TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Marki na przełomie 2018/2019: Credit Agricole

Marki na przełomie 2018/2019: Credit Agricole
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2018 roku marka Credit Agricole? Które kanały komunikacji marketingowej były dla marki najważniejsze? Jaki budżet przeznacza na działania online? Jak zmieni się to w 2019 roku?
O autorze
6 min czytania 2018-12-29

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Lidl
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Avon
>>> Marki na przełomie 2018/2019: OLX
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Semilac
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019

O roku 2018 dla marki Credit Agricole opowiada Anna Płachta, dyrektor Departamentu Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej i Digital Credit Agricole.

Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku

W 2018 roku przeprowadziliśmy niezwykle ważny dla nas projekt strategiczny, który na zewnątrz zakomunikowaliśmy wiosną dużą kampanią odświeżającą wizerunek Credit Agricole. Od kwietnia 2018 w mediach można było zobaczyć nasz bank w nowej odsłonie i z nowym ambasadorem – Dawidem Podsiadło. Oprócz „relaunchu” marki, kampania wspierała wprowadzenie na rynek nowej oferty kont osobistych – Konto dla Ciebie z szerokim wachlarzem promocji. Warto jednak podkreślić, że nie była to tylko zmiana w sposobie komunikacji i ofercie – stał za nią głęboki, rzetelnie przeprowadzony proces pozycjonujący, który dotyczył całej organizacji.

To, że wiosną 2018 mogliśmy powiedzieć, że jesteśmy bankiem, który słucha z uwagą i oferuje klientom rozwiązania dopasowane do ich potrzeb – że jest to wiarygodne i prawdziwe – to zasługa wielomiesięcznej pracy wielu ludzi w całym banku, we wszystkich liniach biznesowych. W kwietniu w naszych placówkach pojawiły się nowe materiały marketingowe, które odróżniały się od dotychczasowych nie tylko w warstwie wizualnej, ale i koncepcyjnej (punktem wyjścia jest zrozumienie potrzeb klienta, a nie oferta), internautów powitała strona www w zmienionej szacie graficznej, udostępniliśmy jeden łatwy do zapamiętania numer na infolinię – 19019, zmieniliśmy styl komunikacji w mediach społecznościowych, usprawniliśmy część wewnętrznych procesów w naszym banku, wdrożyliśmy nową ofertę daily banking (w tym konto dla najmłodszych w wieku 13-18), a wraz z nią BLIK, Express Elixir, kartę wielowalutową z katalogiem wizerunków do wyboru… Było to więc ogromne wyzwanie stojące nie tylko przed marką, ale przed całą organizacją.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trzy najciekawsze akcje w 2018 roku

Na pewno nasze kampanie z Dawidem Podsiadło – zarówno wiosenna kampania kont, jak i jesienna kampania pożyczki gotówkowej. Dzięki trafionej kreacji i dobrze zaplanowanym mediom nasze działania zostały zauważone, wybiliśmy się z clutteru reklamowego, zostaliśmy też docenieni przez niezależne instytucje i zdobyliśmy nagrody (m.in. w konkursach Kreatury, Golden Arrow czy Mixx Awards). Praca przy tych kampaniach, choć bardzo wymagająca, dała nam dużo frajdy i poczucia dumy – o produktach bankowych można mówić ciekawie, a o banku w kreatywny sposób.

Bardzo ciekawe są też toczące się w naszym banku projekty innowacyjne – w ubiegłym roku eksperymentowaliśmy z czatbotem na FB Messengerze, w tym na dobre zaprzęgliśmy do pracy telebota. Oba rozwiązania oparte są o sztuczną inteligencję, więc są to dla nas bardzo wartościowe doświadczenia. Ponadto, w tym roku jako jeden z 3 pierwszych banków zaoferowaliśmy swój kredyt gotówkowy na zewnętrznej platformie FinAi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

