fot. BBC
Shrinkflation to termin często stosowany zamiennie z downsizingiem. Opisuje sytuację, w której producenci zmniejszają rozmiar lub ilość produktu, zachowując przy tym cenę na podobnym poziomie lub nawet ją zwiększając. W rezultacie konsumenci płacą tę samą lub wyższą cenę za mniejszą ilość produktu.
Zobacz również
Zjawisko jest już dosyć powszechne, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Niektóre z władz starają się wprowadzać pewne regulacje, które mogłyby zwiększyć świadomość konsumentów o tego rodzaju zabiegach. We Francji, minister gospodarki, Bruno Le Maire, zapowiedział, że w prawie pojawią się zmiany zobowiązujące producentów do informowania klientów o mniejszej gramaturze produktów.
Jednak przed wejściem w życie zmian, francuska sieć Carrefour postanowiła pomóc klientom na własną rękę. Podczas jednego z programów emitowanych na kanale France 5, Alexandre Bompard, dyrektor generalny Carrefour, zapowiedział, że w sklepach pojawią się specjalne etykiety informujące klientów o zmniejszonej ilości produktu w opakowaniu. Na etykiecie można zobaczyć komunikat: „Odnotowano spadek objętości/wagi tego produktu i wzrost efektywnej ceny stosowanej przez dostawcę”.
fot. francetvinfo.fr
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród produktów, przy których pojawiły się etykiety, znajdują się m.in. Lipton Ice Tea, czekolada Lindt czy lody Viennetta. Carrefour chce w ten sposób wywrzeć presję na firmy, by utrzymały ceny produktów na niskim poziomie.
– Oczywiście celem piętnowania tych produktów jest skłonienie producentów do ponownego przemyślenia swojej polityki cenowej – powiedział Stefen Bompais, dyrektor ds. komunikacji z klientami w Carrefour.
Carrefour udało się odszukać 26 produktów, którym zmniejszono gramaturę, nie modyfikując przy tym ceny na niższą. Jako przykład podano butelkę Lipton Ice Tea, w której zawartość płynu zmalała z 1,5 l do 1,25 l.
PS Carrefour wchodzi w branżę nieruchomości
W ramach planu strategicznego, francuska sieć sklepów planuje rozpocząć współpracę z firmą deweloperską Nexity. Celem jest przebudowanie 76 swoich obiektów na cele mieszkalne i powierzchnie handlowe.
PS2 Kerfuś otwiera swój e-sklep! Oficjalny merch internetowej gwiazdy już dostępny online
Kerfuś to nie tylko sympatyczny asystent zakupów w Carrefour, ale także rozchwytywana gwiazda polskiego internetu, która oferuje koszulki i gadżety kolekcjonerskie ze swoją podobizną. Od 12 czerwca, artykuły sygnowane przez Kerfusia można kupić w sklepach stacjonarnych Carrefour i online!