Jeśli publikujesz objętościowe posty (artykuły, poradniki), lepiej je tworzyć, wykorzystując wewnętrzny redaktor VK, aby zwiększyć ich atrakcyjność. Aby wejść do redaktora należy przejść do strony, gdzie XXX – to ID twojej strony lub grupy, a Post_title to tytuł posta.

 

Jeszcze jedna przydatna funkcja publicznych stron — „Zaproponuj post”. Można ją bardzo fajne wykorzystać do interakcji z użytkownikami, którzy sami tworzą treści (na przykład, opinie o produktach) i wysyłają je do ciebie.

Po otrzymaniu, możesz opublikować taki post w imieniu twojej strony.

Tę funkcję można wykorzystać również w celach reklamowych. Stwórz wysokiej jakości treści (serię ciekawych wideo, poradnik, listę przydatnych serwisów, itp.) ze wzmianką o twoim sklepie, znajdź tematyczne strony i zaproponuj im swój post. Zazwyczaj 1 z 10 stron z przyjemnością go opublikuje.

Co do publikowania postów na swojej stronie, jeśli jesteś przyzwyczajony do serwisów takich jak Buffer lub Hootsuite, polecam użyć https://amplifr.com/en lub https://kuku.io. Obsługują zarówno zachodnie sieci społecznościowe, jak i rosyjskie. 

Promocja fanpage’a na VK.com

Oprócz znajomej wszystkim reklamy targetowanej i postów sponsorowanych jak na Facebooku, na VK jest jeszcze jedno ciekawe narzędzie reklamowe — płatne publikowanie postów w innych grupach lub stronach. Istnieje oficjalna giełda takich postów oraz zewnętrzny serwis Sociate.ru (na razie, niestety, tylko z rosyjskim interfejsem).

Zazwyczaj post jest publikowany na okres 24 godzin z czego przez 1 godzinę znajduje się na górze strony (warunki są ustalane indywidualnie). Zaletą takich postów jest stosunkowo niska cena i duży zasięg. Wadą — brak targetingu, czyli twój post widzą wszyscy członkowie danego fanpage’a. Dlatego warto uważnie podchodzić do wyboru miejsc do publikacji, żeby nie drażnić użytkowników reklamą, która ich może w ogóle nie zainteresować.

  

VK ma także mechanizmy retargetingu (remarketingu), więc jeśli na twojej stronie internetowej już jest ruch z Runetu, możesz „doganiać” na VK.com osoby odwiedzające twój sklep. W tym celu należy zainstalować piksel retargetingu na swojej stronie internetowej. Znajdziesz go w panelu reklamodawcy https://vk.com/ads?act=retargeting. Nawiasem mówiąc, reklama umieszczana w sieci partnerskiej Yandex.Direct pojawia się również na VK.com.

Podsumowanie

Oczywiście nie istnieje jeden słuszny przepis na prowadzenie fanpage’a. Tym niemniej, zalecam maksymalnie wykorzystywać wszystkie dostępne funkcje grup i stron publicznych. Eksperymentuj z różnymi formatami treści — pożyteczną, inspirującą, rozrywkową. Tylko w ten sposób zrozumiesz, jakie treści polubi twoja grupa docelowa.

Mam nadzieję zobaczyć na VK.com jak najwięcej polskich sklepów internetowych!