Katarzyna Chaber-Osińska (Grupa L’Oréal): Dziś konsumenci oczekują konkretnych, wymiernych działań

Katarzyna Chaber-Osińska (Grupa L’Oréal): Dziś konsumenci oczekują konkretnych, wymiernych działań
Czy branża kosmetyczna może być eko? Jakie prośrodowiskowe działania realizują marki należące do Grupy L’Oreal, w tym m.in. Garnier? Na ten temat rozmawiamy z Katarzyną Chaber-Osińską, communication director CPD Poland & Baltic HUB L’Oreal Polska.
O autorze
4 min czytania 2020-10-02

Jakie działania z myślą o ochronie naszego środowiska realizuje marka Garnier?

Marka Garnier od początku swojego istnienia w swoich produktach łączy naturalność i osiągnięcia nowoczesnej technologii. Przełomowym momentem okazał się  2014 rok, kiedy Garnier przeszedł transformację z marki inspirowanej naturą do marki podejmującej konkretne działania na rzecz środowiska, skupiając się na zrównoważonym pozyskiwaniu surowców czy zmniejszaniu wykorzystania nowego plastiku przy produkcji opakowań. Już z końcem 2018 roku połowa butelek szamponów FRUCTIS była wyprodukowana z surowca pochodzącego z recyklingu. Zwieńczeniem wszystkich działań Garnier, jest wprowadzona w lipcu tego roku długofalowa, kompleksowa strategia Green Beauty, w ramach której marka podejmuje ambitne zobowiązania, które chce zrealizować do 2025 roku, tj.:

  • Wszystkie opakowania będą nadawały się do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania.
  • 100% nowych produktów Garnier będzie miało korzystniejszy profil środowiskowy.
  • Zakłady przemysłowe będą w 100% neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, dzięki wykorzystaniu energii odnawialnej.
  • Garnier wesprze 800 lokalnych społeczności na całym świecie w ramach programu „Solidarity Sourcing”.

To o czym warto powiedzieć, to fakt, iż program jest realizowany nie tylko na szczeblu globalnym, ale również lokalnym. Jednym naszych z ważniejszych działań było zbudowanie stacji recyklingu wody w największej na świecie pod względem produkowanych sztuk produktów fabryce L’Oréal Warsaw Plant, która znajduje się w podwarszawskich Kaniach. Stacja już działa i docelowo ma odzyskiwać nawet 75% wody miesięcznie. To z czego jesteśmy szczególnie dumni to również fakt, że od 2001 roku odpady z produkcji nie trafiają na składowiska, ale otrzymują nowe życie. Przykładem są m.in. bobiny (rolki po etykietach na opakowania), z których w procesie recyklingu powstaje masa papierowa i papier gazetowy.

Ponadto już 22 sierpnia tego roku Garnier będzie jednym z partnerów akcji Czyste Tatry realizowanej przez Stowarzyszenie Czysta Polska. Liczymy, że wspólne sprzątanie górskich szlaków będzie początkiem naszej długofalowej współpracy i przyniesie widoczne efekty. Już teraz mamy w planach kolejne wspólne działania. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Które z powyższych zobowiązań chcecie zrealizować jako pierwsze? Które jest najważniejsze?

Wszystkie zobowiązania, które stanowią podstawę strategii Green Beauty są komplementarne, co najlepiej obrazuje samo logo w kształcie koła. Na każdym z obszarów tj. opakowania, pozyskiwanie energii i surowców, walka z zanieczyszczeniem plastikiem i formuły naszych kosmetyków działamy jednocześnie ponieważ wierzymy, że pozwoli nam to uzyskać najbardziej widoczne i najpełniejsze efekty. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wiele Waszych zobowiązań ma kilkuletni termin realizacji. Dlaczego? Czym to jest spowodowane? 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mamy świadomość zagrożeń i wyzwań i środowiskowych oraz społecznych. Wiemy też, że wiele z tych problemów nie jesteśmy w stanie rozwiązań z dnia na dzień. Od wielu lat konsekwentnie dążymy do coraz bardziej ekologicznego, odpowiedzialnego i integrującego modelu biznesowego. Nasze cele i zobowiązania są bardzo ambitne. Aby je osiągnąć często musimy wdrożyć zupełnie nowe rozwiązania czy zasady funkcjonowania. Często jest to związane z opracowaniem innowacyjnych rozwiązań, dotychczas nieobecnych  w danym obszarze. Stąd też są to zazwyczaj działania długoterminowe, ale zawsze jasno określamy cele oraz perspektywę czasową. Na przestrzeni lat realizacja ambitnych celów zrównoważonego rozwoju wymagała od całej Grupy kompleksowej transformacji. 

