Michał Kanarkiewicz: W biznesie warto myśleć o tym, do czego końcowo zmierzamy

Michał Kanarkiewicz: W biznesie warto myśleć o tym, do czego końcowo zmierzamy
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy o strategicznym myśleniu, powiązaniu gry w szachy z biznesem oraz o tym, co jest najważniejsze w marketingu. Naszym rozmówcą jest Michał Kanarkiewicz, konsultant biznesowy, szachista i autor książek.
O autorze
2 min czytania 2023-11-03

Szachy już jakiś czas temu zyskały popularność w świecie biznesu i marketingu. Ta starożytna gra strategiczna kształtuje umysły i uczy pokory w obliczu nieustających wyzwań. Z pewnością dlatego znalazła swoje miejsce w środowisku biznesowych, które charakteryzuje się dużą zmiennością. 

Jakie strategie gry szachowej mogą być skutecznym narzędziem w dziedzinie marketingu i zarządzania? Jakie umiejętności i cechy wspólne można odnaleźć u szachistów i przedsiębiorców? Między innymi o tym rozmawialiśmy z Michałem Kanarkiewiczem w najnowszym odcinku NowyMarketing Podcast.

Czy szachy pomagają w tworzeniu strategii biznesowych?

–  Zdecydowanie tak. Na pewno szachy uczą planowania oraz przewidywania konsekwencji podejmowanej przez siebie decyzji. Myślę, że to jest bardzo ważna kompetencja, którą trudno zdobyć. Szachy na pewno są w tym zakresie bardzo pomocne. Mówię trudno dlatego, że w XXI. wieku, kiedy szaleje wiele rzeczy, nie tylko inflacja, ale też rozwój technologiczny, jest pokusa do tego, by szukać dróg na skróty. W tej chwili szukamy wszędzie clickbaitu (jako społeczeństwo). Zauważyłem też, że ja coraz chętniej oglądam krótkie formy zamiast długich. Nie ukrywam, że staram się, by również tym zarządzić. Poprzez szachy można nauczyć się szukania głębiej i to jest ta pierwsza rzecz, w czym szachy pomagają, czyli szukanie głębiej, szukanie trochę szerszych odpowiedzi niż 30-sekundowy film na TikToku. Przy czym dodam, że ja akurat TikToka szanuję, bo sam mam tam przecież duże konto i wiele osób nauczyło się z moich TikToków grać w szachy. Druga kwestia dotyczy tego, jak szachy wpłynęły na mój rozwój i czy to było od początku zaplanowane. Powiedziałbym, że wiedziałem od bardzo wczesnego wieku, że chciałbym przynajmniej podjąć próbę, by w szachach zostać. I tak było praktycznie od samego początku. Natomiast nie wiedziałem, czy to się powiedzie, bo trzeba pamiętać o tym, że to było prawie 15 lat temu. Wówczas nie było wiele sposobów na zarabianie pieniędzy. De facto wtedy albo było się zawodnikiem TOP 20 na świecie albo trenerem szachowym. Ja miałem taką ideę, żeby zarabiać na szachach, ale jeszcze wtedy nie było takich możliwości, które są dziś. Co nie zmienia faktu, że wierzę w coś takiego, co Jacek Walkiewicz często nazywa precesją, czyli że wykonujemy pewne działania, które niekoniecznie muszą dawać efekt bezpośrednio z niego, ale pojawiają się dodatkowe okoliczności, które sprawiają, że otwierają się dodatkowe ścieżki. Tak było w moim przypadku – mówi Michał Kanarkiewicz. 

Jakie cechy szachistów mogą wykorzystać polscy przedsiębiorcy w świecie pełnym wyzwań?

– Przede wszystkim szachy uczą strategicznego i logicznego myślenia i myślę, że dla przedsiębiorców to jest mega ważne, żeby myśleć o tak zwanym endgame’ie. W szachach można wygrać partię na dwa sposoby. Pierwszy, w momencie kiedy dasz szacha mata przeciwnikowi. Drugi, wtedy gdy przeciwnik z jakiegoś powodu się podda. W biznesie ten endgame może być inny, a nawet zazwyczaj jest inny, bo niekoniecznie trzeba pokonać konkurencję. Czasem wystarczy z nią współpracować, żeby pokonać inną konkurencję i tak dalej i tak dalej. Zmierzam jednak do tego, że warto myśleć o tym, do czego końcowo zmierzamy. Szachy świetnie tego uczą, takiej  laserowej koncentracji na celu. To może być dla przedsiębiorców bardzo pomocne, a dodatkowo strategiczne myślenie pozwala też wyznaczać priorytetowe zadania i kierunki działań. Druga rzecz, to jest może trochę zaskakujące, ale postawa fair play. Szachy uczą jej od dziecka – komentuje Michał Kanarkiewicz.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

PS FANGOL.pl: „Clou” naszej działalności to nie tylko tworzenie serwisu, ale przede wszystkim kontakt z odbiorcami

Jak zbudować zaangażowaną społeczność? W jaki sposób utrzymać zainteresowanie odbiorców? Między innymi o tym rozmawiamy z redakcją portalu fangol.pl, w której skład wchodzą Mikołaj Lipiński, Krzysztof Chodun oraz Michał Głowacki.

PS2 Michał Dunin: „Dostęp do technologii dynamicznej produkcji contentu jest w mojej opinii absolutnie kluczowy dla agencji” (PODCAST)

W najnowszym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z Michałem Duninem (Managing Directorem WebTalk) na temat content marketingu, sztucznej inteligencji, automatyzacji oraz o tym, jak tworzyć efektywną komunikację marketingową.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się