Budowanie wizerunku brandu i docieranie do klientów wymaga coraz większej kreatywności i znajomości odpowiednich narzędzi. Jednym z najciekawszych trendów współczesnego marketingu i PR jest webinar marketing: taktyka wykorzystująca webinary w działaniach promocyjnych oraz odnosząca się do promocji samych wydarzeń.
Webinary nadal kojarzą się wielu osobom głównie z działaniami edukacyjnymi. To zupełnie logiczne: sama nazwa wskazuje na połączenie dwóch pierwiastków, a więc z jednej strony perspektywy technologicznej („web”), z drugiej formuły spotkań („seminar”). Oczywiście prowadzenie wirtualnych wykładów czy szkoleń jest dzięki nim zdecydowanie łatwiejsze, a rosnącą popularność tego modelu pracy obserwujemy zwłaszcza w kontekście pandemii. Z drugiej strony webinary są jednak coraz powszechniejszym narzędziem w rękach marketerów. Warto dowiedzieć się, jakie możliwości oferują i jak wykorzystać webinar marketing we własnej strategii.
Czym jest webinar marketing?
Webinar marketing to złożone zagadnienie odnoszące się zasadniczo do dwóch – wzajemnie ze sobą powiązanych – sektorów działań:
Zobacz również
- Wykorzystania webinarów jako narzędzia promocji produktu lub marki, w tym wsparcia bezpośrednich działań sprzedażowych i pozyskiwania leadów,
- Stosowania odpowiedniej strategii marketingowej w celu promowania tworzonych webinarów.
Wprowadzenie webinarów do szerszej strategii marki pozwala na osiągnięcie fantastycznych rezultatów. Jak widać, wymaga jednak całkiem szerokich kompetencji. Te obejmują z jednej strony dobrą znajomość platformy do webinarów i spotkań online, dzięki czemu możliwe będzie osiągnięcie założonych celów, z drugiej natomiast wykorzystanie dostępnych metod promocji pozwalających na dotarcie do uczestników, którzy stanowią również grupę potencjalnych klientów.
Skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego ClickMeeting!
Webinar jako narzędzie marketingowe
Nic nie jest w stanie wesprzeć podejmowanych działań marketingowych tak bardzo jak jakościowa treść. Wraz z rozwojem technologii rosną jednak oczekiwania samych odbiorców. Użytkownicy poszukują coraz bardziej interaktywnych i spersonalizowanych źródeł wiedzy, chcą także usłyszeć odpowiedzi na swoje pytania. Sama decyzja zakupowa jest natomiast owocem długotrwałych poszukiwań, a nie jednostkowym i spontanicznym aktem. To dlatego webinary tak dobrze sprawdzają się w realiach nowoczesnego świata. Uczestnicy wydarzenia zyskują dostęp do wartościowej treści i eksperckiej wiedzy. Organizatorzy mogą więc postawić na aspekt edukacyjny, a jednocześnie umiejętnie i – co bardzo ważne – atrakcyjnie – promować swój produkt czy usługę.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Według raportu State of Online Events przeprowadzonego przez ClickMeeting – polską platformę do webinarów i spotkań online, aż 36,5% wydarzeń przeprowadzonych na niej w 2020 roku miało charakter sprzedażowy lub marketingowy (22,5% wydarzeń stanowiły dema produktowe, 14% to wydarzenia marketingowe). Organizowanie webinarów daje przy tym dostęp do bardzo szerokiego grona odbiorców: tylko w 2020 roku za pośrednictwem ClickMeeting zorganizowano 2 316 074 wydarzeń, w których wzięło udział ponad 30 mln uczestników.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Lead generation i lead nurturing dzięki webinarom
Webinar marketing może stać się podstawą lub uzupełnieniem kampanii ukierunkowanych na pozyskiwanie oraz „odżywianie” leadów, a więc dbanie o ich jakość i wspieranie osób, które miały już kontakt z marką, podzieliły się pewnym zakresem danych umożliwiających nawiązanie relacji, jednak nadal nie podjęły decyzji zakupowej. Warto spoglądać na oba zagadnienia jak na kompleksowy i rozbudowany proces.
