Jaki idea przyświecała powstaniu UNIT9 VR Challenge? Co chcecie przekazać?
Od pewnego czasu rozważaliśmy zorganizowanie własnego eventu, który stałby się wydarzeniem cyklicznym. Kwestią otwartą pozostawała formuła imprezy. Chcieliśmy, aby było to coś oryginalnego, wyjątkowego, coś, czego nie zrobił przed nami nikt inny. Le Polish Bureau, to polski oddział interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9. Mamy na swoim koncie dziesiątki interaktywnych projektów: stron www, aplikacji i gier mobilnych, instalacji multimedialnych, a także kilka dużych projektów wykorzystujących wirtualną rzeczywistość dla takich marek jak Nissan czy Wrigley. Zdecydowaliśmy, że to właśnie wirtualna rzeczywistość będzie głównym pomysłem na UNIT9 VR Challenge.
Zobacz również
Wirtualna rzeczywistość to zjawisko znane i sukcesywnie rozwijane od kilkudziesięciu lat, kojarzone dotychczas głównie ze światem gier video i filmów. Od pozycji takich jak kultowy Tron przez Pamięć Absolutną, aż po Existenz Dawida Cronenberga, w którym odróżnienie światów wirtualnego i realnego jest praktycznie niemożliwe. Obecna technologia sprawia, że możliwości wykorzystania tego narzędzia są praktycznie nieograniczone. I nie mamy tu na myśli tylko świata gier i rozrywki. Projekty marketingowe, które zrealizowaliśmy w ostatnim czasie pokazują, że wirtualna rzeczywistość to również doskonałe narzędzie dla marketerów, którzy nie boją się stawiać na innowacyjne, technologiczne rozwiązania w planowaniu kampanii marketingowych.
Głównym celem i ideą UNIT9 VR Challenge jest promocja technologii, wirtualnej rzeczywistości, pokazanie możliwości i szans jakie ta technologia wnosi do naszego życia. Chcemy również dać szansę młodym, niezwykle utalentowanym ludziom, na zaprezentowanie swoich projektów szerokiej publiczności, czego nie dają inne hackathony, a także promować Łódź jako miejsce innowacji i kreatywnego fermentu. Chcemy, aby impreza UNIT9 VR Challenge stała się z czasem technologiczną wizytówką Łodzi.
Jest to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce. Jakiego spodziewacie się zainteresowania?
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Faktycznie UNIT9 VR Challenge to pierwsza tego typu impreza w Polsce, jednak pomimo, że od uruchomienia strony eventu minęły dopiero dwa tygodnie, zainteresowanie imprezą zdecydowanie przeszło nasze oczekiwania. Przyczyn jest wiele. Wirtualna rzeczywistość to niezwykle nośny, medialny temat. Oczywiście największego zainteresowania spodziewamy się ze strony pasjonatów technologii oraz gier. Udział w konkursie wymaga określonych umiejętności. Z drugiej strony, wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie w różnych dziedzinach życia, to również świetny temat dla marketingowców. Grywalizacja, wykorzystanie w marketingu mechanizmów gier, nie jest tematem nowym. Na zachodzie wirtualna rzeczywistość coraz częściej wykorzystywana jest w dużych kampaniach marketingowych dla takich marek jak Nissan czy Toyota, w Polsce ciągle czekamy na pierwszy projekt. UNIT9 VR Challenge to impreza, której głównym celem jest popularyzacja technologii, pokazywanie potencjału jaki drzemie w wirtualnej rzeczywistości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Cieszy nas, że do pomysłu udało się przekonać urzędników miejskich. W promocję imprezy aktywnie zaangażowały się władze Łodzi. Honorowy patronat objęli Pani Prezydent Hanna Zdanowska oraz Marszałek Województwa Łódzkiego Pan Witold Stępień. Partnerem projektu jest wydział FTiMS Politechniki Łódzkiej, Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego, a także Łódzki Klaster Gamedev, do którego należy Le Polish Bureau – polski oddział UNIT9, a jednocześnie organizator imprezy. Na imprezie obecny będzie również wrocławski Techland, który pokaże swój najnowszy super hit, czyli Dying Light, jednak tym razem będzie to wyjątkowa okazja, aby ich najnowszą grę przetestować w wersji na Oculusa. Również miejsce eventu, OFF Piotrkowska, jeden z siedmiu cudów Polski w plebiscycie National Geographic, artystyczna pofabrykancka przestrzeń kreatywnego fermentu i artystycznej twórczości, doskonale wpisuje się w klimat imprezy. Co więcej, wstęp na wydarzenie jest darmowy. To wszystko sprawia, że UNIT9 VR Challenge ma szansę stać się imprezą wyjątkową, jedyną w swoim rodzaju, którą odwiedzą tysiące osób.
Dlaczego akurat wybraliście do współpracy FTiMS Politechniki Łódzkiej, a Łódź jako miasto wydarzenia?