Zdecydowanie będą to prerolle. Nasza nowa platforma kreatywna stworzyła możliwość spójnych adaptacji na wszystkie punkty styku, np. prerolle („nie pomijaj”). Jednym z elementów zmagań w kampaniach pomijalnych jest to, że użytkownik najczęściej jest w trakcie oglądania/odtwarzania interesującego go materiału i nagle, niespodziewanie blokuje go reklama. Jako reklamodawca mamy tylko 5 sekund, aby go przekonać, że warto obejrzeć spot do końca. Chcieliśmy, aby te kilka sekund dostarczyło użytkownikowi rozrywki i wywołało uśmiech na jego twarzy. W naszych spotach pojawiał się Dawid Podsiadło, który jak to ma w zwyczaju, z umiarkowanym optymizmem zastanawiał się, czy jego spot zostanie pominięty przez użytkownika. Gdy tak się nie stało, następowały brawa i ogólna wesołość na planie, a nawet aura zwycięstwa. Ponad 52 proc. wyświetleń zakończyło się obejrzeniem reklamy w całości! Działania takie nie są popularne w Polsce. Do tej pory zaledwie kilka marek wdrożyło je w swoich kampaniach internetowych. Wykorzystanie prerolli pokazuje, że warto mieć w sobie marketingową odwagę do eksperymentowania z pomysłami.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Mierniki efektywności działań marketingowych

Przyjmujemy kilka mierników efektywności. Patrzymy oczywiście na wyniki biznesowe, wzrost i strukturę sprzedaży, ale także wpływ na wskaźniki brandowe, takie jak świadomość marki, zapamiętywalność komunikacji, zrozumienie przekazu reklamowego. Oczywiście posługujemy się także wskaźnikami mediowymi – zasięgi, dotarcie do grupy docelowej, koszty; optymalizujemy działania internetowe pod kątem zwiększania współczynników konwersji czy spadku CPA, ale baczną uwagę zwracamy również na jakość ruchu/wniosków oraz dalszą aktywność pozyskanych klientów (dotyczy to wszystkich kanałów akwizycji).

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku

Pomijając kanały własne (placówki – witryny, materiały marketingowe, digital signage; Contact Center, www i bankowość elektroniczna, media społecznościowe), gdzie aktywność mamy cały czas, biorąc pod uwagę okres obecności, najbardziej aktywni jesteśmy w internecie (komunikacja „always on”).

Biorąc pod uwagę alokację budżetu marketingowego, największy udział ma telewizja. Internet i radio również stanowią dla nas ważne kanały komunikacji.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

Co do zasady, nie przewidujemy raczej rewolucji ani w doborze mediów, ani w alokacji budżetu, jednak niewątpliwie internet będzie odgrywał coraz ważniejszą rolę w naszych działaniach. Nie sposób nie zauważyć możliwości, które daje współcześnie marketing internetowy i szeroko rozumiane podejście data-driven. W przyszłym roku i kolejnych latach chcemy jeszcze lepiej wykorzystywać dane, by jeszcze skuteczniej planować, kupować, mierzyć i optymalizować kampanie, i wyciągać z nich właściwe wnioski (np. dotyczące atrybucji). Wierzymy, że najlepsze jest podejście cross-mediowe, dlatego zależy nam na dobrze zaplanowanych, zintegrowanych działaniach.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Trendy, które już istnieją i działają, czyli marketing oparty o dane (i jeszcze lepsze ich wykorzystanie, zarówno przy podejmowaniu decyzji, jak i w samych kampaniach), automatyzacja oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji. To wszystko pozwoli na zwiększenie efektywności działań reklamowych zarówno poprzez skuteczniejsze dotarcie do potencjalnego klienta (ze spersonalizowanym przekazem), jak i lepszą alokację budżetów mediowych. Warto pamiętać, że efektywność można zwiększać nie tylko przez żonglowanie doborem kanałów i wysokością budżetów, ale także poprzez eliminowanie nieefektywności w procesach – w tym może pomóc właśnie automatyzacja czy nawet proste wdrożenia wykorzystujące algorytmy i sztuczną inteligencję.

Budżet na działania digitalowe

Systematycznie zwiększamy inwestycje w internet. Na te działania przeznaczamy między 8 proc. a 15 proc. budżetu mediowego w skali roku. Są jednak kampanie wspierane wyłącznie internetowo. W 2019 roku nie przewidujemy rewolucji w naszych wydatkach – skupiamy się na jak najbardziej efektywnej alokacji budżetu, którym dysponujemy.

Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?

