NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Eventy

NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Eventy

O podsumowanie roku 2016 w kategorii eventy poprosiliśmy specjalistów. Na nasze pytania odpowiedzieli eksperci z polskich agencji i firm specjalizujących się w event marketingu. Zapraszamy do lektury.

1. Małgorzata Ziółkowska, Account Director, Havas Sports & Entertainment
2. Jacek Kłopotowski, Project Execution Director, Imagine Nation / Focus Media Group
3. Adam Kowalczyk, Event Director, WALK Events
4. Olga Krzemińska-Zasadzka, Managing director Agencji eventowej Power
5. Wojciech Zbroja, Prezes Rent Design
6. Michał Atlas, Współtwórca i dyrektor zarządzający agencji BRAVE
7. Katarzyna Seroczyńska, Event Manager, Wizard Events

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Małgorzata Ziółkowska
Account Director, Havas Sports & Entertainment

Najważniejszy sukces 2016

Zdecydowanie Męskie Granie. Ciekawy, niesztampowy dobór artystów, zaskakujące muzyczne kooperacje, mieszanie stylów i bardzo dobra komunikacja. Bilety sprzedawały się w mgnieniu oka. Znana od kilku lat formuła wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Dobra robota.

Największa porażka 2016

Brak stref kibica przy okazji UEFA EURO 2016. Ogromny potencjał marketingowy został rozmieniony na drobne. Na dobrą sprawę miejsc, w których kibice mogli wspólnie przeżywać emocje, gromadzić się, bawić, świętować można było policzyć na palcach jednej ręki. W związku z bardzo dobrą dyspozycją sportową fani liczyli na takie miejsce i niestety się zawiedli. Z resztą nie tylko oni. Szkoda.

Najważniejsza zmiana w 2016

Branża coraz częściej spogląda w stronę CSR-u. Marki poprzez sport, crowdfunding, wspólne okołoświąteczne akcje widzą szansę na budowanie świadomości wśród konsumentów. Dają, ale dostają też w zamian. To bardzo cieszy, że idea pomagania jest coraz bardziej powszechna. Super!

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Trudno mówić o jednym wydarzeniu, bowiem branża jest bardzo duża. Na dobrą sprawę trzeba by przyznać po jednym tytule w każdej dziedzinie – imprez masowych, korporacyjnych, promocyjnych, sportowych, telewizyjnych. Każda z nich ma inną charakterystykę i inny wymiar. Na pewno z punktu widzenia marketingu sportowego najważniejszym wydarzeniem były UEFA EURO 2016 i Igrzyska Olimpijskie w Rio. To był główny kontekst komunikacyjny i aktywacyjny wielu firm.

Najciekawsze trendy w 2016

Rok ten można nazwać rokiem rozszerzonej rzeczywistości. Coraz chętniej zanurzamy się w świat wirtualny również w tak fizycznym wymiarze jak symulatory VR. Dzięki nim możemy doświadczyć niezwykłych wrażeń, niejako oszukać naszą percepcję. Potencjał tego narzędzia jest ogromny. Wykorzystuje się je w takich dziedzinach jak sport, podróże, rozrywka, edukacja czy moda. Jestem przekonana, że wykorzystanie go w celach marketingowych będzie rosło, o czym zresztą mówiliśmy podczas jednej z naszych branżowych konferencji Innovation Lab. Virtual Reality niesie ze sobą ogromny potencjał biznesowy dla marek i otwiera nowe możliwości product placementu.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Euro 2016. Dlaczego? Trudno było odwrócić uwagę Polaków od piłki nożnej przez cały czerwiec i początek lipca. Kiedy trwał turniej, wszystkie inne eventy mogły na dobrą sprawę przestać istnieć. :)

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Kuchnia Spotkań IKEA to strzał w dziesiątkę. Przestrzeń, w której można spotkać się z przyjaciółmi, rodziną, oderwać się od codziennych obowiązków i skupić na budowaniu relacji. A wszystko w towarzystwie produktów IKEA. To brand experience w czystej postaci.

Ocena obecnej kondycji branży

Idziemy w dobrą stronę. Branża zrozumiała w końcu, że emocje i dobra historia są kluczem do sukcesu w komunikacji marki. Liczą się pomysły z jednej strony angażujące konsumentów, a z drugiej odpowiadające potrzebom klienta. Event stał się narzędziem do wiązania wrażeń z marką i budowania przywiązania poprzez pozytywne emocje będące częścią narracji komunikacyjnej marki.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Jeszcze większe zaangażowanie autorytetów ze świata wirtualnego, czyli influencerów - blogerów, youtuberów, vlogerów. Szczególnie w kontekście młodego pokolenia, które potrafi śledzić każdy krok swoich idoli zarówno w onlinie jak i offlinie. To spowoduje jeszcze większe zacieranie się między rzeczywistością wirtualną i tzw. realem.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Nasze badania „Meaningful Brands” pokazują, że prawie 74% marek nie ma żadnego znaczenia emocjonalnego dla konsumentów. Mogłyby zniknąć, a konsumenci nawet by tego nie zauważyli. Zatem zdecydowanie wyzwaniem największym jest zbudowanie takiej relacji z konsumentem, która byłaby oparta na pozytywnych emocjach.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Coraz mocniejsze łączenie online i offline. Marki chcą budować napięcie wokół swoich eventów, komunikować je na różnych platformach i dotrzeć z nimi do jak najszerszego grona odbiorców. Działania te mają na celu realne zaangażowanie uczestników w komunikację marki, zbudowanie społeczności wokół wydarzenia i brandu oraz zaistnienie w świadomości konsumenta.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Należy się skupić nad takim budowaniem narracji wokół eventów, aby odbiorcy mieli poczucie, że wydarzenie wnosi wartość dodaną w ich życie. Warto też pomyśleć o tym, jaką rolę wydarzenia mogą pełnić w społeczności lokalnej. Istnieje wiele mechanizmów, które są bardzo łatwe w egzekucji a mogą przynieść wymierne korzyści finansowe czy rzeczowe. To ważny element w budowaniu więzi z odbiorcą.

