TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Iran zakazał kobietom występowania w reklamach. Zadecydował spot z lodami

Iran zakazał kobietom występowania w reklamach. Zadecydował spot z lodami
Ministerstwo kultury Iranu ogłosiło zakaz występowania kobiet w reklamach na mocy prawa o czystości. Powodem stał się „kontrowersyjny" spot, w którym widzimy kobietę prowadzącą samochód i jedzącą promowany produkt, czyli lody na patyku.
O autorze
1 min czytania 2022-08-09

Kiedy my zastanawiamy się, czy reklama powinna zmierzać w stronę trendu body positivity, czy też body neutrality, mieszkańcy innej szerokości geograficznej mają zupełnie inne dylematy. Okazuje się, że ministerstwo kultury Iranu postanowiło całkowicie zakazać występowania w reklamach… wszystkim kobietom. Dlaczego? Rzekomym powodem stała się reklama lodów (bardzo podobnych do marki Magnum), która wzbudziła duże kontrowersje wśród Irańczyków.

Dokładnie chodzi o reklamę lodów od firmy – widzimy w niej kobietę w hidżabie, która prowadzi samochód. Następnie bohaterka zatrzymuje pojazd wśród pięknych okoliczności przyrody i tam robi sobie przerwę na słodką przekąskę. Nic nadzwyczajnego? Według policji moralnej, która funkcjonuje w Iranie, reklama „jest sprzeczna z zasadami przyzwoitości publicznej”, „obraża wartości kobiet” i prowadzi do „promocji niemoralności” w społeczeństwie.

Wszystko to dzieje się w kontekście kontrowersji związanych z przestrzeganiem islamskich zasad ubierania się, a przede wszystkim noszeniem hidżabu. W Iranie hidżab stał się obowiązkowy dla kobiet po rewolucji islamskiej w 1979 r., ale wiele Iranek zaniedbało ten wymóg.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Problemem w tej reklamie nie jest ani reklamowany produkt, ani czynność prowadzenia pojazdu (Iranki mogą prowadzić samochody). Zakaz został wprowadzony z powodu niewłaściwego założenia hidżabu przez bohaterkę spotu – w lipcu br. Iran uchwalił surowe prawo dotyczące hidżabu i czystości, wymierzone w osoby, które władze uznają za noszące hidżab w niewłaściwy sposób. Na mocy decyzji z 5 lipca kobiety muszą nosić chusty zakrywające włosy, szyję i ramiona. W reklamie widzimy, że hidżab został założony znacznie „luźniej” niż nakazuje to prawo. 

Zakaz występowania kobiet w reklamach ogłoszono w liście wysłanym do irańskich szkół artystycznych i filmowych pod koniec lipca. Radio Liberty donosi, że irańskie agencje reklamowe otrzymały takie same listy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W 2019 roku irański serwis streamingowy Melovaz postanowił nieco „poprawić” okładki niektórych płyt popularnych wokalistek – z albumów zniknęły m.in. wizerunki Lady Gagi, Beyonce czy Katy Perry.

PS 2

W tym samym roku marka Nike zaprezentowała niedawno swoją nową linię zatytułowaną Nike Victory Swim Collection. Składa się ona ze strojów kąpielowych, zaprojektowanych z myślą o muzułmankach.