Za działania marketingowe – zarówno kreację, komunikację, utrzymanie i rozwój stron www i social media, trade marketing, planowanie i zakup mediów – odpowiada Departament Zintegrowanej Komunikacji Marketingowej i Digital. W skład zespołu wchodzi 16 osób. Dodatkowo, w działaniach komunikacyjnych (PR, relacje z mediami) wspiera nas Biuro Komunikacji Korporacyjnej, którym kieruje Rzecznik Prasowy naszego banku, a także Zespół Komunikacji Wewnętrznej (komunikacja z pracownikami).

Warto podkreślić ogromną rolę naszego Pionu Zarządzania Segmentami i Produktami, a także Contact Center i Wsparcia Sprzedaży – są dla nas partnerami w codziennej pracy, wymyślaniu i skutecznym wdrażaniu rozwiązań i kampanii.

Pracujemy bardzo blisko z naszą agencją kreatywną JUST, a także z domami mediowymi – Areną, Performics oraz agencjami Cube i Point of View. Działania PR prowadzone są własnymi siłami prężnie działającego Biura Komunikacji Korporacyjnej.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Na to pytanie trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć, bo można je rozumieć na kilka sposobów. W sferze koncepcji i kreacji reklamowych wciąż stosunkowo niewielu jest marketerów, którzy prowadzą konsekwentną komunikację – zdecydowana większość skupia się na działaniach mających szybko przynieść wzrosty sprzedaży. Dominują więc reklamy sprzedażowe kosztem budowania wizerunku. Jeszcze mniej firm potrafi się wyróżnić, a kampanie, które zapadają w pamięć, jest naprawdę kilka. Warto jednak pochwalić pozytywnych bohaterów, którzy w swoich działaniach poruszają także problemy czy zjawiska społeczne – np. IKEA. Mam nadzieję, że kampanii, które coś w nas zmienią, poruszą, zainspirują będzie coraz więcej – zgodnie z trendem, że dobry produkt już nie wystarczy. Marka musi ofertować coś więcej.

Z kolei planowanie mediów i prowadzenie kampanii staje się coraz skuteczniejsze. Oczywiście, wciąż skrzynki mailowe mamy pełne spamu, ale coraz więcej firm wykorzystuje dostępne zwłaszcza w internecie możliwości i coraz precyzyjniej dociera do użytkowników. Tu prym wiedzie branża e-commerce, ale finanse również robią to dobrze. Coraz więcej marketerów ma również świadomość zróżnicowania poszczególnych mediów i ich specyfiki – wiedzą już, że np. plakatu nie da się 1:1 przełożyć na internetowy banner (tzn. da się, ale to nie jest optymalne rozwiązanie…), a 30-sekundowego spotu telewizyjnego emitować z powodzeniem chociażby na Facebooku (też można, ale nie wróżę sukcesu). Często jednak nadal punktem wyjścia jest kreacja offline’owa, która następnie przystosowywana jest do świata digital, w tym mobile… A oba te światy – offline i online – choć się przenikają, rządzą się innymi prawami, dlatego warto o komunikacji w digitalu myśleć od razu.

Na koniec warto podkreślić rolę, jaką odgrywają media społecznościowe. Są nie tylko kanałem budującym zasięgi – stają się jednym z wiodących kanałów obsługi klienta. Ten trend jest na przestrzeni lat coraz bardziej wyraźny – w stosunkowo prostej sprawie łatwiej i wygodniej jest napisać np. na Facebooku niż dzwonić na infolinię, o wizycie w stacjonarnym sklepie/ placówce nie wspominając. Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują reakcji real-time, czyli najlepiej natychmiast, a jeśli nie – to w ciągu godziny. Absolutnym maksimum jest odpowiedź w ciągu tego samego dnia. Coraz więcej marketerów zasila więc swoje kanały społecznościowe wykwalifikowanymi zespołami obsługi klienta – część z nich działa nawet całodobowo.

Trzy najważniejsze cele i plany na 2019 rok

Kontynuacja współpracy i kampanii z Dawidem Podsiadło, systematyczne umacnianie pozycji Credit Agricole na rynku i utrzymanie wysokiego CRI (wskaźnik rekomendacji klientów). Chcemy być najbardziej zorientowanym na ludzi bankiem w Polsce i zapewniać klientom najwyższy poziom satysfakcji – i zamierzamy konsekwentnie, krok po kroku realizować te założenia.