-------------------------------------------------

Jacek Kłopotowski
Project Execution Director, Imagine Nation / Focus Media Group

Największy sukces 2016

Rok 2016 to dwa spektakularne sukcesy polskiej branży eventowej – Światowe Dni Młodzieży oraz Szczyt NATO. ŚDM to ponad 3 miliony uczestników ze wszystkich kontynentów – wydarzenie, w którego organizację były zaangażowane dziesiątki firm i tysiące ludzi. Wymagało to koordynacji wielu podmiotów, przy jednoczesnym zastosowaniu nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa. Impreza ta jest niewątpliwie sukcesem na światową skalę.

Szczyt NATO, który odbył się w lipcu w Warszawie, pokazał, że Polska jest w stanie być gospodarzem najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń. Dwa miesiące przygotowań, dwa miesiące prac montażowych na Stadionie Narodowym poprzedziły dwudniową obecność ponad 60 delegacji i 2500 uczestników Szczytu. Organizacja wydarzenia wymagała doskonałego przygotowania obiektu oraz bezbłędnej koordynacji ze strony władz miasta. Pomimo znacznych ograniczeń w ruchu, władzom miasta udało się uniknąć paraliżu stolicy.

Największa porażka w 2016

Nie przypominam sobie żadnej spektakularnej porażki.

Największa zmiana w 2016

Jedną z większych zmian jest zmiana organizatora Orange Warsaw Festival. Problemy Rochstar Events przyczyniły się do przejęcia organizacji tego festiwalu przez Alter Art (wspólny kontrakt z Open’er Festival powered by Orange). Organizatorowi udało się dzięki sprawnym i przemyślanym zmianom odbudować zaufanie konsumentów do marki Orange Warsaw Festival. Zmniejszenie powierzchni, na której ma się odbywać impreza, skrócenie jej czasu trwania do dwóch dni i kondensacja lineupu przyczyniły się do sukcesu i dobrze wróżą przyszłości festiwalu.

Najważniejsze wydarzenie 2016

Odpowiedź jest taka sama, jak w pytaniu o największy sukces 2016 roku.

Najciekawsze trendy w 2016

Dość ciekawym zjawiskiem stał się trend wprowadzania do eventów elementów retro i powrotu do rozwiązań „z przeszłości”. Często pomiędzy coraz nowocześniejszymi technologiami pojawiają się klasyczne elementy nawiązujące do lat 80. czy 90. ubiegłego wieku. Co ciekawe, dzieje się to w momencie, kiedy najnowsze technologie przekraczają kolejne granice – np. intensywny rozwój produktów VR, takich jak HTC Vive. Pomimo pojawiania się kolejnych innowacyjnych rozwiązań, wciąż jest miejsce i zapotrzebowanie na „powrót do przeszłości”. Mam wrażenie, że jest to swego rodzaju oddech od technologii, która otacza nas w każdej sferze życia codziennego. Może to też tęsknota do prostych rozwiązań, które dla młodszych odbiorców są raczej ciekawostką, a dla starszych stanowią pewien aspekt sentymentalny?

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Ciągła edukacja i partnerska współpraca na linii klient-agencja. Postępująca profesjonalizacja branży eventowej to także edukacja klientów i osób odpowiedzialnych za eventy w agencjach. Współpracując z zagranicznymi firmami widzimy dobrze, że Polska nie odstaje od standardów europejskich, ale ma jeszcze trochę do nadrobienia. Polskie agencje coraz częściej stosują zasady, które są standardem w Europie – przede wszystkim dotyczy to kultury i czasu pracy oraz BHP. Bardzo dużo zależy od wiedzy eventowców i ich klientów, którzy nie zawsze są świadomi, jak powinny wyglądać warunki pracy, aby zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i komfort pracy.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Jednym z większych hype’ów był fenomen Pokemon GO. Kilkutygodniowe szaleństwo zawładnęło w zasadzie całym światem (również eventowym). Prosty mechanizm zmobilizował miliony ludzi do wyjścia z domów. Można powiedzieć, że oszaleli na punkcie Pokemon GO, a skuteczność kampanii najlepiej pokazują notowania Nintendo na japońskiej giełdzie, gdzie wartość akcji spółki się podwoiła.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Faktorem, który będzie w 2017 roku kreował sytuację na rynku eventów, będzie niewątpliwie postępujące zahamowanie w inwestycjach i pozycja wyczekiwania, którą przyjmuje coraz więcej podmiotów biznesowych. Paradoksalnie jednak, pierwszy okres może przynieść wzrost aktywności niektórych marketerów, którzy w celu mocnego wybicia się przed okresem zniżkowym będą chcieli zdyskontować środki finansowe wypracowane w 2016 roku.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wyzwaniem na nadchodzący rok i na kolejne lata będzie rywalizacja o utrzymanie się w eventowym peletonie. Czeka nas ciągły rozwój i świadczenie usług na coraz wyższym poziomie – przede wszystkim pod względem contentu i merytoryki, ale także kreatywności. Mimo, że branża eventowa jest w Polsce ciągle jeszcze młoda, już dogoniliśmy rynek europejski, a czasem nawet go przeganiamy. To powód do dumy, ale jednocześnie wyzwanie – jesteśmy traktowani na równi z europejskimi agencjami i zapraszani do zagranicznych realizacji i międzynarodowych kampanii, a polskie agencje stają w szranki z zagranicznymi w przetargach i konkursach, nierzadko odnosząc sukcesy.

Jakich trendów możemy się spodziewać w 2017

Z dużym prawdopodobieństwem możemy przewidzieć, że utrzyma się aktualny trend łączenia światów offline i online. Wzajemne przenikanie się świata realnego i cyfrowego stało się standardem – w coraz większym stopniu wykorzystuje się na eventach najnowsze rozwiązania technologiczne i implementuje funkcjonalności aplikacji używanych na co dzień.

