zdjęcie: Larry Page i Sergey Brin, Prezes zarządu i współzałożyciel Google’a
Mam często wrażenie, że mimo że codziennie korzystamy z Google’a, umyka nam jego znaczenie, a na pewno nie rozumiemy jego fundamentów i “story”.
Zobacz również
Powstanie i działalność Google jest w dziejach ludzkości wydarzeniem przełomowym.
Porównywanym z rewolucją neolityczną – procesem przechodzenia ludzkości od łowiectwa, zbieractwa i koczownictwa do osiadłego trybu życia oraz produkcji żywności.
Google, mimo że nie wynalazł Internetu, skatalogował i udostępnił jego zapasy, personifikując nową erę i stając się drogowskazem lepszego jutra ludzkości.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jest Google naturalnym, wielkim kulturowym krokiem do przodu, zrywającym z ograniczeniami poprzedniej epoki, kontrolą środków produkcji i ograniczeniami wolności.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
No bo kto kontroluje środki produkcji ten zachowuje własną podmiotowość i wolność.
Dzięki Google, to my robotnicy nowych czasów po raz pierwszy w historii ludzkości jesteśmy w posiadaniu światowych środków produkcji, czyli własnych mózgów, a co z tym idzie własnej kreatywności i mądrości.
I obojętnie jak się nas nazywa: klasą kreatywną (pamiętacie Apple’a), nową klasa średnią (pamiętacie Absoluta) czy po prostu próbujących znaczyć więcej (pamiętacie Nike’a), czy też szukających nowych sposobów na życie (pamiętacie mojego dziadka) stanowimy i znaczymy więcej.
A jak to się wpisuje w fundamenty marki?
STORYTELLING
Storytelling Google’a to ostatnia odsłona ludzkich dziejów w kreowaniu lepszego losu i lepszej przyszłości. Storytelling Google’a oparty jest o dzieje Prometeusza, Sokratesa, Platona i wielu innych, którzy chcieli, by ludzie byli szczęśliwi i bezpieczni.
PSYCHOLOGIA
Źródłem ludzkiego zła jest nieświadomość i niewiedza. Google, ułatwiając dostęp do światowych zasobów wiedzy, pozwala nam wymyślać nowe rozwiązania, szukać nowych dróg. Pozwala nam też na wymyślenie się od nowa, na nieustanne tworzenie lepszych siebie, bez obaw i lęków.
SOCJOLOGIA
Parafrazując Prawo Metcalfe’a, mówiące, że użyteczność sieci rośnie proporcjonalnie do kwadratu liczby użytkowników do niej podłączonych, możemy śmiało powiedzieć, że im więcej z nas z Google korzysta, tym bardziej jesteśmy użyteczni, a i wspólnota użytkowników Google staje się bardziej użyteczna.
PRODUKT
Najbardziej znanymi produktami Google’a są wyszukiwarka i serwisy reklamowe AdWords oraz AdSense. Jest również Gmail, Google Maps i Google Earth. Ważne są Google Chrome, Google Desktop oraz Android. Sedno wszystkich produktów Google oddaje Google Maps – nie wiesz, gdzie jesteś i gdzie idziesz, pomożemy Ci odnaleźć kierunek.
DOTARCIE
Google dociera wszędzie tam, gdzie dociera Internet, dla większości jest tożsamy z Internetem. Można lepiej? Chyba nie.
Google pracuje teraz nad sztuczną inteligencją, która pozwoli nam lepiej rozwiązywać nasze problemy i żyć bardziej świadomie. A przecież po to są marki, przynajmniej te dobre.
Trzymam kciuki Google.
* A. Marshall, Principles of Economics, wyd. II 1890, reprint London McMillan, 1920.