Wprowadziliście niedawno na platformach nieruchomości Morizon i Gratka rozwiązania systemy wyszukiwania oparte na języku naturalnym i sztucznej inteligencji – mieszkAI (Morizon) i szukAI (Gratka). Czy możesz opisać, jak one działają i jakie są główne korzyści dla użytkowników?
Zasada działania nowych wyszukiwarek jest bardzo prosta – pozwalają na opisanie swojej sytuacji i potrzeb, jeśli chodzi o nieruchomość, naturalnym językiem – tak, jakby pisało się do znajomego. Na ich podstawie sztuczna inteligencja pokazuje odpowiednie wyniki wyszukiwania. Dla przykładu, wystarczy wpisać: „Będziemy mieć trojaczki. Teraz mamy dwupokojowe mieszkanie na Żoliborzu, szukamy czegoś na Mokotowie.” i AI odgadnie, że pytający szuka mieszkania na sprzedaż, mającego przynajmniej 4 pokoje, w dzielnicy Warszawa Mokotów. Na smartfonach i tabletach możliwe jest też wyszukiwanie głosowe – wystarczy użyć ikony mikrofonu.
Zobacz również
Jak długo pracowaliście nad tymi wdrożeniami?
Stworzenie pierwszej, testowej wersji zajęło nam kilka tygodni – ale przez kolejne tygodnie analizowaliśmy zapytania uczestników testów po to, by dopracować działanie wyszukiwarki w różnych sytuacjach – i to tak naprawdę było najbardziej pracochłonne.
Czy Wasi użytkownicy chętnie wykorzystują AI do wyszukiwania nieruchomości?
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
W samym tylko maju zanotowaliśmy ponad 10 tys. zapytań wykorzystujących AI. Większość z szukających w ten sposób użytkowników korzystało z naszej strony pierwszy raz, a potem odwiedzali nas częściej niż użytkownicy tradycyjnej wyszukiwarki. Wysyłali też wielokrotnie więcej zapytań do ogłoszeniodawców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie zmiany w najbliższej przyszłości przyniesie wkroczenie AI na rynek nieruchomości?
W mojej ocenie wykorzystanie AI usprawni wszystkie procesy związane z rynkiem nieruchomości na tyle, że ta sama liczba transakcji będzie mogła być realizowana przez mniej osób, a jednocześnie wzrośnie satysfakcja wszystkich stron. Aby to się wydarzyło, musi jednak upłynąć trochę czasu, który jest potrzebny na usprawnienie istniejących lub powstanie nowych narzędzi wykorzystujących modele językowe oraz wizualne.
Czy AI może zastąpić agentów nieruchomości w najbliższym czasie?
Spodziewam się, że AI uczyni życie agentów dużo łatwiejszym, bo uwolni ich od większości czasochłonnych procesów, jak choćby umawianie spotkań, tworzenie ogłoszeń, czy analiza oferty pod kątem oczekiwań klientów. Dzięki temu będą mogli poświęcić 80 proc. czasu na spotkania i rozmowy z klientami, wspierając ich w podczas szukania idealnej nieruchomości. Rola człowieka w tym procesie jest krytycznie istotna i AI tego nie zmieni.
A jak sztuczna inteligencja wpłynie na samych deweloperów?
AI z pewnością pomoże nie tylko w całym procesie finalizacji transakcji, usprawniając wszystkie czasochłonne procesy, ale też w lepszym doborze wybudowanych już nieruchomości do potrzeb kupujących, a także w trafniejszym planowaniu nowych inwestycji pod potrzeby rynku.
Jakie są najważniejsze trendy w AI, które Twoim zdaniem mogą najbardziej wpłynąć na rynek nieruchomości?
Spodziewam się, że wraz ze zwiększaniem długości treści, które modele językowe mogą wykorzystywać w odpowiadaniu na zapytania, coraz sprawniej będą radzić sobie w rekomendowaniu konkretnych nieruchomości i będą to robić lepiej niż agenci. Z kolei dzięki rozwojowi modeli generujących obrazy i filmy, już niedługo będzie można zwizualizować sobie spacer po wybranym mieszkaniu już po remoncie i w dowolnie wybranym stylu, bez konieczności angażowania do tego architekta.
A jakie są potencjalne zagrożenia lub wyzwania związane z wykorzystaniem AI w branży nieruchomości?
Na pewno problemem jest to, że AI potrzebuje wiarygodnych danych „na wejściu” – bez nich czasem halucynuje, czyli opisuje nieistniejącą rzeczywistość. Nietrudno też wyobrazić sobie wykorzystanie AI do manipulacji i wprowadzania w błąd osób szukających nieruchomości.
Jakie macie plany w Morizon-Gratka w kontekście dalszego rozwoju i wykorzystania AI?
W następnej kolejności chcemy wykorzystać AI do uporządkowania i poszerzenia informacji o setkach tysięcy nieruchomości w naszej bazie – po to, by proces wyszukiwania działał jeszcze lepiej niż do tej pory. Analizujemy też, jak wykorzystać AI do usprawnienia procesu odpowiadania na zapytania klientów.