Z jednej strony ciągle słyszymy o powrocie mody na lumpeksy, a z drugiej rynek e-commerce (który dotyczy również branży odzieżowej) kwitnie. Jak to jest dzisiaj z tą modą cyrkularną – czy faktycznie konsumenci chcą iść w tę stronę?
Od kilku lat zmienia się postrzeganie drugiego obiegu i coraz więcej osób nie wstydzi się już zakupów używanych rzeczy. To dlatego, że rośnie świadomość na temat katastrofy klimatycznej i zmieniają się konsumenckie motywacje. Wiele osób wybiera dzisiaj drugi obieg nie tylko z oszczędności (choć tu inflacja odegra sporą rolę), ale także ze względu na ekologiczną i społeczną wrażliwość oraz rosnącą krytykę fast fashion. Branża odzieżowa bacznie analizuje te zmieniające się postawy i stara się na nie odpowiadać. Pandemia sprawiła, że chętniej kupujemy online, ale nie przeciwstawiałabym e-commerce modzie cyrkularnej. Dla wielu firm to nie jest wybór „albo-albo”, a raczej strategia „i-i”.
Co zniechęca konsumentów do wejścia w świat mody cyrkularnej? Czy chodzi może o niewiedzę, brak świadomości związany z konsekwencjami kupowania wciąż nowych rzeczy?
Gigantyczny sukces finansowy platformy Shein pokazuje, że kupowanie jednorazowych ubrań w hurtowych ilościach jest masową rozrywką dla wielu ludzi. Co ciekawe (i smutne), to często młodzież, która jednocześnie odczuwa lęk klimatyczny i bardzo martwi się o swoją przyszłość. Jednak po pierwsze nie łączy modowej nadkonsumpcji z fatalnym stanem świata, a po drugie jest pod ogromną presją social mediów. Wpływowi influencerzy i influencerki rzadko zachęcają do drugiego obiegu, bo to nie lumpeksy składają im najlepsze biznesowe propozycje.
Zobacz również
Jak promować modę cyrkularną? Jakie kanały powinno się wykorzystywać do tego celu?
Takie same, w jakich promuje się moda „liniowa”, bo są bardzo skuteczne (kupujemy co roku ponad 80 mld ubrań, a produkujemy 100 mld sztuk). Branża mody i beauty coraz więcej inwestuje w reklamy w mediach społecznościowych, co roku zwiększając udział budżetu przeznaczany na kampanie i współprace. Jednym słowem plakat na witrynie sklepu vintage może nie wystarczyć i przyda się sprawne konto na Instagramie.
Jaki udział w popularyzowaniu takiej mody ma np. aplikacja Vined? Jakie są jej plusy, a jakie minusy?
Aplikacja Vinted jest niewątpliwie bardzo wygodną i dyskretną formą zakupów w drugim obiegu, także dla osób, które nie lubią tradycyjnych lumpeksów. Pozwala na precyzyjne wyszukiwanie rzeczy w bardzo korzystnych cenach, ale zwykle nie przewiduje zwrotów. Stała się też dla wielu osób miejscem pracy. Zobaczymy jednak co zmieni nałożona ostatnio na spółkę kara przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (ponad 5,3 mln zł).
W Polsce powstaje coraz więcej butików w centrach handlowych, w których sprzedaje się rzeczy z drugiej ręki. Czy taka idea może przekonać konsumentów do mody cyrkularnej?
Tak, to bardzo dobry krok, bo znika bariera słabej dostępności. Poza tym butiki cyrkularnie świetnie wpisują się w handlowe przestrzenie i pozwalają oswoić się z drugim obiegiem osobom, które z różnych przyczyn nie lubią second handów. Klient dostaje cały galeryjny „user experience”, butiki poszerzają swoją grupę docelową, a centra handlowe zbierają punkty za ESG. Mam też nadzieję, że marki fast fashion wyciągną wnioski z obserwacji takiego sąsiadującego biznesu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Czy sięgając po rzeczy z drugiej ręki warto zwracać uwagę na jakieś konkretne cechy ubrań? Skład, pochodzenie?
Funkcjonalność, dobra jakość i świetny skład są ważne, bo gwarantują dłuższe życie naszych ubrań. Pochodzenie to osobny, duży temat, ale nie zawsze metka „made in Poland” oznacza najlepszy wybór. Za to uważność i dociekliwość przydają się zawsze i na każdych zakupach. Podobnie jak rozpoznanie, co nami kieruje – prawdziwa potrzeba, czy chwilowa zachcianka. Zwłaszcza, jeśli nie chcemy skończyć z górą przypadkowych rzeczy, których „żal było nie kupić”. Nawet drugi obieg ma swoje pułapki i ciemne strony. I to chyba dobry moment na autopromocję, bo całą wiedzę i doświadczenie z tego obszaru zebrałam w swojej książce „Odpowiedzialna moda”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Katarzyna Zajączkowska – autorka podcastu oraz książki „Odpowiedzialna moda”, z wykształcenia projektantka i ekonomistka, wykładowczyni w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru, z kilkunastoletnim doświadczeniem w największych firmach odzieżowych w Polsce. Zajmuje się wspieraniem branży mody w obszarze zrównoważonego rozwoju, skupiając się na innowacyjnych rozwiązaniach wokół mody cyrkularnej. Prowadzi warsztaty, wykłady i webinaria dla firm i organizacji.