fot. BBC
Shrinkflation to termin często stosowany zamiennie z downsizingiem. Opisuje sytuację, w której producenci zmniejszają rozmiar lub ilość produktu, zachowując przy tym cenę na podobnym poziomie lub nawet ją zwiększając. W rezultacie konsumenci płacą tę samą lub wyższą cenę za mniejszą ilość produktu.
Zobacz również
Zjawisko jest już dosyć powszechne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niektóre z władz starają się wprowadzać pewne regulacje, które mogłyby zwiększyć świadomość konsumentów o tego rodzaju zabiegach. We Francji, minister gospodarki, Bruno Le Maire, zapowiedział, że w prawie pojawią się zmiany zobowiązujące producentów do informowania klientów o mniejszej gramaturze produktów.
Jednak przed wejściem w życie zmian, francuska sieć Carrefour postanowiła pomóc klientom na własną rękę. Podczas jednego z programów emitowanych na kanale France 5, Alexandre Bompard, dyrektor generalny Carrefour, zapowiedział, że w sklepach pojawią się specjalne etykiety informujące klientów o zmniejszonej ilości produktu w opakowaniu. Na etykiecie można zobaczyć komunikat: „Odnotowano spadek objętości/wagi tego produktu i wzrost efektywnej ceny stosowanej przez dostawcę”.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
fot. francetvinfo.fr
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród produktów, przy których pojawiły się etykiety, znajdują się m.in. Lipton Ice Tea, czekolada Lindt czy lody Viennetta. Carrefour chce w ten sposób wywrzeć presję na firmy, by utrzymały ceny produktów na niskim poziomie.
– Oczywiście celem piętnowania tych produktów jest skłonienie producentów do ponownego przemyślenia swojej polityki cenowej – powiedział Stefen Bompais, dyrektor ds. komunikacji z klientami w Carrefour.
Carrefour udało się odszukać 26 produktów, którym zmniejszono gramaturę, nie modyfikując przy tym ceny na niższą. Jako przykład podano butelkę Lipton Ice Tea, w której zawartość płynu zmalała z 1,5 l do 1,25 l.
PS Carrefour wchodzi w branżę nieruchomości
W ramach planu strategicznego, francuska sieć sklepów planuje rozpocząć współpracę z firmą deweloperską Nexity. Celem jest przebudowanie 76 swoich obiektów na cele mieszkalne i powierzchnie handlowe.
PS2 Kerfuś otwiera swój e-sklep! Oficjalny merch internetowej gwiazdy już dostępny online
Kerfuś to nie tylko sympatyczny asystent zakupów w Carrefour, ale także rozchwytywana gwiazda polskiego internetu, która oferuje koszulki i gadżety kolekcjonerskie ze swoją podobizną. Od 12 czerwca, artykuły sygnowane przez Kerfusia można kupić w sklepach stacjonarnych Carrefour i online!