„GfK Retail Purchasing Power Europe”: Polska na 22. miejscu w rankingu detalicznej siły nabywczej w Europie 

„GfK Retail Purchasing Power Europe”: Polska na 22. miejscu w rankingu detalicznej siły nabywczej w Europie 
Firma GfK – an NIQ Company opublikowała raport pt. „GfK Retail Purchasing Power Europe”. Według badania średnia siła nabywcza w handlu detalicznym w Europie wynosi 6 517 euro na mieszkańca. Najwięcej wydają mieszkańcy Luksemburga. Polska w tym zestawieniu znalazła się na 22. miejscu, za Słowakami, Czechami i Węgrami.
O autorze
2 min czytania 2024-07-01

W badaniu uwzględniono dane zgromadzone od mieszkańców 25 krajów europejskich, którzy łącznie mają do dyspozycji kwotę prawie 3,4 biliona euro na wydatki w handlu detalicznym. Najwięcej w tym sektorze wydają Luksemburczycy (średnio 12 067 euro na jednego mieszkańca), w czołowej trójce znaleźli się też Szwajcarzy (11 617 euro) i Duńczycy (9 479 euro). Średnia siła nabywcza dla handlu detalicznego wynosi 6 517 euro na mieszkańca. Najbliżej tej wartości są Niemcy – 6 667 euro. Polacy przeciętnie wydają w sklepach 4 051 euro w skali roku.

– W porównaniu z innymi krajami europejskimi, wydatki detaliczne w Polsce są poniżej przeciętnych. Jeśli odniesiemy tę kwotę do ogólnej siły nabywczej, to okaże się, że polscy konsumenci wydają na handel detaliczny znaczącą część swoich dochodów netto. Podobna sytuacja ma miejsce w wielu krajach Europy Wschodniej, na Węgrzech jest to nawet ponad połowa. Wynika to głównie z faktu, że mieszkańcy Europy Wschodniej mają niższe dochody. Z kolei w Szwajcarii, Wielkiej Brytanii czy Niemczech udział wydatków w handlu detalicznym do całkowitej siły nabywczej jest stosunkowo niski – wyjaśnia Agnieszka Szlaska-Bąk, Client Business Partner w zespole geomarketingu w GfK – an NIQ Company.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ponad połowa analizowanych krajów z ponadprzeciętną siłą nabywczą na zakupy w handlu detalicznym

Co ciekawe, wyraźne różnice w tym zakresie widać nie tylko pomiędzy państwami, ale również wewnątrz nich. Wyraźnie widać to na przykład w Wielkiej Brytanii, bowiem siła nabywcza w zachodniej części Londynu okazuje się dwukrotnie wyższa niż średnia krajowa i nawet 2,6 razy wyższa niż w zajmującym ostatnie miejsce regionie Sunderland. Podobną sytuację można zaobserwować także we Francji, na Węgrzech i w Skandynawii.

– Również w Polsce dysproporcje pomiędzy powiatami są duże. Co ciekawe, mieszkańcy największych aglomeracji wydają zdecydowanie więcej na zakupy w sklepach, jednak procentowo w ich ogólnej sile nabywczej wydatki te stanowią zdecydowanie mniej niż w biedniejszych regionach kraju. Dzieje się tak nie tylko z powodu wyższych dochodów, ale również ze względu na inny styl i większe wydatki na usługi czy szeroko rozumianą rozrywkę – komentuje Agnieszka Szlaska-Bąk.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Informacje o badaniu

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badanie „GfK Retail Purchasing Power Europe” jest dostępne dla 25 krajów europejskich i uwzględnia także ich regiony, wraz z danymi dotyczącymi ogólnej siły nabywczej, siły nabywczej dla produktów detalicznych, a także mieszkańców i gospodarstw domowych.

Siła Nabywcza dla handlu detalicznego to część ogólnej siły nabywczej GfK, którą konsumenci mogą wydać na zakupy w sektorze detalicznym. Siła nabywcza jest miarą dochodu rozporządzalnego po odliczeniu podatków i składek na cele charytatywne; obejmuje także wszelkie otrzymane świadczenia. Badanie wskazuje wartości siły nabywczej przypadającej na osobę, na rok, w euro i jako indeks. Siła nabywcza GfK opiera się na nominalnym dochodzie rozporządzalnym mieszkańców, co oznacza, że wartości nie są korygowane o inflację. Obliczenia są przeprowadzane na podstawie zgłoszonych dochodów i zarobków, statystyk dotyczących świadczeń rządowych, a także prognoz ekonomicznych dostarczanych przez instytuty ekonomiczne.

Konsumenci wykorzystują swoją ogólną siłę nabywczą, aby pokryć wydatki związane z jedzeniem, mieszkaniem, usługami, energią, prywatnymi emeryturami i planami ubezpieczeniowymi, a także innymi wydatkami, takimi jak wakacje, mobilność czy zakupy konsumenckie.

Zdjęcia: „GfK Retail Purchasing Power Europe”

PS GfK– An NIQ Company ogłasza: W ciągu ostatniego roku nastąpił zauważalny wzrost nastrojów konsumenckich w Polsce

W grudniu 2023 r. wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce nieznacznie spadł do poziomu -3 jednostek, jednak na przestrzeni całego roku mogliśmy zauważyć jego znaczący wzrost. Takie dane płyną z Barometru Nastrojów Konsumenckich opracowanego przez firmę GfK– An NIQ Company.