Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
Influencer marketing na przełomie 2021/2022 podsumowują: Marek Myślicki, GetHero; Marcin Błajet, LTTM; Klaudia Jamróz, Labcon; Zuzanna Mielczarska, HAVAS; Małgorzata Słychań, VMLY&R; Paulina Trzeciak, Mindshare; Karolina Kumor, Beeffective; Dominika Matusiak, Agencja Słucham; Aleksandra Laba, LiquidThread; Kamil Sokołowski, fansi.pl, BrandBuddies.
Marek Myślicki Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
PR & strategic partnerships director w GetHero
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Lody EKIPA realizowane przez firmę Koral, agencję Veneo oraz GetHero. Bezapelacyjnie najgłośniejsza i najbardziej omawiana kampania z influencerami w 2021 roku. Kilkadziesiąt milionów sprzedanych lodów, kolejki pod sklepami, rezerwacje na produkt składane przez rodziców i astronomiczne ceny za papierki na portalach aukcyjnych (choć oczywiście należy to traktować z mocnym przymrużeniem oka).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaangażowanie najpopularniejszej w Polsce grupy internetowych twórców było strzałem w dziesiątkę, co potwierdza nie tylko skala obrotów, ale też liczba komentarzy zarówno ze strony fanów jak i jej hejterów, którzy najwidoczniej zapomnieli, jak sami stali w kolejach po produkty z tazosami, gumy turbo czy inne ulubione produkty swoich młodzieńczych lat.
Trochę z innej kategorii, ale moglibyśmy podciągnąć również akcję McDonalds z Matą pod influencer marketing, biorąc pod uwagę szeroki impact, jaki Mata niesie ze sobą w obszarze social mediów i platform contentowych, na których komunikuje się ze swoimi fanami. Kolejny strzał w dziesiątkę marki McDonalds i – podobnie jak w przypadku lodów Ekipy – sukces ten odniesiono pomimo wielu krytycznych głosów licznych ekspertów poruszających się w bardziej klasycznych obszarach marketingu.
Ostatnią – nagrodzoną w tym roku Best In Show Mixx Awards – kampanią jest „Najmłodszy headhunter na świecie” zrealizowana przez Publicis dla Fundacji K.I.D.S. Choć wykorzystanie influencerów również odbiega od klasycznego wyobrażenia, należy wyróżnić tą kampanię. W tym przypadku influencerami są zrekrutowani przez dzieci specjaliści z LinkedIn, którzy całkowicie dobrowolnie dzielili się materiałami rekrutacyjnymi nagranymi przez „headhunterów” i jednocześnie deklarowali pomoc przy projekcie.
W tym przypadku influencerzy to nie tylko celebryci i instamodelki, ale także eksperci, dziennikarze, naukowcy, przedsiębiorcy oraz ludzie marketingu, którzy swój wpływ w social mediach mogą wykorzystać do niesienia pomocy.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Bezapelacyjnie wydarzeniem numer jeden jest postępowanie UOKiK w sprawie kryptoreklamy i scamu. Udzielając komentarzy podsumowujących rok 2020, cieszyłem się z powołania grupy roboczej influencer marketingu w ramach IAB Polska, która w zamyśle miała rozpoczęcie procesu samoregulacji branży i wypracowania odpowiednich przepisów.
Dzięki zainteresowaniu UOKiK i nagłośnieniu tej potrzeby przez media, widzimy, jak istotna była to inicjatywa. Obecnie wspólnie z UOKiK działamy nad rozwiązaniami, które z pewnością będą z korzyścią dla całego obszaru influencer marketingu w Polsce – zależy nam na wyeliminowaniu nieuczciwych zachowań i ochronie widzów/konsumentów przed osobami, które chcą wykorzystać swoje zasięgi/zasięgi influencerów do działania na czyjąś szkodę.
Lody Ekipy, Mata i McDonald’s czy płatki TeamuX przyczynią się do jeszcze większego rozwoju produktów rozwijanych przez marki wspólnie z influencerami, co widzimy już po drugiej połowie 2021 roku, w której takich zapytań otrzymujemy zdecydowanie więcej niż przed debiutem lodów marki Koral.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Samoregulacja/regulacja rynku – jest to wg mnie zdecydowanie wyzwanie numer jeden wśród wyzwań stojących przed branżą w nadchodzącym roku. Wypracowanie zasad oznaczania materiałów, wyeliminowanie scamu, wprowadzenie powszechnie obowiązujących standardów współpracy pomiędzy markami, agencjami i influencerami.
Uzmysłowienie wszystkim działającym w sieci influencerom, że ciąży na nich taki sam obowiązek jak na innych podmiotach świadczących usługi reklamowe. Mam nadzieję, że za rok uda nam się zamknąć cały ten proces i wtedy porozmawiamy o kolejnych wyzwaniach stojących przed branżą.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Czekamy i mocno obserwujemy to, co dzieje się na rynku – co pokaże rozwijający się w galopującym tempie TikTok, czy rolki na Instagramie jakkolwiek zagrożą jego pozycji, jak YouTube rozwinie swoje możliwości, jeżeli chodzi o social commerce i czy NFT z influencerami w Polsce przyjmie się na szerszą skalę niż, nieco rozdmuchane, akcje PR-owe o sprzedaży „miłości”, przez jedną z influencerek za jeden milion złotych.
Cały czas czekam też na rozwój social commerce w szerszym kontekście, jednak do tej pory nie spotkałem się z dużymi przykładami takich działań – nie tracę jednak wiary, bo też chciałbym zobaczyć influencerów w akcji podobnej do największych twórców internetowych z Chin, którzy na swoich streamach są w stanie sprzedawać produktu za miliony dolarów, a nawet więcej.
Marcin Błajet
sales manager w LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset)
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Rok 2021 stał pod znakiem współprac, których efektem były nowe, sygnowane ksywkami twórców, produkty. Jesteśmy już przyzwyczajeni do dużych współprac twórczyń internetowych oraz marek kosmetycznych. Tym razem prym wiodły jednak produkty spożywcze, o znacznie niższym progu cenowym, dzięki czemu praktycznie każdy mógł – bezpośrednio poprzez zakup lub pośrednio, w mediach społecznościowych – zetknąć się z tymi produktami.
Oczywiście mowa tutaj o współpracy marki Koral i Ekipy i słynnych już „lodach ekipy”, trzęsących końcówką roku McDonald’s i Macie czy nieco mniej medialnych, za to równie efektywnych, płatkach śniadaniowych Lubelli oraz Vito i Belli.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Zdecydowanie jednym z tych ważniejszych wydarzeń jest uruchomienie kontroli przez UOKiK. Chodzi nie tylko o masowe uzupełnianie hashtagów przez twórców do tej pory o nich zapominających. Mówię przede wszystkim długotrwałym efekcie, czyli zwiększeniu zaufania do twórców internetowych. Jak pokazuje nasze badanie przeprowadzone wspólnie z IQS, transparentność w zakresie przekazów reklamowych jest prawdziwą siłą influencerów. Ponad połowa badanych uznała, że jawna współpraca wręcz zachęca do produktu.