Samo pozyskiwanie leadów dzięki webinarom jest przy tym bardzo proste. Wystarczy np. odpowiednio sformatować stronę rejestracji na wydarzenie i umieścić w niej odpowiednie zgody:
Klienci czerpią wiedzę ze zróżnicowanych źródeł. Ufają przede wszystkim ekspertom, którzy będą w stanie udzielić kompleksowych odpowiedzi na ich pytania. Podobną złożonością charakteryzuje się również budowanie zaufania wobec konkretnej marki. Coraz rzadziej konsumenci są przy tym skłonni podjąć decyzję zakupową już przy pierwszym kontakcie albo np. w wyniku retargetingu następującego po uzyskaniu leadu. Wielu z nich będzie chciało np. wziąć udział w webinarze, zadać pytania podczas sesji Q&A, zapoznać się z artykułami dostępnymi na blogu, obejrzeć nagrania wcześniejszych webinarów i zweryfikować zawartość cennika zanim zdecyduje się na zakup. Im więcej jakościowej treści im zaoferujesz, tym większa szansa na odniesienie sukcesu.
Webinary nie tylko na żywo
W powszechnej opinii webinar to wydarzenie, podczas którego prezenter lub prezenterzy spotykają się z uczestnikami w czasie rzeczywistym. Oczywiście bardzo często przyjmuje właśnie taką formułę i to jedna z jego największych zalet: możliwe staje się coraz bardziej zaawansowane technicznie przeniesienie doświadczeń fizycznego spotkania do rzeczywistości wirtualnej. Jednocześnie – zwłaszcza w świecie marketingu – to nie jedyna dostępna opcja.
Za pośrednictwem platform takich jak ClickMeeting można tworzyć również webinary automatyczne oraz webinary na żądanie. W pierwszym przypadku możliwe staje się umieszczenie nagrania prezentacji oraz zaplanowanie wydarzenia w konkretnym czasie. Dzięki temu treści można wykorzystywać wielokrotnie, bez konieczności fizycznego zaangażowania prezenterów i organizatorów, użytkownicy mogą natomiast korzystać m.in. z formularza Q&A oraz uzyskać odpowiedzi na swoje pytania w późniejszym czasie. Webinar na żądanie daje natomiast możliwość zapoznania się z treścią w dowolnym czasie. Oczywiście dostęp do wszystkich typów wydarzeń może być bezpłatny lub wiązać się z koniecznością uiszczenia stosownej opłaty.
Wykorzystaj dostępne narzędzia
Skuteczny webinar marketing jest możliwy dzięki zaawansowanym narzędziom udostępnianym przez platformy do webinarów. Te obejmują przy tym zróżnicowane działania zarówno poprzedzające samo wydarzenie, jak i mające miejsce w jego trakcie lub następujące po nim:
- Przed wydarzeniem warto skorzystać przede wszystkim ze zautomatyzowanych zaproszeń i przypomnień, edytowalnej strony rejestracji (zawierającej np. zgody marketingowe umożliwiające pozyskanie leadów) czy strony poczekalni, w której można umieścić ważne informacje i materiały.
- W trakcie samego wydarzenia warto posłużyć się m.in. przyciskami CTA, które umożliwią przejście na landing page lub do dowolnej innej treści. Poza tym platforma daje wiele możliwości interaktywnego angażowania uczestników. Można skorzystać z ankiet, sesji Q&A i czatu. Z łatwością możesz również zwiększyć zasięgi, streamując wydarzenie na Facebooku lub YouTubie. O atrakcyjność webinaru zadbasz, umieszczając w nim prezentację, materiały filmowe czy korzystając z wirtualnej tablicy.
- Po zakończeniu webinaru możesz wyświetlić zarówno standardową stronę z podziękowaniami, jak i przenieść uczestników do innego miejsca, np. swojego serwisu. Odrębne podziękowania, np. zawierające nagranie z webinaru i inne materiały, warto wysłać również w wiadomości e-mail.
Webinar to dopiero początek
Kolejną zaletą wykorzystania webinaru w strategii marketingowej jest możliwość łatwego powtórnego wykorzystania przygotowanego w ten sposób materiału. Recykling treści pozwala zoptymalizować kampanie i osiągać jeszcze większe korzyści bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Wystarczy np. umieścić nagranie webinaru na YouTubie, a następnie przesłać je do uczestników oraz osób, które zarejestrowały się na wydarzenie, ale nie wzięły w nim udziału. Następnie można umieścić je również np. na firmowym blogu (wzbogacając np. o relację tekstową), mediach społecznościowych, stronie internetowej czy innych materiałach promocyjnych, w tym również zapowiedziach kolejnych wydarzeń. Dzięki temu łatwiej dotrzesz do potencjalnych klientów oraz stworzysz wartościowy content, co z pewnością nie ujdzie uwadze zarówno odbiorców, jak i algorytmów.
Artykuł powstał we współpracy z ClickMeeting.