Cztery pozwy od prokuratury w sprawie nielegalnej reklamy alkoholu na Instagramie

Cztery pozwy od prokuratury w sprawie nielegalnej reklamy alkoholu na Instagramie
Prokuratura przygotowała cztery pozwy do sądu, w związku z nielegalnym reklamowaniem alkoholu. Pozwane zostały firmy, które świadczyły usługi marketingowe, obejmujące internetową przestrzeń.
O autorze
2 min czytania 2023-11-06

fot. unsplash.com

Ma to związek z niedawno przekazanym aktem oskarżenia i wnioskami o umorzenie postępowania karnego wobec 15 osób. Wśród nich znajdują się znane aktorki: Olga, K, Joanna O-K., a także influencerki: Ewa M-K. i Tatiana M.

– Prokuratura Rejonowa Warszawa-Śródmieście w Warszawie podjęła kolejne działania w walce z nielegalną reklamą alkoholu w sieci. Tym razem prokuratura w imieniu Skarbu Państwa skierowała do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie oraz do Sądu Okręgowego w Warszawie cztery pozwy o przepadek świadczeń związanych z nielegalną reklamą alkoholu w internecie – poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie, prokurator Szymon Banna.

Przepisy związane z reklamą alkoholu są sprecyzowane w ustawie z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Wprowadza ona bezwzględny zakaz reklamowania napojów alkoholowych, z wyłączeniem piwa.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– W związku z tym bezwzględnie obowiązującym zakazem umowa o przeprowadzeniu takiej kampanii reklamowej jest nieważna. Zgodnie z art. 412 k.c. świadczenie spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego na podstawie umowy podlega przepadkowi. Tym samym uznać należy, że świadczenia spełnione na podstawie umów influenserskich dotyczących prowadzenia kampanii reklamowych związanych z reklamą alkoholu podlegają przepadkowi, albowiem zostały spełnione w zamian za dokonanie czynu zabronionego –  wyjaśnił prokurator Banna.

Skąd dokładnie wzięły się pozwy?

Prokurator zaznaczył, że skierowane pozwy są związane z aktualnie toczącym się postępowaniem. Wcześniej, w połowie października skierowano akt oskarżenia oraz wnioski o warunkowe umorzenie postępowania karnego wobec 15 osób.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wśród oskarżonych znalazły się influencerki (Tatiana M., Ewa M-K.), aktorki (Joanna O-K., Olga K.), a ponadto przedstawiciele podmiotów, którzy zlecili poszczególnym osobom zamieszczanie reklam alkoholu na ich własnych instagramowych profilach. Osobami zlecającymi byli: Jakub N., Maciej M., Aneta T., Adam Sz., Dominika B., Kamil B., Łukasz S. oraz Małgorzata L.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wszystkie wymienione osoby usłyszały zarzuty prowadzenia lub zlecania reklamy alkoholu w postaci wina, a także innych napojów wysokoprocentowych. Zaangażowanie oskarżonych osób było widoczne w social mediach. Jest to sprzeczne z polskimi przepisami, które dopuszczają wyłącznie reklamowanie piwa.

Według ustaleń, zasięgi nielegalnych reklam skierowanych do młodych odbiorców były wysokie. Na początku 2022 roku szacowano, że z Instagrama korzysta aż 10,7 mln polskich użytkowników. 

– Dostęp do serwisu jest bezpłatny i nie wymaga instalowania żadnych aplikacji. Wszystkie profile, których dotyczy niniejsze postępowanie, funkcjonowały jako publiczne, a tym samym dostęp do zamieszczonych na nich treści nie był uzależniony od wcześniejszej akceptacji ze strony właściciela profilu. Łączna liczba osób obserwujących profile osób uczestniczących w przestępczym procederze wynosiła blisko 5 mln osób – poinformował prok. Banna.

Zarzuty i konsekwencje

Oskarżeni narażeni są na karę grzywny w wysokości od 10 tys. do 500 tys. złotych. 

Wobec innych pozostałych osób, czyli modelki i influencerki Karoliny P-S. oraz youtuberek: Pauliny B. oraz Katarzyny B., prokuratura wniosła o warunkowe umorzenie postępowania. Powodem tej decyzji są przeprosiny za sprzeczne z prawem postępowanie.

– Osoby te również prowadziły nielegalną reklamę napojów alkoholowych na swoich publicznych profilach w portalu Instagram, niemniej jednak publicznie przeprosiły i wyraziły skruchę za swoje zachowanie oraz zaprzestały reklamowania alkoholu – oświadczył prok. Banna.

PS Meta udostępnia markom narzędzia AI wspomagające tworzenie reklam

Meta wesprze marki. Po kilkumiesięcznych testach, które zakończyły się sukcesem, firma udostępnia narzędzia AI służące generowaniu reklam. Sztuczna inteligencja pomoże m.in. stworzyć wizualizację różnych formatów reklamowych czy pozwoli zmienić tło na grafikach produktowych.

PS2 MediaMarkt Polska ma już 25 lat. Reklamowa droga marki

W październiku MediaMarkt świętował 25-lecie marki w Polsce! Już od ćwierć wieku ta popularna sieć handlowa jest przewodnikiem po świecie nowych technologii dla polskich konsumentów. Swoją kampanią jubileuszową „Let’s Party”, marka zaprosiła do wspólnego świętowania.