Rozwój technologii VR również będzie miał coraz większe zastosowanie w branży eventowej – już teraz, gdy tylko pojawi się na rynku coś nowego, po kilku tygodniach można to zobaczyć na jakiejś realizacji (w tym roku odkryciem było HTC Vive, które momentalnie zagościło w eventach).

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na jakość oferowanych usług oraz na konsulting, jaki agencje mogą na bieżąco świadczyć swoim klientom. Tylko agencje proaktywne, które w dodatku będą w stanie zaakceptować możliwe zmniejszenie zainteresowanie usługami branży, utrzymają swoje pozycje, a być może i je wzmocnią – nie od dziś wiadomo bowiem, że kryzys to doskonały moment na odskoczenie od konkurencji.

-------------------------------------------------

Adam Kowalczyk
Event Director, WALK Events

Najważniejszy sukces 2016

Przez bardzo długi czas event był niedocenianym kanałem komunikacji, szczególnie w odniesieniu do ATLu, BTLu, digitalu itd. W ostatnich latach to postrzeganie bardzo się zmieniło, a rok 2016 był szczególny pod tym względem. Był to czas ciekawego rozwoju dla branży, pewnego rodzaju budowania świadomości i pozycji w całej marketingowej układance. Używane do tej pory słowo „eventy” w końcu zastąpiło pojęcie „event marketing”. Media marketingowe, które do tej pory poświęcały bardzo mało uwagi event marketingowi lub nie poświęcały jej wcale, zaczęły o nim pisać. Przykładem może tu być chociażby to podsumowanie roku, ponieważ jeszcze 12 miesięcy temu event marketingu nie było w zestawieniu. Po raz pierwszy na łamach Nowego Marketingu pojawił się też zawód „Event Manager” w cyklu „Kariera w marketingu”.

Również świadomość klientów odnośnie zalet płynących z event marketingu osiągnęła bardzo wysoki poziom. Jednym z przykładów jest tu niewątpliwie „Premiera Nowego Świata Ubezpieczeń – iHestia”, którą stworzyliśmy na zlecenie ERGO Hestii. Jeszcze kilka lat temu tego rodzaju rozwiązanie zapewne zostałoby zaprezentowane agentom ubezpieczeniowym podczas indywidualnych lub grupowych szkoleń. Tymczasem specjalnie z tej okazji zrealizowaliśmy merytoryczne wydarzenie, jednocześnie mające cechy komercyjnego show z wieloma efektami wizualnymi. W ten sposób zbudowaliśmy zaangażowanie, niemożliwe do uzyskania w inny sposób. Co więcej, wydarzenie otrzymało nominację w kategorii „B2B event” w prestiżowym europejskim konkursie EuBea. Był to ogromny sukces WALK Events, ale również całej branży event marketingowej.

Największa porażka 2016

Jeszcze rok temu mógłbym jednoznacznie wskazać największa porażkę roku, jednak uważam, że w tym nie było takiego wydarzenia, co jest bardzo dobrą informacją dla całej branży. W zeszłym bez wątpienia wskazałbym na Orange Warsaw Festival.

W 2016 nie obyło się natomiast bez sytuacji, które obniżają profesjonalizm branży. Do największych z nich należą przetargi, które kończą się brakiem uzasadnienia wyboru. Klient ma do tego oczywiście prawo, ale długookresowo ma to bardzo złe skutki. Udział w przetargu wiąże się dla agencji z dużą ilością pracy i często z dodatkowymi nakładami finansowymi. Przygotowanie dużego przetargu to często miesiąc pracy i koszt nawet 20 000 zł. Brak informacji zwrotnej powoduje, że agencje będą dużo ostrożniej wybierały przetargi, w których chcą uczestniczyć. W konsekwencji najlepsze agencje będą walczyły w małej liczbie „pewnych” przetargów, a w pozostałych będą brały udział agencje o jeszcze nieugruntowanej pozycji na rynku. Brak rzetelnej informacji zwrotnej po przegranym przetargu powoduje, że agencja nie może poprawić swojej oferty w przypadku kolejnych przetargów dla tego samego czy innego klienta, czyli zaczyna się błędne koło.

Najważniejsza zmiana w 2016

W 2016 roku Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR i Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów rozpoczęło prace nad stworzeniem polskiego Kodeksu Dobrych Praktyk Przetargowych. Dokument ma zawierać standardy przetargowe w odniesieniu do każdej kategorii zakupów z dziedziny komunikacji marketingowej, w tym również event marketingu. Jest on co prawda jeszcze w trakcie realizacji, jednak moim zdaniem tak ogromny krok w stronę profesjonalizacji rynku już teraz możemy nazwać ważną zmianą. Wprowadzenie kodeksu z pewnością zmieni oblicze przetargów w branży marketingowej.

Dodatkowo, w Konkursie Twórców Reklamy, czyli największym polskim festiwalu kreacji reklamowej, została wprowadzona nowa kategoria – „PR&Event”, co potwierdza umocnienie pozycji event marketingu na rynku.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Po rezygnacji Grupy Żywiec ze sponsoringu tytularnego Open’era można było mieć obawy czy festiwal utrzyma swoją jakość i pozycję. Tegoroczna edycja pokazała, że ma on wyrobioną markę i może świetnie funkcjonować bez sponsora tytularnego, za co organizatorowi należą się gratulacje.

Najciekawsze trendy w 2016

Marki przestają traktować event jako wydarzenie odbywające się „obok” strategii komunikacyjnej, a zaczynają jako zintegrowaną, i często centralną, część komunikacji. Klienci coraz częściej szukają rozwiązań 360 stopni i w związku z tym w briefach stricte eventowych pojawiają się wytyczne dotyczące innych kanałów komunikacji – najczęściej jest to PR i digital.

