Nowa ustawa o prawach konsumenta a obowiązki informacyjne e-sklepów

Już za niecałe 2 miesiące wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Nowe przepisy wymagają wprowadzenia wielu zmian zarówno w regulaminie, jak i na innych podstronach sklepu.
O autorze
1 min czytania 2014-10-28

Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych, przygotowała specjalny poradnik Nowe obowiązki informacyjne sprzedawców internetowych. Eksperci wyjaśniają w nim, w jaki sposóbwprowadzić w sklepie internetowym wymagane w ustawie zmiany w zakresie obowiązków informacyjnych.

1. Informacje na temat sprzedającego

Przedsiębiorca powinien zamieścić na stronie sklepu internetowego informacje o firmie oraz prowadzonej działalności. Należy uwzględnić wszelkie dane potrzebne do zidentyfikowania firmy, w tym adres przedsiębiorstwa oraz adres e-mail.

2. Oferowane produkty

Na stronie sklepu należy zamieścić dokładne informacje o głównych cechach sprzedawanych towarów i świadczonych usług. W zależności od asortymentu i rodzaju sprzedawanych w e-sklepie produktów, mogą istnieć dodatkowe obowiązki informacyjne, które nakładają specjalne regulacje prawne. Warto zadbać o poprawne i szczegółowe opisy by uniknąć konsekwencji prawnych i zachęcić konsumentów do zakupów.

3. Koszty

Konsument powinien zostać poinformowany o wszelkich kosztach związanych z zakupem, takich jak kwota brutto towaru, opłata za dostarczenie przesyłki czy usługi pocztowe. W sklepie internetowym musi się też znaleźć informacja o dostępnych metodach płatności i terminie zapłaty. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

4. Sposób dostawy i czas realizacji zamówienia

Kupujący powinien również wiedzieć, w jaki sposób zostaniezrealizowane zamówienie. Czy przesyłka będzie dostarczona za pośrednictwem Poczty Polskiej, kuriera czy też innego pośrednika. Należy też zamieścić informację o przewidywanym terminie dostawy, wliczając w to czas realizacji zamówienia zarówno po stronie sklepu, jak i pośrednika.

5. Odstąpienie od umowy

Nowa ustawa o prawach konsumenta znacznie poszerzy obowiązki informacyjne w zakresie prawa do odstąpienia od umowy. Przede wszystkim właściciel sklepu internetowego powinien poinformować kupujących o sposobie i terminie odstąpienia od umowy. Ustawa przewiduje, że jeżeli konsument odpowiednio wcześniej zostanie poinformowany o poniesieniu kosztów odesłania towaru, to w przypadku rezygnacji jest zobowiązany je pokryć. Jeżeli jednak nie będzie stosownej informacji, koszty przesyłki leżą po stronie przedsiębiorcy. Ponadto na stronie sklepu powinien znaleźć się wykaz sytuacji, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy oraz lista wyjątków w zakresie prawa do odstąpienia od umowy.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

6. Proces reklamacji i gwarancja

Konsumenci muszą zostać poinformowani o tym, w jaki sposób mogą składać reklamacje, jak wygląda proces ich rozpatrywania oraz kiedy mogą skorzystać z przysługującej im gwarancji. Wszystkie informacje powinny znaleźć się na stronie e-sklepu. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wymogi określające czas i miejsce zamieszczenia na stronie sklepu niezbędnych informacji są dokładnie opisanew poradniku Trusted Shops.

Pełną wersję Poradnika „Nowe obowiązki informacyjne sprzedawców internetowych” można pobrać tutaj.