Dzień Matki w e-mail marketingu

Według najnowszych badań Yes Lifecycle Marketing, mailingi wysyłane z okazji Dnia Matki zawierające wyrazy nacechowane emocjonalnie mają większy współczynnik otwieralności. Jak zatem ten szczególny dzień jest wykorzystywany w polskim e-mail marketingu?
O autorze
2 min czytania 2016-05-24

Emocje na pierwszym miejscu

Yes Lifecycle Marketing i Persado przeanalizowali ponad 118.000 e-maili wysyłanych w ciągu dwóch tygodni poprzedzających Dzień Matki w 2014 i 2015 roku. Zebrane dane uwzględniały ponad 12.000 tematów wiadomości z 12 branż. Badanie wykazało, że prawie dwie trzecie maili miało w temacie wiadomości co najmniej jeden wyraz, który odnosił się do emocji. Średni współczynnik otwieralności dla tych maili był o 21,5% wyższy niż w przypadku kampanii obojętnych na emocje (10,33 % i 8,50%, odpowiednio dla 2014 i 2015).

W Polsce, w 2015 roku kampanie e-mail marketingowe związane z Dniem Matki rozpoczęły się relatywnie późno bo 10 maja. Święto mam w Polsce kojarzone jest ze złotym czasem dla kwiaciarni a nie sklepów internetowych. Dodatkowo maj jest dość specyficznym miesiącem, ponieważ marketerzy koncentrują się na świętach, które są bardziej lukratywne niż Dzień Matki. Mowa oczywiście o komuniach oraz Dniu Dziecka.

Kampanie nawiązujące do święta mam są najczęściej budowane na emocjach. Mają charakter uświęcający oraz przypominający, że mamy robią wszystko z sercem i są oddane. Wspierają w każdym momencie. Są przedstawiane jako wzorce, bo dzięki ich wytrwałości i poświęceniu budowaliśmy własne życie. Doświadczenie bezinteresownej miłości i beztroskich chwil budują obraz osoby, dla której chcemy najlepiej. Takimi właśnie sloganami bądź obrazami marketerzy chcą dotrzeć do konsumentów.

Dzień Matki – ciekawe przykłady

Nivea na Dzień Matki zdecydowała się na kontrast pomiędzy przeszłością a rzeczywistością. W kampanii zatytułowanej „Nivea – dla mamy zawsze pozostaniesz dzieckiem” odbiorcy odnaleźć mogli rekonstrukcje fotografii z dzieciństwa.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Bardzo ciekawy pomysł na promocję miała strona ebilet.pl i teatr Capitol. W mailingu „Dzień Matki – nasze propozycje na kulturalny prezent!” znajdowała się informacja, że przy zakupie biletu na spektakl 26 maja, bilet dla mamy jest gratis.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Popularnymi i przyciągającymi uwagę promocjami są darmowe dostawy lub dołączanie gratisów do zamówienia. Ziaja zdecydowała się na połączenie dwóch. W mailingu „Z okazji Dnia Matki darmowa dostawa i gratisy w Superkoszyk.pl!” sklep oferuje maseczkę, świeczkę oraz darmową dostawę do zamówienia powyżej 50zł.

Kampanie z okazji Dnia Matki to także okres wielkich przecen. Sprzedawcy prześcigają się w coraz lepszych promocjach na produkty, które będą pasowały do wiosennej szafy. Tytuły mailingów informują nas o rabatach bądź zniżkach, np. Wittchen „Torebki już od 99zł! Sprawdź okazje na Dzień Matki” lub Gomez „-20% Liu Jo, Liu Jo Jeans, Liu Jo Sport, kolekcje Wiosna/Lato 2015 tylko na Dzień Matki w Gomez”.

Dzień Marketerów?

W polskich kreacjach mailingowych na Dzień Matki dominują krzykliwe slogany o zniżkach i promocjach. Czy ten trend ulegnie zmianie? Czy znajdą się firmy, które skutecznie „wyłamią” się z nurtu emocjonalnych przekazów? Przekonamy się już za chwilę przy okazji tegorocznego święta.

 

Autor:

Tomasz Rowiński
Project Manager w Beemail, www.beemail.pl