Ciekawym trendem są też transmisje wydarzeń na żywo, prowadzone przez marki m.in. na Facebooku. Jest to odpowiedź na potrzeby współczesnych konsumentów, którzy chcą być tam, gdzie dzieją się najważniejsze wydarzenia, w momencie, w którym się one odbywają. Myślę, że w przyszłym roku spotkamy się z jeszcze większą liczbą rozwiązań z zakresu live marketingu.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Od lat wyzwaniem dla agencji eventowych jest płynność finansowa i warunki płatności po stronie klientów, a im większe produkcje, tym większe jest to wyzwanie. Poziom przedpłat przy projektach osiąga często 60% wartości projektu, a płatności od klientów przychodzą od 30 do 90 dni po realizacji. Dyplomatycznie byłoby taki temat przemilczeć, ale rozsądek podpowiada, aby o tym mówić, ponieważ jesteśmy kanałem komunikacji marketingowej, natomiast wartość dodaną w eventach stanowi kreacja oraz jakościowa koordynacja zasobów zewnętrznych, za które musimy płacić w dużym stopniu przed realizacją.

Kolejnym dużym wyzwaniem jest znalezienie i zrekrutowanie specjalistów, których na rynku jest niewielu. Szczególnie takich, którzy odpowiadają naszym wysokim standardom i pasują do kultury organizacyjnej WALK Events. Z mojego punktu widzenia kończą się czasy samozwańczych Event Managerów, którzy przez 20 lat pracują tak samo i ciągle z tymi samymi ludźmi. Jeżeli chcemy realnie odpowiadać na potrzeby klientów i kreować innowacyjne projekty, sami musimy być innowacyjni w podejściu do swojej pracy. Takiego podejścia szukamy podczas rekrutacji do naszego zespołu.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

H&M Królestwo – bardzo dobry, przemyślany koncept kreatywny oraz realizacja na wysokim poziomie. Wszystkie elementy akcji – zaczynając od artworków, przez artystów, a na lokalizacji kończąc były spójne i dopasowane do marki. Brawa dla Endorfina Events. Mam nadzieję, że będzie coraz więcej tego typu akcji na naszym rynku.

Verva Street Racing 2016 – Narodowy Festiwal Motoryzacji – w tym roku po raz pierwszy wydarzenie odbyło się na błoniach Stadionu Narodowego i było dedykowane rodzinom, a goście oprócz pokazów i wyścigów mogli zobaczyć prawdziwe perełki motoryzacji.

Ocena obecnej kondycji branży

Jest dobrze. Przede wszystkim konkurujemy ze sobą w oparciu o zdrowe, etyczne zasady, a kiedy spotykamy się podczas różnego rodzaju wydarzeń potrafimy sobie pogratulować udanej realizacji. Uczymy się od siebie nawzajem i inspirujemy się. Bardzo dużą rolę odgrywają tu, wcześniej wspomniane, media marketingowe, w których coraz częściej znajdujemy merytoryczne artykuły z obszaru event marketingu. Co więcej, kibicujemy sobie nawzajem, np. kiedy WALK Events zostało nominowane w konkursie EuBea, otrzymałem kilka telefonów i wiadomości z konkurencyjnych agencji z gratulacjami i informacją, że trzymają za nas kciuki.

Obecna kondycja branży została bardzo ciekawie podsumowana w książce autorstwa Magdaleny i Piotra Jaworowiczów pt. „Event marketing w zintegrowanej komunikacji marketingowej”. W mojej ocenie jest to pierwsza pozycja porządkująca wiedzę o event marketingu w Polsce. Myślę, że wkrótce doczekamy się kolejnych wydawnictw.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Z perspektywy całej branży z pewnością będzie to organizacja Mistrzostw Europy U-21 w piłce nożnej. Jest to bardzo duża impreza i póki co nie jest o niej głośno, ale już za chwilę zaczniemy nią żyć.

Kolejnym wyzwaniem o międzynarodowym zasięgu będzie produkcja Ceremonii Otwarcia The World Games 2017 we Wrocławiu. Agencja, która finalnie wygra przetarg stanie przed nie lada wyzwaniem na poziomie kreacji, ale również produkcji. Impreza będzie transmitowana do ponad 100 państw.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Obecnie ludzie spędzają w sieci średnio 2 godziny dziennie, zatem wykorzystanie narzędzi digitalowych jest obowiązkowym elementem przy projektach konsumenckich, ale również w przypadku zarządzania zespołem i projektami. W 2017 roku z pewnością szerzej niż do tej pory będzie się wykorzystywać aplikacje wspierające cały proces przygotowań i produkcji.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Aby nie wypaść z obiegu w event marketingu trzeba ciągle szukać inspiracji i nowych rozwiązań – zarówno tych przeznaczonych dla konsumentów, jak i agencji wewnętrznie. W tym celu należy postawić przede wszystkim na śledzenie trendów, szkolenia pracowników, wyjazdy na zagraniczne targi i wydarzenia, a także inwestycje w narzędzia służące do realizacji projektów. Agencje, które nie będą na bieżąco po prostu przestaną się liczyć.

-------------------------------------------------

Olga Krzemińska-Zasadzka
Managing director Agencji eventowej Power, PowerSport i DMC Poland, vice-prezes Stowarzyszenia Branży Eventowej, członek Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel, a także Society for Incentive Travel Excellence

Najważniejszy sukces 2016

Agencja Power otrzymała nagrodę główną dla Najlepszych Dostawców w Konkursie PROCON/POLZAK 2016. Jest to największe wydarzenie w branży zakupowej w Polsce, gromadzące co roku ponad 250 uczestników odpowiedzialnych za zarządzanie i koordynowanie zakupami korporacyjnymi, łańcuchem dostaw w największych firmach działających w Polsce. Nagroda ta jest dla agencji bardzo cenna, gdyż w II etapie konkursu oceniali nas klienci, a Kapituła Konkursu złożona była z wybitnych przedstawicieli polskiego środowiska zakupowego, świata biznesu i nauki. Dostaliśmy się także do jury międzynarodowego konkursu Eventex.

Największa porażka 2016

To był dla nas udany rok, więc nie mogę wskazać wydarzenia, które byłoby porażką. Staram się nie wyolbrzymiać niepowodzeń czy niezrealizowanych projektów, traktuję je jako źródło informacji, nad czym należy jeszcze popracować.

