PrzeglądTygodnia [07.01-13.01.25]: NM Podcast z Moniką Borycką, grzechy polskiej reklamy, Meta pozbywa się fact-checkerów

PrzeglądTygodnia [07.01-13.01.25]: NM Podcast z Moniką Borycką, grzechy polskiej reklamy, Meta pozbywa się fact-checkerów
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 7 a 13 stycznia 2025 roku.
O autorze
4 min czytania 2025-01-13

>> Sprawdź poprzednie podsumowania tygodnia.

Newsy i artykuły tygodnia

  • W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o trendach, które mogą zmienić biznes. Naszą rozmówczynią jest Monika Borycka, trendresearcherka, założycielka TrendRadar.
  • Sprawdź pierwsze podsumowania roku 2024 od marek. O tym, jaki był miniony rok dla: PayPo, opowiada Piotr Szymczak, Chief Growth Officer w PayPo,
Marki na przełomie 2024/2025: PayPo

OLX, opowiadają: Michał Wiśniewski, Marta Wojciechowska, Błażej Piotrowski, Paweł Klapiński, Karolina Łabędź-Gronek, Łukasz Borowicz, Magda Mróz,

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mastercard, opowiada Jerzy Hołub, dyrektor marketingu na Polskę, Czechy i Słowację brandu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Marki na przełomie 2024/2025: Mastercard
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Przeczytaj także podsumowania z obszarów:

DOOH i OOH, Aleksandra Derc z Warexpo, Cezary Dudek z Nextbike Polska, Agnieszka Maszewska z Jet Line oraz Joanna Pełech-Mikulska z BeMedia dzielą się spostrzeżeniami i planami na 2025 rok. 

Content marketingu, Alina Lysychkina z adcookie, Sławomir Skowerski z GoldenSubmarine, Paulina Przetacka z dentsu Polska, Agata Zych z Allegro dzielą się spostrzeżeniami i planami na 2025 rok. 

Social media, Anna Ledwoń-Blacha z More Bananas, Ania Pietrzkowicz z Saatchi & Saatchi, Adrian Gamoń – strateg komunikacji marki i ekspert LinkedIn, Natalia KleszykOliwia Zając i Weronika Sidorowicz z Tigers oraz Piotr Chmielewski z Social Media Now dzielą się spostrzeżeniami i planami na 2025 rok. 

