Kampania „Mocno Pomocni agenci PZU”, jak uzasadniali Przewodniczący jury konkursu, była jedną z najbardziej zauważalnych, innowacyjnych i ciekawych kampanii ubiegłego roku. Wyróżniła się szczególnie spośród innych zastosowaniem angażującej zabawy, która wciągnęła setki tysięcy ludzi do sprawdzania, jak dobrzy są agenci PZU. U podstaw jej sukcesu leży świetny pomysł wsparty nowoczesną technologią, która pozwoliła dotrzeć z przekazem do bardzo wielu potencjalnych klientów PZU. W ocenie jury ta kampania inspiruje i będzie inspirowała wszystkich do poszukiwania innowacyjnych metod zapraszania odbiorców do świata marki. Kampania zrealizowana z rozmachem, ale i dbałością o drobne szczegóły jest dobrym przykładem na to, jak ważna jest innowacja, szczególnie w branżach uznawanych za tradycyjne i mało atrakcyjne komunikacyjnie.
Zobacz również
Strona mocnopomocni.pl działa do dziś. I mimo całkowitego braku wsparcia reklamowego wyniki odwiedzalności i grywalności są bardzo wysokie. W zasadzie wszystkie wyniki z okresu kampanii się podwoiły:
- liczba odwiedzin – do dziś to już ponad 4 mln
- liczba odgadniętych postaci: ponad 12,2 mln
- liczba zadanych pytań przez agenta mocnopomocnego: 417 958 252
- dziennie aktualnie ok. 10 tys. osób wchodzących na stronę.
Projekt „Bardzo Dobre Maniery”, realizowany w ramach programu Polskiego Czerwonego Krzyża „Godne Dzieciństwo”, szczególnie doceniono za innowację kulturową. Dzięki modyfikacji restauracyjnego savoir vivre’u, stworzony został nowy sposób przekazywania pieniędzy na zakup posiłków dla niedożywionych dzieci. Układając sztućce na krzyż podczas wizyty w restauracjach wspierających PCK wyrażamy zgodę na doliczenie do rachunku 5 złotych na PCK. Dzięki wpisaniu dobroczynności w zasady dobrego wychowania, udało się stworzyć ciągle rozwijającą się platformę fundraisingową, która stanowi alternatywę dla jednorazowych kampanii i zbiórek. Pomysł ten ma również potencjał międzynarodowy.
W sumie najwięcej nagród, wyróżnień i nominacji zdobyły firmy:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- VML Poland (2 nagrody, 3 wyróżnienia)
- Havas Worldwide Warsaw (2 nagrody, 1 wyróżnienie)
- Starcom MediaVest Group (2 nagrody, 6 wyróżnień, 3 nominacje)
- MediaCom Warszawa (1 nagroda, 4 wyróżnienia)
W rankingu agencji, agencji mediowych i mediów, zwyciężyły odpowiednio: VML Poland, Starcom MediaVest Group oraz AMS. Za nominację przyznawano 1 punkt, za wyróżnienie 5 punktów, a za nagrodę 10 punktów. Przy czym firmy współzgłaszające otrzymały 50% punktów. Grand Prix było nagradzane dodatkowo 15 punktami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ranking przedstawia się następująco:
Nagrody specjalne trafiły do:
- Spotify, jako Medium Roku za to, że po roku działalności na polskim rynku może się już pochwalić dziesiątkami milionów przesłuchanych godzin muzyki, a także milionami stworzonych przez Polaków playlist. Sukces Spotify to również zupełnie nowe doświadczenie dla użytkowników, które kompletnie zmienia sposób słuchania muzyki i ma szansę stać się dominującym modelem w przyszłości. To nie tylko nowy sposób na słuchanie muzyki, to nowe medium. Funkcje społecznościowe, komunikacja pomiędzy użytkownikami, możliwości, jakie daje reklamodawcom – to wszystko powoduje, że warto myśleć o Spotify planując wiele kampanii promocyjnych.
