– Wiele osób jest przyzwyczajonych do tradycyjnego modelu zakupu i pozbywania się zabawek, dlatego musieliśmy się skupić na edukacji oraz przedstawianiu korzyści płynących z korzystania z naszej platformy – z Olgą Milkiewicz, Founder & CEO w kidaroo, rozmawiamy o ekologicznych rozwiązaniach w branży dziecięcej oraz o tym, jak idea „less waste” wpisuje się w działalność sklepów oferujących zabawki dla dzieci.
Jak narodził się pomysł na stworzenie „zwrootów” w sklepie Kidaroo.pl i jakie były inspiracje do wprowadzenia tego ekologicznego rozwiązania?
„Zwrooty” to innowacyjne rozwiązanie, które zrodziło się z własnego doświadczenia i obserwacji aktualnych trendów. Wszystko zaczęło się od prywatnej sytuacji, kiedy to podarowana przeze mnie zabawka została po kilku dniach rzucona w kąt, skazana na niepamięć oraz ostatecznie, na wysypisko śmieci. Przeglądając statystyki oraz rozmawiając z innymi, szybko okazało się, że moje doświadczenie nie było odosobnione. Według badań, 47 proc. rodziców wskazuje, że dziecko nudzi się daną zabawką już po pierwszym tygodniu, a blisko 80 proc. zabawek trafia do śmieci. Zaczęłam zastanawiać się czy i jak można byłoby wykorzystać wartość „porzuconych” zabawek, które tak często są nadal sprawne, a nawet wyglądają prawie jak nowe.
Zobacz również
W międzyczasie obserwowałam rosnącą popularność idei sharing economy (ekonomii współdzielenia) opartej na dzieleniu się swoimi zasobami (np. mieszkaniami, samochodami czy ubraniami) oraz rosnącą popularność sprzedaży/zakupu produktów używanych. Według badań przeprowadzonych przez Visa i Opinium, 87 proc. ankietowanych Europejczyków, przynajmniej raz w 2022 roku kupiło lub sprzedało używaną rzecz.
Dodatkowo zrozumiałam, że nasza planeta nie jest w stanie udźwignąć tradycyjnego, linearnego modelu konsumpcji („kupić, użyć, wyrzucić”), czyniąc gospodarkę cyrkularną przyszłością. Zaczęłam się więc zastanawiać, jak można byłoby zredefiniować wzory konsumpcji w przypadku zabawek, wprowadzając konsumentów do gospodarki cyrkularnej w najbardziej wygodny sposób. Intuicyjnie nasunął się pomysł – dlaczego nie dać klientom możliwości zakupu zabawki/książki, a potem zwrócenia jej, kiedy dziecko już się nią nie bawi?
I tak narodził się pomysł, aby rozszerzyć definicję tradycyjnych zwrotów. Dzięki temu nasz klient może oddać dowolny produkt, nawet używany, zakupiony na naszej platformie. Chcieliśmy sprawić, że zabawki i książki będą krążyć i służyć dalej, zamiast lądować na wysypiskach śmieci. Zwróconym przedmiotom planujemy dać kolejne życie, a nawet życia, w naszym sprawdzonym i bezpiecznym ekosystemie, poprzez możliwość zakupu używanej zabawki lub (już wkrótce) wynajmu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Nasze „zwrooty” są odpowiedzią na realne wyzwania, przed którymi stoi nasza planeta, ale również rodzice (np. jak zaoszczędzić pieniądze, czas; jak nie zagracić pokoju dziecka niechcianymi zabawkami).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Możesz wyjaśnić jak dokładnie działa program „zwrootów” i jakie korzyści przynosi zarówno klientom, jak i środowisku naturalnemu?
„Zwrooty” to łatwa i wygodna możliwość zwrotu używanego produktu, który został zakupiony na naszej platformie (kidaroo.pl). Proces „zwrootu” jest banalnie prosty i składa się z 3 kroków: zalogowania i wypełnienia formularza, wysyłki produktu do naszego sklepu oraz oczekiwania przez klienta na zwrot.
