Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Neuronauka w praktyce: Emocje czy rozum? Mapa mózgu klienta [Q&A]

Emocje czy rozum – co i kiedy odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym i dlaczego? Dowiedz się, czym jest neuromapa i na jakie jej elementy powinni zwracać uwagę marketerzy.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Hubert Anyżewski (UX Poland): Funkcja po funkcji, przycisk po przycisku projektanci kształtują to, jak obsługujemy życie

Hubert Anyżewski (UX Poland): Funkcja po funkcji, przycisk po przycisku projektanci kształtują to, jak obsługujemy życie
O konferencji UX Poland 2016 oraz polskiej branży UX rozmawiamy z Hubertem Anyżewskim - założycielem największej w regionie i jednej 3 z największych w Europie konferencji UX – UX Poland.
O autorze
4 min czytania 2016-03-23

Zacznijmy może od tego, czym w ogóle jest UX Poland? 

UX Poland to największa konferencja UX w tej części świata, organizowana w tym roku po raz siódmy. Co roku zapraszamy wybitnych ekspertów z różnych stron świata, rozmawiamy z nimi o tym, jak nasza branża się rozwija, zmienia, co ważnego dzieje się z experience design. Dotychczas odwiedziło nas ponad 200 ekspertów, zapraszam na nasz kanał youtube, gdzie dostępne są wystąpienia z wcześniejszych edycji UX Poland. Tematem przewodnim w tym roku będzie kwestia odpowiedzialności w projektowaniu – “responsibility in design”.

Dobro, Odpowiedzialność, Wpływ – to tegoroczne hasła przewodnie UX Poland. Co te wielkie słowa mają w ogóle wspólnego z UX i designem? 

Specyfika naszej pracy jest taka, że projektujemy, jak działa świat. Funkcja po funkcji, przycisk po przycisku projektanci kształtują to, jak obsługujemy życie. To gigantyczna odpowiedzialność podzielona między wiele małych zadań. W tym kontekście mówimy o trzech obszarach, które uznaliśmy za kluczowe:

impact – czyli zasięg jaki mają nasze działania, osoby czy całe obszary, na które ma wpływ to co projektujemy. Instytucja projektująca zmianę, niezależnie od tego czy jest to małe studio projektowe, czy duża organizacja, jak np. Allianz, tworząc innowacje, powinna pamiętać o tym, że jego praca wpływa na jakość życia albo komfort pracy tysięcy ludzi, a także na wyniki biznesowe. 

responsibility – odpowiedzialny projektant liczy się z ludźmi, którzy będą używać tego, co stworzył. Odpowiedzialny projektant pamięta o tym, że to co tworzy, świadczy o nim.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

good – tak jak wiele innych osób w naszej branży czuję potrzebę pomagania. Wiem, że moje umiejętności mogą być skuteczne w rozwiązywaniu realnych problemów. Projektanci coraz częściej angażują się w rozwiązywanie problemów społecznych przy użyciu technik projektowych. UX for Good zrzesza projektantów zaangażowanych w takie właśnie działania.

Kto i dlaczego powinien pojawić się na UX Poland? (oczywiście poza, chyba nadal dość wąskim w Polsce, gronem specjalistów UX)

Grono specjalistów UX w Polsce nieustająco się powiększa – co roku spotykamy się na UX Poland z ponad 300 osobami, w zeszłym roku było nas prawie 400. Co roku na samym Uniwersytecie SWPS studia User Experience Design kończy 100 osób, a przecież są jeszcze inne uczelnie. Kolejne firmy otwierają wewnętrzne działy UX.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

UX pojawia się w świadomości decydentów jako niezbędny element każdego projektu. Takie postrzeganie wspierają zarówno nasze warsztaty, w których uczestnicy mają okazje przetestować “własnoręcznie” ten sposób myślenia i konkretne przykłady, o których opowiadają prelegenci.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Managerowie i productownerzy mogą poznać biznesowe konsekwencje omawianych projektów, usłyszeć o wpływie lepszych doświadczeń na biznes. Doskonałym przykładem może być zeszłoroczna prelekcja Nathana Shedroffa pt. The Value Design brings to Business. 

Na które tegoroczne wystąpienia/warsztaty czekasz najbardziej? 

