>>> „Jedz ostrożnie” – kontrowersyjna kampania AMS dzieli odbiorców [opinie]
>>> Piwo na bazie bakterii z waginy – marketingowy eksperyment czy przepis na sukces? [opinie]
>>> Zmiana komunikacji marki Gillette – dlaczego reklama „The Best Men Can Be” rozjuszyła mężczyzn? [opinie]
>>> Asystent Google po polsku zrewolucjonizuje marketing? [opinie]
>>> Jedna, jedyna… moja ukochana reklama
>>> Wygrany przetarg
Zobacz również
-
#PolecajkiNM cz. 47: badania stanu czytelnictwa w Polsce, raport „Reklamy cyfrowe w UE i Wielkiej Brytanii”, Trend Impact
-
PrzeglądTygodnia [08-14.04.2025]: Kto zapłaci, gdy AI narozrabia, śpij jak Vincent van Gogh, spodnie Cheetos, aplikacja HomeGirl
-
SAR: Badanie Płac i Stawek Godzinowych 2025 [RAPORT]
Swoimi opiniami na temat przetargów podzielili się Paweł Gala, Wavemaker, Szymon Olejniczakowski, Walk, Konrad Helwig, Dziadek do orzechów, Marta Samsonov, Must Be Loud.
Paweł Gala
partner zarządzający, CEO, Wavemaker
5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać
- Podjąć decyzję czy warto brać udział w przetargu.
- Zebrać zespół specjalistów z niezbędnymi kompetencjami.
- Rozpisać odpowiedzialności, role i proces z deadline’ami
- Zorganizować debrief z klientem (to absolutnie obowiązkowy element).
- Bezkompromisowo podejść do wszystkich elementów oferty: koszty, strategia, zespół. Wiadomo, że liczy się też sprzedaż – sama prezentacja i „chemia” z klientem.
W ilu przetargach uczestniczyłeś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?
Ile? Kilkaset projektów przetargowych. Rytuał? Zawsze należy uczcić przetarg np. lampką prosecco. Oraz nie „przepróbowywać” – za dużo prób szkodzi zdrowiu.
SAR: Badanie Płac i Stawek Godzinowych 2025 [RAPORT]
Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta
Podczas prezentacji przetargowej, po długim i wycieńczającym procesie, przedstawiciele klienta zniknęli w komórkach, by po chwili przerwać spotkanie. Właśnie okazało się, że zmienił się zarząd! Przerwaliśmy spotkanie, by umówić się kilka dni później. Prezentowaliśmy na totalnym luzie, wiedząc, że w takiej sytuacji nikt nie podejmie decyzji o zmianie agencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Szymon Olejniczakowski
new business director, Walk
5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać
Kluczem do przetargowego sukcesu jest przede wszystkim odpowiedni research, dobranie dedykowanego zespołu, który posiada kompetencje w danym obszarze marketingowym i kategorii produktowej. Ważne jest spotkanie debriefingowe z klientem, podczas którego możemy łatwiej zrozumieć jego potrzeby, a także poznać się osobiście.
Chociaż często słyszy się „jak pomysł będzie dobry to pieniądze się znajdą”, warto też sprawdzić, w jakich widełkach cenowych możemy się poruszać. Trzeba też wykazać się odwagą i myśleniem out of the box: „jeśli możesz o tym marzyć, znaczy, że możesz to też zrobić” (Brian Tracy). 🙂
W ilu przetargach uczestniczyłeś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?
Zajmuję się new businessem od 13 lat, więc nie sposób policzyć, w ilu przetargach brałem udział. Myślę, że może być to nawet tysiąc. 🙂 A jeśli chodzi o rytuały – chyba takich nie mam, po prostu lubię być blisko procesu przetargowego.
Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta
Większość przetargów rozpoczyna się od podpisania umowy NDA, w której każda ze stron chce zadbać o odpowiednie dla siebie zapisy. Jednak nie zawsze się one ze sobą pokrywają. 🙂 Zdarzyło się, że zarząd firmy, w której pracowałem, nie chciał podpisać umowy o zachowaniu poufności przez jeden z zapisów. Udało mi się jednak wynegocjować z klientem zmiany w dokumencie tak, aby obie strony były usatysfakcjonowane i finalnie wygraliśmy przetarg. Takie sytuacje wymagają ode mnie indywidualnego podejścia, kreatywności i znalezienia złotego środka.
Konrad Helwig
account director, Dziadek do orzechów
5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać
- Jeśli przetarg jest jednocześnie początkiem relacji z klientem, to zadbaj o nawiązanie wspólnego języka z nim. Trzeba się polubić.
- Zaprezentuj się z jak najlepszej strony – jako osoba komunikatywna, kompetentna, słowna, dowcipna, o szerokich horyzontach.
- Uważnie słuchaj tego, co i jak mówi klient. Dowiedz się, co jest naprawdę ważne dla niego, nie tylko w kontekście tego przetargu, ale w ogóle. Tych informacji nie znajdziesz w briefie.
- Jak najlepiej poznaj klienta i jego markę. Dowiedz się ile tylko możesz na ten temat. To żmudna praca, ale przynosząca realne korzyści na każdym późniejszy etapie.
- Czasami warto także zlecić teamowi kreatywnemu przygotowanie jakichś pomysłów… Ale nie jest to konieczne.
W ilu przetargach uczestniczyłeś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?
Nie prowadzę takich statystyk, ale na pewno więcej niż dwa. Trudno mówić o rytuałach – raczej jest to kwestia metodyki. Zawsze dbam o to, aby na początku wyjaśnić z klientem wszystkie wątpliwości wynikające z lektury briefu i nadesłanych materiałów. Staram się także otrzymać od klienta szereg dodatkowych informacji, kreacji, raportów, etc., które mają stanowić bazę dla działu strategii, zanim przystąpi on do researchu i tworzenia briefu kreatywnego. Duża wiedza daje przewagę. Na poziomie przygotowywania dokumentu prezentacji dążę do tego, aby miał dynamiczną i efektowną narrację. Także dowcipną. A często zaskakującą. Nie ma niczego gorszego niż nudna prezentacja. Sama merytoryka to za mało.
Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta
Klienci potrafią zaskakiwać. W zeszłym roku miał miejsce przetarg, który wygraliśmy, po czym kontakt z klientem się urwał 😉
Marta Samsonov
managing director, Must Be Loud
5 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać
Wierzę w trzy rzeczy: słuchanie, pytanie i jeszcze raz słuchanie.
W ilu przetargach uczestniczyłaś? Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?
Nie potrafię zliczyć 🙂 Każdy przetarg wymaga indywidualnego podejścia.
Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta
Kumulacja sił wyższych 🙂