Najlepsze kampanie o macierzyństwie okiem branżowych mam, cz. 2

Najlepsze kampanie o macierzyństwie okiem branżowych mam, cz. 2
Które reklamy związane z postacią mamy zapadły w pamięć przedstawicielkom branży marketingu, które mają dzieci? Obok jakich kreacji po prostu nie możesz przejść obojętnie? Poprosiliśmy mamy z branży marketingowej, aby podzieliły się z nami swoimi ulubionymi reklamami.
O autorze
6 min czytania 2024-05-24

O swoich ulubionych i ważnych dla nich reklamach związanych z Dniem Mamy opowiedziały: Ewa Dudek, AI & UX project manager, Synerga Polska, Zuza Przybyszewska-Kożuchowska, senior copywriter w Dentsu Creative, Anna Jadwiga Orzech, #girlboss kolektywu Láska nebeská, Emilia Śledzińska, Marketing Automation & Salesforce Marketing Cloud Competency Lead @ Arlanis Reply i Justyna Bakalarska-Stankiewicz, autorka książki pt. „Różnorodne. O prawdziwym wizerunku kobiet nie tylko w marketingu”, specjalistka ds. komunikacji i marketingu.

Ewa Dudek
AI & UX project manager, Synerga Polska

Macierzyństwo postrzegam jako ogromną siłę, budowaną m.in. na świadomości tego, ile kryzysów udało się pokonać. To także zrozumienie, że czasem konieczna jest pomoc z zewnątrz. Wyzwania, takie jak stawanie się matką i rola w dojrzewaniu dzieci, są kluczowymi etapami w tej podróży. Kampanie, które przypominam poniżej, odwołują się właśnie do tych doświadczeń.

Kampania Fundacji Rodzić po Ludzku „Przemoc Położnicza – STOP”

#PrzemocPołożnicza Stop! – Kampania 16 Dni Przeciwko Przemocy Wobec Kobiet
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Ta kampania promuje potrzebę zmiany podejścia do opieki położniczej i ochrony praw rodzących kobiet. To naprawdę ważne, byśmy wszyscy byli świadomi tych problemów i walczyli o lepsze warunki dla rodzących matek oraz wspieranie ich w tym wyjątkowo trudnym, a jednocześnie pięknym momencie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania Dove „Czy powiedziałabyś to swojej córce?” – Dove Self-Esteem Project

Spot Dove pt. „Czy powiedziałabyś to swojej córce?” jest naprawdę poruszający. Wykorzystanie technologii deepfake do pokazania, jak „dobre” rady mogą wpłynąć na samoocenę młodych dziewcząt, było szokujące, ale niezwykle skuteczne. To przypomnienie, że dzieci chłoną wszystko, co słyszą, i że należy być świadomym trafiającego do nich przekazu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Kampania Martyny Wojciechowskiej i Fundacja Unaweza „#IAMENOUGH”

Kampania #IAMENOUGH realizowana przez Martynę Wojciechowską to piękne przypomnienie, że każda z nas jest wystarczająca taka, jaka jest. Kampania podkreśla wartość i siłę każdej kobiety, niezależnie od trudności, z jakimi się zmaga. Pokazuje, że samoakceptacja i pozytywna samoocena są kluczowe do szczęśliwego życia.

Zuza Przybyszewska-Kożuchowska
senior copywriter, Dentsu Creative

Wyciskacze łez. Realistyczne widokówki z krainy macierzyństwa. Matki w wieloletnim cyklu swojej roli społecznej. Większość kampanii, z którymi zapoznałam się podczas researchu, to różnego rodzaju hołdy oddane mamom. I bardzo dobrze, jednak czuję, że temat ma dużo większy potencjał. Czas na nowe, świeże obserwacje i wyjście poza nurt martyrologiczny.

Kampania Dove „Under Pressure”

To opowieść o tym, co jest potem. Rodzisz. Przeżywasz wielki, fizyczny i psychiczny przełom, a właściwie nie tyle, co przeżywasz, to go tworzysz, realizujesz, wypychasz… i żyjesz dalej. W połogu. Dojmującym, hardkorowym, o którym nadal za mało wiemy, zanim nastąpi.

Kampania Carhartt „Zmiana, która nigdy się nie kończy”

Znowu o trudach, ale po prostu bardzo fajnie ogląda się kobiety silne fizycznie, z naturą, w polu, harde i mocarne. Nie ma w tej kompilacji scen nic specjalnego w samym przekazie, sam obraz przyciąga. Może to jakaś moja wewnętrzna tęsknota.

