fot. screen YouTube
Napięcia na tle rasowym w USA i Kanadzie nadal rosną. Można to odczuć również w branży marketingowej. Często pomysły na kampanie, które wydają się bardzo dobre, zostają źle ocenione przez odbiorców. Tego rodzaju sytuacja miała miejsce w przypadku reklamy od KFC.
Zobacz również
Fast food postanowił przypomnieć swoim fanom hasło reklamowe, które restauracja wykorzystywała już od lat 50. XX wieku. „Finger Lickin Good” pojawiało się od tego czasu wielokrotnie w komunikacji marki. Najnowsza kampania miała na celu jego „wskrzeszenie” i pokazanie odbiorcom, że sztućce nie przydadzą się przy konsumowaniu dań z KFC, bo są pyszne, „aż palce lizać”.
Za nową kampanię odpowiadał kanadyjski oddział KFC. Reklamą, w swoich mediach społecznościowych, pochwalił się Azim Akhatar, szef marketingu KFC Kanada. To wzbudziło wiele kontrowersji wśród czarnoskórych mieszkańców Kanady. Pojawiły się oskarżenia o utrwalanie szkodliwych rasistowskich stereotypów związanych z dołączoną do wpisu grafiką. Przedstawiała ona czarnoskórego człowieka, który jadł kurczaka za pomocą rąk.
Krytyczne głosy mówiły o tym, że w kampanii nie zadbano o różnorodność rasową, natomiast te bardziej przychylne twierdziły, że pomysł jest dobry, natomiast dobór grafik promujących nie do końca. W końcu w reklamie możemy zobaczyć przedstawicieli różnych ras, którzy jedzą kurczaki z KFC w taki sam sposób. Jednak grafiki promujące, zarówno te w sieci, jak i w outdoorze, przedstawiają czarnoskórego mężczyznę.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
KFC przeprosiło za niefortunny dobór grafik, podobnie jak Azim Akhatar, który opublikował wpis z przeprosinami na swoim profilu w serwisie X (dawniej Twitter).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
fot. Twitter
Wydaje się, że KFC nie ucierpi na tym zdarzeniu, jednak tego rodzaju niedopatrzenia mogą słono kosztować, np. tak jak w przypadku reklamy Bud Light, w której wystąpiła transpłciowa influencerka. Ulubiona marka piwa amerykańskich konserwatystów wówczas mocno straciła na sprzedaży.
PS Balenciaga skrytykowana za wypuszczenie na rynek „rasistowskich” spodni z wszytymi bokserkami
Dom mody Balenciaga nie pierwszy raz zaskoczył nas swoim projektem. Ekscentryczny model spodni nie tylko wywołał dyskusję na temat estetyki i dzisiejszej mody, ale również problemu, jakim jest przywłaszczanie kulturowe. Czy markę powinno się oskarżać o rasizm?
PS2 Pracownicy Coca-Coli odbyli kurs z tego „jak być mniej białym”. Firma się tłumaczy
Pracownicy koncernu Coca-Cola wzięli udział w kursie na LinkedInie, podczas którego radzono im m.in. „by byli mniej biali”. W wyniku kontrowersji program został usunięty z platformy.