W najnowszym raporcie ClickMeeting przyjrzeliśmy się bliżej ekspertom różnych branż i liderom, którzy organizowali najwięcej wydarzeń i gromadzili w ich trakcie największą liczbę uczestników. Wśród nich wyodrębniliśmy też marketerów: bez wątpienia coraz częściej korzystamy z możliwości, jakie oferuje webinar marketing.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Nic prostszego. Po prostu pobierz bezpłatny raport ClickMeeting State of Online Events.
Zobacz również
A jeżeli już nie możesz doczekać się zapoznania z najważniejszymi wnioskami płynącymi z raportu, znajdziesz je poniżej.
Jakie branże korzystały z wydarzeń online?
Webinary są przede wszystkim narzędziem, bez którego coraz trudniej wyobrazić sobie dziś pracę ekspertów działających online. Służą do dzielenia się wiedzą, ale nie da się ukryć, że wiele osób przekonuje do nich przede wszystkim marketingowy potencjał. Jeżeli masz jeszcze wątpliwości, czy to skuteczny lead magnet, więcej na ten temat pisałem w tym artykule.
Jakie branże najczęściej korzystają z webinarów?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak widać, połączone siły marketingu i sprzedaży zajmują drugą pozycję. Niemal co czwarte wydarzenie zorganizowane na ClickMeeting w 2022 roku miało taki charakter. Ale zasadniczo „taki”, czyli jaki? W tym gronie znalazły się między innymi webinary otwarte skupione na generowaniu leadów, prezentacje produktu, wydarzenia dla aktualnych klientów, onboarding klientów, dni otwarte czy zajęcia pokazowe.
Liderem jest branża szkoleniowa, w której uwzględniliśmy także konsultantów czy ekspertów coachingu, w tym osoby zajmujące się prowadzeniem szkoleń o profilu marketingowym i sprzedażowym. To bardzo ważna i dynamicznie rozwijająca się branża, którą w tej edycji wydzieliliśmy z sektora edukacyjnego – w nim umieściliśmy publiczne i prywatne szkoły, w tym szkoły językowe.
Zaskakująca może okazać się tak duża liczba wydarzeń organizowanych przez przedstawicieli branży medycznej. Jednak ich charakter najlepiej świadczy o drodze, jaką przebył ten sektor w ostatnim czasie. Coraz więcej gabinetów lekarskich czy terapeutycznych przyjmuje online. W związku z tym poszukują sprawdzonych platform gwarantujących nie tylko niezakłócony kontakt, ale również wysoki poziom bezpieczeństwa. Istotną częścią tej branży są szkolenia dla specjalistów, konferencje czy pokazy produktów.
Zaglądamy do marketingowych statystyk
Przyjrzyjmy się bliżej ekspertom marketingu. Przeciętnie stworzyli 114 wydarzeń, czyli o 39% więcej od średniej. W 2022 roku statystyczny reprezentant branży zgromadził podczas swoich webinarów 2157 uczestników – pod tym względem wyprzedził więc średnią aż o 120%. W jednym wydarzeniu brało udział średnio 19 osób. To niezły wynik, biorąc pod uwagę, że średnia dla wszystkich użytkowników było o 7 uczestników niższa.
Co jest charakterystyczne dla wydarzeń marketingowych? Stosunkowo niski współczynnik zaangażowania, czyli stosunek długości przeciętnej sesji do czasu trwania wydarzenia. Przeciętny uczestnik spędzał w pokoju webinarowym 76 minut, a pomiędzy startem a zakończeniem wydarzenia mijało 136 minut. Daje to 56% (o 13 punktów procentowych mniej niż średnia dla wszystkich użytkowników).
Ten wynik łatwo jednak wytłumaczyć: nie czujemy się zobowiązani do zostawania do samego końca na bezpłatnych wydarzeniach. Poza tym: komu z nas nie zdarzyło się zapisać na webinar po to, żeby otrzymać nagranie po jego zakończeniu? Być może jest to także kamyczek to marketingowego ogródka. Pamiętaj, aby organizować wydarzenia, które rozwiązują problemy klientów i są z ich perspektywy naprawdę pomocne. Perspektywa sprzedażowa powinna zejść na dalszy plan (oczywiście o ile nie organizujesz np. pokazu produktu dla rozgrzanych do czerwoności leadów).
Pora poznać lidera
Liderem w tej kategorii w 2022 roku jest platforma tradingowa, która dociera do klientów na całym świecie: pozyskuje ich dzięki otwartym webinarom, a następnie szkoli i otacza opieką. Czym się wyróżniała?
W ciągu roku zorganizowała 244 wydarzenia, a więc o 114% więcej od przeciętnego marketingowca. Wzięło w nich udział aż 12 810 uczestników, co przekłada się średnio na 52,5 uczestników podczas wydarzenia. W przypadku lidera jeszcze bardziej widoczna jest dysproporcja pomiędzy długością wydarzenia (137 minut) i długością sesji (51 minut). Współczynnik zaangażowania wynosi 37%. Zwróć jednak uwagę na olbrzymią skalę działania, w tym liczbę potencjalnych leadów, które udało się pozyskać.
Poniżej znajdziesz tabelkę z porównaniem wyników:
Webinarom towarzyszą pozytywne emocje
Wspólnie z Brand24 przygotowaliśmy również rozdział dotyczący popularności webinarów i towarzyszącym im emocjom. Jak podsumować go najkrócej?
- Webinary wzbudzają pozytywne emocje
- Webinary kojarzą się z eksperckością
- Webinary są wykorzystywane przez innowacyjne firmy chcące edukować swoich klientów
- Webinar jako lead magnet jest poważną konkurencją dla e-booka.
Dowody? Mamy ich mnóstwo. Rzuć okiem na słowa najczęściej pojawiające się w postach dotyczących webinarów:
W analizowanym okresie pojawiło się 14 tysięcy pozytywnych wzmianek, jedynie 1617 miało natomiast charakter negatywny. Bardzo często wynikały przy tym z problemów organizacyjnych, którym można w łatwy sposób zaradzić.
Presence Score, czyli wskaźnik bazujący na liczbie wzmianek i ich zasięgu, wyniósł 84. Stawia webinary w jednym rzędzie z najbardziej rozpoznawalnymi markami, które cieszą się największym zaufaniem odbiorców.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Pobierz raport!
To oczywiście tylko krótka zajawka tego, co znajdziesz w najnowszym raporcie State of Online Events. Pobierz go, aby dowiedzieć się więcej o aktualnej kondycji rynku i poznać bliżej ekspertów, którzy korzystają z wydarzeń online na co dzień.
Przyjemnej lektury!
Materiał reklamowy powstały na zlecenie ClickMeeting.