Październik jest ważnym miesiącem dla MediaMarkt, ponieważ marka kończy 25 lat. Czego z tej okazji mogli spodziewać się klienci?
Na co dzień zapewniamy użytkownikom nowych technologii wyjątkowe doświadczenia w naszych sklepach stacjonarnych i online. Urodziny to oczywiście dodatkowe aktywacje dla naszych klientów. Przez cały październik świętujemy zgodnie z hasłem „Let’s Party! 25 lat MediaMarkt.” Poza specjalną ofertą produktową przygotowaliśmy m.in. tematyczne eventy w wybranych sklepach marki, które miały miejsce w Gdańsku, Olsztynie, Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Czeladzi, Katowicach czy Krakowie.
Zobacz również
Potrwają one aż do 4 listopada i cieszymy się, że spotykają się z ogromnym zainteresowaniem i sympatią naszych klientów. W sklepach wydzielone zostały specjalne strefy poświęcone fotografii, urodzie czy kawie. W programie znalazły się również pokazy kulinarne, a także jubileuszowe Gaming Tour, które przyciąga nie tylko młodych fanów gamingu, ale staje się świętem dla całych rodzin. Tak przygotowaliśmy nasze propozycje urodzinowe, żeby odpowiedzieć na różne potrzeby i zapewnić świetną zabawę.
Widzieliśmy, że kampania pod hasłem „Let’s GO!” hucznie się rozpoczęła. Jaki jest jej cel i jak zamierzacie kreować tożsamość marki poprzez nową koncepcję marketingową?
Kampania „Let’s Go!” to część szerokich, międzynarodowych działań wprowadzonych we wszystkich krajach, w których MediaMarkt jest obecny. Dzięki tej kampanii redefiniujemy rolę naszej marki, która nie tylko jest partnerem technologicznym dla swoich klientów, ale inspiruje ich, daje nowe możliwości dzięki kompleksowej ofercie produktów i dopasowanych usług, ale również dzięki fachowej obsłudze. Nowa komunikacja skierowana jest przede wszystkim do młodych duchem użytkowników technologii, w pełni uwzględniając ich potrzeby. Marka koncentruje się na ludziach, zabierając ich w podróż po świecie elektroniki i nowych rozwiązań. Samo hasło „Let’s Go!” to zaproszenie do odkrywania nowoczesnych technologii oraz czerpania radości z ich użytkowania.
A co kryje się za hasłem „Let’s GO”?
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Cała platforma komunikacji „Let’s Go!” łączy w sobie wszystkie działania marketingowe i spaja całą komunikację. Poprzez slogan „Let’s Go!” zapraszamy klientów do interakcji z marką, wychodząc tym samym poza obszar często stosowany w komunikacji marek, bazujący wyłącznie na deklaracjach o niskich cenach. „Let’s Go!” ma zachęcać do czerpania radości z technologii w świecie, w którym doświadczanie i zabawa technologią stają się ważniejsze, niż samo posiadanie produktu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie wnioski wyciągnęliście w ostatnich latach, w związku z wynikami sprzedaży i strategiami marketingowymi? Czy „Let’s GO!” będzie rewolucyjną kampanią na tle poprzednich?
W MediaMarkt włożyliśmy dużo pracy, aby poznać młode pokolenie i jego oczekiwania. W ten sposób rozpoczęliśmy bardzo ciekawą podróż i naukę. Aby odkryć jak trafić do umysłów i serc młodych ludzi, zaczęliśmy od uświadomienia sobie, że 80% młodych konsumentów nie wie nawet jaką markę kupuje. A 70% z tej grupy deklaruje, że nic by się nie stało, gdyby marki zniknęły z rynku. Z naszych obserwacji wynika też, że młodsze pokolenie, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, po prostu zmienia markę. To uświadamia, że dla młodych naprawdę marki mają bardzo małe znaczenie. A to, co jest dla nich ważne to właśnie wartość z użytkowania, która stoi za produktem. Stąd wniosek, że budowanie komunikacji oraz oferty na potrzebach związanych nie tylko z posiadaniem, ale raczej z korzystaniem ze sprzętów oraz odpowiedzialność społeczna marek, to droga do młodego pokolenia.
Myślę, że „Let’s GO!” już jest rewolucyjną kampanią, ponieważ wychodzi poza obszar stosowany standardowo w komunikacji. To nowa droga komunikacji zwłaszcza z młodym pokoleniem, dla którego wartości, które stoją za daną marką, stają się pierwszorzędne w podejmowaniu decyzji zakupowych i przywiązania do brandu.