Od dłuższego czasu na wydziale FTiMS Politechniki Łódzkiej, pracownicy Le Polish Bureau / UNIT9 współprowadzą zajęcia ze środowisk wirtualnych. W tym semestrze zadaniem studentów jest przygotowanie własnej, w pełni działającej instalacji wirtualnej rzeczywistości. Pomyśleliśmy, że świetną motywacją dla studentów będzie umożliwienie im zaprezentowania własnych projektów szerokiej publiczności. UNIT9 VR Challenge to konkurs, w którym może wziąć udział każdy. Obserwując entuzjazm i zaangażowanie studentów w projekt widzimy, że była to dobra decyzja. W ten sposób staramy się promować młodych, uzdolnionych ludzi. Ci najlepsi mogą liczyć na rozwijanie projektu, już w ramach UNIT9.
Główna siedziba polskiego oddziału UNIT9 mieści się właśnie w Łodzi. To w tym mieście większość z nas dorastała, kończyła studia, mieszka i pracuje. Mieliśmy propozycję, aby UNIT9 VR Challenge zrobić w Warszawie. Pod wieloma względami byłoby to znaczne ułatwienie, jednak biorąc pod uwagę artystyczny, unikalny charakter Łodzi, myślę, że decyzja o tym, aby to właśnie tutaj odbyła się pierwsza edycja imprezy, była strzałem w dziesiątkę. Filmówka, Akademia Sztuk Pięknych, Łódź to miejsce wielkich osobowości ze świata kultury i sztuki. Chcemy na swój sposób kontynuować tę piękną tradycję. UNIT9 VR Challenge to wydarzenie z pogranicza technologii i sztuki. W wyjątkowy sposób konkursowe projekty mają za zadanie łączyć pracę programistów i designerów. Nie możemy doczekać się finału imprezy. Jesteśmy pewni, że dla wszystkich, którzy w ten weekend odwiedzą łódzki OFF, będzie to wyjątkowe przeżycie, inne od wszystkiego, co do tej pory mogliśmy zobaczyć na technologicznych imprezach. Jeśli do tego dodamy prezentacje, panele dyskusyjne oraz pokaz wybranych projektów interaktywnych zrealizowanych przez firmę UNIT9, to mamy szansę zrealizować coś naprawdę wyjątkowego, coś, o czym będzie naprawdę głośno.
Temat wydarzenia to „Thirty seconds of Thrill”. Czego możemy spodziewać się w związku z tym?
Adrenalina, wysokie ciśnienie, szybsze tętno i bicie serca, czyli emocje, emocje, emocje. Założeniem konkursu jest przygotowanie projektu, który będzie dla uczestnika niezwykłym i niezapomnianym przeżyciem. O wyjątkowości projektu zdecydują stopień immersji i pomysł. Jedynym ograniczeniem w kontekście tematu instalacji jest jej pozytywny charakter. Niedozwolone są elementy przerażające, budzące lęk i grozę. Chcemy wywołać maksymalne emocje, ale w pozytywnym znaczeniu. Myślę, że pozytywne emocje i przypływ adrenaliny mogą wywołać w uczestniku takie rzeczy jak szalona przejażdżka kolejką górską czy skok na bungee z dużej wysokości. Z drugiej strony naprawdę trudno przewidzieć na jakie pomysły wpadną uczestnicy konkursu. Liczymy na inwencję i wyobraźnię twórców, a te mogą być nieograniczone. Często mieliśmy okazję przekonać się o tym przy okazji różnych projektów. Ideą “Thirty seconds of Thrill” jest zwariowana, ostra jazda, wywołanie maksymalnie silnych emocji. Wszystkich, którzy mają ochotę na własnej skórze doświadczyć finałowych projektów już teraz zapraszamy na wielki finał konkursu, który odbędzie się w dniach 12-14 czerwca w łódzkim OFF Piotrkowska Center. Wszelkie informacje związane z programem imprezy można znaleźć na stronie wydarzenia.
Kto może wziąć udział w konkursie? Jakie wymagania musi spełnić projekt do niego zgłaszany? Czego ma dotyczyć?
Aby wziąć udział w konkursie należy przede wszystkim zarejestrować swój zespół na stronie wydarzenia. Rejestracja uczestników rozpoczęła się 1 kwietnia, jednak warunkiem koniecznym jest przesłanie do 31 maja krótkiego materiału wideo pokazującego działającą instalację. Każdy z uczestników musi przygotować trzydziestosekundowy projekt wykorzystujący wirtualną rzeczywistość, specjalne gogle VR oraz urządzenie Microsoft Kinect. Nie ma żadnych ograniczeń jeśli chodzi o wiek i liczbę osób w zespole, jednak nagrody za najlepsze projekty przewidzieliśmy dla trzech osób w każdym zespole, w związku z tym optymalny skład jednej drużyny to trzy osoby. Trzy najlepsze projekty wyłoni jury podczas wielkiego finału w czerwcu. Dodatkowo przewidzieliśmy specjalną nagrodę publiczności, która będzie mogła oddać głos na wybrany przez siebie projekt. Jedynym ograniczeniem projektu jest ściśle określona tematyka. „Thirty seconds of Thrill” to projekt, który ma wywoływać emocje w pozytywnym znaczeniu tego słowa. Z związku z tym do udziału w konkursie nie będą dopuszczone projekty, które budzą strach i grozę. Wszelkie szczegóły dotyczące waunków udziału w UNIT9 VR Challenge można również znaleźć w regulaminie dostępnym na stronie imprezy.
