TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Frances Haugen ponownie oskarża Metę. Chodzi o dezinformację związaną ze zmianami klimatycznymi i pandemią

Frances Haugen ponownie oskarża Metę. Chodzi o dezinformację związaną ze zmianami klimatycznymi i pandemią
Według zarzutów serwis Marka Zuckerberga wprowadza inwestorów w błąd i – wbrew zapewnieniom – wcale nie zwalcza dezinformacji na temat zmian klimatu czy COVID-19.
O autorze
1 min czytania 2022-02-21

W listopadzie minionego roku Frances Haugen – była pracownica Google i Facebooka – zarzuciła Facebookowi  „Wybór zysku nad bezpieczeństwem”. Kobieta ujawniła, że była nadawcą materiałów, w których znajdowały się dowody na to, że Facebook miał świadomość, jak szkodliwe są jego produkty dla młodych osób. Sytuacja ta była początkiem kryzysu wizerunkowego, z jakim serwis zmaga się od kilku miesięcy. O złej kondycji najpopularniejszego serwisu społecznościowego świadczy także fakt, że Facebook odnotował pierwszy spadek średniej dziennej liczby użytkowników.

Do zeszłorocznych zarzutów dołączają kolejne. Whistleblower Aid – organizacja non-profit reprezentująca Haugen – wniosła do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) dwie nowe skargi przeciwko firmie Meta. Pierwsza z nich dotyczy braku podejmowania działań w walce z dezinformacją dotyczącą zmian klimatycznych na Ziemi, mimo zobowiązania kierownictwa Facebooka do walki z fake newsami.

Oskarżający powołują się na wewnętrzne dokumenty, w których pracownicy nie zgadzają się co do sposobu, w jaki Meta postępuje z dezinformacją klimatyczną. Dodano również, że serwis uruchomił Centrum Nauki o Klimacie), (ang. Climate Science Information Center), jednak platforma nie spełnia początkowych zamierzeń, a służy głównie do promowania własnych działań proekologicznych, które zresztą także są kwestionowane.

Według zarzutów Meta nie podejmuje także odpowiednich działań w walce z fake newsami na Facebooku dotyczącymi COVID-19. Jeden z wewnętrznych raportów pokazuje 20-procentowy wzrost dezinformacji w danych z kwietnia i maja 2020 r.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zdaniem Haugen głównym problemem Facebooka nadal jest działanie algorytmów, które „wypychają” szkodliwe treści oraz decyzja platformy, aby pozwolić na utrzymanie ich wyższego wskaźnika. W rozmowie z australijską Komisją Specjalną ds. Mediów Społecznościowych i Bezpieczeństwa Online Frances Haugen uznała, że Facebook usuwa „absolutne minimum”, jeśli chodzi o niebezpieczne treści. 

– Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które pozwoliłoby powstrzymać rozprzestrzenianie się dezinformacji, ale jesteśmy zaangażowani w tworzenie nowych narzędzi i zasad, aby je zwalczać – odpowiedział w oświadczeniu Drew Pusateri, rzecznik Meta.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS
Są już efekty pozwu zbiorowego, który został wymierzony w stronę giganta technologicznego w 2012 roku. Facebook zapłaci 90 mln dolarów odszkodowania za śledzenie użytkowników portalu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS 2
Dodatkowo Meta ma problemy z narzuconymi przez Unię Europejską zasadami dotyczącymi udostępniania danych.