Uwaga konkurs!

Uwaga konkurs!

Uwaga konkurs!

Chcesz wygrać bilet na „IAB HowTo: Nowe horyzonty w influencer marketingu”? Sprawdź agendę, zapisz się do newslettera NM i weź udział w konkursie.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Federacja Polskich Banków Żywności: 45% Polaków wyrzuca jedzenie [RAPORT]

Federacja Polskich Banków Żywności: 45% Polaków wyrzuca jedzenie [RAPORT]
Federacja Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska opublikowały najnowszy raport „Nie Marnuj Jedzenia 2024” na temat skali marnowania jedzenia w Polsce. Z badań wynika, że aż czterech na pięciu Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach, a wśród produktów które najczęściej lądują w koszach są: pieczywo, wędliny, warzywa i owoce.
O autorze
2 min czytania 2024-10-17

16 października to Światowy Dzień Żywności. Z tej okazji, każdego roku, Federacja Polskich Banków Żywności oraz Lidl Polska publikują specjalny raport, zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na rosnącą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw.

Najważniejsze wnioski z raportu

Na potrzeby raportu „Nie Marnuj Jedzenia 2024”, Banki Żywności przeprowadziły badania na grupie 1000 osób i zapytały o zwyczaje dotyczące marnowania jedzenia. Jakie są wnioski?

  • W polskich gospodarstwach domowych rocznie marnuje się prawie 3 miliony ton żywności – jednocześnie aż 6,6% Polaków żyje poniżej progu ubóstwa.

W tegorocznym badaniu, aż 45% respondentów przyznaje się do wyrzucania jedzenia przynajmniej od czasu do czasu. Wynik ten wskazuje na znaczącą skalę problemu, który ma nie tylko negatywny wpływ na domowy budżet, ale także na środowisko naturalne, przyczyniając się do marnowania zasobów i emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją i utylizacją żywności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Pozytywnym sygnałem jest spadek deklaracji o marnowaniu żywności aż o 11 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem, a także wysoki odsetek 45% respondentów deklarujących, że nie marnują żywności.

  • Częstotliwość marnowania żywności pozostaje na zbliżonym poziomie, co w 2023 roku. Niestety, największy odsetek osób deklaruje, że wyrzuca żywność do kosza parę razy w miesiącu (27%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Częste marnowanie jedzenia wynika przede wszystkim z upływu terminu przydatności do spożycia, niewłaściwego planowania posiłków, nadmiernych zakupów i niewłaściwego przechowywania żywności.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Aż u dwóch trzecich respondentów w koszu ląduje pieczywo – od lat, nieprzerwanie, jest to najczęściej marnowany produkt spożywczy w Polsce. Wynik ten nie jest zaskakujący, biorąc pod uwagę krótki okres trwałości tego produktu oraz jego powszechność w codziennej diecie. Na kolejnych miejscach znalazły się wędliny (36%), warzywa (34%) oraz owoce (30%), co wskazuje na to, że produkty łatwo psujące się, wymagające odpowiedniego przechowywania i szybkiej konsumpcji, są najczęściej wyrzucane.

– Marnowanie żywności to nie tylko problem ekologiczny, ale również społeczny i ekonomiczny. Raport Federacji Polskich Banków Żywności pokazuje, jak od dawna i głęboko zakorzenione jest to zjawisko. Dlatego żywność, którą jako Banki Żywności ratujemy przed zmarnowaniem, ma dla nas ogromną wartość – można ją przekazać na rzecz osób potrzebujących, co stanowi kluczowy element naszej działalności. Chcemy, aby ludzie postrzegali jedzenie jako cenny zasób, który każdy powinien szanować i mądrze wykorzystywać – mówi Beata Ciepła, prezes zarządu Federacji Polskich Banków Żywności.

– Jako Lidl Polska, traktujemy zapobieganie marnowaniu żywności jako jeden z naszych priorytetów. Naszą misją jest nie tylko oferowanie produktów wysokiej jakości w niskich cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony, ale także aktywne wdrażanie rozwiązań, które zmniejszą ilość wyrzucanego jedzenia. W ramach tej misji realizujemy szereg inicjatyw – od przecen produktów zbliżających się do końca terminu przydatności, przez intensywne programy edukacyjne dla klientów, aż po współpracę z organizacjami charytatywnymi, którym regularnie przekazujemy żywność – dodaje Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

Raport dostępny do pobrania na stronie.

źródło: inf. prasowa, opracowanie: Agata Drynko

PS „Life extending stickers”: Makro wprowadziło etykiety, które pokazują, jak wykorzystać nawet najbardziej dojrzałe owoce i warzywa

PS2 Lidl Polska po raz czwarty rusza z kampanią edukacyjną na temat niemarnowania żywności