Najważniejsza zmiana w 2016

W tym roku w firmie ominęły nas spektakularne zmiany na miarę nowego Prezydenta Stanów Zjednoczonych (śmiech). Wzmocniliśmy zespół o 2 nowe osoby, wprowadzamy nowy system komputerowy do łatwiejszego zarządzania projektami, ponownie zwiększyliśmy swoje obroty i sukcesywnie umacniamy swoją pozycję na rynku.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Przeprowadziliśmy dużo ciekawych projektów zarówno w Polsce jak i zagranicą. Od wielkich gal na ok. tysiąc osób i 10 premier seriali w całej Polsce, przez 12 dużych konferencji dla klienta z Anglii, po rekord w wyjeździe off-roadowym do Gruzji (40 aut). Odwiedziliśmy w tym roku także Singapur i Las Vegas. Osobiście najbardziej przypadł mi do gustu event motoryzacyjny Ferrari Corsa Baltica.

Nawiązując do włoskich korzeni i kultowego wyścigu Mille Miglia, Ferrari Polska od 2013 roku organizuje Kawalkadę Ferrari. W tym roku na rynku pojawił się najnowszy model Ferrari – GTC4 Lusso. Z tej okazji organizatorzy postanowili nadać Kawalkadzie szczególną oprawę. Organizacją przedsięwzięcia zajęła się Agencja Power – nasi pracownicy uczestniczyli w przygotowaniu scenariusza oraz odpowiadali za realizację tej prestiżowej imprezy. Kawalkada 34 aut przejechała po polskich drogach trasę od Katowic do Sopotu, wprawiając w osłupienia rzesze fanów motoryzacji i odbijajac się szerokim echem w mediach społecznościowe. Organizacja Ferrari Corsa Baltica został uznany za bardzo udany przez Ferrari Polska, więc możemy spodziewać się długofalowej współpracy i rozwoju projektu w kolejnych latach.

Jeśli chodzi o branżowe wydarzenia roku chciałabym wyróżnić dwa dynamicznie rozwijające się wydarzenia: Meetings Week oraz Event Biznes. Oba wydarzenia, mimo iż odbywają się zaledwie od kilku lat, odgrywają w branży ogromną rolę. Są nie tylko źródłem wiedzy i inspiracji, ale przede wszystkim pokazują jak ogromny potencjał drzemie w eventach, jak ważnym i skutecznym są one narzędziem.

Najciekawsze trendy w 2016

Widzę kontynuację trendu z ubiegłego roku. Eventy coraz częściej zmieniają się w show łączące takie elementy, jak animacje 3d, mapping, choreografie taneczne i muzykę na żywo. Zaawansowane technologie pozwalają zrealizować nawet najbardziej odważne pomysły organizatorom. Od kilku już lat w realizacjach eventowych ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia i oczywiście… budżety.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

W piątek 26.11 zaczęły obowiązywać niektóre przepisy noweli o usługach turystycznych. Nowa ustawa wprowadza obowiązek odprowadzania od każdej wycieczki do 30 zł, w zależności od celu podróży i środka transportu, do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Dzięki temu Fundusz ma lepiej zabezpieczać klientów przed niewypłacalnością touroperatorów. Z dołączonej do ustawy symulacji wynika, że przy średniej składce w wysokości 12,5 zł, do TFG rocznie trafiałoby ok. 30 mln zł.

Każda agencja eventowa oraz incentive, każde biuro podróży, a być może i hotel czy pośrednik będą musieli odprowadzać opłatę za turystę. W tej chwili przepisy są niejasne i mogą być różnie interpretowane. To budzi wiele pytań m.in. kogo dokładnie dotyczy nowy fundusz. W tej chwili cała branża stara się pozyskać jak najwięcej informacji na ten temat, ale jeszcze nawet deklaracja nie jest dostępna. Niemniej na pewno przełoży się to na wzrost cen usług oraz przysporzy firmom dużo dodatkowej pracy (nowe deklaracje roczne, nowe przepisy, raporty).

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Możemy pochwalić się rozpoczęciem dużej kampanii dla Polmot Auto. Prace rozpoczęliśmy od wdrożenia nowej strony internetowej klienta www.polmotauto.pl. Przed nami ok. dwuletnia związana z wydarzeniami, promocją oraz nowymi koncepcjami reklamowymi.

Ocena obecnej kondycji branży

W branży eventowej dostrzegam umocnienie pozycji niektórych dużych agencji, ale równocześnie o wielu zrobiło się bardzo cicho. Branża zaczyna się oczyszczać i dostosowywać do wyższych wymagań rynku. Większość członków Stowarzyszenia Branży Eventowej z roku na rok podnosi swoje wyniki finansowe, więc prognozy są optymistyczne dla tych, którzy potrafią podnieść efektywność swojego biznesu. Branża incentive podsumowuje swoje wyniki po zakończeniu roku, więc za wcześnie na ocenę. W tej chwili każda z firm próbuje wdrożyć nowe przepisy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Przede wszystkim czeka nas wspomniana wcześniej podwyżka kosztów organizacji wyjazdów w związku z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Wprowadzone zostaną kary za mnie stosowanie się do przepisów – kary finansowe oraz kara pozbawienia wolności do lat 3, więc spodziewać się można wzrostu zgłoszeń do wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Myślę, że takie same jak co roku. Najważniejsze to przyciągać uwagę klientów i otrzymywać od nich zapytania z odpowiednim wyprzedzeniem, aby solidnie przygotować nie tylko ofertę, ale i samo wydarzenie czy wyjazd. Konkurencja nie śpi, więc trzeba dbać nie tylko o klientów, ale i o swój zespół. Dobrze zarządzać zespołem i czasem pracy, aby mogli go jak najlepiej wykorzystywać, bez siedzenia po godzinach.

W 2017 roku odbędą się także spotkania z Działami Zakupów. Mam nadzieję, że ustalenia pomiędzy Agencją a Działami Zakupów przebiegną sprawnie i będą obowiązywać w jak najkorzystniejszej formie dla obu stron.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

W obszarze incentive zmniejsza się liczba bezpiecznych destynacji w związku z niepewną sytuacją w Europie, zamachami terrorystycznymi, napływem uchodźców. Agencje muszą więc wciąż poszukiwać i promować nowe miejsca.