Tegoroczna ramówka tak jak co roku gromadzi śmietankę naszej branży, od San Francisco po Shanghai. Od kiedy zaczęliśmy konferencje w 2010, jeszcze jako Information Architecture Days marzyliśmy o tym, żeby przybliżyć naszej publiczności np. ludzi pracujących w Cooper, Ideo czy Frog – specjalistów wyznaczających światowe trendy. W tym roku jedną z naszych prelegentek będzie dyrektorka zarządzająca Coopera, Kendra Shimmell i Jeff Gothelf, autor Lean UX. To dla mnie chyba najbardziej rozpoznawalne osoby w tegorocznym zespole. Kendra będzie również prowadzić całodzienny warsztat Masterclass pod wiele mówiącym tytułem The Brand Experience Workshop. Bardzo czekam na ten warsztat!

Które z dotychczasowych wystąpień (lub który z mówców) najbardziej zapadło (zapadł) Ci w pamięć?

Bardzo cenię i świetnie wspominam współpracę z Joshem Paytonem, wiceprezesem HUGE, który gościł u nas dwukrotnie. Z Hammadem Khanem również mieliśmy okazję współpracować. Przez te lata poznaliśmy mnóstwo inspirujących ludzi, spełnionych profesjonalistów, długo by wymieniać wszystkich, którzy zapadli nam w pamięć.


Smashing Magazine określił UX Poland jako jedną z najważniejszych branżowych imprez UX na świecie. Co jest Waszą receptą na sukces?

Jesteśmy zaangażowani w nasze projekty. Pracujemy nad tym, aby były możliwie najlepsze. Zaangażowanie i dążenie do celu przynosi efekty. Stworzyliśmy konferencję UXową, bo chcieliśmy nawiązać kontakt z ludźmi, którzy wiedza o tym najwięcej i chcieliśmy się tą wiedzą dzielić, inspirować innych. Okazało się, że takich ludzi jak my jest więcej, że ludzi fascynują dobrze zaprojektowane i wdrożone produkty i usługi.

Jak wygląda dziś polska branża UX? Jak wypada na tle reszty świata? 

Branża UX w Polsce mocno rośnie. Nasze początki sięgają 12 lat wstecz, od tego czasu nieustannie przybywa UXowców, zwiększa się świadomość tego do czego jesteśmy potrzebni. Od 7 lat są w Polsce organizowane konferencje UXowe, oprócz UX Poland między innymi WUDy, czyli World Usability Days. Widzimy że nie odstajemy od światowych liderów, mimo że Polska jest dopiero na etapie budowania świadomości. Polscy specjaliści UX są wysoko cenieni, a rozwiązania przygotowywane przez “nasze” studia projektowe zdobywają liczne nagrody branżowe. Często jest tak, że międzynarodowe firmy testują swoje innowacje na polskim rynku, a potem wdrażają je w innych krajach. Myślę, że jesteśmy w niezwykle ciekawym miejscu.

Co sprawiło, że zainteresowałeś się UX?

Lubię tworzyć rzeczy, a jednocześnie mam małą tolerancję dla półśrodków. Po prostu nie lubię, kiedy coś jest źle wykonane. W połączeniu z moim wykształceniem naturalnie ukierunkowuje mnie to na styk człowieka i technologii [Hubert Anyżewski ukończył Społeczną Psychologię Informatyki i komunikacji, red.]. Można powiedzieć, że swoją działalność zaczynałem w czasach kamienia łupanego, jeśli chodzi o UX. Właściwie nie było UX, mówiło się o użyteczności i architekturze informacji. Funkcjonowaliśmy wtedy w świecie topornych, nieintuicyjnych rozwiązań. To było dla mnie zupełnie nieakceptowalne, a jak wiedzą ci, którzy ze mną pracują, jestem dość skuteczny, jeśli chodzi o forsowanie swoich opinii (śmiech).

Dzięki za rozmowę!


NowyMarketing jest patronem medialnym UX Poland. Więcej informacji na temat wydarzenia znajdziecie na tej stronie. Serdecznie zapraszamy!


Hubert Anyżewski

Prezes uselab. Ekspert Google w obszarach Strategii Produktowej i User Experience. Założyciel największej w regionie i jednej 3 z największych w Europie konferencji UX – UX Poland. Ambasador ogólnoeuropejskiej konferencji architektów informacji (Euro IA). Aktywny członek społeczności UX i CX na świecie, prelegent licznych konferencji międzynarodowych.

Projektant z 14 letnim doświadczeniem. Doradca najważniejszych firm z sektorów bankowości, ubezpieczeń i IT. Wspiera klientów z kluczowych rynków finansowych (m. in. USA, UK, Skandynawia).

Założyciel, kierownik i wykładowca studiów podyplomowych User Experience Design w Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Prywatnie jest miłośnikiem podróży i kuchni świata.