IRCenter: Jak zmieniają się polskie media społecznościowe

Firma badawcza IRCenter przedstawiła raport z kolejnej edycji badania mediów społecznościowych w Polsce. W porównaniu z poprzednim rokiem, w 2014 zaobserwowano postępującą zmianę pokoleniową i odwrót młodzieży od wiodących serwisów.
O autorze
2 min czytania 2015-02-09

Słabnie również tendencja do korzystania z wielu platform społecznościowych (hyper social) – w 2014 roku tylko 8 proc. internautów korzystało z 5 serwisów społecznych miesięcznie, podczas gdy w 2013 roku robiło to 18 proc..

Najpopularniejszymi serwisami pozostają Facebook i YouTube. To kanały, które stanowią główną przestrzeń dyskusji osób korzystających z mediów społecznościowych. Co 6 internauta korzysta z Facebooka codziennie, serwis YouTube odwiedzamy kilka razy w tygodniu (33 proc.). Użytkownicy pozostałych kanałów korzystają z nich kilka razy w ciągu miesiącu. Pomimo nieustająco wysokiej popularności głównych mediów społecznościowych, internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.

Stopniowa zmiana pokoleniowa

W tradycyjnych mediach społecznościowych stopniowo zachodzi zmiana pokoleniowa. Miejsce młodych (18-24 lata) mieszkańców największych miast, zajmują „młodzi dorośli” (24-34 lata), mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców. To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych. Pozwala to sądzić, że pozycja serwisów, z których korzystają, pozostanie silna. Co ciekawe, w media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Preferowane przez nich serwisy to Instagram (+5 proc.) i Facebook (+3 proc.).

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Młodzi internauci, którzy porzucają tradycyjne platformy społecznościowe, deklarują wzrost częstotliwości korzystania z internetu mobilnego (20 proc.). Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 3 lat obserwujemy dynamiczny wzrost zainteresowania serwisem Snapchat, a także Whatsapp i Vine.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Spadek popularności blogów wśród kobiet

W porównaniu do ubiegłego roku aż o 11 proc. Internautów mniej deklaruje aktywne czytanie blogów min. raz w miesiącu. Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24 lat), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni (+10 proc.). Tendencja ta może świadczyć o braku zmiany pokoleniowej w blogosferze skierowanej do kobiet.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Ciekawy przypadek Instagrama

Pomimo niewielkiego spadku popularności (-1 proc.), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego Internautę w Polsce (+2,5 proc. więcej treści niż w 2013 roku). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować, jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Na tej podstawie można stwierdzić, że użytkownicy Instagrama mogą być kluczowi w rozprzestrzenianiu się informacji pomiędzy sieciami społecznymi. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9 proc.). Ich miejsce zajmuje segment „młodych dorosłych” oraz najstarszych Internautów (55+).

„W IRCenter już od kilku lat badamy trendy zachodzące w Polskich mediach społecznościowych, dzięki czemu zyskujemy dostęp do niezwykle ważnych dla naszych klientów danych rynkowych. Pozwala nam to lepiej wspierać ich działania na różnych platformach społecznościowych i dostosowywać komunikację do zmieniającego się zachowania konsumentów” – mówi Marcin Krzosek, Dyrektor Zarządzający IRCenter.

*Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter badania „Social Media w Polsce. 2014”. Badanie ma charakter cykliczny i ma na celu pomiar trendów konsumpcji mediów cyfrowych w Polsce. Dane ilościowe zostały zebrane metodą CAWI za pośrednictwem panelu badawczego na reprezentatywnej próbie 1200 internautów. Część danych dotyczących wypowiedzi użytkowników została dostarczona przez SentiOne. Więcej informacji o badaniu oraz otwarta część raportu dostępna jest za darmo na stronie.