Tej zimy postawiliśmy na największe ośrodki sportowe z niepowtarzalną górską scenerią, snowparki dla snowboardzistów i amatorów freestyle’u oraz setki kilometrów bajecznych nartostrad. Wybraliśmy specjalnie dla miłośników firmowego białego szaleństwa najlepsze miejscowości i regiony narciarskie w Polsce (Krynica Górska, Korbielów, Białka Tatrzańska, Szczyrk i Szklarska Poręba) oraz Europie ( Sankt Moritz w Szwajcarii, Madonna di Campiglio we Włoszech, Kaprun i Zell am See, Stubaier Gletscher, Zillertal w Austrii, Val Thorens we Francja oraz Gudauri w Gruzji). Nie zapomnieliśmy także o odleglejszych regionach świata, które warto pokazać, jak heliskiing w Kanadzie czy Nowej Zelandii oraz ekskluzywne wyjazdy na Alaskę. W programie takich wyjazdów nie może zabraknąć ciekawych aktywności, np. gier terenowych, skuterów śnieżnych, zimowych survivali, budowania igloo, rzeźbienia w lodzie. Aktywny wypoczynek znakomicie wpływa na pracownika, a także na kontakty z najlepszymi klientami, także ten trend będzie na pewno dominował w 2017 roku.

Myślę, że 2017 rok to będzie też dobry czas na eventy, coraz więcej firm dostrzega ich znaczenie marketingowe. Coraz bardziej będzie liczyła się umiejętność organizacji spotkań o nowatorskim, unikalnym charakterze, docenianie roli networkingu. Ogromne możliwości firmom eventowym stwarzają rozwiązania informatyczne, nowe technologie i media społecznościowe - umiejętność wykorzystania ich w promocji wydarzenia będzie kluczem do zyskania przewagi nad konkurencją.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Dla naszej branży bardzo ważne jest, aby być o krok przed klientem, proponować rzeczy, których jeszcze nie zna, zarówno pod kątem lokalizacji, formuły wydarzenia, ale i narzędzi promocji. Co roku staramy się oferować nowe miejsca, zaskakiwać ciekawymi atrakcjami sportowymi i przygodowymi. Uważnie śledzimy też nowinki technologiczne i rynek gadżetów. Warto odważnie podchodzić do tych trendów i wykorzystywać je w organizacji wydarzeń. Aby zorganizować wydarzenie z efektem “wow”, nie można co roku odgrzewać tych samych rozwiązań. Coraz istotniejsza jest też umiejętność budowania dobrych relacji z klientami i zapewnienie sobie długotrwałej współpracy. To nie tylko ułatwia i stabilizuje pracę agencji, ale jest też najlepszym potwierdzeniem, że swoją pracę wykonujemy dobrze i umiemy odpowiedzieć na potrzeby klienta.

-------------------------------------------------

Wojciech Zbroja
Prezes Rent Design

Najważniejszy sukces 2016

Z punktu widzenia naszej firmy były to zdecydowanie wyróżnienia, które otrzymaliśmy. W lutym 2016 r. otrzymałem jako Prezes Rent Design tytuł Osobowość Roku MICE Poland 2015 w kategorii Podwykonawca, zaś w kolejnym miesiącu znalazłem się w rankingu magazynu BRIEF - 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Tego typu wydarzenia i nagrody uskrzydlają całą załogę i motywują nas do dalszej, ciężkiej pracy.

Największa porażka 2016

Mam wrażenie, że cały czas borykamy się w branży z brakiem kreatywności niektórych, istniejących w niej podmiotów. Ma to szczególne miejsce w przypadku podwykonawców. Mniejsze podmioty, zamiast budować swoją siłę na świeżym spojrzeniu i nowościach wprowadzanych na rynek, często jedynie kopiują propozycje tych większych, sprawiając, że zamiast rozszerzać ofertę kierowaną do organizatorów spotkań i dawać im różnorodne opcje do wyboru, jedynie powielają sprawdzone już rozwiązania. Marzy mi się sytuacja, w której to właśnie wyobraźnia i kreatywność będą kluczowym elementem prowadzenia działalności w branży spotkań, gdyż w mojej ocenie tylko ten kierunek pozwoli nam się dalej rozwijać.

Najważniejsza zmiana w 2016

W związku z ciągłym rozwojem Stowarzyszenia Branży Eventowej, które powiększyło się w tym roku o 10 kolejnych członków, myślę, że ważne z punktu widzenia prowadzenia biznesu było stworzenie przez SBE Kodeksu Dobrych Praktyk Branży Eventowej oraz powołanie do życia Rady Etyki. Kodeks to zbiór zasad określających standardy realizacji usług MICE zgodnych ze statutem Stowarzyszenia i ogólnie przyjętymi zasadami etyki branżowej, regulujący zasady współpracy członków Stowarzyszenia oraz będący punktem odniesienia do działania całej branży. To ważna regulacja, która może wpłynąć na zmianę i ograniczenie praktyk niezgodnych z etyką biznesu.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Myślę, że jednym z najważniejszych wydarzeń minionego roku była organizacja szczytu NATO w Warszawie. Szacuje się, że to ogromne przedsięwzięcie kosztowało ok. 200 milionów złotych. Istotne jest również to, że do jego realizacji zaangażowanych była także część liczących się na rynku firm z branży eventowej.