- Wydarzeniem Roku uznano cyfryzację telewizji naziemnej za wprowadzenie Polski do grona państw, które całkowicie wyłączyły naziemny sygnał analogowy, a tym samym dostarczyły milionom ludzi możliwości „telewizji jutra”. Cyfryzacja telewizji naziemnej to przede wszystkim ważny proces dla konsumentów, ale także, ze względu na konsekwencje, dla branży reklamowej i mediowej. Telewizja pozostaje największym i najważniejszym medium w Polsce oraz głównym źródłem rozrywki i sposobem spędzania wolnego czasu przez większość Polaków. Dla znacznej części z nich pojawienie się nowych kanałów w odbiorniku telewizyjnym było wystarczającym pretekstem do tego, aby odstąpić od swoich dotychczasowych nawyków i poznać oferty innych stacji. I właśnie od tej indywidualnej decyzji widza i przycisku na pilocie zaczęła się jedna z największych rewolucji na rynku w ubiegłym roku. W domach duże, znane już stacje musiały zrobić miejsce dla mniejszych, niedostępnych dotąd kanałów. Konsekwencje cyfryzacji są wielopłaszczyznowe i trwale zmieniają układ sił. W 2014 można oczekiwać kolejnych zmian w sposobie oglądania telewizji i coraz bardziej zaostrzającej się rywalizacji o widza.
Warto podkreślić również, że cyfryzacja była bardzo dobrym przykładem udanej współpracy organów administracji państwowej ze sobą i z rynkiem.
Dodatkowo doceniono sprawną i skuteczną kampanię informacyjną towarzyszącą temu procesowi. Nagrodę odebrali: Pan Michał Boni, współtwórca koncepcji i pierwszy Minister Administracji i Cyfryzacji (w latach 2011-13), Pan Wiktor Sęga, Dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Częstotliwości Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Pani Małgorzata Szelachowska Dyrektor Biura Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. - Człowiekiem Roku został Grzegorz Molewski za niezachwianą wiarę w magię kina i stworzenie projektu Kino za Rogiem* – sieci małych kin, w których widzowie mogą sami decydować o repertuarze. Ta nowatorska koncepcja kina z jednej strony odwołuje się do tęsknoty za kameralną wspólnotą, do pomysłu na kino dla przyjaciół, a z drugiej – wykorzystuje najnowsze możliwości techniki. Kino za Rogiem to szansa na powstanie setek małych kin – nie tylko w wielkomiejskich ośrodkach, ale przede wszystkim w małych miejscowościach i wsiach – wszędzie tam, gdzie są kinomani. „Bo kino, jak życie, może czaić się za każdym rogiem…”
Grzegorz Molewski już od lat udowadnia, że inwestowanie w kulturę ma sens i może być biznesem. Kino za Rogiem to już jego kolejny projekt – wcześniej stworzył kanał Kino Polska z klasyką polskiego kina oraz Projekt KinoRP, w ramach którego dokonywana jest cyfrowa rekonstrukcja kanonu polskiej kinematografii.
Podczas Gali rozstrzygnięty został również konkurs Young Media Lions. Nagrodę główną – wyjazd na Festiwal Cannes Lions, zdobył team z agencji mediowej Starlink: Łukasz Malinowski i Łukasz Kowalczyk. Wyróżnienia otrzymali: Joanna Szwilling i Daniel Przygoda z agencji mediowej K2 Media, oraz Aleksandra Dębińska i Aleksandra Pastwa z Mindshare.
Pełna lista zwycięzców:
KATEGORIA: OPEN & START UP
PODKATEGORIA: Innowacyjne produkty, usługi, narzędzia badawcze
- NAGRODA AMS Narzędzie do liczenia wskaźników mediowych dla kampanii tranzytowych AMS
- WYRÓŻNIENIE AMS Urban Activity Segmentation AMS
- WYRÓŻNIENIE RTB HOUSE TANDEM Effect – innowacja w online marketingu Producenci, domy mediowe, agencje reklamowe, sklepy internetowe.
