Chcieliśmy za wszelką cenę chronić budżety domowe naszych klientów. Biedronka podsumowuje 2022 rok

Chcieliśmy za wszelką cenę chronić budżety domowe naszych klientów. Biedronka podsumowuje 2022 rok
Jaki był największy sukces marki Biedronka w 2022 roku? Przed jakimi wyzwaniami marka stanęła w ubiegłym roku? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2023 roku?
O autorze
6 min czytania 2023-01-20

Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022

O roku 2022 dla marki Biedronka opowiada Dorota Wrotek-Gut, dyrektorka marketingu w sieci Biedronka.

Najtrudniejsze wyzwanie w 2022 roku

Rok 2022 był pełen wyzwań. To niestety kolejny, bardzo trudny rok. Po pandemii, w której nauczyliśmy się jakoś funkcjonować, przyszła wojna w Ukrainie. To wstrząsnęło wszystkimi, ale trzeba było szybko się zmobilizować, robiąc to, co jest słuszne, czyli po pierwsze pomagać. Zarówno Biedronka, jak i cała Grupa Jeronimo Martins przekazała znaczne środki finansowe na pomoc Ukrainie. Współpracowaliśmy przy tym z wieloma prganizacjami pomocowymi, które najlepiej wiedzą, gdzie i jaką pomoc skierować, aby miała ona jak największe przełożenie na poprawę sytuacji potrzebujących. Jednocześnie natychmiast podjęliśmy decyzję o wycofaniu ze sprzedaży w sklepach Biedronka wszystkich produktów pochodzących z Rosji i Białorusi. Bardzo szybko podjęliśmy również decyzję o uruchomieniu zbiórki pieniędzy w naszych sklepach na pomoc Ukrainie. Dzięki hojności i zaangażowaniu naszych klientów zebraliśmy na ten cel ponad 8 mln złotych – za co jesteśmy im niezmiernie wdzięczni. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Następnie nadeszły problemy z narastająca inflacją. W tej sytuacji dla nas w Biedronce było jasne, że musimy za wszelką cenę chronić budżety domowe naszych klientów i walczyć o możliwie jak najniższe ceny produktów na naszych półkach. Tak powstała kampania pod hasłem „Tarcza Biedronki Antyinflacyjna”. Dziesiątki produktów z kluczowych kategorii zostały objęte gwarancją najniższej ceny na rynku tak, aby nasi klienci mieli pewność, że w Biedronce zrobią swoje zakupy w możliwie najlepszych cenach. 

Również tworząc naszą największą, coroczną akcję lojalnościową, postawiliśmy na to, co najważniejsze – troska o budżety naszych klientów. Tak powstał Gang Bystrzaków, Biedronkowe Oszczędności i Wirtualny portfel. Gang, który tym razem tworzyły 3 postaci: Świnka Skarbonita, Pies Dżi-pi-es oraz Jabłko Newton uczył, jak walczyć z paskudną inflacją i nie pozwolić jej wpłynąć negatywnie na nasze zakupy. To część programu wraz z warstwą edukacyjną skierowana do dzieciaków. Ale Biedronkowe Oszczędności i Wirtualny Portfel to bardzo mocny 12 tygodniowy program oszczędnościowy skierowany do klientów Biedronki i nastawiony na dostarczenie im wielu okazji do skorzystania ze specjalnie przygotowanych atrakcyjnych promocji i gromadzenia oszczędności w Wirtualnym Portfelu na Karcie Moja Biedronka lub w Aplikacji, które można było wykorzystać na zakupy w każdą sobotę w okresie trwania akcji Gang Bystrzaków.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Szybkie reagowanie na tak ogromne zmiany na rynku, błyskawiczne rozumienie potrzeb klientów i natychmiastowe kreowanie rozwiązań to działania, które wynikają z DNA Biedronki. I to postrzegamy jako nasz sukces w 2022, mimo, że daleko nam do nastroju świętowania. Jednak poczucie robienia tego, co do nas należy, daje nam na pewno wiele powodów do satysfakcji. Prowadzenia działań komunikacyjnych w tak wymagających okolicznościach wymaga wyobraźni, kreatywności i rozsądku, ale też silnego przekonania, że klienci liczą na swoje ulubione marki w trudnych momentach – chcą, żeby marki podejmowały działania, które ułatwiają klientom codzienne zakupy, codzienne wybory, dadzą poczucie podejmowania dobrych decyzji zakupowych. My od siebie, jako marki bliskiej wszystkim Polakom, wymagaliśmy więc dostarczenia klientom wielu okazji do oszczędzania. Co było trudne? Na pewno to, że mając przygotowaną strategię wielu różnych działań marketingowych, stawialiśmy na te, które udowadniały, że Biedronka potrafi wczuć się w nastroje konsumentów, być blisko tego, co dzieje się w ich życiu – obserwując rynek i ich zachowania i bazując na danych i badaniach. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 najciekawsze akcje w 2022 roku