Drugim istotnym wydarzeniem jest współpraca marki Koral oraz Ekipy oraz jej efekt – „Lody Ekipy”. Współpraca ta otworzyła oczy wielu mniejszym i większym markom na niewątpliwą moc zawartą we współpracy z influencerami. Natomiast tym już przekonanym pokazała nową formę współpracy, daleko wykraczającą poza standardowe lokowanie w social mediach.
Trzecim natomiast, drugi rok z rzędu niestety, jest trwająca pandemia oraz to, jak wpłynęła na odpowiedzialność twórców za głoszone przez nich poglądy i opinie. Nie tylko odbija się to na ich wizerunku i relacji z fanami – często ma też wpływ na decyzje marek w sprawie potencjalnych współprac. Czas pandemii i nasze większe niż do tej pory przywiązanie do mediów społecznościowych jako źródła informacji i miejsca dyskusji, sprawiły, że bardziej niż kiedykolwiek oczekujemy opinii od „liderów opinii”.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Cancel culture powoli docierające do Polski i zagrażające już każdemu. Cancelowanie kolejnych twórców, zwłaszcza dla pokolenia Z, staje się codziennością. Jest to wyzwanie dla samych influencerów, którzy – jak wielu celebrytów – nie mając zaplecza PR-owego, tak samo jak oni będą musieli jeszcze uważniej przyglądać się publikowanym treściom. Jest to też wyzwanie dla marek, które, podejmując długoterminowe relacje, będą podejmowały także ryzyko powiązania z twórcą, który nagle „podpadnie” czymś Zetkom.
Szeroko pojęta odpowiedzialność społeczna i spójność przekazu. Czas pandemii pokazał, jak bardzo istotne jest, aby zarówno twórcy, jak i marki, podejmując tematy społecznie ważne, potrafili przełożyć promowane przez siebie zachowania na działanie. W przypadku twórców dotyczy to np. noszenia maseczki, skoro zachęcają do dbania o swoje zdrowie, w przypadku marek, jest to zaoferowanie czegoś więcej niż papierowych słomek, skoro w kampaniach zachęcają do proekologicznych zachowań.
W końcu dalsza profesjonalizacja działań twórców. Mam tutaj na myśli nie tylko sumienne oznaczanie współprac i materiałów sponsorowanych, ale także nowe podejście do działań z markami. Zarówno twórcy, jak i marki, dążyć będą do długotrwałych współprac jako formy dającej największe korzyści obu stronom, przede wszystkim zwiększając wiarygodność takich przekazów.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Na pierwszym miejscu stawiam dalszy rozwój TikToka. Ta platforma to nie tylko nowy, cały czas rosnący, sposób konsumpcji treści wideo. To przede wszystkim szansa dla mniejszych twórców, którzy dzięki przychylnemu algorytmowi potrafią docierać do szerokiej, a jednocześnie precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Dzięki niewielkiej jeszcze komercjalizacji platformy, TikTok daje nam poczucie obcowania z organicznymi treściami twórców, które często wykraczają poza rozrywkę, stając się źródłem newsów i angażujących historii.
To także postępująca specjalizacja konkretnych platform, którą przyspieszyła ekspansja TikToka. Jeszcze do początków 2020 roku, główną platformą obcowania z materiałami wideo był YouTube. Pozycji tej platformy nie zagroził ani Facebook, wprowadzając Watch, nie zagroził też Instagram, który pomimo popularności wideo Stories, nie odniósł większego sukcesu z IGTV. W 2020 roku TikTok, w którym kolejne grupy widzów upatrywały szansę na chwilę rozrywki w pandemicznej codzienności, dzięki świetnemu algorytmowi stał się naszym „go to” miejscem, jeśli chodzi o krótką przerwę od pracy czy chwilę z social mediami przed snem. Przez to właśnie na TikTok migrowały krótkie formy wideo, których głównym celem jest nieangażująca rozrywka. Dziś można więc powiedzieć, że obserwujemy specjalizację kolejnych platform.
Na koniec dodałbym jeszcze nowy cel firmy Marka Zuckerberga, dziś już znanej jako Meta, czyli rozwój Metaverse oraz VR. W samym 2022 roku nie zauważymy jeszcze znaczącego wpływu tych działań na influencer marketing, niemniej zarówno marketerzy, jak i twórcy powinni śledzić poczynania Mety, jeśli chcą być w grupie innowatorów swoich specjalizacji.
Klaudia Jamróz
influencer marketing manager w Labcon
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Ten rok obfitował w kilka głośnych współprac. Jedną z nich na pewno była współpraca Ekipy z Koral. Trudno było o niej nie usłyszeć, a z raportów wynikało też, że kampania przyniosła sukces nie tylko wizerunkowy.
Podobnie było z jedną z głośniejszych akcji z końcówki tego roku, czyli kolabo Maty z McDonald’s. Akcja miała swoich zwolenników jak i zagorzałych przeciwników, ale faktem jest to, że przyniosła firmie ogromne zyski.
Naturalnym jak na 2021 rok było również zaangażowanie influencerów do kampanii promującej szczepienie – „Szczepimy się”. Ponad 60 znanych osób podjęło się udziału w kampanii w bardzo szerokim zakresie. Szkoda jedynie, że przy ograniczonych zasięgach kampania nie mogła do końca wybrzmieć.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
W tym roku zdecydowanie wrzało w branży. Trudno było o miesiąc bez głośniejszej kampanii, dramy, czy innego wydarzenia, które ściągało na siebie spojrzenia zarówno specjalistów, jak i publiczności.
Dwie wspomniane już przeze mnie kampanie, czyli Ekipa x Koral oraz Mata x McDonald’s stały się benchmarkiem dla szeroko zakrojonych działań z influencerami dla wielu klientów.
Z drugiej strony, tym co warunkowało całość działania branży na drugą połowę roku, było działanie UOKiK, który zaczął przyglądać się reklamowej działalności influencerów w mediach społecznościowych. Oświadczenie oraz podejmowane kroki sprawiły poruszenie zarówno po stronie influencerów, jak i marek. Poskutkowało to natychmiastowym oznaczaniem współprac odpowiednimi hasztagami.