Ile czasu poświęciliście na projektowanie kampanii „Let’s GO”? Jakie elementy okazały się najbardziej czasochłonne w tworzeniu nowej propozycji ofertowej?
Nowa platforma komunikacji towarzyszy zdefiniowaniu na nowo roli marki, a więc było to czasochłonne, ale i fascynujące zadanie. Punktem wyjścia była analiza rynku, zmieniających się potrzeb i trendów konsumenckich, segmentacja grupy docelowej marki oraz oczekiwań klientów wobec marek.
Marka już lata temu rozwinęła własną kategorię Consumer Electronics. Teraz MediaMarkt ponownie odkrywa nową kategorię dla zmienionego świata: Experience Electronics. Wykorzystując dane, buduje lojalność klientów i ostatecznie staje się platformą. Z tą wizją marka wyznacza nowe standardy branżowe i podejmuje działania, aby wzbogacić życie jak największej liczby osób. Odpowiedzią na wyzwania jest zatem stanie się Mistrzem Doświadczeń (Experience Champion). Wymagało to od marki wzmocnienia swojej przewagi i zbudowania doskonałości w czterech obszarach doświadczeń: Employee Experience, Shopping Experience, Usage Experience oraz Impact Experience.
Nowe pozycjonowanie marki dotyczy wszystkich krajów, w których obecny jest MediaMarkt. Implementacja globalnej koncepcji, jej dopasowanie do lokalnego rynku były równie ważne, ponieważ o sukcesie decydują konkretni odbiorcy – w naszym przypadku klienci MediaMarkt w Polsce. Budując najlepsze doświadczenia w czterech wspomnianych obszarach zaczęliśmy od pracowników, którzy stanowią podstawę sukcesu marki.
Początki MediaMarkt przypadają na rok 1998. Już pierwsze hasła reklamowe marki naprawdę zapadały w pamięć. Które z nich wspominacie najmilej i które okazały się najbardziej skuteczne pod kątem sprzedaży?
Niektóre hasła reklamowe MediaMarkt z pewnością mogły wprawiać w konsternację. „Po co jeszcze marzyć?” to hasło sugerujące, że w sklepach marki można kupić wszystko. Z tym motywem wystartowaliśmy z pierwszą kampanią marketingową. Te działania nie powinny być jednak porównywane do nowoczesnych technik, a także oczekiwań wobec komunikacji marek. Polacy pokochali też slogan „Powinni tego zabronić” wskazujący, że ceny w MediaMarkt są tak skandalicznie niskie, że nie mogą być legalne. Biorąc pod uwagę kontekst ówczesnego świata, bardzo trafnie oddawały potrzeby polskich konsumentów i charakter marki, która zawsze stawiała na odważną, często polaryzującą komunikację.
Najbardziej popularne hasło MediaMarkt to zdecydowanie „Nie dla idiotów!”. Prawdopodobnie nie ma w Polsce osoby, która by go nie znała. Z pewnością była ona też jedną z najbardziej skutecznych pod kątem sprzedaży, mimo że wzbudzała wiele kontrowersji.
W 2000 roku MediaMarkt jako pierwszy sprzedawca elektroniki wprowadził usługę „raty 0%”. Okazała się ona sukcesem pod względem zainteresowania klientów. Czy projekt nie wydawał Wam się wówczas ryzykowny?
Sprzedaż w systemie ratalnym, zwłaszcza „raty 0%” od razu zyskały ogromne zainteresowanie klientów, co pokazuje, że wtedy najbardziej liczyły się ceny i wsparcie w finansowaniu zakupów. Marka od początku chciała oferować klientom unikalne korzyści. W tę strategię wpisywała się oferta produktów i usług, które zresztą jako pierwsi na rynku elektroniki użytkowej rozwinęliśmy na tak dużą skalę. Tym samym zapewniliśmy naszym klientom kompleksową obsługę.
Oferta finansowania zakupów (w tym „raty 0%”) do dziś stanowi ważny element naszej oferty, dając klientom możliwość realizowania swoich technologicznych marzeń. Słuszność naszej koncepcji potwierdzają także niedawno przeprowadzone przez nas badania, realizowane we współpracy z agencją badawczą SW Research. Wynika z nich, że usługa rozłożenia kwoty zakupu na raty i odroczonej płatności jest drugą, tuż za dostawą i transportem urządzeń, najpopularniejszą usługą wśród konsumentów[1].