Dwie z nich już wymieniłam – Tarcza Biedronki Antyinflacyjna oraz Gang Bystrzaków. Do tego Loteria mieszkaniowa – „Wygraj mieszkanie z Biedronką”, w której aż 50 zwycięzców otrzymało po 500 tysięcy złotych na zakup mieszkania lub domu. Radość i wzruszenie naszych zwycięzców, którzy odbierali nagrodę z naszych rąk – bezcenna. 

Ale muszę wspomnieć o jeszcze jednej kampanii – Biedronka Fun Collection, czyli kolekcja ubrań i gadżetów z logo Biedronka, za którą wraz z agencją zdobyliśmy nagrodę Kreatura. To działania mocno skierowane do młodych ludzi, którzy mają dystans i lubią bawić się modą i wizerunkiem. Nasza kampania pod hasłem „Skiety i klapki” rozeszła się błyskawicznie na TikToku, pokazując tym samym jak marka Biedronka jest bliska i naturalnie wpisuje się w życie młodego odbiorcy.  

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku

Wykorzystujemy wszystkie kanały komunikacji, których dobór zależy od celów strategicznych kampanii – szybkiego zbudowania jak najszerszego zasięgu, perswazyjności i częstotliwości kontaktu z przekazem, czy doboru grupy docelowej.

Ważne są dla nas social media. Od końca 2021 roku jesteśmy obecni na TikToku i bardzo rozwijamy tam komunikację naszej marki na oficjalnym kanale Biedronki i na kanałach influencerów, z którymi współpracujemy, docierając do nowych grup konsumentów. Biedronka od dawna jest obecna w ich przekazach, mówią tam o naszych produktach, polecając je sobie i podrzucając informacje o nowościach, artykułach z superskładem, ciekawych daniach, czy pokazując przepisy na bazie produktów z Biedronki.

Inwestujemy też w nasz profil na Facebooku, Instagramie, Pintereście, YouTube, ale wchodzimy też w nowe formaty komunikacyjne. Jednym z ciekawszych projektów realizowanych w ubiegłym roku był podcast dla marki Dada – „Mamy na to sposób” prowadzony dla nas przez Justynę Nagłowską.

W 2022 roku uruchomiliśmy też Aplikację mobilną Moja Biedronka – a po kilku miesiącach jej działania osiągnęliśmy blisko 6 milionów użytkowników. Dla nas to głównie narzędzie do komunikacji aktualnej oferty i promocji „Tylko dla Ciebie” – dedykowanej specjalnie dla każdego użytkownika i spersonalizowanej wg jego preferencji zakupowych. Hitem okazał się Shakeomat, czyli superoferta, którą każdy użytkownik może „wytrząsnąć” dla siebie każdego dnia. Wiemy, że „wytrząsanie” ofert z aplikacji Biedronka cieszy się wśród użytkowników bardzo dużym powodzeniem. W 2023 na pewno dalej będziemy inwestować w rozwój naszej aplikacji. 

Również w 2022 roku uruchomiliśmy Biedronka HOME, czyli nasz sklep online z ofertą przemysłową, tekstylną, AGD, RTV etc. Tu prowadziliśmy głównie działania performance i wpisywaliśmy się w najważniejsze okazje sprzedażowe w kalendarzu e-commerce, jak m.in. Black Friday, czy prezenty Świąteczne. 

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2023 roku

W przypadku tak masowej marki, jaką jest Biedronka, telewizja cały czas jest bardzo ważnym kanałem komunikacji. Od lat jesteśmy obecni w mediach szeroko zasięgowych i nadal będziemy komunikować tam swoje kampanie. Jednocześnie zdając sobie sprawę ze zmian w szeroko pojętej oglądalności, stawiamy również na obecność w kanałach digitalowych, które są nieodłącznym elementem naszych mediaplanów i trend inwestycyjny w tym zakresie jest rosnący.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Trendami, które uważamy za najważniejsze w 2023 roku to zdecydowanie rozwój treści wideo i ich wykorzystywanie na wszystkich platformach.

