Zalando podejmuje kolejny ważny krok w celu minimalizowania swojego wpływu na środowisko – plastikowe torby na produkty z oferty Beauty zostają od teraz zastąpione papierowymi. Co więcej, do 2020 roku firma zobowiązuje się również do całkowitej wymiany materiałów opakowaniowych na te ekologiczne i w 100% pochodzące z recyklingu.
– Obecnie prowadzimy proces zamiany plastikowych toreb, w których dostarczane są produkty kosmetyczne (tzw. „Beauty bags”) na papierowe. W tym momencie, jeśli klient zamówi na przykład szminkę i tusz do rzęs, pakujemy te dwa produkty w wyściełaną plastikową torbę i umieszczamy je w naszym pudełku Zalando. Artykuły urodowe wymagają dodatkowej ochrony, ponieważ są bardzo delikatne. Dla naszych „Beauty Bags” znaleźliśmy jednak alternatywę wykonaną z papieru, która pochodzi w 100% z recyklingu i którą można użyć ponownie do innych celów. Jednocześnie wprowadziliśmy tak zwane polybags, cienkie rękawy ochraniające tekstylia, wykonane w ponad 60% z recyklingowanego plastiku. Zmiany te zmniejszą nasze zużycie tworzyw sztucznych nie nadających się do recyklingu o około 625,6 ton w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Uwe Streiber odpowiedzialny za obszar packaging management w Zalando SE.
Zobacz również
Dla Zalando opakowania to jeden z najbardziej strategicznych tematów w całym e-commerce. Według badań kwestia ta jest także ważna dla polskich konsumentów – aż 77 % z nich chciałoby bardziej ekologicznego sposobu transportu zamawianych towarów.
W ramach swojej strategii ochrony klimatu Zalando zainwestowało też w torby, w których przesyłane są ubrania, zamieniając surowiec z plastiku na tworzywo w 80% pochodzące z recyklingu (PCR), oszczędzając tym samym do 40% emisji dwutlenku węgla na kilogram. Ze względu na wysoką zawartość materiału PCR, torby wysyłkowe Zalando otrzymały certyfikat Blue Angel oznaczający, że spełniają one wysokie standardy w zakresie ochrony środowiska, zdrowia i wydajności.
Według firmy przyszłością opakowań stosowanych w e-commerce mogłoby być również ich ponowne wykorzystanie. Użycie materiałów pochodzących z odpadów pozwala na zmniejszenie emisji CO2 oraz wydłużenie cyklu życia oryginalnego surowca. Kierując się tą ideą firma planuje przeprowadzić pilotaż rozwiązania z opakowaniami wielokrotnego użytku.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
PS
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lidl Polska kontynuuje rewolucję w temacie opakowań. W marcu br. w ofercie sieci pojawiły się warzywa i owoce w opakowaniach biodegradowalnych i kompostowalnych przemysłowo. Klienci będą mogli zakupić m.in. BIO ziemniaki, BIO cebulę lub BIO marchew w pełni nadających się do recyklingu opakowaniach.
PS2
Nestlé ogłosiło, że do 2025 r. wprowadzi opakowania w 100% nadające się do recyklingulub takie, które będzie można ponownie wykorzystać. Z kolei już w od lutego br. firma rozpocznie eliminację plastikowych słomek, wykorzystując w tym celu alternatywne materiały, takie jak papier.
PS3
Carrefour nawiązał współpracę z firmą Terracycle, w ramach której planuje wdrożyć koncepcję Loop, polegającą na oferowaniu swoim klientom produktów w opakowaniach zwrotnych. Podobną deklarację złożyły marki koncernu Beiersdorf, takie jak Nivea, Tesa, La Prarie, Eucerin i Hansaplast.
PS4
Żywiec Zdrój podczas szczytu Klimatycznego ONZ w Katowicach (COP24) ogłosił zobowiązanie, że już w 2020 roku taka sama ilość plastiku, jaką wprowadzi na rynek zostanie zebrana i poddana recyklingowi. Firma jednocześnie będzie też pracować nad rozwiązaniami alternatywnymi dla plastikowych opakowań.