5 wskazówek na wygrany przetarg: Agnieszka Sosnowska (Biuro Podróży Reklamy)

5 wskazówek na wygrany przetarg: Agnieszka Sosnowska (Biuro Podróży Reklamy)
Przetargi i ich wygrywanie jest jednym z najważniejszych działań podejmowanych przez agencje i domy mediowe. Jak przygotować się do przetargu, by go wygrać? Swoimi opiniami na ten temat podzieliła się Agnieszka Sosnowska, CEO, Biuro Podróży Reklamy.
O autorze
2 min czytania 2019-03-21

>>> 5 wskazówek na wygrany przetarg
>>> Wygrany przetarg: Marcin Kalinowski (Focus Media Group)
>>> Wygrany przetarg: Anita Kijanka (Come Creations Group)
>>> Wygrany przetarg: Katarzyna Dworzyńska (PR Calling)
>>> Wygrany przetarg: Piotr Szczepański (Publicis Media)
>>> Wygrany przetarg: Wojtek Walczak (Melting Pot)
>>> Wygrany przetarg: Jolanta Piela (Good Division)

6 wskazówek, jak przygotować się do przetargu, by go wygrać

  1. Starannie selekcjonuj briefy, ale za to daj z siebie wszystko i jeszcze więcej pracując nad tymi, które idealnie wpisują się w kompetencje Twojej agencji i które Cię pasjonują. Zanim zabierzesz się za pracę nad briefem, upewnij się, czy rzeczywiście chcesz poświęcić 1/2/3 tygodnie pracy Twojej i Twojego zespołu dla tego projektu. Jakościowe przygotowanie propozycji strategiczno-kreatywno-mediowej to dużo pracy. Lepiej przygotować jedną ofertę na 100% niż dwie na 80%.
  2. W potencjalnym kliencie dostrzegaj przede wszystkim człowieka, a nie okazję do biznesu. Buduj szczere, otwarte i profesjonalne relacje.
  3. Zanim sformułujesz pomysły, poświęć dużo czasu na research. W internecie jest prawie wszystko. Jako specjalista łącząc pozyskane informacje z briefem zorientujesz się, co działa klientowi dobrze, a co działa źle. O to, czego nie wiesz, dopytasz na debriefiengu. Głęboki research, a nawet wstępne tropy są podstawą do dobrych pytań. Właściwe i kompetentne pytania budują relację z klientem.
  4. Jeśli formuła przetargu na to pozwala, sformułuj koncepty wstępne, które odpowiadają na brief i poddaj je pod ocenę klienta, tak aby poznać osobiste spojrzenie jego teamu i zidentyfikować preferencje, które nie wyszły na debriefiengu. Jednak nie odkrywaj wszystkich kart w koncepcje, by na prezentacji był element zaskoczenia, by były emocje.
  5. Formułując koncepty, hierarchizuj założenia z briefu. Stawiaj na odważne rozwiązania, ale takie, które na pewno dana marka jest gotowa zrealizować. Pamiętaj, że dorobek marki nie jest wart ryzykownej kampanii, która postawi ją w trudnej sytuacji.
  6. Pamiętaj, że jeden obraz wart jest tysiąc słów. Klienci myślą oczami swoich konsumentów. Opieraj prezentację na atrakcyjnych grafikach. Przedstaw ją w taki sposób, żeby spodobała się konsumentom klienta, gdyby się jej przysłuchiwali. Ale oczywiście profesjonalnie zaadresuj wszelkie adekwatne aspekty strategiczne, koncepcyjne i mediowe. W ofercie nie zapomnij o wstępnym harmonogramie i kosztorysie. Ostatecznie liczy się koncept, ale dziś na konkurencyjnym rynku liczy się też cena. Oferuj dobre rozwiązania na atrakcyjnych warunkach finansowych. Bądź elastyczny i dopasuj się do sugestii i potrzeb klienta, które pojawią się na etapie gotowej koncepcji.

W ilu przetargach uczestniczyłaś?

Uczestniczyłam w około 300 przetargach w ciągu 12 lat pracy w agencji.

Czy masz jakieś „przetargowe” rytuały?

Podchodzę do każdego projektu z pasją i głębokim zaangażowaniem, ale w całym procesie bardziej stawiam na aspekty racjonalne niż emocjonalne.

Najbardziej zaskakująca sytuacja, która Ci się zdarzyła podczas walki o klienta

W ostatnim roku najciekawszym briefiengiem był ten przeprowadzony przez dużą chińską markę. Ciekawy brief, inna kultura, egzotyczna podróż, praca nad koncepcją w nowym, interesującym środowisku. Ja po prostu bardzo lubię podróże i poznawanie różnych kultur i środowisk 🙂

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj