Telewizja Polsat i spółki z grupy Discovery – Discovery Communications Europe, Discovery Communications Benelux, Discovery Polska i Eurosport – zajmują się dystrybucją programów telewizyjnych wyprodukowanych przez siebie lub w ramach swoich grup kapitałowych. Te kanały są bowiem sprzedawane operatorom telewizyjnym, w tym m.in. sieciom kablowym.
Jak donosi UOKiK, od jakiegoś czasu do Urzędu wpływało wiele skarg od operatorów, stowarzyszeń branżowych oraz konsumentów, które dotyczyły ograniczania swobody kształtowania oferty programowej czy wyboru programów telewizyjnych. W związku z tym UOKiK podjął decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego, w ramach którego Urząd zbierał informacje od przedstawicieli branży, ale też innych regulatorów.
Zobacz również
Jak ustalił w trakcie postepowania UOKiK, operatorzy mają możliwość zakupu programów w pakiecie – 28 od Telewizji Polsat i co najmniej 6 w przypadku spółek z grupy Discovery. Mogą również kupować pojedyncze kanały, jednak jest to dla nich nieopłacalne – przykładowo, zakup tylko dwóch programów od Telewizji Polsat może być droższy od całego pakietu programów, w którym są również te dwa kanały. Z kolei w przypadku grupy Discovery, nabycie trzech programów telewizyjnych może być droższe od zakupu któregokolwiek z pakietów oferowanych przez grupę Discovery.
Ponadto, Urząd zauważa, że umowy zakupu pakietów nierzadko przewidują, że operatorzy płatnej telewizji muszą umieszczać pewną część programów w podstawowych, czyli najbardziej powszechnych pakietach, które sami oferują swoim klientom.
W związku z tym UOKiK postanowił wszcząć postępowanie antymonopolowe przeciwko Telewizji Polsat i czterem spółkom z grupy Discovery.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Urząd jednocześnie podkreśla, że oba podmioty posiadają znaczącą siłę rynkową, co nie jest zabronione, lecz nie wolno jej jednak nadużywać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Nadużywanie pozycji dominującej może polegać na wymuszaniu na operatorach telewizyjnych zakupu wielu programów i umieszczania ich w określonych pakietach oferowanych widzom. Może to przekładać się również na trudniejszy rozwój mniejszych nadawców, a także uprzywilejowanie w przychodach z reklam Telewizji Polsat i grupy Discovery – zauważa UOKiK.
Za nadużywanie pozycji dominującej przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
PS
UOKiK nałożył na spółkę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, ponad 60 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia warzyw i owoców, co mogło zniekształcić ich decyzje zakupowe.
PS2
Czy konsument wie ile zapłaci za produkt? Jak o tym informują sprzedawcy? UOKiK postanowił to sprawdzić w ponad 2,2 tys. sklepach. Okazało się, że co drugi z nich popełnia błędy. Najwięcej nieprawidłowości stwierdzono m.in. na stacjach benzynowych oraz w lokalach gastronomicznych.
PS3
Prezes UOKiK zobowiązał Pocztę Polską do zmiany stosowanych praktyk. Spółka mogła bowiem wykorzystywać swoją pozycję rynkową, aby zniekształcać konkurencję.
PS4
Jak ustalił UOKiK, spółka Yamaha Music Europe przez 13 lat zawyżała ceny sprzętu muzycznego sprzedawanego w sklepach internetowych w Polsce. W związku z tym Urząd nałożył na firmę pół miliona złotych kary.