Trwają roszady w polskich mediach, a wraz z nimi zawirowania personalne w wielu stacjach telewizyjnych i radiowych. Znaczna część dziennikarzy związanych dotychczas z TVP po zmianie linii programowej przez stację postanowiła dołączyć do zespołu TV Republika. Wśród „nowych twarzy” stacji zobaczymy m.in. Danutę Holecką, dotychczas znaną z głównego wydania „Wiadomości” w TVP1.
Zmiany personalne to jednak niejedyne nowości w TV Republika. Stacja traci zainteresowanie ze strony kolejnych firm, które dotychczas reklamowały się w jej paśmie. Z promocji zrezygnowały m.in. sieć sklepów meblowych IKEA i mBank, które swoje decyzje tłumaczą tym, że nie chcą wspierać działań podejmowanych przez TV Republika.
Zobacz również
Internauci zwracają uwagę markom
Co ciekawe, zarówno w przypadku mBanku, jak i sieci IKEA, źródłem informacji na temat emisji reklam w kontrowersyjnej stacji byli… internauci. Na oficjalnym profilu mBanku pojawił się komentarz mówiący o „nazistowskiej propagandzie TV Republika” i „nazistowskim, zakazanym w Polsce i ściganym z urzędu przekazie”. IKEA zmierzyła się z krytyką związaną z promocją w stacji telewizyjnej „promującej homofobię, rasizm i ksenofobię”. Obie marki zareagowały szybko i odpowiedziały klientom bezpośrednio w komentarzach pod postami.
Opinia publiczna zawrzała po ostatnich wypowiedziach Jana Pietrzaka — publicysty związanego z branżą satyryczną i Marka Króla — dziennikarza, na łamach stacji. Z ust pierwszego można było usłyszeć słowa na temat polityki migracyjnej Polski i baraków szykowanych dla imigrantów m.in. na terenie dawnych obozów w Auschwitz, Majdanku, Treblince.
– Mamy dużo baraków zbudowanych tu przez Niemców. I tam będziemy […] tych imigrantów, wpychanych nam nielegalnie przez Niemców, ponieważ nielegalni nie są ci ludzie, którzy uciekają do lepszego świata — powiedział Pietrzak.
Król wypowiedział się natomiast o konieczności chipowania migrantów.
– Prosty sposób: to należy im czipy, tak jak się pieskom zakłada, a tańsze jest oczywiście numery na lewej ręce wytatuować i wtedy łatwo się ich znajdzie – stwierdził.
mBank i IKEA nie były świadome
Zarówno mBank, jak i sieć sklepów meblowych IKEA odniosły się do zarzutów ze strony internautów. W obu przypadkach czytamy, że marki nie miały świadomości, że ich spoty są emitowane w TV Republika i niezwłocznie zrezygnowały z tej formy reklamy.
– Pakiet kupuje się w całości, zatem nie byliśmy świadomi zmiany oferty. Od jutra nie będzie już naszych reklam w Tv Republika — zapowiedziała IKEA na facebookowym profilu.
Poprosiliśmy o oficjalny komentarz przedstawicieli biura prasowego mBanku i agencji Wavemaker, zajmującej się mediową obsługą sieci IKEA.
– mBank zdecydowanie nie zgadza się z poglądami głoszonymi na antenie Telewizji Republika i sprzeciwia się mowie nienawiści. Obecność reklam w tej stacji to efekt błędu domu mediowego, który kupuje w naszym imieniu czas antenowy w stacjach telewizyjnych. Natychmiast wstrzymaliśmy publikację kolejnych spotów w Telewizji Republika — odpowiedział Piotr Rutkowski, zastępca rzecznika prasowego mBank.
– W trosce o efektywność ich inwestycji, ale także wizerunek obsługiwanych marek, dbamy o pełną przejrzystość w komunikacji z naszymi klientami. To klienci podejmują ostateczną decyzję o ewentualnym usunięciu danej stacji z pakietu. Tak też było w przypadku IKEA – działaliśmy i działamy w pełnym porozumieniu z klientem. Bezzwłocznie zareagowaliśmy też na jego decyzję — brzmi oficjalny komunikat biura prasowego Wavemaker.
Katarzyna Piwowarczyk, Dyrektorka Marketingu IKEA Retail oraz Katarzyna Broniarek-Niemczycka, Dyrektorka Komunikacji IKEA Retail dodają natomiast:
– IKEA współpracuje z agencją mediową Wavemaker od prawie dwudziestu lat i darzymy naszych partnerów pełnym zaufaniem. Tak też było i jest w tym przypadku. Jesteśmy w stałym kontakcie i na bieżąco ustalamy działania mediowe dla IKEA.
#wIKEAniekupuję, czyli bojkot
Zaraz po publikacji stanowisk IKEA i mBanku w mediach społecznościowych, rozpoczął się bojkot obu firm przez przedstawicieli Telewizji Republika. Michał Rachoń, niedawno powołany na stanowisko Dyrektora Programowego stacji, napisał na platformie X (kiedyś: Twitter), że nie lubi chodzić do szwedzkiego salonu meblowego, a wpis opatrzył dosadnym hasztagiem.
Do akcji dołączył również Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny Telewizji Republika, który zachęcił internautów do bojkotu sieci pod pretekstem wycofywania przez nią reklam ze stacji.
W tym samym tonie wypowiedzieli się redaktor naczelny portalu internetowego tysol.pl — Cezary Krysztopa oraz Rafał A. Ziemkiewicz, współzałożyciel stowarzyszenia Endecja.
Żabka dołącza do firm rezygnujących z reklam w TV Republika
4 stycznia br. na oficjalnej stronie internetowej sklepu Żabka pojawiło się oświadczenie dotyczące sytuacji w Telewizji Republika. Marka odcina się w nim od kanału telewizyjnego i zaznacza, że „nie akceptuje wypowiedzi o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym”.
fot. zabka.pl
Każdego dnia do grona marek wycofujących spoty z TV Republika dołączają kolejne. Na liście są już też m.in. Provident, Otodom, Adamed Pharma, Media Expert, Tarczyński i Pyszne.pl.
Zdjęcie główne: tvrepublika.pl, Twitter, Facebook
PS OLX wycofuje swoje reklamy z radiowej Trójki – to pokłosie zamieszania związanego z piosenką Kazika
Marcin Sienkowski, szef marketingu OLX, poinformował na swoim profilu na LinkedInie o zaprzestaniu reklamowania popularnego portalu w radiowej Trójce. Ma to związek z niedawnym zamieszaniem wokół piosenki Kazika.
PS2 Zara w ogniu krytyki. Wszystko przez nową kampanię nawiązującą konfliktu w Strefie Gazy
Popularna marka odzieżowa Zara, należąca do grupy Inditex, szokuje kreacjami wchodzącymi w skład nowej kampanii promocyjnej. Zdjęcia nawiązują do bombardowań w Strefie Gazy i wywołały wzburzenie wśród internautów.
PS3 Chcesz stworzyć skuteczną komunikację marki? Dowiedz się, co jest ważne dla konsumentów w 2024 roku [WEBINAR]
Jesteś na etapie tworzenia nowej strategii marki lub komunikacji? Zapisz się na webinar i dowiedz się, jakie obszary contentowe będą ważne dla konsumentów w ciągu najbliższych 2–3 lat.