Najciekawsze trendy w 2016

Dalszy rozwój spotkań branży MICE i związanego z tym networkingu. W 2016 roku wyjątkowo owocne były dla nas spotkania branżowe organizowane przez Meeting Planner oraz, co ciekawe, targi eventowe, które w poprzednich latach miały dużo mniejsze przełożenie na naszą firmę. W tym roku do owocnych targów zaliczyłbym m.in. Events Solutions w Warsaw Expo czy FestiwalMarketingu.pl i konferencja Event Mix zorganizowane w EXPO XXI.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Prowadzenie biznesu samo w sobie jest ogromnym wyzwaniem i ciężko określić jedno, najtrudniejsze dla całej branży. Największym wyzwaniem Rent Design była chyba jednak realizacja dla szczytu NATO w Warszawie. Na potrzeby aranżacji PGE Narodowego dostarczyliśmy kilka ciężarówek mebli. To ogromne przedsięwzięcie wymagało od nas powiększenia stanów magazynowych, co pozwoliło nam jeszcze bardziej umocnić naszą pozycję rynkową.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Każdego roku realizowanych jest coraz więcej ciekawych i kreatywnych kampanii. Krzywdzącym byłoby wskazanie tylko jednej. Myślę jednak, że jednym z ważniejszych wydarzeń naszej branży w roku 2016 było otwarcie kolejnych, dużych obiektów konferencyjnych, takich jak Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, Lubelskie Centrum Konferencyjne czy Centrum Wystawienniczo-Kongresowe w Jesionce.

Ocena obecnej kondycji branży

Ilość realizowanych przedsięwzięć, spotkań branżowych i szkoleń stricte eventowych wskazuje na dobrą kondycję branży. Dobrze o niej świadczy również fakt, że rynek spotkań zaczyna być ciekawym nie tylko dla nas, ale również dla innych przedstawicieli biznesu. Coraz więcej mediów pisze o branży MICE, coraz więcej przedstawicieli innych sektorów rynku chce uczestniczyć w realizowanych przez nas inicjatywach i nas poznawać. Z ciekawością oczekuję raportu Poland Meetings Impact, który ma się ukazać w 2017 roku i pokazać ile tak naprawdę jest wart nieopisany i niezbadany dotąd pod kątem ekonomicznym sektor związany z przemysłem spotkań w Polsce i jaki jest jego realny wpływ na naszą gospodarkę.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Myślę, że z uwagi na niezwykle prężny rozwój powierzchni konferencyjnych otwartych nie tylko w tym, ale również w poprzednim roku (w 2015 r. były to Warsaw Expo, Expo Arena Ostróda), część wydarzeń organizowanych dotychczas w mniejszych lokalizacjach eventowych, przeniesie się właśnie do tych z już zapewnioną, dużą infrastrukturą. Z punktu widzenia Rent Design, obserwujemy również coraz silniejszy trend organizacji konferencji zasiadanych na kanapach i wygodnych fotelach. Organizatorzy spotkań coraz częściej mają odwagę korzystać z niesztampowych rozwiązań. Ułatwia im w tym fakt, że dzięki szerokiej ofercie, posadzenie dziś ponad pół tysiąca gości na wygodnych siedziskach, nie jest już żadnym problemem.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Dalszy rozwój i wzmacnianie pozycji branży MICE na szeroko pojętym, polskim rynku.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Z punktu widzenia naszej działalności myślę, że nadal będzie to duży nacisk na design i wysoki poziom estetyki organizowanych wydarzeń, przy jednoczesnej racjonalizacji budżetów. Z punktu widzenia całej branży myślę, że będzie to dalszy rozwój digitalizacji i coraz częstsze korzystanie z nowych technologii.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Na kontynuację i pielęgnowanie dobrych relacji z naszymi partnerami biznesowymi, podwykonawcami i klientami. Utrzymuję moją opinię, że nasza branża wyróżnia się wzajemną serdecznością, a ta ma wbrew pozorom nieoceniony wpływ na jej progres.

-------------------------------------------------

Michał Atlas
Współtwórca i dyrektor zarządzający agencji BRAVE

Najważniejszy sukces 2016?

Totalne, całkowite i zupełne odwrócenie wizerunku Polskiego Związku Piłki Nożnej. Kilka lat temu łączył nas Koniec PZPN, dziś łączy nas... po prostu piłka. Jest normalnie (-j)!

Największa porażka 2016?

Wysokość roszczeń stowarzyszenia ZAiKS wobec organizatorów Światowych Dni Młodzieży. Funkcjonariusze vs. wolontariusze. Zjawisko określane często mianem nierównego starcia.

Najważniejsza zmiana w 2016?

Chyba najpopularniejszym sformułowaniem roku była „dobra zmiana”. Zupełnie oczywistym jest, że zmiany są konieczne. Ale czy rzeczywiście należy zmieniać tak, by... zmieniało się wszystko?

Najważniejsze wydarzenie w 2016?

Niewątpliwie Światowe Dni Młodzieży. W Krakowie, w Małopolsce. Zainteresowanie mediów, ilość wydarzeń, ich wielkość oraz... liczebność i różnorodność audytorium.

Najciekawsze trendy w 2016?

Praktycznie równoprawny (a często dominujący) status internetu, jako przestrzeni działań marketingowych. Blogi, vlogi, gaming, wszelkie narzędzia pomiaru efektywności, automatyzacja kontaktów z odbiorcami i wiele innych. Online dogonił offline w każdym wymiarze.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016?

Dla nas takie, jakim kierujemy się od lat. Rozsądnie zagospodarować potencjał zbudowanych kompetencji i zdobytych doświadczeń. Nie popaść w przesadne samozadowolenie i nieprowadzącą do sukcesów rutynę.

Najciekawsza kampania /akcja 2016?

Wielka bitwa undergroundowych brzmień oraz legendarnych, kultowych miejscówek na klubowej mapie czterech największych miast Polski, czyli organizowany przez BRAVE i nominowany do Effie Desperados Party Challenge! Duże wrażenie zrobiła na mnie organizacja turnieju Euro, którą miałem okazję oglądać we Francji oraz towarzyszące mu aktywności marek – partnerów wydarzenia.

Ocena obecnej kondycji branży?

Myślę, że nie mnie oceniać. I tak wszystko wyjdzie z wyciągów KRS.

Jakie zmiany czekają nas w 2017?

Na Świecie – geopolityczne. W kraju – prawne i podatkowe. U mnie – demograficzne. :)

Jakie wyzwania czekają nas w 2017?