Łączy się to również z kolejnym bardzo ważnym dla naszego podwórka wydarzeniem jakim jest powołanie Grupy Roboczej przy IAB zajmującej się influencer marketingiem. W tym roku pojawiła się pierwsza publikacja Grupy, czyli Przewodnik po Influencer Marketingu. Działania mają na celu ujednolicenie dobrych praktyk, wyznaczenie standardów dla całej branży oraz lepsze jej badanie.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Zapewne dalsze działania zapowiedziane przez UOKiK będą wpływać na rynek. Czy jest to problem? Nie, bardziej wyzwanie i szansa na uregulowanie zasad na nim panujących. Zarówno kryptoreklama, jak i scam, z którymi walkę podjął Urząd, były ogromnym problemem, więc każda próba rozwiązania ich jest zdecydowanie na wagę złota. Wiąże się to również z działalnością Grupy Roboczej i samoregulacją rynku.
To tak naprawdę powrót do korzeni, do podstaw, z których wyrastał influencer marketing i tego, co czyniło go atrakcyjnym dla odbiorców (a co za tym idzie – marek): autentyczność, demokratyczność, wolność wyrażania siebie, kreatywność. Przez lata te cechy mogły się rozmywać, a branża rosnąć szybko i… trochę „na dziko”. Teraz mamy szansę zbudować jeszcze bardziej wartościową tubę komunikacyjną na szerokich zasięgach i popularności.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Przede wszystkim dalszy rozwój znanych już aplikacji i mediów społecznościowych. Instagram, wprowadzając funkcję reels chciał odebrać część uwagi TikTokowi. Sam TikTok może się przez to stać jeszcze bardziej przystępny i jeszcze bardziej poszerzyć swoją demografię o starszych odbiorców.
Myślę, że rola wideo i relacji live będzie tylko rosła. Może się tylko dalej rozwijać i zmieniać formy. W kontekście influencer marketingu może to pójść jeszcze bardziej w stronę sprzedażową. Wzrośnie popularność live sellingów z udziałem influencerów.
Także w związku z wycofaniem przez Google udostępniania third party data, w social mediach rośnie wartość influencerów pod kątem odpowiedniego i precyzyjnego targetowania materiałów reklamowych.
Zdecydowaną nowinką, która zaznaczyła swoją obecność w tym roku, może być również NFT.
Zuzanna Mielczarska
senior influencer expert w Socialyse, HAVAS
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Przyjemnie zaskakującym i szeroko komentowanym wydarzaniem końcówki roku okazał się świąteczny spot YES z udziałem influencerek reprezentujących różne pokolenia, oblicza kobiecości i orientacje. Twórcy trafnie zaangażowali do spotu osoby, które w tym roku zaznaczyły swój wpływ na normalizację tematów tabu i walkę ze stereotypami, z którymi kobiety mierzą się na co dzień. Marka pokazała w ten sposób, że nie interesuje jej sztuczne lukrowanie rzeczywistości i widzi w „zwykłych” dziewczynach swoje konsumentki.
Z zaciekawieniem obserwuję wszelkie kampanie skierowane do GEN Z, które jest pokoleniem wyjątkowo wyczulonym na ściemę i brak autentyczności, szukającym w markach wartości dodanej i kreatywności. Przykładem udanych działań w tym zakresie jest kampania Re.Design This Collection by Polish Gen Z marki Reserved, w ramach której influencerzy reprezentujący pokolenie nadzorowali poszczególne etapy powstawania i komunikacji kolekcji. Na sukces projektu złożył się trafny dobór influencerów i umożliwienie im współtworzenia marki, a także oprawa wizualna, bazująca na estetyce cyfrowej komunikacji z pierwszej dekady XXI wieku.
Na wyróżnienie w tym kontekście zasługuje również marka CCC, która konsekwentnie w ostatnim roku realizowała strategię wzmocnienia relacji z młodszym odbiorcą za pomocą kampanii osadzonych na najnowszych modowych trendach i potrzebach młodych odbiorców. W ciągu roku w kampaniach marki pojawił się szereg topowych influencerek: Julia Kostera, Julia Wieniawa czy Jemerced. Dzięki dobraniu szeroko zasięgowych i popularnych osób, marka ma szansę umocnić wizerunek multibrandowego retailera z topowym asortymentem.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Dobrej zmiany upatruję w wydaniu przez IAB Polska „Przewodnika dobrych praktyk po influencer marketingu”, który był współtworzony przez najlepszych branżowych specjalistów. Pożyteczną pigułkę wiedzy i wskazówki good practice będą mogli wykorzystać klienci, ale przede wszystkim twórcy i ich managementy, które wciąż potrzebują profesjonalizacji w zakresie client service’u. Niestety ostatni rok nie przyniósł szczególnych przemian w tym zakresie.
Sporo namieszał (i jeszcze namiesza) Instagram, wprowadzając niedawno do Polski usługę Reels. W zakresie wykorzystania tej funkcji przez influencerów i agencje kreatywne w kampaniach – najlepsze jeszcze przed nami. Choć Reels to w dużej mierze kopia możliwości TikToka, przewaga Instagrama jest niezaprzeczalna, teraz ma niemal wszystko, aby nie wypuszczać użytkownika „na zewnątrz”.
W tym roku szczególnie intensywne okazały się inicjatywy własne influencerów i produkty, które tworzą w formie cyfrowej. W dobie subskrypcji i płatnych treści zakup produktu influencera przez konsumenta jest wyrazem dużego zaufania i wsparcia, a dla marketerów kolejnym narzędziem dotarcia, które warto umiejętnie wykorzystać.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Największym wyzwaniem dla wielu marek, które dopiero niedawno zaczęły korzystać na dobre z influencer marketingu będzie wypracowanie strategii „always on”, czyli zapewnienie stałej obecności marki w mediach społecznościowych za pośrednictwem influencerów, która umożliwi ciągłe powracanie do świadomości i wyczekanie moments of need konsumenta. Celem takich działań jest oczywiście bycie top of mind w odpowiedniej chwili pojawienia się okna zakupowego.
#reklama – coś, na co czekała cała branża. Obiecywana przez UOKiK systematyzacja oznaczeń treści sponsorowanych publikowanych przez influencerów przyczyni się do wypracowania jednolitych standardów i zniweluje chaos w oznaczeniach używanych przez twórców. Będzie to również dobre narzędzie do walki z wszelkimi nieuczciwymi poczynaniami ze strony nie tylko influencerów, ale i marek.
#afiliacja – wszyscy o niej marzą, ale większość nie wie, jak zrealizować. Chciałabym, aby w przyszłym roku powstało narzędzie lub podmiot, które umożliwi zarządzanie kampaniami sprzedażowymi na większą skalę w wielu kategoriach tematycznych, jednocześnie zapewniając transparentny system ewaluacji i rozliczenia wyników dla wszystkich stron – klienta, agencji i influencera.