Dlaczego warto skorzystać z naszych „zwrootów”? Oszczędzasz pieniądze – prosta sprawa – nic dodać, nic ująć. Oszczędzasz czas – koniec z główkowaniem jak można pozbyć się tych niechcianych zabawek. Wypełniasz formularz, pakujesz produkty i po sprawie! U nas robisz zakupy bez nerwów i ryzyka – koniec z nietrafionymi zakupami! Maluchowi nie odpowiada zabawka? Nie ma problemu – „zwrooty” przychodzą na ratunek! Dodatkowo zyskujesz przestrzeń w pokoju dziecka – niechciane zabawki nie będą dłużej zagracać pokoju dziecka, zapanuje w nim porządek (choć może trochę z tym przesadziliśmy). Dajesz przedmiotom kolejne życie – a to bez dwóch zdań piękna sprawa!
Nie zapominajmy o korzyściach dla naszej planety – zabawka po zabawce przyczyniamy się do bardziej zrównoważonego świata. Swoimi działaniami przyczyniamy się do zmniejszenia śladu węglowego oraz zanieczyszczenia środowiska.
Czy widzicie rosnące zainteresowanie rodziców ekologicznymi zabawkami dla swoich dzieci? Jakie trendy zauważacie w tej kwestii?
Obserwujemy, że coraz większa liczba rodziców zwraca uwagę na jakość zabawek, którymi bawią się ich dzieci. Wybierając zabawki, kluczowe stają się nie tylko pozytywny wpływ na rozwój dziecka, ale również na środowisko.
Innym ciekawym trendem, który obserwujemy to rosnący rynek re-commerce’u. Powodów rosnącego zainteresowania zakupem/sprzedażą używanych produktów jest wiele. Kluczowe, z naszej perspektywy, to wzrost świadomości ekologicznej (środowiskowy i społeczny wpływ konsumpcjonizmu) oraz zmiana pokoleniowa i światopoglądowa. W przypadku zmiany pokoleniowej, według badań przeprowadzonych przez Ebay w 2021 roku, 80 proc. pokolenia Z kupiło używaną rzecz. Podobny obraz rysują badania z Polski – 84 proc. osób poniżej 25. roku życia kupuje rzeczy używane. Dla porównania – powyżej 35. roku życia „tylko” 69 proc.
Kiedy mówimy o zmianie światopoglądowej, widzimy, że coraz więcej osób przywiązuje wagę do kwestii zrównoważonego rozwoju, ekonomii cyrkularnej i fair-trade. Według badań CBOS z 2021 roku, w 2008 roku 69 proc. pytanych uważało, że z rzeczy z drugiej ręki korzysta się tylko wtedy, gdy kogoś nie stać na nowe, w 2021 roku było to tylko 29 proc. To diametralna zmiana.
Jakie są kryteria oceny stanu używanych zabawek i książek zwracanych do sklepu? Czy klientom jest udzielana jakaś wskazówka dotycząca utrzymania produktów w jak najlepszym stanie?
Proces określenia wartości zwrotu jest u nas prosty i przejrzysty. Wartość zwracanych produktów (zabawek i książek) określamy na podstawie stanu, w jakim zostaną zwrócone. Klienci, którzy chcą zwrócić produkt, są proszeni w formularzu „zwrootu” o wybór obecnego stanu produktu:
- „jak nowy”, tzn. produkt jest w idealnym stanie, prawie jak nowy, bez widocznych uszkodzeń ani śladów użytkowania,
- „lekko uszkodzony”, tzn. produkt ma drobne uszkodzenia lub ślady użytkowania, ale wciąż jest w dobrym stanie i nadaje się do dalszego użytku,
- „z widocznymi śladami”, tzn. produkt ma widoczne ślady użytkowania, ale nadal jest w wystarczająco dobrym stanie, aby mógł być ponownie wprowadzony do obiegu.
Na podstawie zaznaczonego przez klienta stanu oraz wgranych zdjęć, w formularzu pojawia się proponowana wartość środków, która zostanie zwrócona za zabawkę lub książkę.
