Pierwszy w historii ranking międzynarodowych organizacji sportowych w mediach społecznościowych

Nowe badanie Burson-Marsteller i TSE Consulting: na Facebooku i Youtube króluje Międzynarodowy Komitet Olimpijski, ale Twittera i Instagram zdominowała FIFA.
O autorze
2 min czytania 2016-12-09

Burson-Marsteller, światowy lider w komunikacji strategicznej i public relations, wspólnie z TSE Consulting, agencją specjalizującą się w komunikacji sportowej, opublikowały pierwsze badanie „Media społecznościowe i sporty olimpijskie”, które daje wgląd w sposób użytkowania mediów społecznościowych przez międzynarodowe organizacje olimpijskie. 

W ostatniej dekadzie sport zdominował media społecznościowe – Międzynarodowy Komitet Olimpijski (MKOl) oraz 35 międzynarodowych organizacji sportowych na stałe dodały Facebooka, Instagram, Twitter, YouTube i Snapchat do swoich strategii komunikacyjnych. Pierwszy w historii ranking sportów olimpijskich sprawdza,

w jaki sposób te organizacje korzystają z mediów społecznościowych, na ile efektywne są ich działania i czego mogą się nauczyć od siebie nawzajem. 

Ranking rzuca nowe światło na to, które dyscypliny sportu zgromadziły największą ilość fanów w sieci, a także które, pomimo mniejszej ilości fanów, są najbardziej wpływowe. Według badania MKOl stanowi klasę samą w sobie, znajdując się na szczycie rankingów zarówno na Facebooku jak i YouTube. Fanpage Igrzysk Olimpijskich (@olympics) obserwuje ponad 15 milionów osób, co czyni go największym profilem organizacji międzynarodowej na Facebooku, nawet dwukrotnie większym niż fanpage UNICEF.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 Z drugiej strony Międzynarodowa Federacja Piłki Nożnej (FIFA) prześciga Igrzyska Olimpijskie na Twitterze
i Instagramie. Profil @FIFAcom obserwuje 9,3 miliona osób, czyli prawie dwa razy tyle co wszystkie profile olimpijskie razem. Najpopularniejsze dyscypliny sportu na Twitterze to piłka nożna, koszykówka, rugby, kolarstwo i lekkoatletyka. 

Pomimo mniejszej ilości obserwujących, komunikacja MKOl na Twitterze wywiera większy wpływ – każdy tweet jest udostępniany dalej średnio 467 razy (w porównaniu do 108 udostępnień na profilu FIFA). @FIFAcom jest jednak jedną z najaktywniejszych organizacji sportowych na Twitterze. Codziennie publikuje średnio 23 tweety, czyli 10 razy więcej niż konto @Olympics, przez co w sumie powoduje większe zaangażowanie niż „rywal”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Międzynarodowe organizacje odkrywają nowe możliwości bezpośredniego angażowania fanów poprzez media społecznościowe” – powiedział Jeremy Galbraith, CEO Burson-Marsteller na Europę, Bliski Wschód i Afrykę. „Nasze badanie pokazuje jednak, że nawet globalne instytucje, takie jak MKOl, czy FIFA, których profile obserwują miliony osób, wciąż mogą wiele zrobić aby zmaksymalizować efektywność tych nowych kanałów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W nadchodzących latach media społecznościowe staną się jeszcze bardziej znaczące dla organizacji sportowych w kwestii angażowania fanów i interesariuszy, a także jako integralna część ich strategii komunikacyjnych.”

„Media społecznościowe stały się kluczowe dla międzynarodowych organizacji sportowych nie tylko ze względu na komunikację, ale jako prawdziwa przewaga strategiczna, umożliwiająca im bezpośrednie zaangażowanie szerokiej liczby swoich członków, fanów i innych osób na całym świecie. Nie mogę się doczekać, żeby zobaczyć jak organizacje sportowe w pełni zaadaptują i zintegrują platformy społecznościowe ze swoimi podstawowymi działaniami” – skomentował Lars Haue-Pedersen, Dyrektor Zarządzający TSE Consulting.

Badanie wykazało, że prezesi i dyrektorzy 35 organizacji sportowych raczej niechętnie zakładają własne profile w mediach społecznościowych. Tylko 12 z nich aktywnie działa na Twitterze. Najpopularniejszy jest Sebastian Coe, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Federacji Lekkoatletycznych (IAAF), którego obserwuje 110 000 osób. Wraz z nim na podium znajdują się Brian Cookson prezes Międzynarodowej Unii Kolarskiej i Brett Gosper, CEO World Rugby. 

Badanie wskazuje również, kto wywiera największy wpływ na organizacje sportów olimpijskich poprzez wzajemne obserwowanie na Twitterze, platformie umożliwiającej profesjonalną komunikację z liderami opinii, dziennikarzami i mediami. Nie jest zaskoczeniem, że z największą liczbą innych kont sportowych połączone są profile Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego: @Olympics i @IOCMedia.

Najpopularniejsze medium sportowe na Twitterze to portal Inside the Games. Zaraz za nim, na drugim miejscu, znajduje się konkurencyjny Around the Rings. Trzecie miejsce należy do NBC Olympics. Dziennikarzem, którego obserwuje najwięcej organizacji sportowych, jest Ollie Williams z BBC, a zaraz za nim znajdują się Ed Houla, założyciel Around the Rings i Alan Abrahamson z portalu 3 Wire News.

Pełen ranking „Media społecznościowe i sporty olimpijskie 2016” wraz z 10 wskazówkami jak udoskonalić profile organizacji sportowych dostępny jest pod adresem: http://twiplomacy.com/blog/the-2016-olympic-sports-ranking/