Małgorzata Słychań
influencers lead w VMLY&R
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Rok 2021 to przede wszystkim konstytuowanie się marek i konsumentów w nowej rzeczywistości. Po ubiegłym roku podniosłe nastroje solidarności i poczucia wspólnoty w obliczu pandemii nieco ostygły. Na tę sytuację największy wpływ ma dynamiczna sytuacja polityczno-gospodarczo-społeczna w Polsce, walka o prawa kobiet, kryzys na granicy, szalejąca inflacja, walka z pandemią – stajemy się bardziej krytyczni i spolaryzowani wobec przekazów w mediach, narracji marek i influencerów. Z drugiej strony, z coraz większą dumą zaznaczamy swój głos i wpływ na rzeczywistość, szukamy prawdy, normalizujemy tematy, które dotychczas nie istniały w przestrzeni publicznej.
Rok 2021 to rok, w którym na pierwszy plan wybija się w dużej mierze akceptacja, różnorodność, inkluzywność, wrażliwość, odpowiedzialność społeczna i zrównoważony rozwój, a od zasięgów ważniejsza staje się wiarygodna, osobista historia – obserwujemy to w działalności influencerów oraz w kampaniach reklamowych marek.
Taką kampanią jest dla mnie świąteczna kampania marki YES „Jestem kobietą” z udziałem Oli Żebrowskiej, Katarzyny Zillmann, Christiny Flagmeier, Bogny Golec oraz Aleksandry Wiaderek-Barańskiej – kobiet niezależnych, dumnych, różnorodnych. Odbiór i komentarze w sieci nie pozostawiają złudzeń – konsumentki szukają prawdziwych historii o nich samych i nie chcą już być wkładane do wora stereotypowych, nierealnych obrazków.
Kampania Zalando „Here to Stay” to kolejna z najciekawszych kampanii w 2021 roku. Zalando rozumie, że jego konsumenci oczekują zabierania głosu w ważnych sprawach i w tej komunikacji postawiło na prawdziwe, mocne historie influencerów-aktywistów, otwierając dyskusję o znaczeniu wartości, podkreślaniu swojego indywidualizmu i wewnętrznego piękna. Do współpracy zaproszono Kacpra Kruza, Ogi Ugonoh, Ewelinę Antonowicz, Bartosza Klocha oraz Kacpra Postępskiego.
Budowanie lepszej przyszłości w narracji marek, współpraca i przebijanie się do mainstreamu postaci przełamujących stereotypy stanie się kluczowe w dialogu z konsumentem. Marka adidas doskonale porusza się w tym obszarze i w kolejnej odsłonie kampanii „Impossible Is Nothing” w październiku tego roku zaangażowała sekcję piłki nożnej Legia Ladies i czołowe piłkarki Paulinę Dudek i Olę Rompę, podejmując dyskusję na temat obecności kobiet i dziewcząt w sporcie. Sukcesy kobiet na wielu polach stają się coraz bardziej widoczne i to mnie właśnie porusza.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Rynek influencer marketingu jest jednym z najszybciej rosnących obszarów marketingu. Dotychczas cierpiał on na brak jasnych regulacji prawnych. Rok 2021 to przede wszystkim zaangażowanie UOKiK w walkę z kryptoreklamą oraz licznymi scamami influencerów, który rozpoczyna szerszą dyskusję na temat transparentności współprac, ich oznaczania i ustalenia zasad, by nie wprowadzać odbiorców w błąd. Należy pamiętać, że influencer to też zawód, który niesie za sobą ogromną odpowiedzialność w stosunku do odbiorców. Kolejny rok z pewnością przyniesie nam namacalne i jasne zasady, które zabezpieczą interesy wszystkich stron.
Kolejnym istotnym wydarzeniem jest powstanie pierwszej części „Przewodnika po influencer marketingu” Grupy Roboczej IAB Polska. Publikacja w jasny sposób edukuje i marketerów i influencerów jak najefektywniej ze sobą współpracować. Praca z twórcami to bardzo delikatna i dynamiczna materia, a edukacja w tym zakresie jest nadal bardzo ważna.
Trzecie ważne wydarzenie to wprowadzenie w UK i Norwegii zakazu używania filtrów przez influencerów, co ma nie tylko uchronić odbiorców przed wpływem promowania nierealistycznych wizerunków na ich zdrowie psychiczne, ale także przed wyolbrzymianiem zalet reklamowanych produktów. Jest to bardzo pozytywne zjawisko. Myślę, że niedługo takie prawo zostanie wprowadzone również w Polsce.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Rola influencerów w komunikacji marketingowej rośnie. Rośną też oczekiwania co do samych twórców. Najważniejszym wyzwaniem w kolejnym roku będzie budowanie wiarygodności, zaufania i transparentności influencerów w komunikacji z odbiorcami. Kolejny rok przyniósł nam nowe kryzysy wizerunkowe i scamy produktowe, które mocno wpływają na percepcję twórców i skuteczność współprac z nimi. Wielu twórców od pewnego czasu komunikuje już dość twardą politykę współprac, wielu będzie musiało niestety odczuć skutki bycia „słupem reklamowym”.
Scamy niestety będą coraz bardziej powszechne wraz z nowymi obszarami promowanymi przez twórców, np. kryptowalutami – pierwsze niechlubne przykłady już mamy w Stanach Zjednoczonych (chociażby Faze Clan promujący projekt „Save The Kids”).
Kolejne wyzwanie to wypośrodkowanie zaangażowania influencerów w tematy nacechowane polityką vs oczekiwania społeczności vs współpraca z markami. Najlepszym przykładem jest ostatni kryzys wizerunkowy Barbary Kurdej-Szatan w kontekście kryzysu na granicy, hejt na współpracujące z nią marki, utrata roli w serialu TVP. Temat jest bardzo trudny i zapewne nie unikniemy większych dyskusji na ten temat i opowiadania się po konkretnej stronie. Na pewno twórcy będą musieli liczyć się z konsekwencjami swoich aktywności w czasach tak ogromnej polaryzacji społeczności.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
W 2022 roku twórcy będą monetyzować swój wizerunek i dywersyfikować swoją obecność w sieci. Na pewno trendować będą platformy oparte na modelu subskrypcyjnym z dostępem do unikalnych treści influencerów. Na pewno czeka nas rozkwit udziału TikTokerów i gamerów w kampaniach marek. Coraz częściej będziemy mówić i kupować niezbywalne, unikatowe tokeny NFT emitowane przez twórców, a także o nowych inflluencerach w miarę rozwoju metaverse. Na pewno czekają nas ciekawe czasy, wytrącające nas z utartych ścieżek obcowania z treściami.
