Rewolucja, której nieświadomie jesteśmy uczestnikami

Rewolucja, której nieświadomie jesteśmy uczestnikami

Polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się w całej Europie. Dostrzeżenie zalet i wad branży i ich umiejętne wykorzystanie, pozwala zwiększyć szansę na sukces w e-handlu. Za co cenią e-commerce Jurorzy Ekomersów 2013? Co ich najmocniej irytuje?

foto: Gala Ekomersów 2012

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Podczas najbliższej jesiennej edycji Targów eHandlu po raz drugi zostaną wręczone nagrody dla firm oferujących najlepsze produkty i usługi dla internetowych sprzedawców. Za preselekcję zgłoszeń odpowiadać będzie Rada Jurorów, w której znaleźli się m.in. Wojciech Tomaszewski (dyrektor ds. marketingu i e-commerce ANSWEAR.com), Maciej Idzikowski (Prezes Zarządu NEO24.PL), Paweł Wojciechowski (dyrektor zarządzający sklepu Weltbild.pl) czy Krzysztof Włodarczak (Koordynator ds. e-commerce, Praktiker Polska).

Wg szacunków firmy Kelkoo, w 2012 łączna wartość rynku e-commerce w Polsce mogła wynieść 21,5 mld PLN. Polski rynek e-commerce z dynamiką wzrostu 16,1% jest najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie. Dziesięć lat temu handel internetowy w Polsce był wart 330 mln zł, a pięć lat temu 5 mld zł.

 

Rys. 1 Wartość polskiego rynku e-commerce w latach 2001-2011 oraz prognoza na rok 2012 (w mld zł) (źródło: Polskie Badania Internetu (PBI); E-commerce w Polsce. Rynek. Nabywcy. Trendy; na podstawie danych SMG, Kelkoo, Forrester Research, slideshare.net/P_B_I/e-commerce-w-polsce).

Za co kochamy e-commerce?

Krzysztof Henel, Jakub Strzelczyk i Kamil Matysik cenią e-handel za jego nieprzewidywalność.

- W żadnej innej branży nie słychać o tylu spektakularnych sukcesach i odkryciach nowych obszarów do zagospodarowania. E-commerce ma w sobie coś z rewolucji, której nieświadomie jesteśmy uczestnikami. Zmienia nasze życie - mówi CEO Eduinvest, dla którego największym atutem polskiego e-handlu jest przedsiębiorczość młodych, odważnych ludzi.

- E-commerce ciągle ewoluuje, przyciągając coraz to nowe marki i kategorie produktów. To rynek chłonny wiedzy i rozwiązań, zmierzający w kierunku zachodnich standardów - dodaje Jakub Strzelczyk, E-commerce Manager Central Europe w Avon Cosmetics.

Zdaniem Kamila Matysika nie ma możliwości, aby ktoś stwierdził, że wie wszystko o e-commerce, ponieważ branża i jej otoczenie zmienia się nieustannie. - Wprowadzane są na rynek nowe rozwiązania technologiczne, nowe formaty reklamowe, nowe możliwości dotarcia do klienta. Stale rosnąca liczba konsumentów zainteresowanych zakupami sprawia, że musimy bez przerwy udoskonalać procesy sprzedażowe oraz logistyczne. Bez ciągłej edukacji, obserwacji i elastyczności bardzo łatwo można zostać w tyle – a na to pozwolić sobie nie można :) - mówi Prezes Zarządu spółki ETIN GROUP.

Mariusz Wesołowski, niezależny specjalista ds. e-commerce kocha e-commerce przede wszystkim za to, że uczy wytrwałości, a to wg niego najcenniejsza cecha w biznesie. - E-commerce nie jest i nigdy nie był łatwy, dlatego cenię w nim to, że z jednej strony zmusza do samokształcenia, ale z drugiej po prostu pozwala rozwijać wciąż nowe kompetencje. Cenię też w wielu e-sklepach ambicję, którą się wykazują, a także czujność i gotowość na zmiany - dodaje Wesołowski.

Wojciech Tomaszewski zwraca uwagę na szybki rozwój e-commerce oraz niskie koszty. - Z punktu widzenia prowadzącego sprzedaż online mogę się jednak cieszyć, że koszt dotarcia i zdobycia klienta jest nadal na dość niskim poziomie. Niestety musimy mieć świadomość, że nie potrwa to wiecznie. Będziemy prawdopodobnie równać, także i pod tym względem, do średniej europejskiej - przestrzega dyrektor ds. marketingu i e-commerce ANSWEAR.com.

Co nas irytuje?

Krzysztofa Henela najmocniej drażnią informacje o tym, iż w internecie jest łatwiej stworzyć biznes, zarobić czy wystartować. - Tak wielkie uproszczenie robi wielką krzywdę wielu ludziom, którzy bez najmniejszego przygotowania, rozeznania i wiedzy rzucają na szalę wszystkie swoje oszczędności i czas - bo przecież musi się udać. Zbyt wiele rozczarowań widziałem, by szafować tego typu hasłami. W polskim e-commerce łatwo już było - przestrzega Henel.