- WYRÓŻNIENIE CheeseCat Catvertiser.com – pierwsza polska aplikacja do zarządzania i optymalizacji kampanii reklamowych na Facebooku. CheeseCat
- NOMINACJA K2 Media AdStock klienci e-commenrce
PODKATEGORIA: Innowacyjne platformy cyfrowe (B2B, B2C, aplikacje, programy)
- WYRÓŻNIENIE 180heartbeats + Jung v. Matt ING Usługi dla Biznesu, ADHD Warsaw, Lowe Media Aleo – platforma handlowa b2b ING Bank Śląski
PODKATEGORIA: Innowacyjne platformy komunikacji, nowe kanały komunikacji
- NAGRODA Touch Ideas System wideo-doradztwa bankowego Raiffeissen Polbank
- WYRÓŻNIENIE MediaCom Warszawa Grandes Kochonos, CPC Kto następny przejdzie do PLAY? P4
- WYRÓŻNIENIE VML Poland Żywiec Zdrój, MediaCom Warszawa Żywioł Riders Żywiec Zdrój
KATEGORIA: INNOWACYJNE WYKORZYSTANIE INTERNETU I MEDIÓW INTERAKTYWNYCH
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie formatów internetowych
- WYRÓŻNIENIE VML Poland Najmniejsza, największa kampania świata Orange Polska
- WYRÓŻNIENIE ZenithOptimedia Group nc+, Onet.pl nc+ mecz w bannerze nc+
- NOMINACJA Lubię to Słowo Tygrysa na YouTube Maspex
- NOMINACJA Vizeum Isobar Poland Tic Tac Truskawka – innowacyjny Masthead na Youtube Ferrero Polska
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie social media
- WYRÓŻNIENIE 180heartbeats + Jung v. Matt ZenithOptimedia Group Energia słów PGE Polska Grupa Energetyczna
- WYRÓŻNIENIE VML Poland Starcom MediaVest Group Renifer PZU PZU
- NOMINACJA Mindshare Polska 7 Wspaniałych Ford Polska
DZIAŁANIA SPOŁECZNE/PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie mobile
- NAGRODA DDB Warszawa DDC Media The Most Wanted App Komenda Główna Policji
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie mobile
- NAGRODA Karina Gos Nowy Kreatywny na Foursquare agencje reklamowe
- WYRÓŻNIENIE Starcom MediaVest Group Liczę na Twoje trzy minuty Starcom MediaVest Group
PODKATEGORIA: Innowacyjne cyfrowa kampania zintegrowana
- NAGRODA VML Poland Starcom MediaVest Group Mocno pomocni agenci PZU PZU
- WYRÓŻNIENIE GONG LIVE, Starcom MediaVest Group Interaktywny Finał Męskiego Grania 2013 Grupa Żywiec
- WYRÓŻNIENIE Havas Worldwide Warsaw Kurka Wolna Polskie Fermy Grupa Producentów
- NOMINACJA Starcom MediaVest Group K2, Walk Events, Roots PR, Cream The Wildest Night Party 2013 Grupa Żywiec
KATEGORIA: INNOWACYJNE WYKORZYSTANIE KANAŁÓW KOMUNIKACJI
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie video
- NAGRODA Havas Worldwide Warsaw El Clásico z alternatywnym komentarzem nc+
- WYRÓŻNIENIE Lubię to Słowo Tygrysa na YouTube Maspex
- WYRÓŻNIENIE MediaCom Warszawa Proama Direct Online Video Proama
- NOMINACJA Carat Polska AXN Poland Cyfrowy Product Placement Philips Polska
- NOMINACJA Havas Media Havas Sports & Entertainment Videorekrutacja do Młodej Legii adidas
- NOMINACJA TIME To zgłoszenie to reklama Radio ESKA
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie audio
- WYRÓŻNIENIE TIME Rozebrane Kawałki w Esce ROCK Radio Eska ROCK
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie kina
- NAGRODA MediaCom Warszawa Althermedia, New Age Media Skoda Octavia Amazing Cinema Skoda Polska (Volkswagen Group Polska)
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie reklamy zewnętrznej
- WYRÓŻNIENIE DDB Warszawa McDonald’s Chalk Board Menu McDonald’s
DZIAŁANIA SPOŁECZNE / PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie ambient mediów
- NAGRODA Cheil Poland Bardzo Dobre Maniery Polski Czerwony Krzyż
PODKATEGORIA: Innowacyjne wykorzystanie ambient mediów
- WYRÓŻNIENIE Isobar Poland MediaCom Warszawa Uśmiechnięte pomniki Procter & Gamble
KATEGORIA: BEST USE OF CONTENT
- NAGRODA Havas Worldwide Warsaw El Clásico z alternatywnym komentarzem nc+
- WYRÓŻNIENIE 180heartbeats + Jung v. Matt ZenithOptimedia Group Energia słów PGE Polska Grupa Energetyczna
- WYRÓŻNIENIE Starcom MediaVest Group Gripex i wracasz do akcji USP Zdrowie
- NOMINACJA Artegence Mumio robi sceny w salonie Play P4
- NOMINACJA MEC Boscy w Sieci Orange Polska
- NOMINACJA Starcom MediaVest Group Prudential i Warszawa 1935 Prudential
DZIAŁANIA SPOŁECZNE / KATEGORIA: INNOWACYJNE AKCJE SPECJALNE I EVENTY
- WYRÓŻNIENIE Centrum Nauki Kopernik Super Super,Bridge, OWL PR Wystawa poświęcona masowej personalizacji i drukowi 3D „Power To The People” w ramach Festiwalu Przemiany 2013 w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie Centrum Nauki Kopernik w Warszawie
KATEGORIA: INNOWACYJNE AKCJE SPECJALNE I EVENTY
- WYRÓŻNIENIE GONG LIVE, Starcom MediaVest Group Interaktywny Finał Męskiego Grania 2013 Grupa Żywiec
- WYRÓŻNIENIE Saatchi & Saatchi Interactive Solutions Boost your Friend Adidas
- NOMINACJA Isobar Poland Soundtrack To Your Life Polskie Radio
- NOMINACJA Starcom MediaVest Group K2, Walk Events, Roots PR, Cream The Wildest Night 2013 Grupa Żywiec
KATEGORIA: INNOWACYJNA KAMPANIA ZINTEGROWANA
- NAGORDA VML Poland Starcom MediaVest Group Mocno pomocni agenci PZU PZU
- WYRÓŻNIENIE DDB Warszawa Tiger – Power is Back Tiger
- WYRÓŻNIENIE Starcom MediaVest Group Podziel się radością! Coca Cola
- NOMINACJA K2 Media K2 Metafen – można inaczej Polpharma
DZIAŁANIA SPOŁECZNE / KATEGORIA: INNOWACYJNA KAMPANIA ZINTEGROWANA
- NAGRODA Isobar Poland SoulOS – System Operacyjny Dusza Centrum Myśli Jana Pawła II
Wszystkie informacje o konkursie można znaleźć na stronie mediatrendy.pl.
NowyMarketing był patronem medialnym wydarzenia.
* Kino za Rogiem to sieć małych kin, tanich w obsłudze i utrzymaniu, ale takich, które zachowują najważniejsze zalety współczesnych kin sieciowych, w szczególności cyfrową jakość obrazu i dźwięku. Kina za Rogiem to przede wszystkim sale multimedialne adaptowane do funkcji małego kina, tworzone w ramach istniejącej infrastruktury publicznej i prywatnej: w domach kultury, bibliotekach, szkołach, ośrodkach edukacyjnych i sportowych, remizach strażackich, sanatoriach, klubach czy kawiarniach. W sieci Kino za Rogiem widzowie mogą sami decydować o repertuarze, wybierając dowolną propozycję z oferty setek filmów fabularnych, dokumentalnych, bajek dla dzieci, a nawet wydarzeń sportowych.