Kolejnym trendem, który jest istotny i który śledzimy, to budowanie silnej współpracy z influencerami. W Biedronce już to robimy na naszych kanałach, przede wszystkim w zakresie promocji naszych marek własnych. Dzięki influencerom marki docierają do całkiem nowych grup odbiorców, dlatego tak chętnie ten rodzaj współpracy jest wybierany przez marketerów. 

3 najważniejsze cele i plany na 2023 rok

Ponad 4 mln klientów dziennie wybiera zakupy w sieci Biedronka z wielu powodów. Jednym z nich od 25 lat jest gwarancja niskich cen. W dobie galopującej inflacji, Biedronka stara się być blisko swoich klientów i robi wszystko, aby ceny pozostały tak niskie, jak to tylko możliwe, bo naszą najważniejszą rolą jest chronienie przed inflacją polskich rodzin. To nasza odpowiedzialność. Zrobimy wszystko, aby nasze ceny pozostały tak niskie, jak to tylko możliwe i aby tworzyć jak najwięcej okazji do oszczędzania. I to nasz najważniejszy cel na rok 2023. 

Wiedza o wyzwaniach, które stoją przed konsumentami w Polsce i ich rodzinami, jest dla nas inspiracją i stanowi wskazówkę do działania. Wiemy, co ich martwi, jakie mają potrzeby i co jest dla nich ważne. 

Dlatego rok 2023 zaczęliśmy od „Biedronkowych Oszczędności” – naszej nowej platformy komunikacyjnej. Za jej pośrednictwem będziemy oferować klientom najniższe ceny i najbardziej atrakcyjne promocje, dzięki którym będą mogli oszczędzić jeszcze więcej.

„Biedronkowe Oszczędności” to przekaz komunikacyjny odwołujący się do racjonalnego podejmowania decyzji zakupowych przez naszych klientów, na bazie informacji o promocji. 

Równolegle do komunikacji wokół ceny podkreślamy też istotną rolę naszej marki dla polskich konsumentów opartą na zaufaniu: bycie blisko, zawsze tam, gdzie nas potrzebują, wsłuchiwanie się w ich potrzeby i odpowiadanie na nie oraz gwarantowanie bezpiecznych zakupów każdego dnia. I to nasz kolejny cel na rok 2023.

15 stycznia ruszyła nasza nowa kampania wizerunkowa „Do Biedronki IDĘ. Ten przekaz zbudowany jest na bazie relacji naszej marki z milionami klientów, którzy każdego dnia mówią „Do Biedronki IDĘ”. Każdy z nich ma inny, swój własny powód, by przyjść na zakupy właśnie do nas. 

Dlaczego klienci wybierają Biedronkę? Ze względu na świeże owoce, ciepłe pieczywo, ulubione wędliny, produkty wegańskie, smoothie czy przysmaki dla zwierzaków. Ze względu na fakt, że Biedronka jest blisko i zawsze po drodze i że zawsze jest przygotowana na celebrowanie ważnych okazji, takich jak Dzień Babci i Dziadka. I oczywiście promocje, dzięki którym można oszczędzić jeszcze więcej. Każdy powód jest dobry, by pójść do Biedronki! 

Kampanii będzie towarzyszyć szeroka komunikacja 360 we wszystkich mediach: TV, Radio, OOH i DOOH, Digital, Social Media, Prasa media własne. Za kreacje odpowiada Agencja Duda, zakup mediów realizuje Wavemaker. 

Jednym ze strategicznych celów komunikacyjnych na 2023 rok jest też budowanie silnych wiodących marek własnych z jasnym value proposition – zawsze najwyższa jakość w najlepszej cenie, gotowych odpowiedzieć na różnorodne potrzeby naszych klientów.

Chcemy inwestować w komunikację naszych marek dostępnych tylko w sklepach Biedronka, budując ich świadomość i wartość w oczach i umysłach konsumentów. A w ofercie Biedronki mamy bardzo silne marki własne: Dada, Fruvita, Delikate, Vital Fresh, Go Vege, Światowid, Marletto i Femina, które ze względu na swoją wysoką jakość  już na stałe wpisały się w świadomość konsumentów.