#OdKulis: Pierwsza polska kampania x-kom w serwisie Pornhub

#OdKulis: Pierwsza polska kampania x-kom w serwisie Pornhub
Nietypowa i odważna kampania, która narobiła szumu w polskim internecie. Teraz przedstawiamy, jak #OdKulis wyglądała jej realizacja.
O autorze
3 min czytania 2019-03-21

W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy pierwszej polskiej kampanii firmy x-kom w serwisie Pornhub, która miała na celu walkę z dyskryminacją osób leworęcznych.

O kulisach opowiada Jakub Biel, PR & communication manager x-kom.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorzy i pomysłodawcy akcji

Mówiąc nieskromnie, to ja jestem autorem i pomysłodawcą akcji.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Koncepcja

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Czarny Piątek to jeden z najlepszych dni sprzedażowych w roku. Wtedy kieszenie klientów magicznie się otwierają i każdy szuka najlepszych promocji w sieci. Sklepy krzyczą z każdej strony żeby zwrócić na siebie uwagę, ale najczęściej… już w dniu wyprzedaży. To za późno. Wiedziałem, że klient już wcześniej musi o nas myśleć i przyzwyczaić się do zaglądania na naszą stronę.

Przeglądałem produkty, które nie są na tyle ciekawe, żeby robić z nimi kampanię influencerską czy testy wideo na naszym kanale na YouTubie. Wśród typów pojawiła się między innymi mysz komputerowa. Zacząłem szukać inspiracji, jak zawsze korzystając z metody „im bardziej odległy pomysł, tym większa szansa na wyróżnienie się”. Jedną z zanotowanych, ale niezagospodarowanych inspiracji był Pornhub. Wiedziałem, że chcę coś tam zrobić, ale brakowało spięcia tego w całość. Wtedy pojawiła się magiczna żarówka nad moją głową i wpadło. Myszki dla leworęcznych od początku były nośnikiem historii, trzeba było tylko uzupełnienia jej o takie elementy, jak walka z dyskryminacją leworęcznych czy nasz zmyślony naukowiec Xavier Dębicki, który lubi swoje inicjały (XD to młodzieżowe słowo roku, właśnie ono pojawiło się w komentarzach tysiące razy).

Osoby zaangażowane w realizację

Zarząd – Tak głośna akcja musiała być skonsultowana z zarządem, żeby przypadkowo nie zaszkodzić firmie. Dostałem zielone światło, co w każdej zwykłej skostniałej korporacji nie byłoby możliwe. Bardzo cenię takie podejście do wszystkich pokręconych pomysłów.

Graficy – Tomasz Błokowski i Kamil Nęcek, którzy przygotowali kreacje oraz identyfikację wizualną landing page’a (tam kierowaliśmy ze sprzedażą). Musiały być czytelne, poważne i pasujące do designu Pornhuba.

Ja – szalona wizja trochę dojrzewała w mojej głowie. Kiedy już sobie rozrysowałem wszystko na kartkach A4, to mogłem wziąć się za zakładanie konta na TrafficJunky.com i ustawianie kampanii, targetowanie, budżety i inne szczegóły. Po wszelkich formalnościach przygotowałem wizję wpisu na Facebooku, która spotkała się z zestresowanym, acz ciekawskim spojrzeniem członka mojego zespołu – Kacpra Kapsy (lidera teamu social media). Ale ostatecznie zgodził się to puścić. Następnie zostało tylko przygotować notki PR i puścić informację w świat.

Przygotowania

Przygotowania trwały kilka godzin. Głównie przez sprawdzanie czy akcja w żaden sposób nam nie zaszkodzi. Miałem przygotowane scenariusze odpowiedzi i komunikat do mediów z przeprosinami.

Kolejne kroki

Znajdziemy kolejne ciekawe miejsce do reklamy, której nikt się nie spodziewa. Najważniejsze, to nie osiąść na laurach.

Największe wyzwania

Było ich kilka:

  1. Przygotowanie się na ewentualny hejt. Porozumiewawcze uśmieszki w biurze, gdy opowiadam o akcji, a reakcja sporej społeczności to zupełnie inne sprawy. Ostatecznie okazało się, że negatywnie zareagowało mniej niż 1% wszystkich komentujących, więc chyba było super.
  2. Opakowanie akcji w historię, która będzie się niosła. Same myszki dla leworęcznych na pornhubie są takie sobie, ale gdy dodamy, że tą akcją x-kom walczy z dyskryminacją leworęcznych, to sprawa wygląda zupełnie inaczej.
  3. Uniknięcie screenów z naszym logo, obok którego jest pornografia. Rozwiązania były dwa: po pierwsze wyświetlaliśmy się przy długich filmach z fabułą. Głównie geekowską, związaną z grami i bohaterami z gier. Gdy zaskoczony widz zobaczył naszą kreację i szybko zrobił screena, to akcja główna jeszcze nie zdążyła się rozkręcić. Po drugie nawet jeśli taki screenshot byłby zrobiony, to Facebook i tak filtruje wszelką goliznę.
  4. Przełamanie się i wdrożenie tego pomysłu. Teraz się śmiejemy, ale dziwnie się czułem mówiąc przełożonej, że chcę zrobić kampanię x-komu, w którym pracuje 1300 osób na portalu z… no wiecie czym.

Niespodzianki i nieplanowane sytuacje

  • Związek Osób Leworęcznych podał dalej naszą akcję na facebooku. Sporo osób wzięło to na poważnie.
  • Pierwszą rzeczą, która się sprzedała bezpośrednio z akcji była gra (polegająca na wykończeniu przeciwnika) z kodem promocyjnym „halloween”.
  • Minęło już kilka miesięcy, a wciąż słyszę jak ludzie rozmawiają o tej kampanii. W sumie radio, internet i kilkumilionowe zasięgi za $300 to chyba niezły interes.