Czy Polacy pokochali wielorazowe opakowania na pizzę [WYWIAD]

Czy Polacy pokochali wielorazowe opakowania na pizzę [WYWIAD]
Priorytetem dla pizzerii Pollypizza jest zrównoważona działalność restauracji. Właśnie dlatego restauracja wprowadziła wielorazowe opakowania na pizzę. Ile osób skorzystało z wielorazowych opakowań? Jakie były reakcje klientów? M.in. o to zapytaliśmy Olę Dojnikowską, właścicielkę pizzerii Pollypizza.
O autorze
3 min czytania 2024-02-12

Pollypizza wprowadza alternatywę dla tradycyjnych tekturowych pudełek. Goście mogą kupić pizzę w wielorazowym opakowaniu, które zostało wykonane z tworzyw pochodzących z recyklingu. Kaucja za wielorazowe opakowanie wynosi 40 zł i jest doliczana jednorazowo do ceny pizzy. W ten sposób Pollypizza chce realnie zrównoważyć własną działalność, unikając generowania góry odpadów. Wielorazowe pudełko, które jest bardzo łatwe w myciu, może służyć nawet kilka lat. 

Wszyscy, którzy zdecydują się na zakup pizzy w opakowaniu wielorazowym, mogą dołączyć do programu lojalnościowego pizzerii i otrzymać Zero Waste Card, w ramach której, po zebraniu odpowiedniej liczby pieczątek, na gości czekać będzie darmowa pizza. 

Kiedy wystartowaliście z wielorazowymi opakowaniami? Skąd pomysł na akcję?

Wielorazowe opakowania na pizzę wprowadziliśmy do naszej oferty w styczniu 2024 roku. Tradycyjne tekturowe pudełka wpisały się na dobre w gastro-biznes, jak świat długi i szeroki, jednak rzadko się mówi, że zabrudzona tektura praktycznie nie jest możliwa do recyklingu. Każdego roku wyrzucane są miliardy kartonowych pudełek po pizzy. Od dawna myśleliśmy, że chcielibyśmy choć częściowo zrównoważyć naszą działalność, zmniejszając liczbę produkowanych śmieci, stąd właśnie pomysł na pudełka wielorazowe. To rozwiązanie jest już spotykane na świecie, choć w Polsce jeszcze nie zostało upowszechnione. Mamy nadzieję to zrobić. Naszą inspiracją jest nasze pragnienie, by jak najdłużej móc wypiekać pizzę, a to możemy zrobić wyłącznie na czystej i zdrowej planecie.


Ile osób skorzystało już z wielorazowych opakowań?

Mamy kilkunastu gości (ok. 15-20 osób), którzy regularnie korzystają z systemu, przynosząc i odnosząc pizzę na wynos w wielorazowym opakowaniu. Myślę, że jak na pierwsze tygodnie akcji jest to niezły wynik. Zainteresowanie tematem jest bardzo duże. Mamy wiele osób, które pytają o pudełka, ale odkładają decyzję o skorzystaniu na później. I to też jest okej! Wszyscy, którzy chcą korzystać z tekturowych opakowań, nadal mogą to robić.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy opakowania są na tyle bezpieczne, że kontakt gorącej pizzy z plastikowym opakowaniem nie jest szkodliwy?

Bardzo zależy nam na bezpieczeństwie, dlatego zaopatrzyliśmy się w opakowanie wytworzone przez niemieckiego, certyfikowanego producenta. Wykonano je z bezpiecznego tworzywa, które testowano w temperaturze 100°C. Gorąca pizza nie jest w stanie w żaden sposób naruszyć pudełka. Ponadto, przed każdym użyciem, nasz personel dokładnie sprawdza „konstrukcję”. Jeśli jesteśmy już przy wysokich temperaturach to warto dodać, że opakowanie zostało pomyślnie przetestowane pod kątem bezpieczeństwa zmywania w zmywarkach (zgodnie z normami NF EN 12875-1 i NF EN 12875-2 – przyp. red.).

W jaki sposób promujecie akcję?

Staramy się działać organicznie, rozsyłając komunikaty do redakcji, które, naszym zdaniem, mogłyby się zainteresować tematem. Największe zainteresowanie wzbudził dotychczas post na Instagramie Noizz. Wywołał też ciekawą dyskusję.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Czy wprowadzenie wielorazowych pudełek pozytywnie wpłynęło na rozwój pizzerii?

Wprowadzenie pudełek wielorazowych traktujemy raczej jako dodatek do działalności. Dzięki tej akcji chcemy przede wszystkim skupić się na tym, by czynić dobro na lokalną skalę, poprzez zmniejszenie ilości generowanych odpadów. Wierzymy, że rozwój pizzerii w rozumieniu wzrostu liczby gości możemy osiągnąć wyłącznie poprzez super jakość naszych produktów.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie reakcje klientów zaobserwowaliście po wprowadzeniu tej inicjatywy?

Reakcje są w większości pozytywne. Wierzymy, że ci, którzy jeszcze nie zdecydowali się wziąć udziału w naszym systemie kaucyjnym, wkrótce się przekonają. Warto spróbować nie tylko ze względu na mniejszą ilość generowanych odpadów, ale również na system lojalnościowy, w ramach którego po zebraniu odpowiedniej liczby pieczątek, na gości czekać będzie darmowa pizza.


Jednak pojawiły się również negatywne komentarze, np. te dotyczące generowania kolejnych plastikowych opakowań, które potencjalnie mogą nie być używane i trafić „do kąta”. Jak na nie reagujecie?

Staramy się cierpliwie tłumaczyć, że jedno opakowanie wielorazowe, przy odpowiednim użytkowaniu, może być używane setki razy. Dodatkowo, opakowanie jest wykonane z dobrej jakości tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu. Gdy „wielorazówka” skończy swój żywot w pizzerii, może zostać ponownie poddana przetworzeniu i wykorzystana w przyszłości w innej formie.

Czy poza wprowadzeniem wielorazowych opakowań, włączacie się w inne ekologiczne inicjatywy?

To jak dotychczas największa akcja ekologiczna. Poza nią proponujemy gościom darmową filtrowaną wodę, tak, by zmniejszyć ilość zużywanego plastiku jednorazowego. Chcemy czynić szeroko pojęte dobro, dlatego oddajemy 1 proc. swojego miesięcznego dochodu na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego, również na te ekologiczne. Za swoją działalność zostaliśmy wyróżnieni przez Fundację Wspierania Ekologii Eco For Life certyfikatem „Zielona Cegiełka” za świadome i konsekwentne działania budujące dbałość o klimat, wodę i zwierzęta, z przekonaniem, że każdy pozytywny ruch ma sens i wspólnie możemy zrobić dużo dla naszej planety.

PS Jak Tygryski angażują słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w tworzenie nowych produktów [WYWIAD]

Tygryski stworzyły nowe smaki przekąsek, w wyborze których udział brali seniorzy uczęszczający na Uniwersytet Trzeciego Wieku. Skąd wziął się pomysł na taką akcję? M.in. o to zapytaliśmy Gabrielę Antczak, dyrektor marketingu w TBM.