Kluczowe dla naszej misji jest to, aby wydłużyć cykl życia każdego produktu. Za pomocą artykułów na blogu oraz w sekcji FAQ staramy się udzielić wskazówek, jak utrzymać produkty w jak najlepszym stanie. W planach mamy również cykl artykułów oraz postów w mediach społecznościowych na ten temat.
Jakie reakcje klientów pojawiają się w związku z programem „zwrootów”? Czy widzisz, że ludzie są coraz bardziej otwarci na ideę recyklingu zabawek?
Jesteśmy bardzo zadowoleni z pozytywnego odbioru „zwrootów” przez klientów. Od momentu jego uruchomienia otrzymujemy wiele entuzjastycznych opinii. Jest zainteresowanie ze strony rodziców, którzy doceniają innowacyjność i ekologiczny charakter tego rozwiązania.
Jeden z naszych pierwszych klientów zdecydował się na zwrot deski balansującej, z której dziecko wyrosło. Zamiast wyrzucać lub przechodzić przez uciążliwy proces sprzedaży na platformie sprzedażowej, wybrał naszą opcję „zwrootu”. Dzięki temu, szybko odzyskał część wydanych pieniędzy. To doskonały przykład, jak nasze „zwrooty” pomagają rodzicom zaoszczędzić pieniądze, czas i dbać o środowisko – 3x win. Ta historia pokazuje, że nasze innowacyjne rozwiązanie spełnia oczekiwania klientów i wspiera misję promowania gospodarki cyrkularnej oraz minimalizowania marnotrawstwa.
W jaki sposób kidaroo.pl wpisuje się w ideę „less waste” i gospodarki cyrkularnej, a także jakie cele chcecie osiągnąć w zakresie redukcji ilości generowanych śmieci?
W kidaroo dążymy do stworzenia bezpiecznego i sprawdzonego ekosystemu, w którym produkty dziecięce „krążą”. Zgodnie z ideą modelu gospodarki cyrkularnej, produkty w naszym ekosystemie będą przedmiotem obrotu w zamkniętych „pętlach/cyklach” tak długo, jak jest to możliwe. Produkty wracające do nas w ramach „zwrootów” będą odpowiednio przygotowywane do wprowadzenia do drugiego obiegu na naszej platformie (już wkrótce). Te, które nie będą nadawać się do dalszej sprzedaży jako produkt używany lub wynajmu, będą upcyclingowane lub recyclingowane.
Jakie wyzwania napotkaliście w trakcie wprowadzania programu „zwrootów”?
Wprowadzając te innowacyjne rozwiązanie, napotkaliśmy kilka wyzwań. Jednym z głównych było (i nadal jest) przedstawienie klientom nowego sposobu myślenia o konsumpcji zabawek. Wiele osób jest przyzwyczajonych do tradycyjnego modelu zakupu i pozbywania się zabawek, dlatego musieliśmy się skupić na edukacji oraz przedstawianiu korzyści płynących z korzystania z naszej platformy.
Dodatkowo, musieliśmy stworzyć skuteczny system oceny stanu zabawek i książek do „zwrootu”, który będzie jak najbardziej jasny i transparentny dla naszych klientów (mamy nadzieję, że to nam się udało).
Czy widzisz, że konsumenci coraz bardziej doceniają sklepy online angażujące się w działania na rzecz ochrony środowiska? Jakie rady miałabyś dla innych przedsiębiorców, którzy chcieliby podążać w podobnym kierunku?
Tak, zdecydowanie obserwujemy rosnącą świadomość ekologiczną wśród konsumentów, a sklepy online angażujące się w działania na rzecz ochrony środowiska zyskują coraz większe uznanie. Dane potwierdzają nasze obserwacje. Według badań, 6 na 10 badanych deklaruje, że sprawdza czy dany e-biznes jest społecznie odpowiedzialny. 71 proc. e-konsumentów deklaruje, że zwracają oni uwagę na to czy przesyłka, jaką wysłał e-sklep, jest zapakowana w sposób ekologiczny (bez użycia folii, w przyjazne opakowanie itp.), a 49 proc. dopłaciłoby za tego rodzaju rozwiązanie.