Kampania VIM Cream „Mother in <<Prison>>”

Tę reklamę pokazał mi ostatnio mój kolega z pracy. Jest bardzo stara i bardzo śmieszna. Jak ten mój kolega, chciałoby się zażartować, ale się powstrzymam.

Anna Jadwiga Orzech
#girlboss kolektywu Láska nebeská

Kampania Stowarzyszenia My, rodzice„My, rodzice dzieci trans”

To nie jest standardowa kampania na temat macierzyństwa. Rodzice też nie są ostatecznym jej beneficjentem. Jednocześnie uważam, że pięknie i dużo mówi o tym, co najważniejsze w byciu mamą – trosce i miłości do swojego dziecka. Kampania „My, rodzice dzieci trans” zdobyły w zeszłym roku dwie nagrody w konkursie Złote Spinacze. 

Tak mówi o sobie Justyna – bohaterka kampanii „My, rodzice dzieci trans”. „Jestem nauczycielką w szkole podstawowej. Działam na rzecz rodziców dzieci transpłciowych. Organizuję spotkania i prowadzę wolontariat z poradami psychologiczno-pedagogicznymi dla dzieci i ich rodziców. Jestem mamą transmężczyzny. Obecnie ma 22 lata. Ciągle spotykam nauczycieli, którzy kompletnie nie przyjmują transpłciowości – tego, że jest to realne. Traktują ją jako fanaberię czy modę…” Kampania została stworzona przez 24/7Communication, Stowarzyszenie My, rodzice, Molecular Creative, Storytel. 

Kampania WWF Polska „Adoptuj w prezencie dla mamy”

Wyjątkowo w tym roku rozczulił mnie też pomysł WWF Polska, żeby wykorzystać „mamowy” RTM i przypomnieć o tym, że każdy może adoptować swoje zwierzę z jednego z gatunków, które wymagają ochrony. Potem można wręczyć Mamie imienny certyfikat potwierdzający adopcję w jej imieniu. To prezent, który pomaga chronić mamy ze świata przyrody i daje nadzieję na lepszy świat. Świat fauny pełen jest niespodzianek. I tak na przykład – rysia mama wychowuje swoje maluchy samodzielnie, ale nie zawsze samotnie. Zdarza się, że młode, usamodzielniające się samice, zajmują terytoria w pobliżu swojej matki i tworzą relacje w rodzaju klanów. 

Kampania Theraflu „MAMY czas na zdrowie”

Pamiętasz reklamy, w których chora mama słyszy, że nikt nie jest w stanie jej zastąpić? W domu, w pracy, wśród znajomych? Mnie strasznie denerwują kreacje, które wciąż pojawiają się w telewizji. Fundacja Share the Care, która w ostatnich latach robi naprawdę dużo dobrego dla mam, mówi stop takiemu podejściu i alarmuje – co druga pracująca mama w Polsce nadal pracuje, kiedy jest przeziębiona lub ma grypę. Kiedy w końcu decyduje się wziąć wolne – też nie odpoczywa, zajmując się w tym czasie domem i dziećmi. Kampanię „MAMY czas na zdrowie”, której celem jest wsparcie aktywnych zawodowo matek w realizacji ich prawa do odpoczynku w czasie choroby, wsparła Firma Haleon, producent leku Theraflu. Co ważne kampania skierowana jest nie tylko do pracujących mam, ale także do ich partnerów, rodziny, przyjaciół oraz pracodawców i współpracowników.

Emilia Śledzińska,
Marketing Automation & Salesforce Marketing

Cloud Competency Lead @ Arlanis Reply

Przygotowując subiektywny przegląd najciekawszych kampanii o macierzyństwie, zauważyłam, że wszystkie poniższe wybory mają jeden wspólny mianownik – są niezwykle wzruszające. Pewnie dlatego je wybrałam – wywołują silne emocje i dzięki temu pozostają z nami na dłużej.

Kampania marki Pandora „The Unique Connection”

To niezwykle wzruszająca reklama, w której uczestniczą dzieci i ich matki, prezentująca unikalną więź między nimi. To, jak dzieci rozpoznają swoje matki z zamkniętymi oczami jedynie przy pomocy dotyku, jest niezwykle pięknym i autentycznym pokazem czułości. Dodatkowo minimalistyczna sceneria klipu pozwala skupić uwagę widza na emocjach i relacjach między bohaterami, a delikatna muzyka w tle wzmacnia uczucie ciepła i radości. Obok „The Unique Connection” Pandory z pewnością nie można przejść obojętnie.

Kampania Teleflory „MotHER”

W swoim nagraniu amerykańska firma dostarczająca kwiaty Teleflora zajęła się nieco nostalgicznym tematem utraty tożsamości przez kobiety, które stały się matkami (w odpowiedzi na badania przeprowadzone wśród amerykańskich matek w 2023 r., które czują, że po zostaniu rodzicem ich tożsamość skurczyła się w dużej mierze do samego bycia „mamą”).