Kwestie środowiskowe i zmniejszenie wpływu naszej działalności na otoczenie od wielu lat były w centrum naszych działań nawet wtedy, gdy temat zrównoważonego rozwoju dopiero rodził się w przestrzeni publicznej. Nasze fabryki od lat funkcjonują w oparciu o rozwiązania pozwalające na możliwie małe zużycie energii i wody. Już pod koniec lat ’90 powstało laboratorium badające wpływ naszych formuł na środowisko. Ostatnie lata to czas intensywnej i strategicznej zmiany: zrównoważony rozwój znalazł się w samym centrum naszego modelu biznesowego – globalnie i lokalnie. Aktywnie włączyliśmy się w działania na rzecz rozwiązywania tak istotnych problemów, jak np. kurczące się zasoby wody, zmiany klimatu, zanieczyszczenie plastikiem, czy zarządzanie zwiększającą się ilością odpadów. Ponieważ jesteśmy firmą produkcyjną, uznaliśmy, że ważnym priorytetem i pierwszym etapem naszej transformacji będzie ograniczenie wpływu wywieranego na środowisko przez nasze własne fabryki i centra dystrybucyjne.

W jaki sposób zamierzacie edukować Waszych klientów na temat nowych, ekologicznych rozwiązań wprowadzonych przez markę Garnier? 

Green Beauty jest wyjątkowym programem ponieważ w swoich założeniach ma angażować nie tylko nas jako markę, ale również naszych konsumentów czy nawet całą branżę. Proces edukacji jest bardzo złożony i długotrwały, dlatego zaczynamy od mniejszych kroków takich jak umieszczenie na opakowaniach informacji dotyczących poprawnego segregowania opakowań czy komunikacja na naszej stronie internetowej i działania w social mediach. Mamy także dedykowany squad influencerów, a także ambasadorki marki – Kasię Bujakiewicz i Agnieszkę Więdłochę, którzy również podejmują tematy związane z ekologią istotne z punktu widzenia branży beauty. W dłuższej perspektywie pragniemy stworzyć program edukacyjny skierowany do młodszych odbiorców ponieważ wiemy, że prawidłowe eko postawy buduje się już od małego. Na wdrożenie tych działań przyjdzie odpowiedni moment, ale my już nad nimi pracujemy. 

Biorąc pod uwagę liczbę produktów kosmetycznych (często pakowanych w plastikowe pudełka), których na co dzień używamy, nasuwa się pytanie – czy branża kosmetyczna faktycznie może być eko? Co w pierwszej kolejności powinny zrobić marki z branży beauty, aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko? 

Branża kosmetyczna nie tyle może, ale powinna być eko! W ciągu ostatnich lat diametralnie zmieniły się oczekiwania dotyczące tego, jaką rolę powinny odgrywać firmy. Dziś konsumenci oczekują konkretnych, wymiernych działań. Obserwujemy też, że same firmy również są coraz bardziej świadome olbrzymiej wagi i potrzeby zmian. Działania naszej całej Grupy są dowodem na to, że branża beauty ma możliwości i narzędzia do ograniczania swojego wpływu na środowisko. Jak wspominałam wcześniej – nasz program „Sharing Beauty With All” był naszym drogowskazem w kierunku zrównoważonego rozwoju. Bieżący rok podsumowuje tę inicjatywę za rok 2019, ale jednocześnie jest momentem, kiedy Grupa idzie o krok dalej wdrażając strategię „L’Oréal For The Future”. Mamy nadzieję, że dzięki niej przeprowadzimy transformację nie tylko wewnątrz naszej firmy, ale również wśród konsumentów inspirując ich do bardziej świadomych i ekologicznych wyborów.