Chcesz stworzyć webinar idealny? Sprawdź poradnik ClickMeeting

Chcesz stworzyć webinar idealny? Sprawdź poradnik ClickMeeting
Specjaliści marketingu coraz częściej biorą odpowiedzialność za przebieg przeprowadzanych w firmie webinarów. Nic w tym dziwnego. Webinar marketing przynosi znakomite rezultaty. Jedną z niezbędnych kompetencji jest wobec tego umiejętność prowadzenia wydarzeń.
O autorze
4 min czytania 2022-07-20

fot. depositphotos.com

Jak poprowadzić wydarzenie, które będzie satysfakcjonujące dla odbiorców i przyniesie wymierne korzyści marketingowe? W ClickMeeting przygotowaliśmy poradnik zawierający 10 praktycznych rad, które będziesz w stanie błyskawicznie wykorzystać w swojej strategii. Bazowaliśmy w nim na własnych doświadczeniach oraz wynikach badania, które przeprowadziliśmy w czerwcu 2022 roku. Pobierz plik pdf, aby zapoznać się z całą treścią. Poniżej znajdziesz najważniejsze wnioski i sugestie.

Pobierz bezpłatny poradnik ClickMeeting 10 rad dla prezentera. Webinar idealny

3X poznaj: temat, narzędzie, odbiorcy

To pozornie oczywista kwestia, o której jednak stosunkowo często zdarza nam się zapomnieć. Nic nie rozprasza uczestników wydarzeń tak bardzo, jak źle przygotowany prezenter. Nie najlepiej świadczy to także o jego profesjonalizmie. Przygotowania powinny objąć trzy obszary:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Poznaj temat: komentarz wydaje się zbędny. Najlepsze webinary tworzą eksperci w danej dziedzinie. Przyciągają także największe widownie. Częstą praktyką jest więc zapraszanie przez firmy organizujące wydarzenia rozpoznawalnych osób spoza organizacji. Nawet jeżeli jako prezenter masz pełnić jedynie funkcję prowadzącego czy moderatora, dobrze będzie uzupełnić wiedzę. Dzięki temu poczujesz się pewniej i będziesz lepiej reagować np. na pytania publiczności.
  • Poznaj platformę, na której odbędzie się wydarzenie: narzędzie do webinarów, z którego korzystasz, jest bardzo proste w obsłudze i wszyscy zachwalają jego intuicyjność? Z pewnością tak jest. Jednocześnie nawet najprostsze narzędzia mają swoją unikalną logikę działania i wiele funkcji, dzięki którym Twoje wydarzenie będzie jeszcze lepsze. Jeżeli nie poświęcisz chwili na zapoznanie się z oprogramowaniem, istnieje duża szansa na to, że po prostu nie będziesz wiedzieć o ich istnieniu. W gorszym scenariuszu w kluczowym momencie Twoi odbiorcy będą obserwować Twoje próby poradzenia sobie z niespodziewanym (choć łatwym do rozwiązania) problemem. Dlatego zapoznaj się z wideo tutorialami, przeczytaj artykuł na blogu lub odwiedź sekcję FAQ: z pewnością poczujesz się lepiej, a Twoje wydarzenie będzie stało na wyższym poziomie.
  • Poznaj swoich odbiorców: grupa docelowa w marketingu jest (niemal) wszystkim. Nie inaczej jest również z webinarami. Już na etapie projektowania wydarzenia zastanów się, kto będzie Twoim gościem, czego oczekuje i co przyciągnie go na wydarzenie. Aby webinar był skuteczny, musi zaproponować odbiorcom określoną wartość. Dzięki temu osiągniesz także stawiane przed nim cele marketingowe.

Zadbaj o skupienie uczestników

Jednym z najważniejszych zadań prezentera jest oczywiście zadbanie o zapewnienie uczestnikom komfortowych warunków do przyswajania wiedzy.

Co w szczególny sposób rozprasza uczestników wydarzeń online? Kilka czynników odgrywa wyjątkową rolę. Największy dyskomfort wzbudzają sytuacje, które utrudniają komunikację: szepty, hałasy i inne dźwięki (takiej odpowiedzi udzieliło 63% uczestników) oraz niewyłączanie mikrofonów przez osoby, które w danym momencie nie zabierają głosu (53%). Niemal jedna trzecia uczestników wydarzeń online stwierdza natomiast, że rozprasza ich, gdy prezenter nie ma przygotowanych materiałów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Większości z tych sytuacji uda się w łatwy sposób zapobiec. Wystarczy dobrze przygotować się do wydarzenia, zwracając także uwagę na kwestie techniczne. Jeżeli podczas webinaru będą Ci towarzyszyć inni prezenterzy albo zamierzasz udzielać głosu publiczności, upewnij się, że wszyscy wiedzą, w jaki sposób robić to, aby nie przeszkadzać innym uczestnikom.