  • Przedstawiamy grzechy polskie reklamy. Kto przesadził z formą lub treścią reklamy i w ostatnim czasie został ukarany przez Komisję Etyki Reklamy? Sprawdź.
  • Mark Zuckerberg zapowiedział, że w Mecie pojawią się zmiany w moderacji serwisów. Platforma zrezygnuje z fact-checkerów. Zamiast tego, użytkownicy wcielą się w rolę moderatorów w ramach tzw. community notes. Co o zmianach myślą eksperci? Swoją opinią podzielili się Dominika Bucholcprof. dr hab. Dariusz Jemielniakdr Krystian Dudek oraz Artur Roguski.
  • Analiza Pasibusa i Zahir Kebab, czyli jak skutecznie prowadzić komunikację marki gastro w social media. Co zrobić, by marka gastro była autentyczna, a przy tym w pełni wykorzystywała swój potencjał? Co zrobić, by nie okłamywać swoich odbiorców i nie chować głowy w piach, gdy zdominował Cię negatywny feedback? Sprawdź artykuł autorstwa Mateusza Matczaka.
  • Grupa Robocza Ad Standards IAB Polska opublikowała nowe zalecenia związane z lepszym dostosowaniem reklamy display do aktualnych wymagań nośników treści internetowych.
  • Meta wprowadzi ofert z eBaya na Facebook Marketplace. To reakcja na grzywnę nałożoną na firmę przez Unię Europejską w 2024 roku.
  • Dystrybutor karmy dla psów i kotów Empire Brands zawarł zmowę cenową ze swoimi kontrahentami. Firma narzucała partnerom handlowym ceny odsprzedaży karmy w sklepach online i na platformach zakupowych.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • OLX Praca prezentuje kampanię pod hasłem „Nie wykluczaj nikogo, a zwłaszcza siebie”, która ma na celu zwiększenie świadomości na temat inkluzywności w zatrudnianiu. Akcja promuje otwartość i różnorodność w miejscu pracy jako kluczowe wyzwanie dla pracowników i pracodawców.
  • Rozstrzygnięto Plebiscyt Słowo Roku 2024. Kapituła językoznawców za najważniejsze słowo minionego roku uznała „koalicję”. Internauci z kolei wybrali „sztuczną inteligencja”.
  • Wojciech Mann sparodiował influencerów i przedstawił unboxing nowego czajnika. Pod wideo pt. „Celebryci mają lepiej” na kontach dziennikarza w social mediach znalazło się wiele pozytywnych komentarzy na temat humorystycznej akcji.
  • Aż dwóch polskich specjalistów – Mateusz Chariasz i Robert Klimek – znalazło się na prestiżowej globalnej liście „30 Under 30” stworzonej przez Significant Insights.
  • Orlen przekazał niewykorzystaną podczas Gali Mistrzów Sportu żywność do Schroniska dla osób w kryzysie bezdomności „Przystań” w Warszawie.
  • Dr Vivek Murthy, główny chirurg USA, wzywa do zaktualizowania etykiet znajdujących się na opakowaniach alkoholu, w związku z wynikami badań, które prowadził. Wykazano w nich, że większe spożycie alkoholu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na aż siedem rodzajów raka.
  • HamKam 2, norweska drużyna piłkarska, wraz ze swoim sponsorem Eidsivą, przetestowali, jak technologia AI sprawdziłaby się jako trener piłki nożnej.
  • Powstała CARmela, czyli samochód stworzony z użyciem AI. To projekt istniejący jedynie online. Stanowi element kampanii, której celem jest uwydatnienie utrzymujących się od lat stereotypów na temat kobiet za kierownicą.
  • Marka Dove zaprasza do dołączenia do akcji #NewYearsUnresolution i przedefiniowania piękna na własnych zasadach. Wraz z Nowym Rokiem, w sieci pojawiły się filmiki prezentujące niszczenie karteczek, na których wcześniej zapisane zostały postanowienia dotyczące standardów piękna.
  • 8 stycznia przypadał Dzień Luki Wynagrodzeń Wynikającej z Pochodzenia Etnicznego. Z tej okazji organizacja People Like Us rozpoczęła kampanię #NameTheBias. Jej celem jest zwrócenie uwagi na fakt, że kandydaci noszący nazwiska osób należących do mniejszości etnicznych muszą złożyć o 60% więcej podań o pracę, aby otrzymać telefon zwrotny w porównaniu do białych kandydatów będących Brytyjczykami.
  • Cafferour wycofał ze sprzedaży koktajl Chamère, znany z serialu „Emily in Paris”. Powodem takiej decyzji ma być głos przedstawicieli stowarzyszenia Addictions France.
  • Białoruska marka odzieżowa ZNWR wypuściła na rynek kolekcję odzieży wykonanej z folii bąbelkowej. Wystarczy ścisnąć: pstryk! I stres znika, jak… bańka.

Raporty

  • HAYS opublikowało „Raport płacowy 2025″. Jakie zmiany pojawiły się na rynku pracy? Jak prezentują się zarobki w marketingu i e-commerce? Sprawdź.
  • Jak zmieniły się zachowania konsumentów? 71% konsumentów i konsumentek chce korzystać z Gen AI podczas zakupów, a 25% ufa rekomendacjom influencerów AI. Sprawdź wnioski z raportu Capgemini „What Matters to Today’s Consumer”.
  • Z badań SW Research wynika, że niemal 50% sądzi, iż podatek od tzw. małpek powinien wzrosnąć, a akcyza na wódkę powinna pozostać wyższa niż w przypadku piwa. Ponadto, aż 57% badanych stwierdziło zbyt dużą dostępność wódki w małych butelkach, a według 45% sprzedaż „małpek” powinna zostać zakazana.

#PolecajkiNM cz. 33

Sprawdź 33. odcinek z cyklu #PolecajkiNM. Tym razem wspominamy o:   

  • zawodach przyszłości,
  • zmianach w trendach konsumenckich,
  • marketingu polskich firm SaaS,
  • podcaście Herra On Air, w którym Marcin Ilski uczy zdrowego krytycyzmu.

PS PrzeglądTygodnia [10.12-16.12.24]: rebranding Pluxee Polska [PODCAST], rozporządzenie GPSR, jak (nie)ćwiczą Polacy