W nowym show TTV gwiazdy opiekują się osobami niepełnosprawnymi – w sieci wybuchły kontrowersje

W nowym show TTV gwiazdy opiekują się osobami niepełnosprawnymi – w sieci wybuchły kontrowersje
16 maja br. na kanale TTV, należącym do TVN Discovery, zadebiutuje program o nazwie „To tylko kilka dni”, w którym gwiazdy opiekują się osobami niepełnosprawnymi. W sieci już wybuchły kontrowersje wokół programu, zaś internauci zarzucają stacji sprowadzanie osób niepełnosprawnych do roli maskotek.
O autorze
2 min czytania 2021-05-11

„To tylko kilka dni” to nowy program, który już wkrótce zadebiutuje na kanale TTV, należącym do TVN Discovery. W jego ramach znane osobistości, takie jak m.in. Michał Koterski, Barbara Kurdej-Szatan, Sławomir oraz Qczaj, zastąpią rodziny oraz prawnych opiekunów osób niepełnosprawnych i zaopiekują się nimi przez kilka dni.

Zdaniem producentów programu, „będzie to pozytywne i burzące stereotypy spotkanie dwóch światów”. 

– Osoby niepełnosprawne często na co dzień pozostają w ukryciu w domach, gdzie wspólnie ze swoimi opiekunami, spędzają większość życia. My z pomocą znanych osób na chwilę ten porządek burzymy, dajemy chwilę wytchnienia, czasem po prostu zwyczajnej radości – powiedziała Lidia Kazan, dyrektorka programu TTV. 

Nie wszyscy jednak podzielają zdanie producentów programu. Krótko po tym, jak do sieci trafił zwiastun, wokół show wybuchły kontrowersje. Internauci oraz osoby związane ze środowiskiem medialnym zarzuciły stacji sprowadzanie osób z niepełnosprawnościami do roli maskotek. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na temat programu wypowiedział się także Wojciech Sawicki, chorujący na dystrofię mięśniową Duchenne’a – mówiący o sobie „influencer z misją”, na swoim instagramowym profilu pokazuje, że osoby z niepełnosprawnościami mogą i potrafią czerpać prawdziwą radość z życia. Sawicki przyznał, że sam dostał zaproszenie do programu, lecz z niego nie skorzystał.

„Po pierwsze, wydaje mi się za szczytnym przesłaniem tego programu kryje się w gruncie rzeczy chęć wypromowania celebrytów, pokazania ich empatycznej strony. Widzę w tym pewien fałsz, zakłamywanie rzeczywistości. Opieka nad OzN żmudna, wieloletnia praca, natomiast tydzień spędzony z nami w świetle kamer to rozrywka, kaprys. Brak państwowego programu całodobowej opieki nad OzN to wielki problem polskiego państwa, który w „To tylko kilka dni” zostanie prawdopodobnie pominięty, a w najlepszym razie potraktowany po macoszemu, obrócony w błyskotliwy żart.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ponadto umieszczenie na pierwszym planie rodzimych celebrytów pozbawia nas podmiotowości. To oni są tutaj najważniejsi, my znowu stajemy się tylko dodatkiem, szczęśliwcami, którymi wspaniałomyślnie zgodzily „zająć się” gwiazdy szołbiznesu. Jest to całkowicie sprzeczne z moją misją, gdyż walczę z przedmiotowym traktowaniem OzN, ze stereotypem zakładającym naszą bierność – napisał influencer w poście na swoim instagramowym profilu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W podobnym tonie na temat programu wypowiedziała się Ola Petrus, komiczka, aktywistka, a także osoba niskorosła. 

„Smutne filmy dokumentalne nie robią roboty z oglądalnością to dorzucacie celebrytów dla zasięgów? I robicie z tego REALITY SHOW?!?!?!?” – napisała Petrus, dodając jednocześnie, że „brak jej wiary w ludzi”.

Pierwszy odcinek programu „To tylko kilka dni” zadebiutuje na kanale TTV 16 maja o godzinie 22:00.

PS

Prawdopodobnie już wkrótce na rynku pojawi się nowy dezodorant o nazwie Degree Inclusive, który koncern Unilever zaprojektował z myślą o osobach niepełnosprawnych – dzięki specjalnej pokrywce i wbudowanym uchwytom produkt można otworzyć jedną ręką.

PS2

Marka Tommy Hilfiger zaprezentowała nową kolekcję w ramach linii Tommy Hilfiger Adaptive, która została stworzona z myślą o dzieciach i dorosłych żyjących z niepełnosprawnością. W jej ramach codzienne ubrania wzbogacono o funkcjonalne rozwiązania, które ułatwiają samodzielne zakładanie.

PS3

„Ubrania bez ograniczeń” – tak brzmi hasło polskiej, rodzinnej marki Funwear, która tworzy odzież, by ułatwić ubieranie się osobom z niepełnosprawnościami.