Inni Jurorzy Ekomersów zwracają uwagę na brak budowania marki i przewag konkurencyjnych przez sklepy internetowe. - Drażni mnie bezsensowna walka na ceny. Czasem to wyraz bezsilności i braku pomysłu na markę danego sklepu, czasem to prosta droga do bankructwa danego sklepu. Lepsza jest droga zrównoważonego rozwoju niż rabunkowy wzrost obrotów - mówi Jacek Gadzinowski, prezes 360commerce. - Przedsiębiorcy myślą lokalnie, a nie globalnie i boją się inwestować w skuteczne strategie marketingowe. Nie inwestują w swój brand. Ciągle mamy do czynienia z sytuacją, w której dowolny sklep sieciowy z odpowiednio wysokim budżetem marketingowym może w kilka miesięcy zbudować pozycję lidera - podkreśla Kornel Dulęba, dyrektor Semahead agencji SEM Grupy Interia.pl. - Staram się pokazywać, jak ważnym jest uwypuklanie cech charakterystycznych i cech, które budują przewagę konkurencyjną w sklepach internetowych, ponieważ większość sklepów wygląda jak kalki jeden drugiego - dodaje Grzegorz Mogilewski, autor i prowadzący program “Biznes w Sieci” emitowany w TVN CNBC.

Przedstawiciele sklepów internetowych nie szczędzą także słów krytyki agencjom reklamowym i usługodawcom. - Mówi się, że w e-handlu nie zarabiają sprzedawcy, a tylko firmy oferujące im swoje usługi. Jest w tym niestety dużo prawdy, a wiele z tych firm nie działa w sposób etyczny, żerując na mniej świadomych sprzedawcach, łapiących się na „innowacyjne metody promocji” i usługi bez których nie da się skutecznie prowadzić sklepu - mówi Kamil Matysik z KrainaHerbaty.pl. - Panie i Panowie pseudomarketerzy! My, właściciele nawet niewielkich sklepów, doskonale wiemy co to jest pozycjonowanie, używamy Google AdWords, znamy się na remarketingu. Baaa, wiemy nawet co to jest RTB! Więc łaskawie prosimy Was nie wciskajcie nam przez telefon szablonowych tekstów rodem z teleshopów - apeluje Marcin Wilczyński ze sklepu glonojad.pl.

E-commerce A.D. 2023

Jak wg członków Rady Jurorów Ekomersów 2013 będą wyglądały zakupy przyszłości?

- Rozszerzona rzeczywistość pozwoli na wejście zakupów online w świat dotychczas teoretycznie dla nas niedostępny. Będziemy mogli wirtualnie przymierzyć np. koszulę. Smartfony lub ich następcy będą naszym portfelem, a kupowanie online za pomocą tych urządzeń będzie czystą przyjemnością - wybiega w przyszłość Krzysztof Henel.

Także Arkadiusz Widawski i Kornel Dulęba stawiają na mobile. - Zakupy online w pewnych branżach będą stanowiły przeważającą część dokonywanych zakupów w ogóle, co więcej będą rozpoczynane i finalizowane znacznie częściej na urządzeniach mobilnych niż to ma miejsce obecnie - mówi pomysłodawca i redaktor naczelny magazynu Online Marketing Polska. - Technologia tak szybko zmienia nasze zachowania i burzy wszelkie granice i trudności w dostępie do dóbr i usług, że kupowanie online przeniesie się mocniej na urządzenia i narzędzia, które będziemy mieć zawsze przy sobie. Wszystko zmierza w kierunku jeszcze szybszego zaspokajania potrzeb - dodaje dyrektor Semahead.

Wg Kamila Matysika najbliższe 10 lat przetrwają tylko najsilniejsi uczestnicy rynku, choć miejsca dla mniejszych profesjonalistów, którzy będą w stanie konkurować w swoich niszach czymś więcej niż ceną, jego zdaniem także nie zabraknie. - Profesjonalizacja, konsolidacja i dużo zagranicznej konkurencji. Konkurować będzie z kim – Polska to rynek stosunkowo duży, niewątpliwie interesujący dla podmiotów spoza naszych granic. Powinno to działać jednak w obie strony – coraz więcej polskich sklepów rozszerzać będzie sprzedaż na Europę i świat - przewiduje Matysik.

O kulisach rynku e-commerce z Jurorami Ekomersów będzie można porozmawiać podczas Wieczoru Branżowego odbywającego się w ramach V Targów eHandlu i konferencji Ecommerce Trends 2013/Jesień. Rejestracja pod adresem ekomersy.pl/galatargiehandlu.pl/visitor. NowyMarketing jest patronem medialnym wydarzenia.

Autor: Dorota Szymanowska – project manager fundacja Polak 2.0

Od 2011 r. w szeregach Fundacji Polak 2.0. Przyznaje, że należy do tych szczęśliwców, którzy mają najfajniejszą pracę na świecie. Wraz z zespołem wytrwale pracuje nad V Targami eHandlu, drugą edycją konkursu Ekomersy i otwartymi spotkaniami dla sklepów internetowych – ShopCamp. Motywem przewodnim, na którym opiera się działalność Fundacji, jest szeroko pojęta ewangelizacja postawy Polaka 2.0, czyli Polaka otwartego na nowe technologie informatyczne, narzędzia wspomagające organizację zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego (z naciskiem na wykorzystywanie web-aplikacji, aktywne korzystanie z dostępu mobilnego, rozumienie i wspieranie otwartych standardów).

Artykuł został opublikowany w magazynie Online Marketing Polska 

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij