Programy lojalnościowe b2b: uczciwość organizatora akcji ważniejsza od nagród

Do jakiego programu lojalnościowego B2B przystąpiliby bez wahania właściciele sklepów w Polsce? Jakie cechy takiego programu są dla nich kluczowe?
O autorze
1 min czytania 2013-06-13

Firma DATA SOLUTIONS, specjalizująca się w projektowaniu i wdrażaniu programów lojalnościowych, odpowiada na te pytania w ramach pierwszej odsłony ogólnopolskiego badania „LOYALTY insight” skierowanego do właścicieli i sprzedawców w sklepach handlu tradycyjnego w Polsce.

Idealny program a zaufanie

Okazuje się, że wśród oczekiwań dotyczących idealnego programu B2B szczególną rolę odgrywają te związane z poczuciem zaufania do organizatora. Zarówno w ramach badań jakościowych, jak i reprezentatywnego badania ilościowego, detaliści zwracali uwagę przede wszystkim na jasne zasady współpracy, gdzie uczestnicy traktowani są jak poważni partnerzy w biznesie.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Oznacza to przejrzystość zasad i obowiązków, dotrzymywanie umów czy terminowe rozliczanie zadań, a co za tym idzie – terminowe przekazywanie gratyfikacji. W badaniu ilościowym badani zgadzali się najczęściej z określeniami takimi jak: „bez kruczków prawnych”, „wiarygodny”, „niezmieniający zasad”, „o prostych i przejrzystych zasadach”.

Każde z nich uzyskało blisko 2/3 wskazań.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Te, jak się okazuje najważniejsze dla uczestników cechy programów lojalnościowych, pozwalają zmniejszyć niepewność związaną z przystąpieniem do programu i bez wątpliwości zacieśniać współpracę z danym producentem.

Stwierdzenia „dający możliwość realnych zarobków, korzyści” oraz „dający jasną gwarancję, co można dzięki niemu uzyskać (gwarantowane nagrody za pracę)”, które uzyskały wysoki współczynnik wskazań (odpowiednio 61% i 56%), pokazują istotę działalności detalisty w dzisiejszym handlu tradycyjnym. Jako ważne dla uczestników, wyróżnić należy także stwierdzenia opisujące elastyczne przygotowanie mechanizmu dla sklepów o różnym potencjale.

Przedstawiona hierarchia najważniejszych cech idealnego programu sugeruje dużą rolę wcześniejszych doświadczeń i relacji producenta ze sklepem (między innymi w ramach kontaktów z przedstawicielem handlowym), a także wagę profesjonalnego przygotowania i obsługi długoterminowych programów lojalnościowych B2B.

Cechy idealnego programu

O badaniu

LOYALTY INSIGHT to cykliczne badanie, którego pierwszy etap dotyczący rynku B2B realizowany był od listopada 2012 roku do marca bieżącego roku. Składał się on z badan jakościowych (FGI oraz IDI) oraz ogólnopolskiego badania ilościowego (CAPI), które odbyło sie na próbie 925 osób. Uczestnikami badania byli właściciele, osoby zarządzające oraz sprzedawcy małych, średnich i dużych sklepów niezrzeszonego handlu tradycyjnego FMCG. Badanie realizowała firma TNS Polska. Autorem koncepcji jest firma DATA SOLUTIONS.