Co właściwie oznacza „kobiecy biznes”? Czy takie definiowanie jest potrzebne? Czy rzeczywiście płeć odgrywa tak ważna rolę w budowaniu własnego biznesu?
Dla mnie to cały styl prowadzenia biznesu. Kobiety inaczej zarządzają ludźmi i podejmują decyzje. Myślę, że jest to związane z naszymi cechami i wciąż mocno wpływającymi na to stereotypami. Ale choć mamy różne style zarządzania firmami, to jesteśmy tak samo efektywni. Mam też wrażenie, że te różnice zaczynają się powoli zacierać.
Zobacz również
Na naszym rynku widać, że kobiety nie mają problemu, by z sukcesami prowadzić firmy, także takie, które działają międzynarodowo. Jest wiele przykładów silnych businesswomen, które mają dokładnie sprecyzowany plan i strategię rozwoju. I przede wszystkim mają oryginalne pomysły i wiedzą, jak wyróżnić swoją markę.
Jakie bariery napotykają kobiety na drodze do osiągnięcia sukcesu?
W jakimś stopniu są to nadal stereotypy. Ale w dużej mierze są to też bariery, które istnieją w naszych głowach. Gdy przed rozwojem i działaniem powstrzymują nas przekonania, że jesteśmy niewystarczające, nie wierzymy w siebie i nie doceniamy się, a czasem wręcz umniejszamy sobie, to trudno osiągnąć sukces i wymagać od innych, by uważali nas za kobiety sukcesu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Czy można powiedzieć, że Prouvé to także „kobieca marka”?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
To marka dla tych, którzy chcą otaczać się pięknymi zapachami, dbać o siebie oraz ułatwiać sobie codzienne obowiązki. Tworzymy produkty dla wszystkich – jedne są dedykowane kobietom, inne mężczyznom, a część z nich jest unisex.
Prouvé opiera swoją dystrybucję na Multi Level Marketingu. Istnieje przekonanie, że jest to sektor, w którym prym wiodą kobiety. Czy to słuszne stwierdzenie?
Faktycznie na rynku są firmy MLM, w których działają przede wszystkim kobiety. Ale tak naprawdę to branża idealna dla wszystkich, którzy szukają alternatywnego sposobu pracy, zarabiania lub dorabiania, chcą być niezależni – sami decydować o tym ile, gdzie, z kim i jak pracują. To też idealne rozwiązanie dla osób, które marzą o założeniu własnej firmy, ale brakuje im pomysłu, odwagi albo pieniędzy. Dzięki marketingowi sieciowemu mogą spełnić to marzenie i uczyć się biznesu, minimalizując koszty swojej działalności.
Jakie cechy musi posiadać specjalista zajmujący się marketingiem sieciowym i sprzedażą bezpośrednią?
Przede wszystkim musi być otwarty, umieć nawiązywać i podtrzymywać relacje. Bo to głównie na relacjach opiera się działalność w tej branży. Powinien słuchać, rozmawiać z klientami i wyciągać wnioski. Musi być też na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku i szybko reagować na zmiany. A tym, którzy decydują się na budowanie własnych struktur, bardzo przydaje się energia i charyzma. Muszą mieć ciągły kontakt z członkami swojej grupy, przekazywać im wiedzę, motywować do działania i pomagać w wyznaczaniu celów.
Marketing sieciowy jest powszechnie kojarzony z branżą kosmetyczną. W jakich innych branżach sprawdza się ten sposób sprzedaży?
To prawda – najwięcej firm zajmuje się sprzedażą kosmetyków i środków czystości. Ale są też marki, które w swojej ofercie mają produkty z kategorii wellness, suplementy diety, AGD, produkty finansowe i ubezpieczeniowe, a nawet fotowoltaikę.
Jaką rolę w budowaniu biznesu opartego na MLM odgrywają media społecznościowe?
Ogromną. Jak już wspomniałam, odniesienie sukcesu w tej branży w dużej mierze zależy od relacji, jakie nawiązujemy. To podstawa tego biznesu. Media społecznościowe bardzo to ułatwiają. Pomagają budować wizerunek marki oraz markę osobistą jej liderów i partnerów, pozyskiwać klientów i utrzymywać z nimi kontakt oraz zarządzać relacjami z osobami w strukturze danego lidera.
Czy pandemia miała wpływ na biznesy oparte na modelu MLM?
Oczywiście – tak jak wiele branż, nas także dotknęły problemy związane z rosnącymi cenami i dostawami surowców czy opakowań. Mimo tego, w tym czasie większość firm MLM dobrze prosperowała. Współpracujący z nimi partnerzy szybko przestawili się na tryb pracy i sprzedaż online. W trakcie pandemii wiele osób, które straciły pracę albo miały ograniczone dochody, właśnie w tej branży znalazło sposób na zarobienie lub dorobienie do domowego budżetu. W mojej firmie wszyscy działaliśmy na pełnych obrotach. Osiągnęliśmy w tym czasie rekordowe obroty, wprowadzaliśmy nowe produkty, rozwinęliśmy się na rynkach zagranicznych, przybywało nam nowych partnerów.
Sprzedaż produktów online zwiększyła się aż o 35% tylko na przestrzeni lat 2019 i 2020. Dlatego automatycznie obserwujemy świetne wzrosty finansowe w wielu firmach reprezentujących biznes MLM. Ta branża jest bardzo elastyczna i potrafi szybko dostosować się do trendów rynkowych.
Jakie są obecnie największe wyzwania branży beauty?
Wciąż są to dynamiczne, trudne do przewidzenia zmiany cen i dostępności surowców i opakowań oraz wydłużające się terminy ich dostaw. To ma wpływ na zaplanowanie budżetu oraz cały proces produkcji i wprowadzania produktów na rynek.
Czy jako Ambasadorka Przedsiębiorczości Kobiet ma Pani jakieś rady dla przyszłych bizneswoman?
Z pewnością pasja i wiedza to dwa niezbędne elementy. Bardzo przydaje się także determinacja, dobre nastawienie, umiejętność słuchania innych, dobre planowanie i wyznaczanie celów. To daje nam nowe spojrzenie na sprawy, które często okazują się prostsze niż myślałyśmy. Ważne jest określenie wartości, którymi chcemy się kierować. Zawsze też powtarzam kobietom, które startują w biznesie, by nie były dla siebie zbyt surowe.
O rozmówczyni:
Katarzyna Trawińska
Od kilkunastu lat działa w branży beauty i marketingu sieciowego. Stworzyła międzynarodową markę kosmetyczną – Prouvé, której produkty dostępne są w 30 krajach. Jest autorką książki „Biznes społecznościowy. MLM moimi oczami”, w której dzieli się swoją wiedzą na temat tej branży, podaje ciekawe przykłady wzięte z życia oraz inspirujące rozwiązania i skuteczne drogi rozwoju, by lepiej zrozumieć, jak działa ten biznes.
Jest Ambasadorką Przedsiębiorczości Kobiet. Od lat angażuje się w ich sprawy, wspierając je w życiu prywatnym i zawodowym. Dzieli się z nimi swoją wiedzą, motywuje do działania i zachęca do brania spraw we własne ręce.