Paulina Trzeciak
invention manager, Mindshare
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
W ramach realizowanych w 2021 roku kampanii influencer marketingowych na miano najciekawszych, moim zdaniem, zasługują:
Kampania społeczna „Bez LGBT+ nie ma Polski”, w ramach której z tekstów na portalach, w serwisach internetowych oraz w mediach społecznościowych usunięte, czyli symbolicznie „wykluczone”, zostały litery: L, G, B i T. Akcja miała na celu pokazanie, że osoby nieheteronormatywne i różnorodność społeczeństwa to ważna oraz nieodłączna część Polski, a w jej wsparcie włączyły się osoby publiczne, a także internetowi twórcy i twórczynie, m.in. Red Lipstick Monster, Paulina Soboń, Magdalena Cielecka, Michał Żebrowski.
Lody Ekipy, czyli współpraca marki Koral z Ekipą, które były sprawcami zamieszania na rynku oraz doprowadziły do efektu owczego pędu. Akcję szeroko komentowano, a lody błyskawicznie znikały ze sklepowych półek, stając się towarem deficytowym, co, dzięki efektowi „niedostępności”, jeszcze bardziej przysłużyło się ich popularności i pozwoliło przebić się do mainstreamu. Na poszukiwanie lodów wyruszyły nie tylko dzieci i nastolatkowie, mimo że to oni byli główną grupą odbiorców.
„Mata przejmuje Maka”, czyli współpraca McDonald’s i Maty, będąca próbą adaptacji na polskim rynku amerykańskiej kampanii marki, to przykład kolejnej głośnej akcji. Dzięki wizerunkowi najpopularniejszego obecnie rapera młodego pokolenia nie tylko trafiła do wielu odbiorców, ale wywołała też dyskusje i kontrowersje, tym samym roznosząc się po sieci jeszcze bardziej.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
W trakcie oswajania się z nową rzeczywistością i życia w pandemii, zauważalne było pogarszanie się nastrojów społecznych i postępująca polaryzacja polskiego społeczeństwa, m.in. w kwestiach społecznych czy politycznych. Zjawiska te zmotywowały osoby publiczne i twórców internetowych do zaangażowania się i wykorzystania swoich platform oraz zasięgów do zabrania głosu i nagłośnienia problemów.
Rozmiar rynku usług marketingowych w zakresie influencer marketingu dostrzegł w końcu UOKiK. W drugiej części roku urząd zdecydował się przyjrzeć kryptoreklamom i działalności influencerów w zakresie braku oznaczeń współprac komercyjnych, a przez to wprowadzania w błąd odbiorców. Zapowiedzi kontroli, kar finansowych i pierwsze wezwania do złożenia wyjaśnień rozniosły się po sieci, skłaniając część twórców oraz podmiotów z nimi współpracujących do zweryfikowania opublikowanych treści, a także dodania oznaczeń.
Dodatkowo pojawiła się deklaracja stworzenia przez urząd jednolitego zbioru wytycznych dla twórców w zakresie oznaczania współprac. Może stanowić to nie lada wyzwanie wobec dynamicznie rosnącego i zmieniającego się rynku.
Mimo że same tokeny NFT nie są niczym nowym, to dopiero od niedawna zaczęły przebijać się do szerszej świadomości. Obrót cyfrową sztuką z ich wykorzystaniem mocno zyskuje na popularności i wzbudza dyskusję. W ramach kampanii Binance NFT, Krzysztof Gonciarz sprzedał cyfrową pracę „Fantazmaty”, ale sensację wywołała Marti Renti, wystawiając na aukcji i sprzedając swoją „cyfrową miłość”, początkując pewien trend w Polsce. Niektórzy mówią, że to pewnego rodzaju rewolucja, inni nazywają to bańką.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Mimo rosnącego zainteresowania i rozwoju, piętą achillesową influencer marketingu pozostaje analityka, mierzalność efektów i niewystarczająca liczba badań, a co za tym idzie, problemy z określeniem dokładnego przełożenia działań influencer marketingowych na realizację celów marki. Dodatkowo, coraz bardziej świadomi odbiorcy częściej podają w wątpliwość wiarygodność twórców i ich poleceń. Liczne współprace, pojawiające się doniesienia o reklamowaniu tzw. scamów, produktów niskiej jakości, łamaniu prawa poprzez reklamowanie niedozwolonych produktów (np. e-papierosy) czy wpadek w kampaniach z udziałem influencerów rzutują na wartość, z której czerpie ten obszar marketingu, czyli zaufanie.
W tym kontekście wyzwaniem dla marek pozostaje także przebijanie się przez gąszcz treści podobnych, generycznych i przemyślane wykorzystywanie formatów tak, aby dostarczyć odbiorcom wartości dodanej.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Wideo dalej zyskuje na popularności, a co za tym idzie, rozwijają się także platformy oparte o ten format. TikTok w naszym regionie notuje bardzo dynamiczne wzrosty i systematycznie pozbywa się łatki platformy „dla dzieciaków”, co z kolei może przekładać się na rosnące zainteresowanie marek i marketerów, poszukujących dodatkowej przestrzeni i efektu świeżości. Coraz większe emocje wzbudzają także live streamingi i ich szeroko zakrojone możliwości, szczególnie w kontekście działań social commerce.
Od kilku lat obserwujemy także stały wzrost polskiego rynku podcastów. Znacząca część twórców oraz osób publicznych zakłada dodatkowe kanały i rozpoczyna dystrybucję plików audio, rozszerzając w ten sposób, zgodnie z trendami, potencjał dotarcia do użytkowników.
Zauważalny jest także trend dywersyfikacji źródeł dochodu przez twórców – podejmują oni próby uniezależnienia się od reklamodawców i zewnętrznych ofert poprzez tworzenie i promowanie własnych produktów, takich jak kursy online czy e-booki.
Karolina Kumor
social media specialistka w Beeffective
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Influencer marketing z roku na rok rozwija się coraz bardziej, a marki, widząc potencjał w działaniach z twórcami internetowymi, chętnie angażują ich do promocji swoich produktów i usług. Jaki jest przepis na udaną kampanię influencer marketingową? U jej podstaw leżą dobrze przemyślana strategia oraz właściwy dobór influencerów. Jakie akcje zasługują w 2021 na wyróżnienie?
Nawet jeśli nie jesteś w grupie odbiorców twórczości Friza i jego przyjaciół, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zetknąłeś się z „szaleństwem” na lody Ekipy. Współpraca z marką Koral była ogromnym sukcesem, który przeszedł chyba nawet oczekiwania samej marki.