Nie musisz inwestować w profesjonalny sprzęt

Kwestie techniczne przerażają wielu początkujących organizatorów i prezenterów. Znacznej części z nich wydaje się także, że aby prezentować się i brzmieć profesjonalnie, trzeba inwestować w dodatkowe urządzenia, co często przekłada się na odkładanie rozpoczęcia przygody z wydarzeniami online na później. Nic bardziej mylnego.

W zdecydowanej większości przypadków już posiadasz wszystko, co niezbędne, aby poprowadzić naprawdę satysfakcjonujący webinar. Czego potrzebujesz?

  • Kamera w Twoim laptopie lub zwykła kamera internetowa,
  • Słuchawki z mikrofonem – sprawdzą się zarówno modele dla graczy, jak i te, które często towarzyszą naszym smartfonom,
  • Dodatkowe oświetlenie. Świetnie w tym charakterze dają sobie radę lampy pierścieniowe, które są tanie, łatwo dostępne i poręczne. Nie musisz jednak dokonywać nawet takiej inwestycji. Wystarczająca okaże się zwykłe lampka biurkowa. Zwróć jednak uwagę na barwę światła i jego umiejscowienie: powinno oświetlać Twoją twarz od frontu, możesz więc ustawić lampkę np. za ekranem. W ciągu dnia dobrym źródłem światła będzie natomiast okno.

Przed, w trakcie i po wydarzeniu

Częstym błędem popełnianym przez początkujących organizatorów jest skupienie się tylko na tym, co ma miejsce w trakcie wydarzenia. To duży błąd. Nawet najlepiej przygotowana prezentacja i perfekcyjny scenariusz nie dadzą nic, jeżeli nie uda Ci się przyciągnąć na webinar uczestników. Z drugiej strony często największe korzyści udaje się osiągnąć po zakończeniu spotkania.

  • Przygotuj atrakcyjne treści. Oczywiście podstawą jest poprawna językowo, estetyczna i wartościowa prezentacja, ale na tym wcale nie kończą się treści towarzyszące webinarowi. Stwórz staranne zaproszenia, stronę rejestracji, poczekalnię, mailingi i posty w mediach społecznościowych, a na pewno rezultaty będą zdecydowanie lepsze.
  • Promuj wydarzenie: Webinar wymaga promocji tak samo jak każdy inny produkt. Wykorzystaj więc odpowiednie kanały komunikacji, stwórz atrakcyjne grafiki i teksty promocyjne, zainwestuj w reklamy w mediach społecznościowych. Zaangażuj także swoją społeczność.
  • Nie zapomnij o działaniach follow-up. Liczy się także to, co ma miejsce po pożegnaniu się z uczestnikami. Dobrą praktyką będzie wysłanie maila z podziękowaniami i z nagraniem webinaru. Powinien również trafić do skrzynek osób, które dokonały rejestracji, ale nie pojawiły się na samym wydarzeniu. Po jakimś czasie wróć do swoich odbiorców i zaproś ich na kolejne organizowane przez siebie wydarzenia.
  • Skorzystaj z automatyzacji: jak widzisz, zadań do wykonania jest naprawdę sporo. Możesz jednak oszczędzić mnóstwo czasu i zapewnić zdecydowanie wyższą skuteczność, korzystając z możliwości, jakie oferuje automatyzacja. Ustaw sekwencje maili, skonfiguruj ich treść i układ graficzny, upewnij się, że wydarzenie zacznie się samo nagrywać. Wybierając dobrą platformę, będzie to naprawdę proste.

Zacznij działać!

Najlepszym sposobem na doskonalenie warsztatu prezentera jest tworzenie własnych wydarzeń. Dzięki temu błyskawicznie przetestujesz rady i wykształcisz unikalny styl działania. Jeżeli jeszcze nie masz dostępu do platformy do webinarów i spotkań online, możesz skorzystać z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego ClickMeeting. Bez żadnych zobowiązać zyskasz możliwość stworzenia pierwszych wydarzeń i przekonania się, jak to wygląda w praktyce.

POBIERZ PORADNIK

 

Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.