Innych przedsiębiorców, którzy chcieliby podążać w podobnym kierunku, zachęciłabym, aby zaczęli od zdefiniowania misji i wartości. To one napędzają firmę, są kompasem oraz źródłem inspiracji. Następnie, bardzo ważne jest, aby być autentycznym. Działania proekologiczne powinny być integralną częścią biznesu, nie tylko chwilową modą. Kluczowe jest, by być wiarygodnym i konsekwentnym w podejściu do ekologii. Otwarta komunikacja z klientami buduje ich zaufanie. Warto pomagać klientom zrozumieć, dlaczego dane działania na rzecz ochrony środowiska są ważne oraz pokazywać, jakie konkretne kroki zostały/zostaną podjęte w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Czy Wasza firma współpracuje z organizacjami ekologicznymi lub inicjatywami społecznymi w celu promowania zrównoważonego rozwoju w branży zabawek?
Jako młoda firma, nie nawiązaliśmy jeszcze konkretnej współpracy z organizacjami ekologicznymi lub inicjatywami społecznymi. W tej chwili aktywnie pracujemy nad promocją ekologicznych praktyk poprzez naszego bloga oraz media społecznościowe. Jesteśmy obecni w spacerniku Fundacji „Kupuj Odpowiedzialnie” oraz na mapie Zerowaste (inicjatywa Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste). W przyszłości z pewnością rozpoczniemy współpracę z organizacjami ekologicznymi lub inicjatywami społecznymi, aby wspólnie promować bardziej zrównoważone i ekologiczne podejście do konsumpcji zabawek.
Jakie inne ekologiczne inicjatywy lub plany rozwoju ma Kidaroo.pl na najbliższą przyszłość?
Możliwość zwrotu używanych zabawek i książek to dopiero początek naszej drogi do utworzenia ekosystemu, w którym zabawki krążą.
Już wkrótce, oferta platformy zostanie poszerzona o możliwość ponownego kupna zwróconych przez naszych klientów zabawek, po odpowiednio niższej cenie. Używane produkty będzie można dostać w 3 kategoriach: „jak nowe”, z lekkimi lub z widocznymi śladami użytkowania. Przed wprowadzeniem na platformę, używane zabawki będą odpowiednio czyszczone i pięknie pakowane.
Wraz z początkiem przyszłego roku chcemy też rozwinąć naszą platformę o możliwość wynajmu zabawek w popularnym modelu subskrypcyjnym. Zależnie od wybranego pakietu, będzie można wypożyczyć jedną lub kilka zabawek w miesiącu, a wraz z nowym okresem – wymienić je na kolejne. Część zabawek będzie nowych, a część z drugiego obiegu. Ceny pakietów będą zaczynać się od 50 zł miesięcznie.
PS Katarzyna Ryba (Cape Morris): Pracownicy są sercem każdej organizacji. Odgrywają kluczową rolę w budowaniu marki pracodawcy
– Pracownicy, którzy czują się zaangażowani i docenieni, są skłonni do naturalnego promowania firmy – na temat tego, jakie trendy w employer branding warto teraz obserwować oraz wdrażać, by stać się atrakcyjnym pracodawcą na rynku pracy, rozmawiamy z Katarzyną Rybą, Account Supervisor w Cape Morris.
PS2 Katarzyna Figlus (Santander Bank Polska): Chcieliśmy zbudować najlepszy informacyjny serwis bankowy w Polsce
– Nasza strategia ma bardzo szeroki horyzont i obejmuje wiele aspektów od szybkości przez spójność designu po efektywną konwersję – na temat realizowanej strategii rozwoju serwisu Santander.pl rozmawiamy z Katarzyną Figlus, menedżerką Zespołu Serwisów i Technologii Webowych w Santander Bank Polska.