Zerwanie z third party cookies ma nastąpić już w przyszłym roku, zatem Alphabet Inc (Google) pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi personalizację wyświetlanych reklam bez konieczności udostępniania szczegółowych danych do zewnętrznego źródła.
Początkowo Google zapowiedziało, że nowym rozwiązaniem, które zastąpi ciasteczka, będzie FLoC (Federated Learning of Cohorts). Z jednej strony technologia miała zapewniać prywatność internautom, a z drugiej nie ograniczać firm w skutecznym targetowaniu reklam. Projekt nie spotkał się jednak z entuzjazmem wśród twórców innych przeglądarek, więc firma zapowiedziała wprowadzenie innej metody.
Zobacz również
W ramach inicjatywy Privacy Sandbox powstaje zatem Google Topics. Dzięki nowemu rozwiązaniu informacje, które dotrą do reklamodawców, będą oparte o najbardziej atrakcyjne dla użytkownika treści, a nie „śmieciowe” informacje o odwiedzanych stronach. Co istotne, użytkownik będzie sam decydował, które tematy są dla niego najistotniejsze, wybierając przykładowo „fitness” czy „podróże”. Tematy są przechowywane tylko przez trzy tygodnie, a następnie usuwane i zastępowane nowymi – zgodnie z zainteresowaniami użytkownika.
– Gdy odwiedzasz witrynę uczestniczącą w programie, Topics API wybieraj tylko trzy tematy, po jednym z każdego z ostatnich trzech tygodni, do udostępnienia witrynie i jej partnerom reklamowym. Chrome umożliwia wyświetlanie tematów, usuwanie tych, których nie lubisz, lub całkowite wyłączenie tej funkcji – wyjaśnia Google.
Firma zapewnia, że „tematy są starannie dobierane, aby wykluczyć wrażliwe kategorie, takie jak płeć czy rasa”. Dzięki udostępnianiu witryn z interesującymi dla użytkowników tematami, firmy internetowe mają możliwość dalszego wyświetlania trafnych reklam bez użycia ukrytych technik śledzenia takich jak fingerprinting.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Google zapowiada, że wersja próbna Topics API niedługo pojawi się w przeglądarkach Chrome, a ostateczny projekt odzwierciedlający działanie interfejsu zostanie stworzony na podstawie opinii użytkowników i informacji zebranych podczas fazy testowej. Tymczasem firma zaprezentowała przykładową ilustrację ułatwiającą porównanie plików cookie innych firm (po lewej) i Topics (po prawej).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
fot. blog.google
PS
UNESCO zaprezentowało generator fałszywych plików cookies, aby zapewnić internautom większą prywatność w sieci.