Najważniejsze wydaje mi się rozsądne gospodarowanie zasobami w momencie spadającej koniunktury gospodarczej oraz odnalezienie się w nieco nowej rzeczywistości pt. dobra ustawa o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017?

Coraz większa presja na cross wydarzeń z aktywnością w sieci. Coraz większa rola nowych mediów w komunikacji. Coraz więcej digital influencerów w świecie offline.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017?

W roku 2017 należy zwrócić szczególną uwagę na dyskretny urok... każdego szczegółu. Podobnie, jak w 2016, 15, 14... Podobnie, jak zawsze!

-------------------------------------------------

Katarzyna Seroczyńska
Event Manager, Wizard Events

Najważniejszy sukces 2016

Za najważniejszy sukces można bez wątpienia uznać świąteczny spot reklamowy Allegro „Czego szukasz w Święta?”. Niezwykle wzruszająca historia trafiła do serc milionów ludzi na całym świecie. Każdy mógł odnaleźć w niej „kawałek” siebie, swoich bliskich. Skłania do głębszych refleksji, a co za tym idzie – pozostaje w pamięci.

Największa porażka 2016

Przy eventach nie mówimy o porażkach. Zawsze powtarzam naszemu zespołowi, że jak coś poszło nie po naszej myśli, to nie są to porażki tylko spontaniczne zmiany w scenariuszu. ;) Nikt nie jest doskonały, czasami nie ma się wpływu na pewne rzeczy. Najważniejsze to wyciągać wnioski, zbierać doświadczenia i... ruszać z kolejnym eventem!

Najważniejsza zmiana w 2016

Na pewno wykorzystywanie nowoczesnych technologii oraz digitalizacja eventów, by nadać im oryginalności, charakteru. Mam tu na myśli m.in. bardzo popularne okulary VR. Jeśli chodzi o digitalizację to zdecydowanie stała się ona nieodłącznym elementem eventów, ale w dzisiejszych czasach to nic nadzwyczajnego.

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Było ich tyle, że byłabym niesprawiedliwa, gdybym wybrała tylko jeden. Niewątpliwie do tych najważniejszych można zaliczyć koncert Rihanny na Stadionie Narodowym, prezentację kolekcji KENZO x H&M oraz koncert Rity Ory na otwarciu salonu Tezenis w Arkadii.

Najciekawsze trendy w 2016

Za najciekawszy trend można uznać przenikanie się agencji eventowych z digitalowymi. Digital staje się poniekąd osią eventową. Mają one nie tylko cel informacyjny, ale przede wszystkim komunikacyjny. Dlatego też na długo przed ich organizacją rozbudzane jest zainteresowanie w sieci, a po ich realizacji komunikacja jest dalej prowadzona (follow – up). A co najlepsze - nie potrzeba prowadzić live streamingu, ponieważ sami uczestnicy relacjonują event w sieci. ;)

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

W branży eventowej każdy projekt jest wyzwaniem. Ale to właśnie nas nakręca do działania. Cały czas analizujemy jak zaspokoić potrzeby klienta, czym go zaskoczyć. Potrafię obudzić się w środku nocy z wizją eventu i rano muszę to omówić z naszym zespołem. Nieraz z takiej „wizji” powstał realny event. W tym zawodzie nie ma miejsca na strach, trzeba być mocno kreatywnym, przełamywać pewne schematy. Na każdym kroku czekają na nas inspiracje, ale nie każdy potrafi je wykorzystywać.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Niewątpliwie najciekawszą (najbardziej wzruszającą) kampanią był Świąteczny Spot Allegro „Czego szukasz w Święta?”. Nie znam osoby, która nie obejrzałaby go choć raz. Czemu aż tak poruszył cały świat? Chyba dlatego, że każdy w nim odnajduje „cząstkę siebie”. I oto właśnie chodzi!

Ocena obecnej kondycji branży

Można zaryzykować stwierdzenie, że ma się dobrze. Jest ogromne zapotrzebowanie na różnego rodzaju eventy. Ludzie chcą się bawić, uczestniczyć w ciekawych projektach, być częścią społeczności. Chcą poczuć trochę magii, luksusu, a w tym niewątpliwie prześcigają się kolejne Agencje. Event Managerowie mają zatem postawioną naprawdę wysoko poprzeczkę. Często taka zabawa staje się też motywacją do bardziej skutecznego działania, szczególnie w działach handlowych firm. Dzięki czemu marketerzy zwiększają sprzedaż poprzez angażowanie konsumentów do działania w trakcie eventów.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Dowiemy się o tym w roku 2017. ;)

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Na pewno ogromnym wyzwaniem będzie stworzenie kolejnych świetnych eventów. Takich, które zostaną w pamięci, które będą budziły zachwyt uczestników oraz pożądanie wśród tych, którzy nie mogli w nim uczestniczyć. Taki, który stanie się inspiracją dla innych agencji nie tylko z kraju, ale z całego świata.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

We współczesnym świecie wszystko zmienia się tak błyskawicznie, że ciężko jest cokolwiek przewidywać. Myślę, że na pewno wszyscy będziemy dalej stawiać na wykorzystywanie nowoczesnych technologii. Okulary z rozszerzoną rzeczywistością zaczynają już powoli być „oklepane”, ale jest mnóstwo możliwości, które sprawdzą się podczas eventów, zaskakując końcowym efektem gości.

Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

To tylko kwestia czasu, aby do Polski dotarła zachodnia moda na wykorzystywanie systemu RFID podczas eventów. Mechanizm jest bardzo prosty - na wejściu każdy uczestnik dostaje opaskę z numerem ID, który może zsynchronizować ze swoim profilem na Facebooku. Dzięki temu, korzystając z różnych atrakcji wszystko będzie publikowane automatycznie na tablicy użytkownika. Na przykład fotograf robi zdjęcie, my przykładamy naszą opaskę do aparatu i po chwili takie zdjęcie pojawia się na naszym profilu! Super opcja, która dodatkowo zwiększa zasięg takiego wydarzenia.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij