Zdjęcie royalty free z Fotolia
Niezwykle przydatne okazują się: nasłuchiwanie, monitorowanie, inspirowanie oraz budowanie efektownych kampanii.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Twitter to bardzo elastyczna platforma z ogromnym potencjałem, która potrafi angażować użytkowników. Jeśli planujemy rozpocząć na nim swoje działania, nie należy kierować się tym, że są tam wszyscy. Obecność na Twitterze musi wpisywać się w strategię naszych działań w social media. Ważne, aby przed rozpoczęciem tych działań ustalić kluczowe cele, jakie chcemy zrealizować oraz sposób ich mierzenia. Twitter nie jest zasilany poprzez technologie, ale przez ludzi. To oni są tutaj najważniejsi, warto więc o nich dbać.
Poniżej kilka zasad, według których NGO powinny prowadzić komunikację na Twitterze, aby była ona efektywna. W załączonych grafikach przedstawiam najlepsze formy ich użycia:
- Angażuj
Linkuj do krótkich informacji o eventach czy akcjach, które mogą zainteresować, a przede wszystkim zaangażować Twoją społeczność. Większość członków innej organizacji mało interesuje fakt, komu dziś Prezes uścisnął dłoń. Ważniejsze są dla nich realne zmiany, których dokonała Twoja organizacja. Oprócz tego istotne jest też angażowanie poprzez nieformalne zdjęcia czy luźniejsze tweety. Pokazuj ludzką twarz organizacji.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
w 2014 roku w regionach Idlib i Hama dystrybuowaliśmy żywność dla prawie 50 tys. osób #Syria #pomoc pic.twitter.com/AZiit1Mdr3
— PAH (@PAH_org) wrzesień 24, 2015
Słuchaj podcastu NowyMarketing
@epforgpl best workaround for a crack
— Emanuel Zámano H (@emanuelzh) wrzesień 22, 2015
- Edukuj
W pracy w organizacji pozarządowej niezwykle ważna jest również edukacja naszej grupy odbiorców. Nie wszyscy znają się na tematach, którymi się zajmujemy, więc warto w przyjemny sposób dostarczyć im takiej wiedzy. Ciekawe infografiki czy filmiki edukacyjne skutecznie w tym pomagają.
Jak zostać dawca? Oto 3 proste kroki! Jak przeczytasz to retweetnij dalej, niech Twoi znajomi też to zobaczą! pic.twitter.com/CKpfYqqc6a
— Dawca.pl (@dawca_pl) wrzesień 23, 2015
Jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej? Zobacz! #PierwszaPomoc pic.twitter.com/mUpGQMSlPE
— WOŚP (@fundacjawosp) wrzesień 16, 2015
- Używaj hashtagów
Hashtagi są nieodłącznym kompanem działań na Twitterze. To tak naprawdę one świadczą o jego potędze, dlatego warto używać ich w sposób świadomy, a czasami bawić się nimi. Przy tworzeniu hashtagu wydarzenia bardzo istotne jest to, czy będzie on intuicyjny dla osób z zewnątrz. Przed „wpuszczeniem” go do sieci najlepiej przetestować go na osobach niezwiązanych z daną akcją i zobaczyć czy jest łatwy w zapamiętaniu. Wiele organizacji w tym miejscu popełnia błąd tworząc zlepek słów, który dla używających wcale nie jest intuicyjny, a czasami nawet za długi. Co ważne, po hashtagu można monitorować dyskusję oraz łatwo trafić do odbiorców naszej akcji czy wydarzenia.
Wiecie kto do nas napisał? John Travolta! A wiecie co napisał? Adopt a bee Czyli po naszemu #AdoptujPszczołę! pic.twitter.com/g1Z33bGCYA
— Greenpeace Polska (@Greenpeace_PL) wrzesień 28, 2015
„Grey zone” w działaniach strażniczych. Jak patrzeć aby widzieć? #watchdogforum #FundacjaSOS #OSK #SOS pic.twitter.com/8MFfD3Bo1V
— Fundacja SOS OSJ (@FundacjaSOS_OSJ) wrzesień 26, 2015
- Analizuj
O analizowaniu działań na Twitterze wspominałam już tutaj. Jest jednak inne narzędzie, które również pomoże w porównywaniu działań. Mowa o aplikacji Media na www.mojepanstwo.pl. Jest to idealne narzędzie do śledzenia aktywności nie tylko NGO dzień po dniu, ale i polityków, urzędników, miasta czy partii politycznych. Można tutaj sprawdzać, które hashtagi wśród organizacji są najpopularniejsze, jakie tweety w danej kategorii są najbardziej angażujące czy z kim dany NGO najczęściej pisze.
Najciekawsze jest to, że strona jest w pełni interaktywna i można kliknąć w każdy wykres i sprawdzić bardziej szczegółowe dane.
Zwolennicy NGO oczekują czegoś więcej, niż nieustającej prośby o pomoc. Prowadząc ich komunikację w social media nie można zapominać o łączeniu wyżej opisanych możliwości. Dzięki temu zapewnimy odbiorcom wartościowy i urozmaicony przekaz. Nie bójmy się wplatać informacji o naszej misji lub retweetowania interesujących treści. Dzięki takiej postawie zdobędziemy wierne grono odbiorców i dobrowolnie zachęcimy ich do wsparcia naszego działania.
Asia Przybylska
Koordynatorka ds. komunikacji w Fundacji ePaństwo oraz Community Manager kilku marek. Z pasji #Twitterwspódnicy oraz promotorka idei CSR w Social Media. Wiedzą dzieli się na www.asiaprzybylska.com. A po godzinach zamienia się w foodie, który jako #dziewczynawalizka szuka nowych przygód i wyzwań.