Nasza aktywność w internecie jest niemalże stale śledzona, a zbierane dzięki plikom cookies informacje są zapamiętywane i wykorzystywane przez odwiedzane strony internetowe. Użytkownicy widzą dzięki nim treści „dopasowane” do ich preferencji wyszukiwania. Kwestia słynnych ciasteczek nieraz budziła kontrowersje, a coraz bardziej świadomi internauci zaczęli doszukiwać się w nich naruszania prywatności w sieci.
Debata społeczna na temat plików cookies zainspirowała UNESCO do stworzenia narzędzia The Cookie Factory, które działa jak generator fałszywych ciasteczek. Dzięki temu rozszerzeniu dla Google Chrome, dostępnemu od 24 listopada, użytkownicy przeglądarki mogą liczyć na większą anonimowość w sieci.
Zobacz również
Agencja komunikacyjna DDB Paris i studio Make Me Pulse od dwóch lat pracowały nad rozszerzeniem pozwalającym na zmianę tożsamości, z którą styka się wirtualny system. „Fabryka ciasteczek” pozwala na stworzenie fikcyjnych cech użytkownika, dzięki wybraniu przez niego kluczowych słów. Następnie sztuczna inteligencja wygeneruje nowe pliki cookies na danym urządzeniu, podczas gdy prawdziwe ciasteczka i historia wyszukiwarki zostaną zastąpione przez fikcyjne dane. Tym sposobem system zostanie „oszukany” i w rzeczywistości nie będzie gromadził prawdziwych informacji na temat danej osoby.
Celem UNESCO jest podniesienie świadomości na temat prywatności w sieci i wpływu technologii na nasze codzienne życie. Organizacja podkreśla, że zapewnianie anonimowości w cyfrowej epoce jest słusznie kwestionowane i ważne jest, aby walczyć z każdym przejawem braku poszanowania ludzkiej prywatności. „Pobierz nowe rozszerzenie The Cookie Factory i weź gryza wolności” – zachęca organizacja.
PS Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Choć w przeglądarce Chrome pliki cookies miały zostać wycofane do końca 2021 roku, Google przełożyło realizację tego pomysłu aż o dwa lata.
PS 2
Po ogłoszeniu przez Google informacji, że ciasteczka zostaną z nami na dłużej, powstało pytanie: ile więcej czasu tak naprawdę ma rynek na dostosowanie się do zmian?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
PS 3
W odpowiedzi na planowane zmiany dotyczące 3rd party cookies, powstał raport „Reklama online w dobie post-cookie”, który został zrealizowany w oparciu o wywiady z ekspertami, badania jakościowe i ilościowe.