Aż 92% Polaków obchodzi Dzień Ojca (23 czerwca). Jedni świętują go w roli rodzica, inni – dziecka, jednak za każdym razem chodzi o to samo: podkreślenie roli ojca w codziennym życiu. Jak się okazuje, najpopularniejszym sposobem celebrowania tego dnia jest wręczanie drobnego upominku (50%), spędzanie dnia z tatą (25%), dzwonienie lub prowadzenie rozmowy przez wideoczat (15%) oraz organizowanie specjalnego wyjścia lub kolacji (10%).
A 60% respondentów w Dniu Ojca szykuje dla rodzica niespodziankę, a dla 10% z nich święto to jest tylko kolejną w ciągu roku okazją do przypominania tacie, jak bardzo jest ważny.

Top prezenty: zestaw do majsterkowania i wizyta na strzelnicy
Jakie prezenty na Dzień Ojca wybieramy najczęściej? 45% badanych uważa, że zestaw do majsterkowania to idealny upominek, podczas gdy 25% wskazuje na spersonalizowane prezenty i czas spędzony razem. Tylko 5% preferuje ręcznie wykonane upominki. Wśród niestandardowych prezentów, największą popularnością cieszy się strzelanie na strzelnicy (30%) i jazda off road (29%).
A jeśli już spędzać czas z tatą 23 czerwca, to jak? Doskonałym pomysłem dla 40% z nas będzie dzień na rejsie wędkarskim lub na survivalu, czyli w szkole przetrwania (35%). Na kolejnych miejscach znalazły się: kursy latania samolotem (10%), wspinaczka na ściance (10%) czy escape room (5%).


Tata – mądry przewodnik
W tacie najbardziej cenimy jego mądrość życiową (35%), szczerość i troskę (25%), a do ulubionych momentów spędzanych z ojcami należą m.in. realizacja pasji lub hobby razem z tatą (40%), wspólne aktywności na świeżym powietrzu (35%), rozgrywki i gry planszowe (15%) oraz wspólne oglądanie filmów (10%).
Pytani o wartości, jakie przekazał ich tata, respondenci wymieniają pracowitość i uczciwość (30%). Wielu z nas wspomina też rolę ojca jako mądrego przewodnika (20%), a 25% ankietowanych wskazuje, że tata dawał wsparcie i poczucie bezpieczeństwa, a następnie uczył zasad moralnych i odwagi.


Prezent o wartości od 200 do 300 zł
Ile Polacy wydają na prezent z okazji Dnia Ojca? Najwięcej z nas, bo aż 45%, przeznaczy na ten cel od 200 do 300 zł. Znaczna grupa (40%) w wybierze upominek zakresie cenowym od 100 do 200 zł. 5% zdecyduje się na prezent do 50 zł, a 10% wyda powyżej 300 zł. Tak duże zróżnicowanie, a jednocześnie stosunkowo wysokie kwoty, o których wspominają uczestnicy badania, pokazują, że większość respondentów inwestuje w bardziej znaczące i wartościowe prezenty, odzwierciedlając ważność tego święta.

O badaniu:
Badanie „Kim jest dla Polaków tata?” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w maju 2025 r., N = 1190, metodą CAWI.