Reklama Teleflora „MotHER” podkreśla wielowymiarowe tożsamości matek, wykraczające poza ich rolę jako rodziców. Reklama zawierająca zdjęcia w stylu domowego wideo z lat 50. i 90. przedstawia kobiety, które prowadziły pełne przygód, dynamiczne życie, zanim zostały matkami. Nagranie to podkreśla, że macierzyństwo to tylko jedna część ich bogatej historii osobistej, przypominając widzom, że matki mają różnorodne przeszłości i pasje, które zasługują na uznanie.

Kampania wywołuje uczucie wdzięczności i głębszego zrozumienia poświęceń oraz wkładu mam w wychowanie swoich dzieci. Piękna historia o życiu, zaufaniu i miłości, ale też o zmianie. I o ile wywołuje poczucie nostalgii za dawnym „ja”, to jednak pokazuje też piękne oblicze bycia mamą – nowym obliczem, które daje wiele radości i spełnienia.

Kampania Allegro „To czego szukasz, jest bardzo blisko… | Bal”

Wspomniana reklama jest wzruszającą historią o matce i córce przygotowujących się do balu przebierańców. Matka z pasją szyje dla córki kostium (ba!, nawet kilka), wkładając w to dużo serca i wysiłku. Po wielu pomysłach i przymiarkach dziewczynka ostatecznie postanawia przebrać się za… swoją mamę, wkładając czerwoną sukienkę i korale (na wzór dawnego stroju mamy).

Wideo angażuje widza emocjonalnie, ukazując wzruszające momenty, z którymi łatwo może identyfikować się wiele rodzin. A do tego profesjonalna produkcja, w tym doskonałe ujęcia, montaż i muzyka, sprawiają, że reklama jest przyjemna w oglądaniu i pozostawia trwały ślad w sercach widzów.

Wybrane przeze mnie reklamy opowiadają angażujące historie, które mocno przyciągają uwagę widzów. Skupiają się na wywoływaniu silnych emocji, takich jak wzruszenie, radość czy nostalgiczne wspomnienia, a realistyczne sytuacje życiowe sprawiają, że widzowie łatwo identyfikują się z bohaterami, bo miłość i troska o rodzinę są wartościami uniwersalnymi. Też na nich płakaliście? 😉

Justyna Bakalarska-Stankiewicz,
mama Łucji, autorka książki
„Różnorodne. O prawdziwym wizerunku kobiet nie tylko w marketingu”,
specjalistka ds. komunikacji i marketingu

Trzy to dla mnie zdecydowanie za mało, żeby opowiedzieć o wszystkich świetnych kampaniach! 🙂 

Ostatecznie wybór padł na te, które prezentuję poniżej.

Kampania Pandory „The Unique Connection” (na bis!)

Matki rozpoznają płacz swojego dziecka na tle wielu innych, ale relacja ta jest obustronna. Mama dla dziecka jest równie unikatowa, jedyna w swoim rodzaju. Ta kampania pięknie to oddaje!

Kampania American Greetings „World’s Toughest Job”

75% nieodpłatnej pracy wykonują kobiety. Bycie matką jest jak praca i to szalona praca! Świetna kampania, która przypomina o tym, co dzieje się za kulisami codziennego życia, a o czym zbyt często zapominamy.

Kampania YES „Jestem przyszłością”

Ta kampania chyba jest w Polsce znana wszystkim, ale mnie nieustannie wzrusza, bo pokazuje świat, który jest bezpieczny, równy i sprawiedliwy dla naszych córek. A to moje największe marzenie na Dzień Matki. 🙂

Zdjęcie główne: YouTube

PS Najlepsze kampanie o macierzyństwie okiem branżowych mam

Jakie reklamy poruszające temat macierzyństwa warto zobaczyć? Które z nich dotykają ważnych problemów i dlaczego warto się nad nimi pochylić? Z okazji Dnia Matki przedstawicielki branży marketingowej opowiedziały nam o swoich ulubionych kampaniach skoncentrowanych wokół postaci MAMY.

PS2 Tłumacz Doświadczeń Mamy: Dove Chocolate pomaga młodym mamom wrócić na rynek pracy

Tłumacz doświadczeń mamy to inicjatywa stworzona przez brytyjską firmę Dove Chocolate. Jej celem jest udowodnienie, jak wiele przydatnych na rynku pracy umiejętności mają kobiety, które po wielu miesiącach opieki nad dzieckiem chcą wrócić do aktywności zawodowej.