Hiszpańskie miasteczko Dénia, które od lat boryka się z problemem nadmiernej produkcji odpadów przez mieszkańców i turystów, realizuje kampanię uświadamiającą. Jej bazą jest katalog przypominający folder sieci IKEA, a także stworzone w tej estetyce reklamy w centrum miasta.
Zobacz również
Jak tłumaczą przedstawiciele tamtejszego urzędu miasta, największy problem stanowi porzucanie niechcianych mebli na ulicach i poboczach miasteczka. Przez takie zachowania krajobraz położonej w sąsiedztwie Alicante Dénii niszczeje, a komfort życia mieszkańców i turystów wyraźnie spada. Według danych opublikowanych przez władze miasta, w ciągu tygodnia w tym niewielkim (około 46 tys. mieszkańców w 2023 roku) miasteczku wyrzucanych jest 2,4 tys. kg mebli, a w szczycie sezonu urlopowego nawet 7,2 tys. kg.
„Brutea”, czyli Dénia walczy z brudem na ulicach
W przeciwieństwie do estetycznych i zachęcających do zakupów katalogów IKEA, „Brutea” oraz jej reklamy zostały opatrzone fotografiami zniszczonych i porzuconych mebli znalezionych na ulicach miasteczka Dénia. Podobnie jak w przypadku sklepów IKEA, również w magazynie „Brutea” można zobaczyć nazwy mebli w języku walenckim (używanym w okolicach Walencji), zapisane jednak w sposób nawiązujący do szwedzkiego. „Do wyboru” są więc meble m.in. z kolekcji Fästik (pl. wstręt), Malsön (pol. koszmar) czy Gönia (pol. udręka). Dodatkowo każde zdjęcie opatrzone jest ceną „produktu”. W rzeczywistości widoczna kwota to koszt, jaki hiszpańskie miasto ponosi, chcąc zwalczyć skutki niewłaściwego zachowania mieszkańców. Niektóre z nich dochodzą nawet do 300 tys. euro.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Brutea” i związana z magazynem promocja to niejedyny sposób miasteczka na uświadamianie mieszkańców i przyjezdnych. Kolejnym, jest próba zmiany społecznych nawyków. Kolejnym jest kampania plakatowa nawołująca do sprzątania po swoich pupilach. Poza licznymi śmieciami, Dénia boryka się też bowiem z problemem psich odchodów zalegających na ulicach. „Kto lubi żyć wśród odchodów zalegających na publicznych drogach? Utrzymuj Dénię w czystości” – można przeczytać na plakatach rozwieszonych w całym mieście.
Warto dodać, że to nie pierwsza tego typu akcja społeczna, mająca położyć kres problemowi śmiecenia w hiszpańskim kurorcie wczasowym.
Zdjęcia: Creapills, La marina Plaza
PS Ikea pokazuje prawdziwe życie w najnowszej kampanii. „Chcemy, aby nasze produkty pomagały mierzyć się z codziennością”
Kto z nas chociaż raz nie przeglądał z wypiekami na policzkach katalogu Ikei, planując remont? Od dziesięcioleci marka inspiruje kolejne pokolenia w różnych zakątkach świata.
PS2 IKEA opowiada prawdziwe historie używanych mebli i zachęca do zakupu rzeczy z drugiej ręki
Jest wiele powodów, dla których meble zmieniają swoich właścicieli. IKEA Norway postanowiła opowiedzieć te wyjątkowe historie w katalogu „The Life Collection 2022”. Tym samym marka zachęca, aby dać używanym meblom drugą szansę – niezależnie od powodów, dla których opuściły dotychczasowy dom.