Jeśli mielibyście wskazać 3 najbardziej udane kampanie reklamowe w historii MediaMarkt, jakie by to były?
To bardzo trudny wybór biorąc pod uwagę bogaty dorobek marketingowy MediaMarkt.
Na pierwszym miejscu z pewnością wymieniłabym aktualną kampanię „Let’s GO!”. Prawdopodobnie dlatego, że jest to także moja ulubiona kampania. To dzięki niej możemy zachęcać do czerpania radości z technologii w świecie, w którym doświadczanie i zabawa stają się ważniejsze niż samo posiadanie produktu.
Kampania wspiera markę w tworzeniu nowej kategorii Experience Electronics (doświadczanie technologii) i stawania się mistrzem technologicznych doświadczeń. Rewolucyjność tej kampanii, o której wspominałam już w jednym z poprzednich pytań, a także: zwracanie się do młodych klientów, strategiczna orientacja na doświadczenia klienta, czy osobiste doradztwo – wszystko to wyraża się poprzez jedno, trafnie dobrane hasło przewodnie kampanii, które napędza wszystkich do działania. Z taką komunikacją jesteśmy obecni już we wszystkich kanałach komunikacji od ponad roku, jednak wciąż czuję jej siłę i zdecydowanie uznaję ją za strzał w dziesiątkę.
Bardzo angażującą i ocieplającą wizerunek marki kampanią jest dla mnie seria z bohaterami komiksów Henryka Jerzego Chmielewskiego – Tytusem, Romkiem i A’Tomkiem. Hasło „Precz z nudą!” bardzo pasowało do marki – bo z nami nigdy nie jest nudno i zawsze staramy się dostarczać klientom prawdziwych emocji zarówno przez nasze kampanie, ofertę czy wyjątkową obsługę w każdym punkcie kontaktu z marką.
Numerem trzy, wcale nie gorszym niż pozostałe jest kampania w zupełnie innym tonie „Spełniamy Twoje marzenia”. Dzięki niej wprowadziliśmy markę na nowy etap komunikacji, spójnej w całej Grupie MediaMarktSaturn. Jej bohaterem stała się litera „M” – symbol pożądanego produktu, wzmacniając jednocześnie identyfikację marki z najnowszymi technologiami.
W marketingu warto odwoływać się do życia codziennego potencjalnego odbiorcy, który wolny czas spędza w określony sposób, np. ogląda mecz czy uczestniczy w masowych imprezach. Czy mieliście kiedyś okazję tworzyć kampanię odwołującą się do ludzkich zwyczajów?
Tak, w komunikacji jesteśmy blisko ludzi i ich potrzeb. O naszej aktualnej kampanii „Let’s Go!”, która pokazuje życie współczesnych konsumentów już wspomniałam. Innym przykładem może być kampania „Nie rób sceny, liczą się ceny”, która odnosiła się jednocześnie do różnych, często dramatycznych życiowych sytuacji. Gazetka MediaMarkt z niesamowicie niskimi cenami sprawiła, że zapominali o swoich problemach. Kampania ta wywołała dyskusję społeczną. Dzisiaj na pewno nie zdecydowalibyśmy się na tego rodzaju komunikację, jednak wówczas reklama przyciągała uwagę i przekierowywała konsumentów na ofertę marki.
Inną kampanią, odwołującą się do naszych zwyczajów była seria „Takiej okazji nie wypuszcza się z ręki”. Bohaterowie w restauracji czy podczas tańca wykonywali wszystkie czynności, trzymając w ręku napakowane po brzegi torby reklamowe MediaMarkt z wielkim hasłem „Nie dla idiotów!”, ponieważ, jak wyjaśniał lektor, „takiej okazji nie wypuszcza się z ręki”. Kampania ta ewoluowała i troszkę później mogliśmy oglądać częściowo improwizowane reklamy nagrywane ukrytą kamerą. Brali w nich udział nie tylko aktorzy, ale także niczego nieświadomi statyści, korzystający z ich „usług”. Reklamy te przyciągały uwagę ze względu na swój nietypowy format.
Co takiego oferuje MediaMarkt, czego nie znajdziemy jako konsumenci w innych sieciach sklepów z elektroniką?