W kolejnym roku Pracuj.pl znowu pokazali, że umieją w influencer marketing! Nie dość, że w akcji wzięła udział śmietanka znanych i szanowanych twórców internetowych (Kasia Gandor, Karol Paciorek, Red Lipstick Monster), a także telewizyjnych (Krzysztof Ibisz, Krystyna Czubówna), to całość skupiona była na szczytnym celu. Firma wsparła finansowo Fundację Rasowy Kundel.
Już sama definicja influencera traktuje o jego wpływie. Jest często obdarzany przez swoich odbiorców dużym zaufaniem, dlatego szczególnie cenne są kampanie mające w sobie pierwiastek edukacyjny. Na wyróżnienie zasługuje współpraca Justyny Mazur z Novo Nordisk z kampanią „Porozmawiajmy szczerze o otyłości”, w ramach której znana podcasterka przeprowadziła rozmowy dotyczące tej choroby w swoim podcaście „Pogadajmy o życiu”.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Bez wątpienia pandemia wciąż wpływa także na taki obszar marketingu, jakim są działania influencerów, mimo że w 2021 już nieco bardziej oswoiliśmy się z pandemiczną rzeczywistością. Na wyróżnienie zasługują działania influencerów, którzy zachęcali do przyjęcia szczepionek, m.in. Szafa Sztywniary (Joanna), która na swoich InstaStories udostępniała na bieżąco relacje osób, które się szczepiły czy Janina Bąk przekonująca, że metodzie naukowej należy ufać.
We wrześniu wybrzmiała informacja, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów chce bliżej przyjrzeć się współpracom influencerów. Regulacje mają na celu uporządkowanie działań twórców w taki sposób, by były klarownie nazywane. UOKiK rozpoczął postępowanie w kierunku influencerów promujących scam, czyli sprzedaż produktów i usług wątpliwej jakości czy wiarygodności.
Wielu influencerów nie pozostaje obojętnych na sytuację polityczną naszego kraju. Wspierają osoby LGBT (Janina Bąk promująca m.in Marsze Równości na swoim Instagramie), wypowiadają swoje stanowisko odnośnie praw kobiet (Martyna Kaczmarek czy Kasia Koczułap zbierające podpisy pod projektem Legalna Aborcja Bez Kompromisów).
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Profesjonalizacja influencer marketingu jest faktem, a zawód influencer przestaje dziwić. Z takim stanem rzeczy oswajają się zarówno marki, które cenią sobie rozliczenia na zasadach B2B, a także sami twórcy, którzy zatrudniają asystentów do wymieniania maili z agencjami. Niejednokrotnie influencerzy kontaktują się przez swoich menedżerów, a działania w internecie stają się ich zajęciem na pełen etat. Wykonują nie tylko współprace z markami, ale także tworzą własne produkty, które kierują do swojej społeczności.
Cieszy świadome oznaczanie współprac przez coraz większą liczbę influencerów. Wynika to między innymi z regulacji UOKiKU, który sprawdza prawidłowość kampanii marek z twórcami internetowymi. Dodatkowo przestrzega przed reklamowaniem scamu, który traktuje się niejednokrotnie jako oszustwa internetowe.
Przed markami stoi wyzwanie wyboru odpowiednich influencerów, którzy gromadzą zaufaną i zaangażowaną społeczność z coraz większej liczby kont, a przed twórcami internetowymi – dobór współprac, które będą dawać obopólne korzyści, zarówno im, jak i ich odbiorcom.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
W tym roku pojawiła się pierwsza sprzedaż wirtualnej wartości przez influencerkę – Martirenti sprzedała wirtualną miłość za milion złotych. W jakim kierunku NFT pójdzie w kolejnych latach?
Influencer marketing to obszar, który wciąż się rozwija, reagując na bieżące trendy i potrzeby odbiorców. Pożądane będą współprace z misją. Odbiorcy cenią sobie marki, dla których oprócz zysku, liczy się coś więcej: dobro planety, troska o potrzebujących, zwierzęta czy wsparcie fundacji. To też takie współprace, które dają wartość: edukują w temacie, zwracają uwagę na ważne zagadnienia.
Przygotowując strategię kampanii z influencerami, weźmy pod uwagę zarówno cele, które chcemy osiągnąć, jak i potrzeby naszej grupy odbiorców. Dajmy coś więcej niż tylko kod rabatowy na nasz produkt lub usługę. Opracujmy wcześniej skrupulatnie strategię!
Dominika Matusiak
account manager w Agencji Słucham
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
Dla kontrastu do zeszłorocznej pięknej i długiej reklamy Apartu, w tym roku bardzo pozytywnie zaskoczyła marka Yes. Śmiały przekaz, choć zachowany w dobrym guście przemawia i przypomina, że kobiecość ma nieskończenie wiele wcieleń, niezależnie od orientacji, wieku, statusu czy wykonywanego zawodu. Jednak na sukces kampani wpływ ma nie tylko pomysł i zaangażowane do projektu takich osób jak Ola Żebrowska czy Katarzyny Zillmann. Duży rozgłos w mediach przyniosło marce także odrzucenie reklamy przez TVP. Od tego momentu mówiło się nie tylko o tej „kontrowersyjnej” reklamie, ale także tej, której „TVP nie chce u siebie emitować”.
Kampania Sexed dla ofiar przemocy, w ramach której powstał specjalny telefon zaufania dla ofiar lub świadków przemocy w intymnej relacji oferujący specjalistyczną pomoc i wsparcie. Kolejne działanie Sexed, które przyczynia się do zwiększenia świadomości na temat wciąż kulejącej w naszym kraju edukacji seksualnej oraz zapobieganiu przemocy. Kampania przedstawia różne ujęcia przemocowych związków uchwycone przez uznanych reżyserów, a przed kamerami stanęli m.in. Julia Wieniawa i Jakub Gierszał, którzy jako ambasadorowie kampanii przyczyniają się do zwiększenia jej zasięgu i podkreślenia istoty problemu.
Angażowanie się influencerów w akcje ważne dla społeczeństwa zawsze będą godne aprobaty. Każdy dodatkowy zasięg dla istotnego problemu czy poruszającej historii ma ogromny wpływ i niesie (mam nadzieję) lepsze zmiany. Dzięki akcjom nagłaśnianym przez influencerówzapewne większość z nas słyszała lub nawet uczestniczyła w marszu „Ani jednej więcej” czy wpłaciła „symboliczną złotówkę” na osoby potrzebujące.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Pandemia dalej daje się we znaki, choć 2021 pozwolił nam już nieco otworzyć się na świat. Dlatego chciałabym wyróżnić działania influencerów zachęcające do szczepienia się przeciwko COVID-19. Kolejny głos mówiący „idź się zaszczepić” mający szeroką siłę dotarcia zdecydowanie jest wydarzeniem kierującym nas w stronę normalności. Szczególny „szacun” dla osób, które robią to całkowicie organicznie, choć szczera walka o zdrowie, nawet w cieniu kontrowersji zasługuje na uznanie.
Zjawiskiem, które coraz częściej można zaobserwować w mediach społecznościowych jest wzrost popularności właścicieli cieszących się już dużą sławą marek. Chociażby Laura Coco Reiss tworząca markę Laurella zdążyła zbudować niesamowitą społeczność nie tylko wokół swojej firmy, ale i siebie samej.
Można dostrzec, że marki coraz bardziej skupiają się na jakościowym dotarciu do grupy, chcąc na dłużej niż kilka sekund skupić uwagę grupy odbiorców i przekazać przy tym wartościowy przekaz. Spotykamy się tu bowiem ponownie ze zjawiskiem doszukiwania się prawdy i merytorycznych treści tworzonych przez Influencerów. Dlatego coraz więcej marek decyduje się na brandowe podcasty. To wciąż rosnące medium przekonuje do siebie kolejnych słuchaczy, co przekłada się na większe zainteresowanie ze strony marek i nowe możliwości komunikacji. Na takie działania z nami zdecydowały się już m.in. marka Reserved, Pracuj.pl, Visa czy Electrolux z podcastem Klimatyczne Rozmowy, który był częścią szerszej kampanii nagrodzonej w tym roku statuetką Effie Awards.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Wyzwaniem, z którym zarówno marki, jak i Influencerzy zmagają się od lat to autentyczność przekazu. Odbiorcy – na szczęście – z roku na rok są coraz bardziej wymagający i przestają wierzyć w sztuczne polecenia i rekomendacje. Niech 2022 rok przyniesie nam więc jak najwięcej kreatywnych i autentycznych projektów w influencer marketingu.
Ucinanie zasięgów przy publikacjach oznaczonych jako współpraca ma swoje przełożenie zarówno w odbiorze przez użytkowników, jak i tworzeniu autentycznego contentu przez Influencerów. Co więcej ma to duży wpływ na statystyki publikacji, co przekłada się na KPI kampanii. Czy algorytmy przestaną w końcu szaleć, czy będziemy musieli zacząć jeszcze bardziej odróżniać estymacje zasięgów publikacji organicznych i płatnych?
Utrzymanie Instagrama jako medium stale interesującego dla odbiorców staje się powoli nowym wyzwaniem. Pojawianie się nowych mediów społecznościowych, jak np. cieszący się coraz bardziej kreatywnymi formatami docenianymi już nie tylko przez młodszą grupę odbiorców TikTok, czy stale rosnące w siłę i zasięg podcasty mogą stanowić nie lada konkurencję. Instagram się nie poddaje i w odpowiedzi tworzy nowe funkcje. Dowodem na to jest wprowadzenie Instagram Reels, które mocno nawiązują do formatu TikToka.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Odchodzenie od filtrów i innych narzędzi do edycji zdjęć. Coraz częściej stawiamy na naturalność! Odbiorcy stale doszukują się jej w postach i relacjach, a wszelkie wpadki nie odchodzą bez echa. Czy naturalność utrzyma się jako trend? Oby tak!
Czy Facebook wróci do łask? Zamknięte grupy i budowanie społeczności w konkretnych kategoriach zyskały na popularności przez izolację spowodowaną pandemią. Ludzie pomimo zamknięcia w domach potrzebowali kontaktu z innymi i tu na ratunek przyszedł stary, dobry Facebook. Świat się powoli otwiera, a w grupach nadal jest bardzo aktywnie i ich społeczność stale się integruje. Kolejne marki przechwytują już ten trend, budując nowe i angażując istniejące już społeczności.
Z ekscytacją czekam także na dalszy rozwój podcastów. Coraz więcej influencerów, youtuberów i dziennikarzy docenia to medium, dołączając do grona polskich podcasterów. W tym roku dostrzegliśmy także, iż słuchacze są skłonni także płacić za odcinki ulubionych Twórców, dlatego nie mogę doczekać się co przyniesie kolejny krok, kto jeszcze zdecyduje się przejść na podcastową stronę nadawania i jakie marki zaskoczą nas swoimi pomysłami na ciekawe słuchowiska.
Aleksandra Laba
influencer marketing specialist w LiquidThread
3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2021 roku w Polsce
„Przejdźmy na Ty” Tyskiego i rozwiązanie medialnego konfliktu Stanowskiego i Nejmana. Akcja, w której pokazano, że nawet jeśli wiele dzieli, to są rzeczy, które mogą połączyć – w tym przypadku licytacja słynnej niebieskiej kurtki i jej przekazanie na jednym z finałów WOŚP.
Kampanie z Silver Influencerami – świat mody i beauty pokochał seniorów, a marki chętnie angażują Silver Influencerów do kampanii. W tym roku widać było to między innymi w kampaniach: C&A, HalfPrice, Sephora, Bohoboco.
Kampanie promujące zdrowie: Sexed.pl & Inside Out Projekt walczące o rzetelną, inkluzyjną edukację seksualną; Rak’n’Roll w partnerstwie z Avon Kontra Rak Piersi – Dzień na U; Kampania Dove #PieknoBezFitra ukazująca jak filtry czy aplikacje do przeróbki zdjęć wpływają na samoocenę nastolatków. Czy w końcu kampania szczepień przeciwko Covid-19 #SzczepimySię.
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Reels w Polsce – funkcja Instagrama dostępna na innych rynkach wreszcie weszła do Polski. Funkcjonalnością przypomina TikToka, który ponownie był najczęściej pobieraną aplikacją – pytanie czy Reels wpłynie na popularność TikToka?
Może nie jest to wydarzenie, które najmocniej wpłynęło na influencer marketing, ale z pewnością pojawienie się technologii NFT i udział influencerów w tego typu akcjach wywołał dyskusję w mediach.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Rosnąca liczba twórców i publikowanych treści. Coraz większa konkurencja, która może wpłynąć na wyspecjalizowanie twórców. Umiejętność wypowiadania się na trudne tematy. Większy potencjał w wykorzystaniu AI na wielu etapach kampanii: weryfikacja, częściowa realizacja, a także kampanie produktów powstałych przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Przykładem jest kampania Phantom od Paco Rabanne.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Odważniejsze aktywacje z wykorzystaniem technologii AR czy NFT, a także zwiększona liczba długotrwałych partnerstw ze starannie dopasowanymi influencerami – marki mają swoich ambasadorów od dawna, tego typu działania są autentyczne i zwiększają zaufanie odbiorców dzięki czemu i ambasadorzy i marki czerpią obopólne korzyści.