Planujecie zorganizować UNIT9 VR Challenge jako imprezę cykliczną, czy jednorazowe wydarzenie?
Imprezę UNIT9 VR Challenge organizujemy po raz pierwszy i docelowo ma to być wydarzenie o charakterze cyklicznym. Wirtualna rzeczywistość i jej zastosowanie nie tylko w rozrywce to tematy, które dają praktycznie nieograniczone możliwości eksploracji. Ideą jest stworzenie nowej jakości, wyjątkowego wydarzenia, które skupi na sobie uwagę ludzi, którzy na codzień działają w różnych branżach. Jest to również wydarzenie o dużym potencjale nie tylko wizerunkowym, lecz również biznesowym. Pomysł, który zrodził się w łódzkim oddziale UNIT9 być może zostanie projektem międzynarodowym. Rozważamy realizację imprezy również w innych państwach, w których mieszczą się siedziby firmy, m.in Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji czy Stanach Zjednoczonych. To ambitne plany przed następnymi edycjami UNIT9 VR Challenge. Przyszłość pokaże w jaki sposób będziemy rozwijać nasz pomysł, jednak chcemy, aby pierwsza edycja odbyła się właśnie w Łodzi, naszym rodzinnym mieście.
UNIT9 VR Challenge to pierwszy w Polsce festiwal wirtualnej rzeczywistości połączony z konkursem na najlepszą instalację VR. Organizatorem imprezy jest Le Polish Bureau, polski oddział interaktywnej firmy produkcyjnej UNIT9. Finał konkursu połączony z prezentacją najlepszych projektów zakończy się otwartą imprezą, która odbędzie się w dniach 12-14 czerwca 2015 r. w Łodzi w OFF Piotrkowska. Partnerem technologicznym imprezy jest Politechnika Łódzka, patronami honorowymi są Prezydent Łodzi Pani Hanna Zdanowska oraz Marszałek Województwa Łódzkiego Pan Witold Stępień. Formularz zgłoszeniowy oraz informacje dotyczące imprezy można znaleźć na stronie konkursu.
O rozmówcach:
Maciej Zasada
Założyciel Le Polish Bureau, polskiego oddziału interaktywnej agencji produkcyjnej UNIT9, Lider Techniczny.
W UNIT9 od 2010 roku, najpierw jako Interactive Developer, a następnie Lider Techniczny. Od zawsze blisko technologii, aktywnie uczestniczy w procesie tworzenia projektów. W październiku 2011 wspólnie z UNIT9 zakłada polski oddział Firmy pod nazwą Le Polish Bureau, który jednocześnie staje się interdyscyplinarną, lokalną marką z nastawieniem na nowoczesne technologie.
Łączy ze sobą umiejętności z zakresu programowania, kreatywności, kierowaniu zespołem jak i optymalizacji samego procesu technologicznego. Specjalista zaawansowanych aspektów VR, HTML5 oraz programowaniu na urządzenia mobilne. Nic od backend’u, obliczeń w chmurze, czy sieci komputerowych nie jest dla niego tajemnicą.
Niekwestionowany lider i wizjoner, zdobywca wielu nagród, w tym statuetki Emmy za projekt „Just A Reflektor”, Strony Roku Awwwards „Slavery Footprint” czy złotego Lwa na festiwalu Cannes Lions za projekt „MINI Maps” dla BMW
Jakub Brzózka
Public Relations Manager w Le Polish Bureau, polskim oddziale interaktywnej agencji produkcyjnej UNIT9.
Doświadczenie zdobywał m.in.w agencji Great Open House, w której realizował niestandardowe działania marketingowe dla takich marek jak m.in Nestle i Fuji. Kolejne lata to koncentracja na łączeniu tradycyjnych i cyfrowych kanałów komunikacji oraz wykorzystaniu najnowszych technologii w tworzeniu niestandardowych projektów.
Zwolennik kreatywnego podejścia, odważnych decyzji i myślenia „poza pudełkiem”. W UNIT9 odpowiedzialny również za planowanie i realizację niestandardowych elementów działań marketingowych oraz o charakterze PR.
Prywatnie kochający mąż i ojciec, miłośnik malarstwa północnego renesansu oraz twórczości Dawida Cronenberga.