Przede wszystkim wyjątkowe doświadczenia zakupowe w każdym kanale sprzedaży i na każdym etapie ścieżki zakupowej. Ponadto poza za szeroką ofertą sprzętu posiadamy rozbudowaną propozycję usług dodatkowych. Zdecydowanie wyróżnia się ona na rynku elektroniki użytkowej. Proponując takie usługi jak odkup sprzętów i ich wymiana na kartę podarunkową sieci, ochrona ekranu czy naprawy pogwarancyjne dbamy także o środowisko, przedłużając życie sprzętom i wspierając klientów w prowadzeniu zrównoważonego stylu życia. W ostatnich dniach rozszerzyliśmy również usługę najmu długoterminowego RentMe na wszystkie urządzenia z naszej oferty, dzięki czemu klienci nie muszę posiadać sprzętów na własność, żeby cieszyć się nowoczesną elektroniką.
Dużym atutem jest nasz program lojalnościowy „Klub MediaMarkt”, który liczy już 4 mln członków. To dzięki niemu oferujemy klientom realne korzyści, a klubowicze są zawsze na bieżąco z najnowszą ofertą sieci.
Cały czas rozwijamy naszą ofertę dla klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych, żeby precyzyjnie odpowiadać na ich potrzeby.
Czy wykorzystywaliście w ostatnich latach narzędzia nowoczesnego marketingu, m.in. digital marketingu czy kanały mediów społecznościowych do zwiększania liczby potencjalnych klientów? Jeśli tak, to jakie?
Jako firma technologiczna wykorzystujemy różne formaty i platformy kontaktu z odbiorcami. Wdrażamy i testujemy nowoczesne rozwiązania. Oprócz obowiązkowego Facebooka i Instagrama, markę MediaMarkt można znaleźć również na TikToku. Obecność w social mediach oraz szczera i otwarta komunikacja to ważna część naszych działań.
Naszą aktywność na Facebooku wspiera nasz wirtualny asystent – Media Marek. To taki nasz wirtualny technologiczny ekspert, który zna najnowsze trendy i lifehacki. Dzięki wirtualnemu influencerowi możemy być bliżej klientów i dzielić się z nimi najnowszymi newsami.
Jakie macie plany na kolejne lata w związku z rozwojem marki?
Jesteśmy teraz w bardzo ciekawym momencie rozwoju naszej sieci. 25 lat istnienia w Polsce to czas, aby podziękować wszystkim klientom oraz pracownikom MediaMarkt, którzy na co dzień dbają o jak najlepsze doświadczenia naszych klientów w sklepach stacjonarnych marki i sklepie internetowym. Cały czas intensywnie pracujemy też nad rozwojem naszego portfolio produktów i usług. W najbliższym czasie planujemy mocno wspierać rozwój marek własnych sieci, czyli produktów marek: ISY, OK., PEAQ, KOENIC. Sukcesywnie modernizujemy nasze sklepy, poprawiamy funkcjonalność sklepu internetowego, usprawniamy logistykę.
I pytanie na koniec. 3 najważniejsze wartości w hierarchii MediaMarkt to…
W MediaMarkt żyjemy pasją do ludzi – do pracownika i do klienta. W tym jest nasza siła. Bierzemy odpowiedzialność za siebie, innych i środowisko. Działamy jako jeden team.
To kluczowe wartości, które stanowią o tym, jaką marką jesteśmy i w jakim kierunku podążamy.
PS MediaMarkt Polska ma już 25 lat. Reklamowa droga marki
W październiku MediaMarkt świętuje 25-lecie marki w Polsce! Już od ćwierć wieku ta popularna sieć handlowa jest przewodnikiem po świecie nowych technologii dla polskich konsumentów. Swoją kampanią jubileuszową „Let’s Party” zaprasza do wspólnego świętowania. To również znakomita okazja, żeby przypomnieć reklamową drogę marki oraz jej wpływ na polskich konsumentów.
PS2 MediaMarkt zaprasza na zakupy z psem
Upały bywają uciążliwe nie tylko dla ludzi. MediaMarkt co roku przypomina klientom, żeby nie zostawiali zwierząt w samochodach i zaprasza do wizyty w sklepach marki razem ze swoimi pupilami. Akcja „Witamy psy” dotyczy sklepów wolnostojących.
[1] Badanie „Rozwój usług w branży elektroniki użytkowej” na zlecenie MediaMarkt zostało przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1015 Polek i Polaków, powyżej 18 roku życia w dniach 12-13 września 2023 roku.