Płatna reklama może stać się kluczem do zasięgów. Platformy wykrywają, że część materiałów twórców jest sponsorowana przez marki, a materiałów publikowanych przez influencerów jest coraz więcej z tego względu zasięg organiczny może być ograniczany. W 2022 roku materiały tworzone przez marki mogą być mocnej niż w poprzednich latach wspierane paidem.
Kamil Sokołowski
CEO, founder fansi.pl, BrandBuddies
3 wydarzenia z 2021 roku najmocniej wpływające na influencer marketing
Na rynek influencer marketingu mocno wpłynął niesamowity wzrost popularności TikToka. Coraz większe zasięgi aplikacji „zmusiły” część marketerów do zainteresowania się tym medium – nawet w obliczu sceptycyzmu dla platformy. TikTok mocno zakorzenił się w dzisiejszych trendach i ciężko przejść już obok niego obojętnie. Platforma dołączyła do grona największych graczy, takich jak Facebook (Instagram) oraz Google (YouTube).
Nie bez znaczenia jest także większa digitalizacja biznesów. Przychody marek w coraz większym stopniu pochodzą z e-commerce. Wraz z rozwojem tego procesu, rola influencer marketingu rośnie jeszcze dynamiczniej. Trzeba być jednak świadomym, że poza ogromnym potencjałem tego zjawiska, stawia ono także przed rynkiem szereg wyzwań, do których trzeba będzie się przystosować.
Warto odnotować postępowanie wyjaśniające UOKIK(Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) dotyczące oznaczania treści przez influencerów. Zainicjowanie procesu przyczyniło się do zwiększenia świadomości, zarówno wśród influencerów jak i marek, w tym zakresie i znacząco zwiększyło liczbę prawidłowych oznaczeń sponsorowanych treści. Śmiało możemy uznać, że jest to działanie korzystne z punktu widzenia całego rynku.
Najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2022 roku
Przede wszystkim stoimy przed sprostaniem oczekiwaniom rosnącego rynku e-commerce. Kampanie influencerskie wspierające e-commerce, powinny być budowanej inaczej niż te przeznaczone dla sprzedaży stacjonarnej. Mocnym „boosterem sprzedażowym” może być wykorzystanie trendu ekonomii twórców. Dlatego w BrandBuddies stworzyliśmy dedykowaną markę (fansi) odpowiedzialną za pomoc firmom w monetyzacji i przekładaniu działań w social mediach na wyniki sprzedaży.
Wyzwaniem będzie na pewno także coraz większa polaryzacjaw Internecie. W minionym roku nasiliły się skrajne poglądy oraz starcia z nimi związane. Do bazy tematów „trudnych” dołączyły m.in. kwestie związane z polityką imigracyjną czy szczepieniami. Jak pokazuje przeszłość – praktycznie wszystko może stać się obiektem krytyki Internautów. Dla przykładu – jednym podoba się ciałopozytywność, innym nie. Jedni krytykują prezentowanie wystawnego życia w sieci, innym nie podoba się, gdy influencerzy pokazują jak robią np. pranie. To spore wyzwanie dla marek i twórców, ponieważ muszą zadbać o to, aby nie zatracić wyrazistości w komunikacji i nie tworzyć wyłącznie „miałkich” komunikatów, które zadowolą absolutnie każdego. Marki, co do zasady, nie powinny być politycznie zaangażowane, ale mogą mieć i bronić wartości wpisanych w ich DNA. Myślę, że istotne będzie tutaj zrozumienie, że influencer to nie tylko przestrzeń reklamowa, ale przede wszystkim człowiek, który ma prawo do własnych opinii i wyrażania swoich poglądów.
Nowinki technologiczne i trendy a influencer marketing w 2022 roku
Na influencer marketing bez wątpienia na pewno wpłynie „metaveryzacja” digitalowego świata. Polskich twórców nie ogarnęło jeszcze szaleństwo kryptowalut oraz tokenizacji, ale zakładam, że to tylko kwestia czasu. Dla wielu młodych ludzi różnice pomiędzy światem realnym a wirtualnym zaczęły się zacierać. Większość odbiorców nadal nie rozumie tego rynku, nie wie jak się w nim poruszać. Ta świadomość powoli się jednak kształtuje.
Pewnym miernikiem może być wynik Krzysztofa Gonciarza, który sprzedał swoje NFT „Fantazmaty” na internetowej aukcji za 1,05 Eth (wówczas poniżej 10 000 PLN, dziś ponad 17 000) To dobry wynik, ale myślę, że poniżej oczekiwań i rekordów, o których słyszymy zagranicą. Nabywca tokena przyznał, że ma nadzieję, że w przyszłości będzie mógł sprzedać pracę z co najmniej trzykrotnym zyskiem. Obserwując obecne tendencje zakładam, że w 2022 śladem Gonciarza pójdzie zdecydowanie więcej polskich influencerów.
Warto zwrócić uwagę na coraz większe zainteresowanie firm oraz marek tematem tokenizacji. Juventus Turyn sprzedał karty kolekcjonerskie, a CNN kolekcję artykułów oraz zdjęć sprzed lat, zaś Visa zainwestowała w cyfrową sztukę i wydała 49,5 ETH na zakup NFT – CryptoPunk #7610. Inwestycje marek i większa wiara w to zjawisko mogą pomóc w popularyzacji całego segmentu. Influencerzy mają i będą mieli kluczową rolę w budowaniu zainteresowania tokenami.
W BrandBuddies oraz fansi pracujemy nad projektem tego typu (NFT) dla dużego brandu, w którym influencerzy będą mieć bardzo istotną rolę.
Kolejnym trendem może stać się live stream shopping. To absolutny hit w Azji, który zdobywa coraz większą popularność w Europie. Przeniesienie telezakupów do Internetu, ale w nowej interaktywnej i angażującej formie, okazało się najprawdziwszym strzałem w dziesiątkę.
Podczas streamów zakupowych w sieci odnotowuje się rekordy sprzedaży, a influencerzy specjalizujący się w ich realizacji wyrastają na prawdziwe gwiazdy. W Polsce ta kategoria dopiero rośnie – w 2021 przeprowadziliśmy pierwsze takie transmisje dla lokalnych klientów, jednak w 2022 na pewno trend przybierze na sile. Te marki, które pierwsze odważą się zainwestować w livestreamy z influencerami, nauczą się je robić i przyzwyczają do nich swoich odbiorców – w dłuższej perspektywie znacząco wyprzedzą swoją konkurencję, a ich słupki sprzedażowe znacząco wzrosną.